ronnat
door ronnat Jun 2, 2013 om 17:22
Garantie & verzekeringen

Wie is aansprakelijk

Vanmorgen heeft mijn zoon een ongeluk gehad. Tijdens het sleutelen aan een auto samen met 2 anderen schoot de auto van de krik en reed richting het water. Mijn zoon is erachteraan gerent om hem op de handrem te zetten, tijdens dit gebeuren bleef hij met zijn ring ergens achter hangen en schoot met auto in het water. Gelukkig heeft ditzelfde water de ring glad gemaakt en dus kon hij zichzelf uit het water redden. Nu is hij tijdens de reddingspoging zijn nieuwe telefoon kwijtgeraakt, is zijn broek gescheurd, zijn ring verdwenen en zijn horloge stuk geraakt. Verder is hij helemaal overstuur en zitten er veel schaafwonden en kneuzingen over zijn lijf. Maar hij is er godzijdank nog. De auto is total loss en vanochtend uit het water getakeld. Nu is mijn vraag wie is er nu aansprakelijk voor welke schade.

2922 35 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jun 2, 2013 om 17:53
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Hij heeft vrijwillig zonder voorwaarden vooraf hulp gegeven. Als het niet zijn auto is dan zal hij hier nergens de schade kunnen verhalen. Dan zou hij moeten bewijzen dat de krik door verkeerde plaatzing er onderuit is ge vallen maar dan wel vanzelf zonder dat er iemand met de auto aan het werk was.Als het wel zijn auto is ja dan heeft hij helemaal geen kans op schad vergoeding

dearagain
door dearagain - Jun 2, 2013 om 18:21
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*alleen de materiële kosten komen voor eigen rekening

*en dat is een geluk bij een ongeluk te noemen

valerius-2
door valerius-2 - Jun 2, 2013 om 18:50
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Toch een ongeloolijk verhaal au to stond dus in zijn vrij en geen zonder hanrem dat is toch niet waarchijnlijk. Een auto zal normaal op de handrem staan ogf in een versnelling en dan gaat er echt niet zomaar van door.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jun 2, 2013 om 18:52
937 Antwoorden / 2 Vragen

kennelijk wisten de klussertjes niet goed wat ze deden, gelukkig is er niks ernstig voorgevallen.
Eigen schuld, dikke bult.

tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2013 om 19:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De schade aan de auto komt voor rekening van de eigenaar van die auto. Als hij all-risk verzekerd is, kan hij dat bij zijn verzekering claimen.

De eventuele medische kosten van uw zoon worden vergoed door de zorgverzekeraar.

De materiële schade van uw zoon komt voor zijn eigen rekening.

ronnat
door ronnat - Jun 2, 2013 om 19:27
8 Antwoorden / 2 Vragen

Dank jullie voor de antwoorden.

pino123
door pino123 - Jun 2, 2013 om 21:43
2766 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op zondag 2 jun 2013, 18:52]kennelijk wisten de klussertjes niet goed wat ze deden, gelukkig is er niks ernstig voorgevallen.
Eigen schuld, dikke bult.

[quote=valerius-2 schreef op zondag 2 jun 2013, 18:50]Toch een ongeloolijk verhaal au to stond dus in zijn vrij en geen zonder hanrem dat is toch niet waarchijnlijk. Een auto zal normaal op de handrem staan ogf in een versnelling en dan gaat er echt niet zomaar van door.

Nu, echt goede toevoegingen hoor, denk dat TS dat zelf ook wel kan bedenken.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 2, 2013 om 22:11
619 Antwoorden / 29 Vragen

Was het zijn eigen auto?

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 2, 2013 om 22:12
619 Antwoorden / 29 Vragen

Was het zijn eigen auto? Zo ja, hoe is de auto verzekerd?

alexishoop
door alexishoop - Jun 2, 2013 om 22:35
562 Antwoorden / 6 Vragen

ff zitten googlen om dit voorval 'boven water' te krijgen :) maar je wilt niet weten hoeveel auto's er in nederland per dag in water belanden.

heb je een linkje naar een 112 of nieuwssite ?

worst
door worst - Jun 2, 2013 om 22:40
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 2 jun 2013, 18:50]Toch een ongeloolijk verhaal au to stond dus in zijn vrij en geen zonder hanrem dat is toch niet waarchijnlijk. Een auto zal normaal op de handrem staan ogf in een versnelling en dan gaat er echt niet zomaar van door.

Geen zonder hanrem????

