blekkie
door blekkie Apr 16, 2007 om 12:37
Garantie & verzekeringen

Wia of wao

vraag,,ik was in 2003  tot 2005 in de wao 100% afgekeurd ben in 2006 gekeurd en toen kwam ik in de wia wet  men is er vandaag pas achter gekomen dat in helaemaal niet in de wia hoorde maar in de wao ivm mijn ziekte mijn vraag is dus zit er verschil in hoogte van uitkering tussen wao en wiaen heb ik nog recht op de premie van nationaale nederlanden wao gat

613 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

De hoogte van de uitkering is volgens mij gelijk voor diegenen die na 1 jan.07 in de wia komen 75% alle oudere gevallen 70% dit laatste gaat per 1 juni aanstaande ook naar  75%

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

als u verzekerd bent voor het wao gat heeft u er recht op .
kunt u beter z.s.m. contact opnemen met uw verzekering.
ik denk niet dat ze nog betalen vanaf 2003 ,maar dat kunt u navragen.
de rest is van uw vraag is al beantwoord.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

blekkie, u haalt m.i twee dintgen door elkaar en wel de WAO of WIA (volgens mij blijft u inderdaad gewoon in de WAO en heeft u nog pech ook omdat de 5% extra per 1 juli mogelijk dan niet geldt. Een verzekering voor het WAO gat is iets anders. Als u eventueel nog denkt recht te hebben op een uitkering van NN, dien daar daar een verzoek in. Ik kjen uw polisvoorwaarden niet, echter niet geschoten is altijd mis, niet gevraagd is nooit gekregen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

toen ik in de wao zat kreeg ik een hoger uikering nu van de wia een flink stuk minder ...en nu via de wia ook geen uitkering meer van n ;nederlanden nu wordt dit weer terug gedraait

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

als u nu minder uitkering krijgt zou het beteklenen dat u bent " afgeschat" en dus minder arbeidsongeschikt bent verklaard. ga dat na en maak eventueel nog bezwaar ook al kan dat normaliter maar binnen 6 weken. Er is echter al weer volop discussie over de rechtmatigheid van de keuringen.

En een nadere vraag: wat voor verzekering had u bij NN, een "gat"verzekering of een aanvullende.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blekkie, kijk even op www.waocafe.nl en daar vind je alle antwoorden betreffende de WAO/WIA.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

voor het wao gat ....nog bedankt

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee men had mij volledig afgekeurd voor de wia ben toen dik 500 euro achteruit gegaan en krijg ik dat nu terug nu ze erachter zijn gekomen dat ik in de wao thuis hoor met mijn ziekte grtr en bedankt

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uit uw verhaal maak ik op dat u de vervolguitkering WAO ontving, immers u kreeg ook geld via de WAO-gat verzekering. Verder schrijft u dat u van 2003 tot 2005 een WAO uitkering ontving en dat u in 2006 gekeurd bent. Is uw uitkering stop gezet in 2005 of bedoelde u tot en met 2005.

Als u onafgebroken in de WAO zat ( al ziek voor 31-12-2004) dan  blijft  de WAO op u van toepassing. Als het UWV ten onrechte uw WAO uitkering omgezet hebben in een WIA uitkering dan zullen ze de fout moeten herstellen.

De vervolguitkering WAO is gebaseerd op het minimumloon + een percentage van het laatste loon en zal bijna altijd lager zal zijn dan de loondervinguitkering, vandaar de WAO-gat verzekering. Bij de WIA is de uitkering bij volledige arbeidsongeschiktheid en een kleine kan op herstel gewoon 75% van uw laatst verdiende salaris. (IVA uitkering Inkomensvoorziening volledig arbeidsongeschikten) Dit is dan ook de rede dat er geen WIA-gat verzekering bestaat. Dus zonder de WAO-gat uitkering zou m.i. uw WIA uitkering hoger moeten zijn dan uw WAO uitkering.  Doordat u ook een WAO-gat uitkering ontving zou uw WAO-uitkering + WAO-gat uitkering uit moeten komen op 70% van het laatst verdiende loon en uw WIA uitkering zou 75% van het laatst verdiende loon zijn.  Tenzij er bij de keuring is vastgesteld dat de arbeidsongeschiktheid van tijdelijke duur is (kan zijn), dan ligt de zaak anders. U zou dan een geen IVA (inkomensvoorziening volledig arbeidsongeschikten) krijgen, maar een vervolguitkering krijgen. Deze uitkering is maximaal 70% van het minimumloon.  Dit zou het verschil in hoogte van de uitkeringen kunnen verklaren.

Bent u tussendoor hersteld en heeft u weer gewerkt dan ligt de zaak anders.

Als uw WAO-uitkering hersteld is heeft u ook weer recht op de WAO-gat uitkering.

Wilt u echt duidelijkheid dan raad ik u aan om contact op te nemen met het UWV. Zij weten precies wat voor uitkering u krijgt.

Groet louisa2

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 19:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor de uitleg grt blekkie

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

en zonodig om een voor berioep vatbare beslissing vragen als de reactie niet datgene is wat u verwacht en dan zonodig in beroep gaan.