pi
door piermeister Oct 26, 2017 om 13:55
Garantie & verzekeringen

Wat kan ik doen bij prijsdiscriminatie van de ANWB

Nadat ik met pech langs de weg stond heb ik contact gezocht met de ANBW. Ze kwamen mij helpen als ik lid zou worden en 90 euro extra betaalde omdat ik nog geen lid was. Telefonisch moest ik mijn gegevens doorgeven en mij werd een standaard abonnement aangeboden van 96 euro per jaar. Aangezien ik geholpen moest worden heb ik dit abonnement afgesloten. Nu kijk ik een uur later op de website, staat er dat nieuwe klanten 25% korting krijgen op het standaard abonnement. Als ik aan een chatmedewerker vraag of ik dat ook krijg zegt ze nee. Want u heeft zich telefonisch laten inschrijven. Dit is toch ronduit belachelijk. Elke nieuwe klant moet deze korting krijgen, anders wordt er onderscheid gemaakt en dus (Prijs) discriminatie. De chat medewerker van de ANWB wimpeld het af met "u heeft zich telefonisch in laten schrijven helaas, u bent hier zelf mee akkoord gegaan".
Wat kan ik hieraan doen? Is dit toegestaan ook al wordt er nergens op de website onderscheid gemaakt tussen klanten die online binnen komen of via de telefoon. Iedereen moet het zelfde behandeld worden toch?

8956 16 Rapporteer

jo
door jorisw - Oct 26, 2017 om 14:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Puur zakelijk gezien: als je telefonisch lid wordt, zijn de extra kosten voor ANWB al gauw in de richting die je als korting krijgt als je online jezelf opgeeft. Op zich wel netjes dat ANWB dus kennelijk de besparing van selfcare doorberekend aan hun leden.

O ja, dit is geen discriminatie.

Topantwoord

emcede
door emcede - Oct 26, 2017 om 14:06
960 Antwoorden / 4 Vragen

"Iedereen moet het zelfde behandeld worden toch?"

Helemaal eens, als dat dan ook betekent dat mensen die géén lid zijn ook niet geholpen worden door de ANWB. U heeft jaren lang geld 'bespaard' door geen lidmaatschap af te sluiten. Als u dan stil komt te staan, wordt u tóch netjes geholpen maar moet u wel lid worden. Dat doet u. U had dit ook kunnen laten en zélf een oplossing voor uw pech-onderweg kunnen zoeken. Maar ja, dit wat natuurlijk wel zo makkelijk, hé?....

pi
door piermeister Oct 31, 2017 om 16:21
Antwoorden / 1 Vragen

Fijn dat u het met mij eens bent.
Ik snap dat mensen die geen lid zijn ook niet mogen verwachten dat ze geholpen worden door de ANWB. Ten tweede doet u een aanname wat betreft het geld besparen. Ik ben beginnende bestuurder en heb sinds twee maanden een auto. Nou daaraan toe.

Ik ben zeker netjes geholpen daar is geen twijfel over. Ik ben bereid lid te worden ( klant) en een boete te betalen omdat ik nog geen klant ben. Dan is het toch ook netjes als de ANWB mij als een gelijke nieuwe klant behandeld? Net als iedereen toch.

De site geeft niet aan korting alleen voor gebruiker die nog geen pech hebben gehad. Er staat ook neit niet geldig voor telefonische aangemelde klanten die ook lid zijn geworden ondanks omstandigheden?

Uw reactie is kort door de bocht, maar ja, dit was natuurlijk wel zo makkelijk he?

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Oct 26, 2017 om 14:14
16836 Antwoorden / 108 Vragen

U zou ook korting hebben gekregen als u zich, zonder pech, had aangemeld. Maar nu stond u daar, dus heeft u gebeld en kon lid worden en hulp lrijgen. Dus helemaal geen discriminatie. Aardige lui hé, die wegenwachters?

pi
door piermeister Oct 31, 2017 om 16:24
Antwoorden / 1 Vragen

Zeker aardige lui.