De auto stond op de krik!!!

tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2013 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=alexishoop schreef op zondag 2 jun 2013, 22:35]ff zitten googlen om dit voorval 'boven water' te krijgen :) maar je wilt niet weten hoeveel auto's er in nederland per dag in water belanden.

heb je een linkje naar een 112 of nieuwssite ?

Hoezo?

tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2013 om 23:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=wendy-claire schreef op zondag 2 jun 2013, 22:11]Was het zijn eigen auto?

Wat doet dat er toe?

ronnat
door ronnat - Jun 2, 2013 om 23:19
8 Antwoorden / 2 Vragen

Het is niet zijn auto. Het is de auto van een vriend die ook aan het sleutelen was. De auto is wa verzekerd, het betreft ook geen nieuwe auto.
De agenten die het verhaal bevestigden en als eerste ter plaatse waren konden ons in ieder geval vertellen dat het uit het water takelen via de verzekering zou gaan. De eigenaar van de auto zou hier bericht over krijgen.
Het gaat hier dan ook over jonge beginnende klussertjes en ja die maken beginnersfoutjes, daar ben ik heel eerlijk en duidelijk in.
Maar mijn vraag is/was gewoon een simpele, wie is er aansprakelijk. En ik denk dat tijger1 hier een duidelijk antwoord op heeft gegeven.

ronnat
door ronnat - Jun 2, 2013 om 23:24
8 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=alexishoop schreef op zondag 2 jun 2013, 22:35]ff zitten googlen om dit voorval 'boven water' te krijgen :) maar je wilt niet weten hoeveel auto's er in nederland per dag in water belanden.

heb je een linkje naar een 112 of nieuwssite ?
Ik geloof niet dat dit ertoe doet.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 3, 2013 om 00:55
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 2 jun 2013, 23:11][quote=wendy-claire schreef op zondag 2 jun 2013, 22:11]Was het zijn eigen auto?

Wat doet dat er toe?

Waarom zou het er niet toe belangrijk kunnen zijn: eigen auto of die van een ander?

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 3, 2013 om 01:02
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=ronnat schreef op zondag 2 jun 2013, 23:19]Het is niet zijn auto. Het is de auto van een vriend die ook aan het sleutelen was. De auto is wa verzekerd, het betreft ook geen nieuwe auto.
De agenten die het verhaal bevestigden en als eerste ter plaatse waren konden ons in ieder geval vertellen dat het uit het water takelen via de verzekering zou gaan. De eigenaar van de auto zou hier bericht over krijgen.
Het gaat hier dan ook over jonge beginnende klussertjes en ja die maken beginnersfoutjes, daar ben ik heel eerlijk en duidelijk in.
Maar mijn vraag is/was gewoon een simpele, wie is er aansprakelijk. En ik denk dat tijger1 hier een duidelijk antwoord op heeft gegeven.

Is wat meer duidelijk.

Alleen blijft de vraag voor uw zoon of de verzekeraar van de eigenaar het accepteert de materiële/immateriële schades inclusief de letselschades. Ten slotte was het vrijwillig om te trachten het voertuig te redden. Beginsel is dat je op je eigen veiligheid eerst moet letten.

Waarschijnlijk zal de verzekeringsmaatschappij de ingediende claims afwijzen.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jun 3, 2013 om 08:16
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=pino123 schreef op zondag 2 jun 2013, 21:43][quote=kaasbroodje schreef op zondag 2 jun 2013, 18:52]kennelijk wisten de klussertjes niet goed wat ze deden, gelukkig is er niks ernstig voorgevallen.
Eigen schuld, dikke bult.

[quote=valerius-2 schreef op zondag 2 jun 2013, 18:50]Toch een ongeloolijk verhaal au to stond dus in zijn vrij en geen zonder hanrem dat is toch niet waarchijnlijk. Een auto zal normaal op de handrem staan ogf in een versnelling en dan gaat er echt niet zomaar van door.

Nu, echt goede toevoegingen hoor, denk dat TS dat zelf ook wel kan bedenken.

dus, jouw reactie draagt ook niks bij. Even punten scoren zeker.... De pot verwijt... ... ...

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2013 om 09:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wendy-claire

Er is helemaal geen claim ingediend door de zoon van Ts bij de autoverzekeraar. Dus er valt niets af te wijzen. Er valt trouwens ook niets te claimen.

hutch
door hutch - Jun 3, 2013 om 10:00
4517 Antwoorden / 29 Vragen

M.i. heeft Tijger1 ook de juiste reactie gegeven.

