elbers
door elbers Apr 12, 2004 om 11:11
Garantie & verzekeringen

Wie moet betalen

Ik heb pas een aanrijding gehad met een auto die niet van mijzelf was, bij deze aanrijdinging heb ik meteen politie bij gehaald omdat de schuld vraag nogal lastig lag.
Hierop is de verzekering van de eigenaar ingeschakeld, nu achteraf blijkt (omdat de veroorzaker niet te achterhalen valt) dat ik de schuld op mij moet nemen, echter de verzekeringen van de eigenaart van de auto zou dan moeten betalen, waardoor deze zijn noclaim gedeeltelijk kwijt zou raken.

Mijn vraag is nu:
Kan ik ergens anders deze kosten verhalen b.v. wa verzekering of mijn eigen auto verzekering?
Of is dit gewoon pech voor de eigenaar van de auto?

459 3 Rapporteer

yo
door yorgos - Apr 16, 2004 om 13:14
17 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft een auto geleend c.q. gebruikt en daarmee is er schade veroorzaakt en de schade is in het geheel niet te verhalen niet op een andere partij danwel op het Waarborgfonds Motorverkeer. Indien er niets te verhalen valt dan blijft de schade inderdaad voor rekening van de eigenaar van de auto. Inderdaad klopt het dat de bonus/malus-inschaling zal worden gekort omdat er een uitkering wordt verricht die niet te verhalen is. Op een wa-verzekering voor particulieren is dit niet meeverzekerd, immers motorrijtuigen zijn van dekking uitgesloten omdat er per motorrijtuig een aparte verzekering dient te worden gesloten op zijn minst een wa-dekking.

Het is inderdaad pech voor de eigenaar van de auto. Het enige is dat u in overleg met de eigenaar kosten zult vergoeden en even kijken hoe hoog de inschaling is op de polis. Indien bonus/malusschaal 20 van toepassing is dan heb je in de meeste gevallen kans dat er wel korting is maar geen premie consequentie.

sip
door sip - Apr 19, 2004 om 22:09
18 Antwoorden / 1 Vragen

Als de veroorzaker een motorvoertuig is geweest kan je met succes een beroep doen op het waarborgfonds. Veel suc6!

yo
door yorgos - Apr 19, 2004 om 22:42
17 Antwoorden / 0 Vragen

Wilt u met succes uw schade verhalen op het Waarborgfonds Motorverkeer dan dient u aan een aantal criteria te voldoen. Ten eerste dient de politie ingeschakeld te zijn en tevens dient u minimaal een getuige die hebben die uw lezing kan bevestigen en uit het rapport van de expert dient te blijken dat de schade is veroorzaakt door een ander motorvoertuig en de toedracht dient ook nog eens zo vast te staan dat de onbekende tegenpartij in deze schade aansprakelijk is voor de schade.

Het waarborgfonds motorverkeer is gevestigd in Rijswijk. Maar uit de stukken begrijp ik dat er een uitkering is geweest, dus dat zou betekenen dat de auto wa/casco verzekerd was ten tijde van de aanrijding en ik neem aan dat de cascoassuradeur onderzocht zou hebben of er verhaalsmogelijkheden zijn. Dus eerst nog even bij de assuradeur nader informeren.