Markus12
door Markus12 Mar 14, 2021 om 12:58
Garantie & verzekeringen
Verschillende soorten laminaat geleverd

Onlangs heb ik laminaat besteld online. Het werd keurig op de afgesproken tijd geleverd, maar toen het gelegd moest worden bleek ineens dat er twee verschillende soorten vloeren geleverd waren. De kleur klopte, maar de klik systemen waren niet samen te gebruiken en één van de soorten was 1mm breder dan de andere. De leggers moesten onverrichter zaken weer vertrekken.

Het heeft ons nogal in de problemen gebracht. Het hele huis ligt overhoop, terwijl wij gewoon moeten werken op maandag. Ook moeten wij extra kosten maken ivm de voorrij kosten van de leggers. Wat mogen wij redelijkerwijs van de verkoper van het laminaat verwachten om deze situatie weer recht te zetten?

gr. Mark

4623 9 Rapporteer

Topantwoord

ne
door neodutchio - Mar 14, 2021 om 13:10
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Elk partij krijgt zijn eigen nummer mee. Van te voren moet dus ook gekeken worden of de partijnummers overeen komen. Maar vreemd dat u de leggers hebt laten komen terwijl u voorheen had kunnen zien dan de vloer niet juist was. Daarbij moet een vloer 2 dagen acclimatiseren alvorens die gelegd kan worden. U hebt een hoop zaken nagelaten en dat kan alleen voor uw rekening komen.
De verkoper moet zorgen dat er een nieuwe vloer komt, uit 1 partij. Maar u had dagenlang de tijd gehad om de levering te controleren en de leggers dus minimaal 2 dagen van te voren te kunnen afbellen. Die kosten komen dus voor uw rekening.

Markus12
door Markus12 Mar 14, 2021 om 13:49
Antwoorden / 1 Vragen

Dit is de eerste keer dat ik laminaat besteld heb, het was mij niet bekend dat het normaal is dat er verschillende partijen door elkaar worden gezonden en dat het aan de klant is om deze eruit te vissen. Is dit een normale gang van zaken?

ne
door neodutchio Mar 14, 2021 om 14:53
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Er kan altijd ergens is mis gaan. Zodoende kijk je ook altijd naar de datum van de melk die je koopt in de supermarkt. En neen, het is niet normaal om partijen door elkaar heen te verzenden.

redfloor
door redfloor - Mar 14, 2021 om 14:06
166 Antwoorden / 21 Vragen

Het is een stomme fout van de verkoper dat ze het niet in de gaten hadden. Maar jullie hadden het ook niet in de gaten. Ik gok dat de producent van het laminaat het 'vernieuwd' heeft en dat jullie een deel 'oud procedé' en een deel 'nieuw procedé'. Domme pech en ik denk niet dat je het op iemand kunt verhalen.

diumenge
door diumenge - Mar 14, 2021 om 14:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Allereerst zal de leverancier dit natuurlijk moeten corrigeren door alsnog voldoende laminaat van het juiste soort te leveren. Een vorm van schadevergoeding ligt puur aan de (coulante) houding van de leverancier. Vergoeding van de voorrijkosten lijkt mij wel redelijk, maar ik denk niet dat je ze daartoe kan verplichten. Zal mede afhankelijk zijn van het soort leverancier, bij een dozenschuiver hoef je minder te verwachten dan een duurdere winkel die meer service gericht is.

rj
door rjw - Mar 14, 2021 om 15:17
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Redelijkerwijs mag je verwachten dat de leverancier de verkeerde pakken terugneemt en de juiste levert. De extra voorrijkosten zijn niet van het niveau om daar meer heisa om te maken. Ook eventueel extra vrije dagen moet je m.i. accepteren. Bij dit soort relatief grote klussen kan altijd wat fout gaan.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 14, 2021 om 15:26
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De verkoper  heeft  vermoedelijk dit niet gezien....

Ik zie  verschillende etiketten en lees ook maat verschil.
Dezelfde kleur  kan maar   je moet altijd controleren of alle pakken  onbeschadigd zijn en hetzelfde.

Het komt helaas vaker voor...     of  bijna zelfde kleuren als het andere partij is.
Had bij Eiken  kleur vloer dit ook ooit,  zelfde fabriek  en art. nr  maar  andere partij....
mocht gewoon  ruilen  en kreeg andere...