Maar dan over het knutselen zelf:
niemand van ons is alwetend geboren. Iedereen (!) maakt fouten en leert er van (althans dat is te hopen).

Dan wel een tip voor uw zoon:
Voordat een auto opgekrikt wordt, altijd (!) de handrem aantrekken en in de 1e versnelling (of in de P-stand bij automaat) en de (op de grond staande) wielen blokkeren. Tevens naast de krik altijd een (as)steun aanbrengen, zodat die auto niet door de krik kan zakken (wat kan gebeuren).

Wat ik met die (as)steun bedoel, zie als voorbeeld: ' '.

Dus wat dat betreft hebben zij nog heel veel geluk, dat er niemand onder die auto lag........

Gr. Hutch

si
door simonkabelfoon - Jun 3, 2013 om 14:04
72 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk zou ik de geleden schade toch maar eens voorleggen aan de autoverzekeraar en/of de vriend die eigenaar is van de auto.
Mijns inziens is hier sprake van wat genoemd wordt zaakwaarneming (Google er maar eens op).

Overigens.... mocht de autoverzekeraar op grond hiervan overgaan tot vergoeding van de schade, dan zal dat weer gevolgen hebben voor de bonuskorting die zijn vriend had op die autoverzekering (premie wordt dus hoger).

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2013 om 14:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@simonkabelfoon

Ik zou dan eerder denken aan de AVP van de eigenaar van de auto, dan aan de verzekeraar van de auto.

si
door simonkabelfoon - Jun 3, 2013 om 14:43
72 Antwoorden / 0 Vragen

De schade is toegebracht met/door een auto en dat is een standaard uitsluiting op een AVP, vandaar de verwijzing naar de WA-deking van de auto

me
door mein33 - Jun 3, 2013 om 14:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ben bang dat de gebeurtenis zoals door Ronnat omschreven is niet helemaal volledig is.
Een auto die op een vlakke ondergrond staat zonder op de handrem of in een versnelling te staan gaat niet vanzelf rijden, ook niet als deze op welke manier dan ook, van een krick valt.
De auto zal naar beneden vallen of als hij een duwtje naar voren krijgt en daardoor van de krick valt hoogstens een meter vooruit verplaatsen.
Naar alle waarschijnlijkheid heeft de auto wel in een versnelling gestaan en is, misschien wel van buitenaf door het raam hangend, gestart. De auto zal dan aanslaan en gaan rijden en stopt dan niet vanzelf. Daarom is de zoon van Ronnat ook achter de auto aan moeten rennen om deze te stoppen, wat jammergenoeg niet is gelukt.
Ben bang dat een verzekeringmaatschappij, als er een claim wordt ingedient, ook niet klakkeloos de gebeurtenis zoals door Ronnat omschreven zal accepteren.
Gelukkig heeft de jongeman het e.e.a. overleefd en geen blijvend lichamelijk letsel opgelopen. Dat is nog het grootste geluk bij een ongeluk.

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2013 om 14:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=simonkabelfoon schreef op maandag 3 jun 2013, 14:43]De schade is toegebracht met/door een auto en dat is een standaard uitsluiting op een AVP, vandaar de verwijzing naar de WA-deking van de auto

Uiteraard weet ik dat. Maar ik ga van een andere redenering uit. De zoon van Ts wilde iets, nu toevallig een auto om zo maar te zeggen, redden van die vriend. En hij heeft door die reddingsactie schade opgelopen.

De auto is niet de oorzaak van de schade, maar het gevolg van die reddingsactie. Ligt mijns inziens toch even anders.

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2013 om 14:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mein33 schreef op maandag 3 jun 2013, 14:44]Ben bang dat de gebeurtenis zoals door Ronnat omschreven is niet helemaal volledig is.
Een auto die op een vlakke ondergrond staat zonder op de handrem of in een versnelling te staan gaat niet vanzelf rijden, ook niet als deze op welke manier dan ook, van een krick valt.
De auto zal naar beneden vallen of als hij een duwtje naar voren krijgt en daardoor van de krick valt hoogstens een meter vooruit verplaatsen.
Naar alle waarschijnlijkheid heeft de auto wel in een versnelling gestaan en is, misschien wel van buitenaf door het raam hangend, gestart. De auto zal dan aanslaan en gaan rijden en stopt dan niet vanzelf. Daarom is de zoon van Ronnat ook achter de auto aan moeten rennen om deze te stoppen, wat jammergenoeg niet is gelukt.
Ben bang dat een verzekeringmaatschappij, als er een claim wordt ingedient, ook niet klakkeloos de gebeurtenis zoals door Ronnat omschreven zal accepteren.
Gelukkig heeft de jongeman het e.e.a. overleefd en geen blijvend lichamelijk letsel opgelopen. Dat is nog het grootste geluk bij een ongeluk.