Kunt u mij het verschil noemen tussen een nieuwe klant die zich via de website inschrijft en jaarlijks contibutie betaald of een nieuwe klant die zich wil inschrijven omdat hij of zij pech heeft, maar desondanks ook de contributie betaald + de boete omdat hij of zij nog geen lid was. In mijn ogen zit daar geen verschil, en maakt de ANWB misbruik van de situatie.

tenormin
door tenormin Oct 31, 2017 om 16:47
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Als u de andere antwoorden heeft gelezen: men kan dit vergelijken met diverse stellingen: als je huis in de brand staat, een annuleringsverzekering willen hebben als er daarna zich een probleem voordoet. Een verzekering, dat hoeft men toch niet uit te leggen, is dat, als je dan pech hebt, die verzekering van pas komt. Heeft u zich ergens achteraf voor iets kunnen  verzekeren? Ik dacht het niet. En nee, het is geen boete: u heeft zich aangemeld tijdens pech. Dat alles moet ook nog verwerkt worden in hun systeem: u bent een nieuwe, onverwachte klant. Die verwerking wordt handmatig, door mensen, gedaan. Personeel. En personeel kost geld.
Maar als u het niet met me eens bent dan heeft u per ongeluk mijn bijdrage (ook) als topantwoord beloond. Jammer dat u dit niet meer kan terugdraaien.

mathijs_b
door mathijs_b - Oct 26, 2017 om 14:44
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ben blij dat je geholpen bent! De ANWB had ook kunnen bepalen dat Wegenwacht hulp alleen voor bestaande leden is en je je bij pech niet kunt verzekeren.

Als je huis in brand staat, kun je ook geen brandverzekering afsluiten.

ne
door neodutchio - Oct 26, 2017 om 14:44
5154 Antwoorden / 12 Vragen

U heeft geprobeert een brandend huis te verzekeren, dat gaat natuurlijk niet. U kon aan de kant van de weg geholpen worden op de voorwaarden waarmee u akkoord bent gegaan. Er zullen ongetwijfeld wel meer goedkopere aanbieders zijn, maar dat had u op voorhand zelf kunnen uitzoeken.

kv
door kvjapio - Oct 26, 2017 om 15:10
281 Antwoorden / Vragen

Ja, dit is toegestaan. Anwb hanteert deze methode trouwens al decennia. Bij pech heeft u maar een keuze: Lid worden tegen de dan geldende prijs of blijven staan. Met discriminatie heeft dit niks te maken.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 26, 2017 om 15:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Iidmaatschap opzeggen en weer aanmelden als er weer eens een actie is. Alleen hopen dat u in de tussentijd geen pech krijgt.

aurora1
door aurora1 - Oct 26, 2017 om 16:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is prijsdicriminatie?
Dan had u de ANWB niet moeten bellen en de pech anders moeten oplossen.
Mooi toch dat u geholpen bent en daar zelf geen inspanningen voor hoefde te doen?
En dat zelfs met het jaren contributie uitsparen die anderen wel betalen voor o.a. het instandhouden van de wegenwacht.

ln
door lnoordermeer Oct 27, 2017 om 20:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Over het jaren contributie uitsparen. Wij waren bijna 40 jaar lid. Toen bleek wij hebben al die jaren 1 auto en de auto en anwb lidmaatschap staat op naam van mijn man. Dat ik dus niet meer geholpen word of ik moet zelf ook lid worden. Dit is dus belachelijk voor woorden dat is bij andere aanbieders van pechhulpen niet. Je denkt toch niet dat ik ook lid word terwijl er maar 1 auto is. Wat ik wel weet is dat veel mensen in dezelfde situatie allemaal hun lidmaatschap opgezegd hebben.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2017 om 21:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het lidmaatschap is voor een persoon, niet voor een auto. Maar u had simpel een partner lidmaatschap kunnen nemen, was u ook gedekt als u alleen in de auto reed.

aurora1
door aurora1 Oct 28, 2017 om 01:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En dat partnerlidmaatschap schijnt maar 5 euro per jaar te kosten.

costnix
door costnix - Oct 27, 2017 om 01:49
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het moet wel over gelijke gevallen gaan en dat is het niet.

pi
door piermeister Oct 31, 2017 om 16:11
Antwoorden / 1 Vragen

Daarvoor is de boete, die krijgen leden niet.
Ik wel, dan staan we weer gelijk toch. Ik ben een nieuwe klant. Graag maak ik dan gebruik van alle rechten die andere klanten gebruiken. Pech of niet.

