pa
door pauljjm Feb 9, 2006 om 22:37
Garantie & verzekeringen

Verplicht particulier verzekerd echter loongrens niet gehaald

Eind 2004 werd mijn partner erop gewezen dat hij zich voor 2005 particulier moest verzekeren. Aaangezien hij de loongrens van € 33000,- zou overschrijden in 2005.
Echter recent de jaaropgave 2005 ontvangen. Blijkt dat hij er bruto ongeveer € 2000, - op achteruit is gegaan. Dus loongrens niet overschreden. Netto echter wel meer ontvangen.
Ik ben van mening dat hij dus een heel jaar voor niks een dure particuliere zorgverzekering heeft betaald. Ongeveer € 75,- per maand meer dan de ziekenfondspremie die hij eerst betaalde.
Kan iemand ons dit uitleggen?

1989 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 9, 2006 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe ver komt u als u het brutoloon van de salarisstroken bij elkaar telt (vergeet vakantietoeslag en bonus niet) ?

Dit wijkt vaak af van het brutoloon (belastbaar loon)  op de jaaropgave. Oorzaak zijn diverse bruto premies (bijv. pensioen)

Bent u ook nog als zelfstandige werkzaam ? dan is de loongrens lager.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2006 om 23:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap het even niet. Er is geen sprake van minder werken of parttime werken. Dus naar mijn mening klopt er gewoon iets niet.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2006 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voorheen waren twee peildata voor het bekijken of iemand naar de particuliere moest. Een daarvan was het loon bij de in diensttreding. Anderzijds was dat, en dat speelt in uw geval, het loon per 1 november. In het geval dat loon per 1 november boven de loongrens uitging was dat maatgevend om per 1 januari van het volgend jaar al dan niet over te gaan naar de particuliere ziekte kosten verzekering. Het deed hierbij niet ter zake indien men hierna korter ging werken en men dus minder verdiende. Het loon per 1 november van enig jaar was dus in uw geval de bepalende factor! Uiteraard was het hier mogelijk om de trukendoos open te trekken maar dat doet in uw geval niet meer ter zake!

ve
door verwijderd - Feb 10, 2006 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Pauljjm.

Dat je partner eind 2004 een medeling heeft ontvangen, om zich in 2005 particulier te verzekeren, is volkomen juist. In de toen geldende Ziekenfondsverzekeringswetgeving stond een bepaling dat wanneer iemand bij in diensttreding, meer dan de ziekenfondsgrens van dat betreffende jaar, zou gaan verdienen, hij of zij zich dan particulier moest gaan verzekeren. Ook was er in geregeld, dat wanneer op 1 november van dat jaar, er in deze maand een loon werd uitbetaald, die vermenigdvuldigd met 12 plus 8% vakantietoeslag, ook deze inkomsten over een jaar gerekend, men zich ook particulier moest gaan verzekeren. Ik denk dat dit ook bij uw partner is gebeurd.

Het welbekende probleem wat zich bij jouw partner heeft voorgedaan is, ze zat met haar inkomen, een korte tijd net boven de ziekenfondsgrens een inkomen genoot, en moest zich anders gaan verzekeren. Dit is bij velen gebeurd die net op het randje zaten, met wel of niet particulier. Soms was het verstandig om een loonsverhoging te weigeren dan te nemen. Met een net iets verhoogde salaris kwam je uit in de particuliere ziektekosten verzekering, en had je minder te besteden dan bij een inkomen net onder deze grens. Maar gelukkig deze problemen zijn door het nieuwe zorgstelsel allemaal weggenomen, en betaald een ieder bijna dezelfde premie.

Groetjes. Opaleo.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2006 om 01:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@opaleo
Alles zal dan wel volgens de regels zijn gebeurd, maar we zijn het er nog steeds niet mee eens.
Toch bedankt.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2006 om 01:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor werknemers was de werkgever verplicht het loon op 1 november te toetsen aan de inkomensgrens voor de ziekenfondsverzekering. Alle vaste inkomensbestanddelen en de vaste toeslagen/uitkeringen werden hierbij opgeteld (zoals vakantie-uitkering, dertiende maand etc.) Als het inkomen op 1 november 2004 hoger was dan de inkomensgrens voor het ziekenfonds (toen 32.600 euro) dan moest de werknemer zich per 1 januari 2005 particulier verzekeren. Alle wijzigingen na 1 november tellen niet mee (indien de werknemer in dienst blijft bij dezelfde werkgever), dus als de dertiende maand verdwijnt, de werknemer minder uren gaat werken, de vaste toeslag voor bv nachtdienst verdwijnt werd hiermee geen rekening gehouden.

Het ziekenfonds kent een regeling van premie-restitutie. Dit houdt in dat als iemand ten onrechte particulier verzekerd is geweest hij de premie terug kan krijgen. Om hiervoor in aanmerking te komen zou de werkgever aan het ziekenfonds moeten melden dat uw partner toch verplicht verzekerd was voor het ziekenfonds en hem als nog moeten aanmelden bij het ziekenfonds. Uw partner kan dan een verzoek indienen voor premie-restitutie. Ik weet niet met hoeveel terugwerkende kracht deze restututie verleend wordt. Dit kunt u navragen bij het ziekenfonds.

groet

louisa2

ve
door verwijderd - Feb 11, 2006 om 02:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even het vinkje plaatsen om op de hoogte te blijven.