Dat je laat leggen en nu deze voor niets kwamen,  de meeste leggen zelf    en  Verkoper en Leggen was niet 1 firma helaas.
Als je  via de verkoper dit geregeld hebt is het daar wel te claimen.
Ook als zij een ZZPer in gehuurd hebben.

gerbera
door gerbera Mar 14, 2021 om 15:43
7382 Antwoorden / 14 Vragen

U maakt ook vaak eenzelfde probleem mee als vele Ts'ers hier. Het is mij echter nog nooit overkomen dat ik een verkeerde partij kreeg. Maar ik koop dan ook bij een echte laminaatboer.

tijger1
door tijger1 Mar 14, 2021 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kkt

U hebt het maar zwaar. Elk probleem wat hier gemeld wordt, hebt u ook gehad.

diumenge
door diumenge Mar 14, 2021 om 17:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1, maar dan wel steeds nét wat erger...

ge
door gewicht Mar 15, 2021 om 18:46
170 Antwoorden / 1 Vragen

Komkommer soms ?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 15, 2021 om 03:59
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd: de verkoper dient te zorgen dat u datgene geleverd krijgt wat door u is besteld en in ieder geval dan één en dezelfde soort.

Dit betekent naar mijn mening dat de verkoper hier nalatig is en dus in gebreke is te stellen op basis van http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html en dus voor alle schade die u hierdoor heeft.  Het lijkt mij zinvol om eerst te proberen om hier in goed overleg uit te komen maar als dat niet lukt dan https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ benutten. Heeft u een rechgtsbijstandsverzekering, ga dan niet zelf aan de slag maar schakel die in.

(Strikt formeel had/heeft u recht op terugzenden binnen de bedenktijd maar ik vrees dat de daarvoor genoemde 14 dagen voorbij zijn)

ne
door neodutchio Mar 15, 2021 om 07:10
5173 Antwoorden / 12 Vragen

De schade die TS heeft is groter door eigen toedoen. Was de zending gewoon gecontroleerd en had TS die laten acclimatiseren, dan was er dagen voordat de leggers kwamen al bekend dat de vloer niet juist was. Op dat moment had er nog geschakeld kunnen worden.

Ik betwijfel of je nu alle kosten op het bordje van de verkoper kan schuiven.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 15, 2021 om 10:20
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@NEODUTCHIO, dat kan en mag uw menig zijn en ik kan uw twijfel ook volgen. De verkoper kan inderdaad stellen dat de koper dit bij levering had moeten en kunnen zien maar de vraag is of dat gelet op het artikel dan redelijk is. Vandaar ook mijn opmerking om te pogen er in goed overleg uit te komen en evt. de rechtsbijstandsverzekeraar in te schakelen als Ts die heeft. Ook indien er een in gebreke stelling zou worden gezonden is het afhankelijk van het feit of die reactie voor Ts acceptabel is. M.a.w. alles op het bordje schuiven van de verkoper lukt mogelijk niet maar er om vragen kan en mag altijd. Ts. heeft hoe dan ook recht op het bestelde product.

Ik vergat aan te geven dat het zinvol kan zijn om na te gaan of de verkoper is aangesloten bij een branchevereniging met geschillencommissie.

.

mo
door mof - Mar 15, 2021 om 12:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U mag verwachten dat u 1 clicksysteem ontvangt voor de hele vloer.

mahadma
door mahadma - Mar 15, 2021 om 13:07
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Het controleren van nummers op de artikelen is ook bij behang belangrijk dat je gelijke nummers hebt, anders krijg je ook kleurverschillen op je muur.

pino123
door pino123 - Mar 15, 2021 om 15:05
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Leverancier had hier op moeten letten, dus of laten aanpassen of alles terugsturen een nieuwe zending laten sturen. Er wordt hier aangegeven dat jezelf ook had moeten opletten, tja.... Het gat hier waarschijnlijk over een flink aantal pakketten waarbij ik mij kan voorstellen dat je dat niet doet, maar ook gewoon in de veraonderstelling bent dat het klopt. Misschien dat je het een en ander kan aangeven waardoor de fout nog gecompenseerd wordt