Heeft u een glazen bol? Misschien was de ondergrond een hellend vlak?

me
door mein33 - Jun 3, 2013 om 15:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1

Als de auto op een hellend vlak had gestaan was deze, als er geen handrem was aangetrokken of niet in een versnelling was gezet, niet blijven staan maar gelijk na het neerzetten al gaan rijden.

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2013 om 15:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De auto is niet de oorzaak van de schade, maar het gevolg van die reddingsactie. Ligt mijns inziens toch even anders.

Moet zijn:

De auto is niet de oorzaak van de schade, maar de schade is het gevolg van de reddingsactie van een "goed" van de vriend. Ligt mijns inziens toch even anders.

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2013 om 15:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mein33 schreef op maandag 3 jun 2013, 15:08]@tijger1

Als de auto op een hellend vlak had gestaan was deze, als er geen handrem was aangetrokken of niet in een versnelling was gezet, niet blijven staan maar gelijk na het neerzetten al gaan rijden.

De auto is niet "neergezet" maar hij schoot van de krik.

me
door mein33 - Jun 3, 2013 om 15:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 3 jun 2013, 15:17][quote=mein33 schreef op maandag 3 jun 2013, 15:08]@tijger1

Als de auto op een hellend vlak had gestaan was deze, als er geen handrem was aangetrokken of niet in een versnelling was gezet, niet blijven staan maar gelijk na het neerzetten al gaan rijden.

De auto is niet "neergezet" maar hij schoot van de krik.

@tijger1,

De auto moet toch eerst worden neergezet alvorens hem op te kunnen kricken of zie ik dat nou echt verkeerd.
En als van een auto, na het neerzetten op een hellend vlak, de handrem niet wordt aangetrokken of deze in een versnelling wordt gezet dan zal de auto toch gelijk al gaan rijden ?

si
door simonkabelfoon - Jun 3, 2013 om 15:54
72 Antwoorden / 0 Vragen

@ tijger1
Er is zeker wat te zeggen voor die redenatie.
Ben wel heel benieuwd hoe een verzekeraar daar op reageert en ALS gebeurd is wat er beschreven is zou je beide verzekeraars naar elkaar kunnen verwijzen, zodat die dat samen, onderling, uitvogelen, maar ondertussen wel eentje die alvast schadeloos stelt.

En alle veronderstellingen over hoe wat nu precies gebeurd is..... ik ga vooralsnog uit van wat vragensteller stelt. Ik zou als onderzoeker zeker zo mijn vragen hebben en de lokatie waar het gebeurd is bezoeken, maar dat is mijn taak op dit forum dus even niet :)

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2013 om 16:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ronnat

Lees de reactie van @simonkabelfoon nog eens door. Vooral die verwijzing naar "zaakwaarneming" en claim de materiële schade bij en de autoverzekerasr en bij de AVP van die vriend. Dat laatste heeft mijn voorkeur zoals u wel gelezen zult hebben.

Niet geschoten altijd mis. Mocht u een gezinsrechtbijstandverzekering hebben, dan kunt u die ook inschakelen.

ronnat
door ronnat - Jun 4, 2013 om 12:36
8 Antwoorden / 2 Vragen

Tijger1 en @simonkabelfoon. Bedankt voor het meedenken. We zijn nu druk in overleg met de ouders van de vriend en bekijken van daaruit hoe verder te handelen. Ik neem al jullie adviezen mee.

an
door annet11 - Jun 12, 2013 om 11:25
9 Antwoorden / 0 Vragen

alleen de materiële kosten zal uw zo'n zelf moeten betalen, tenzij hij een goed aansprakelijkheidsverzekering heeft. http://www.waverzekeringvergelijken.nl/faqs/wat-moet-ik-doen-bij-schade/

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2013 om 12:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=annet11 schreef op woensdag 12 jun 2013, 11:25]alleen de materiële kosten zal uw zo'n zelf moeten betalen, tenzij hij een goed aansprakelijkheidsverzekering heeft. http://www.waverzekeringvergelijken.nl/faqs/wat-moet-ik-doen-bij-schade/

De aansprakelijkheidsverzekering van de zoon van Ts is in dit geval helemaal geen partij.

Een aansprakelijkheidsverzekering dekt alleen schade die je aan derden, per ongeluk, toebrengt.