Ex
door Expansievatje - Oct 27, 2017 om 12:13
31 Antwoorden / 1 Vragen

Dit geeft weer een aardige kijk in de psyche van sommige klagers ........

mo
door mof - Oct 27, 2017 om 15:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

JA, die ANWB, daar kan ik over meepraten. Maar veel kun je er niet tegen doen. Misschien Reclamecode Commissie wegens misleidende reclame of zo?

diumenge
door diumenge Oct 27, 2017 om 15:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat is er misleidend dan?

aurora1
door aurora1 Oct 27, 2017 om 16:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Leg mij dat svp ook eens uit.

em
door emileb - Oct 27, 2017 om 21:01
9 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt mij de moeite waard om deze vraag te stellen bij de directie van de ANWB. Misschien is de directie het niet eens
met de opstelling van haar medewerkster.
Is de directie een andere mening toegedaan is dit een kwalijke zaak.
Zeker wanneer de bewering juist is dat er op de site van de ANWB geen onderscheid gemaakt wordt tussen telefonische inschrijving
(op een moment van behoefte aan hulp) en een andere vorm van inschrijving is deze behandeling geen reclame voor de ANWB.
Mogelijk wordt hier het gelijkheidsbeginsel geschonden.

Gr
door Grunn1 Oct 28, 2017 om 02:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Denk je echt dat dat de moeite waard is? Jij sluit zeker ook pas een inboedel verzekering af nadat je huis is leeggeroofd, een reisverzekering als je al van vakantie terug bent, een glas verzekering nadat al je ramen zijn ingegooid, een brandverzekering nadat je huis is afgebrand enz. Ohja kijk ens naar je zorgverzekering, als je geen aanvullende verzekering hebt en je wil toch gebruik maken van vergoeding vanuit een aanvullend pakket dan moet je eerst een jaar premie betaald hebben voor je in aanmerking komt voor een vergoeding. Ook maar en brief aan de directeur schrijven dan?
Pechhulp van de ANWB is alleen voor leden en de rest is hier al vaak genoeg beantwoord.

wg
door wgoudappel - Oct 27, 2017 om 21:46
1 Antwoorden / Vragen

U heeft gekozen om pas lid te worden bij pech.
Het lidmaatschap met korting geldt alleen voor spontane aanmelding zonder pech.

reflecs
door reflecs Oct 28, 2017 om 12:31
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Dat staat nergens als voorwaarde vermeld.

pi
door piermeister Oct 31, 2017 om 16:13
Antwoorden / 1 Vragen

Dit vermelden ze inderdaad nergens, dus niet gek dat ik verwacht dat ik de korting ook toekomt als nieuwe klant?

reflecs
door reflecs - Oct 28, 2017 om 12:30
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ik geef u wél gelijk. U betaalt al extra omdat u geen lid was.
Op website kan ik ook niet vinden dat er dan een hogere prijs zou gelden als je telefonisch lid wordt.

Er is wel een pagina waar 96 euro staat:https://www.anwb.nl/wegenwacht/tarieven, maar als je doorklikt kom je weer bij de pagina uit waar 25% korting gegeven wordt:https://www.anwb.nl/wegenwacht/nederland#pakket

Zou nogmaals mailen/ een klacht indienen:https://www.anwb.nl/contact-en-service

diumenge
door diumenge Oct 28, 2017 om 12:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De prijs is ook niet hoger als je telefonisch lid wordt, je krijgt korting als je online via de site lid wordt.

reflecs
door reflecs Oct 28, 2017 om 13:21
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Dat staat er ook niet:https://www.anwb.nl/binaries/content/assets/anwb/pdf/wegenwacht/actievoorwaarden/actievoorwaarden-wegenwacht-nl-st-najaar2017v2.pdf:Actie
Sluit Wegenwacht Nederland Standaard af met 25% korting.Deze actievoorwaarden zijn van toepassing op de actie ‘Nederland Standaard’ bij het afsluiten van Wegenwacht Nederland Standaard hierna te noemen: ‘actie’, die wordt georganiseerd door ANWB B.V. gevestigd en kantoorhoudende te ’s-Gravenhage, hierna te noemen: ‘ANWB’

pi
door piermeister Oct 31, 2017 om 16:14
Antwoorden / 1 Vragen

Je krijgt deze korting als nieuwe klant. Nergens staat dat dit alleen online kan en niet telefonisch.

Dan wordt er dus verschil gemaakt wat mij neigd naar prijsdiscriminatie.

diumenge
door diumenge Oct 31, 2017 om 18:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En toch is het geen (prijs)discriminatie.