Hopelijk valt iemand mij bij. De becijfering van het verschil kan je doen via http://www.occ.nl/loonberekening2005b/berekening.asp

Vul eerst in 2392 als brutoloon en klik op bruto-netto. Doe dan hetzelfde voor 2392, maar zet dan de optie voor ZFW uit in de middelste kolom. Klik weer op bruto-netto en een verschil van 102 euro netto blijkt!

ve
door verwijderd - Feb 12, 2006 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Louisa.

Even een kleine noot van mij. In de oude ziekenfondswetgeving, had de werkgever een adviserende plicht, geen meldingsplicht. Bij indiensttreding bij een werkgever, is hij verplicht om de ziekenfonds regel en wetgeving te hanteren. Bij een bepaald salaris bruto per jaar, had hij de taak je aan te melden bij een ziekenfonds, bij overschrijding van die grens, was de werknemer ook verplicht dit zelf bij zijn verzekeringsmaatschappij te melden. Wij zien graag dat een werkgever veel voor ons regelt, maar de algemene verantwoording ligt nog altijd bij de werknemer. Veelal geeft dit geen problemen, maar in sommige gevallen, zijn veel werknemers ook behoorlijk laks, en willen dan de schuld graag bij de werkgever leggen, wat niet altijd op gaat. Indien de ziektekosten verzekeraar merkt dat jij de loongrens overschrijdt, krijg je persoonlijk bericht van deze, om de benodigde gegevens van de peildatum 1 november van dat jaar, middels kopieen van loonstroken en dergelijke, naar deze op te sturen. Deze bepaalde dan, of je in het nieuwe volgend jaar, particulier of ziekenfonds zou zijn.

Groetjes. Opaleo.

P.S. door het nieuwe zorgstelsel zijn we van deze voor vele moeilijk te begrijpen regel en wetgeving van de ziektekosten verzekering af, en hebben we nu te maken met een wat begrijpelijker wet, aangaande ziektekostenverzekering.

ve
door verwijderd - Feb 12, 2006 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar maak je je druk om PARTICULIER verzekerd zijn is toch beter dan ziekenfonds.

als uitzendkracht moest je toch ook jezelf particulier verzekeren.

niet zeuren, het meerdere nog verrekenen met de belastingaangifte

ve
door verwijderd - Feb 12, 2006 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo leowenzahn.

Kort maar krachtig je antwoord, maar er staat niets. Een uitzendkracht is afhankelijk van zijn inkomen gewoon verplicht  verzekerd voor de ziekenfonds, maar zijn deze inkomsten hoger dan, en duren die dan ook een heel kalender jaar. Een uitzendkracht particulier verzekerd, heb ik bij mijn opleiding tot Intermediair waarschijnlijk tijdens deze lessen liggen slapen, en de vragen op mijn examen dan waarschijnlijk ook slapend ingevuld.

En particulier verzekerd kan beter zijn dan verplicht. Echter dit is totaal afhankelijk van je situatie en inkomen, moet je voor een ieder apart bekijken, of berekenen. maar deze vragen over particulier of ziekenfonds behoren nu tot het verleden.

Groetjes. Opaleo.

ve
door verwijderd - Feb 12, 2006 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Opaleo. Bij de ziekenfondswet had de werkgever wel degelijk de plicht om het recht op ziekenfondsverzekering te melden of af te melden. Het nalaten van deze meldingen had echter voor de werkgever geen consequenties, want de werknemer bleef ten alle tijden verantwoordelijk. Deze meldingsplicht is per 01-01-2005 bij het UWV neergelegd. En inderdaad per 01-01-2006 hebben we hier niet meer mee te maken.

groet

louisa2

ve
door verwijderd - Feb 13, 2006 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas, ik zie dat meer, deskundigen??

Lees (ook) in dit geval de reactie van Louisa2 en houd het verder zakelijk! Ik durf dat te stellen met 30 jaar een zeer brede P&O ervaring waaronder ervaring als ontwerper/ontwikkelaar van salarissystemen, leidinggevende en probleemoplosser met o..a. uitkeringsinstanties en ziekenfondsen.( o, niet te vergeten, ik ben ook nog voorzitter geweest van een ziekenfondsbestuur!!

Geen geklets, nogmaals, lees de reactie van Lousa2, bedoeld zijn een aantal commentaar gevers.

Het was nu eenmaal zo dat in het oude systeem de loongrens volgens de ziekenfondswet per peildatum 1 november van het voorafgaande jaar voor werknemrs bepalend was voor het al of niet verplicht verzekerd MOETEN zijn. De werkgever had de plicht daarvan melding te doen. De werk,emer- en let goed op- had de plicht zich aan te melden bij een particuliere verzekering. Bij in gebreke blijven of wel het niet laten uitschrijven bij het ziekenfonds resp. aanmeldden bij een particuliere verzekering had als consequentie:

NIET VERZEKERD resp terugvordering door het ziekenfonds van eventueel toch gemaakte en door het fonds betaalde kosten;!! Dit was de regeling en niet anders. Voor de anders gelovige mogelik elders gewaardeerde experts: lees de ziejkenfondswet er nog een op na. Voor de goede orde, voor zelfstandigen goldt een lagere grens, uitsluitend op basis van volledig zelfstandig zijn en op basis van dezelfde pijldatum-winstgegevens.

Gerrit