mandalagirl
door mandalagirl Mar 23, 2004 om 09:29
Garantie & verzekeringen

Wijziging contractsduur verzekering

ik wil de contractsduur van mijn aanspr. en inboedelverzekering veranderen van 60 mnd. naar 12 mnd. Ik heb de verzekering middels een brief 2,5 mnd. voor het verstrijken van de premievervaldatum hiervan op de hoogte gesteld.
Nu beroept de verz. zich op een artikel uit de alg. voorwaarden en stelt dat ik dit 3 maanden van te voren had moeten doorgeven.
Het betreffende artikel gaat over de duur en het einde van de verzekering en meld:"de verzekering eindigt: - per de contractsvervaldatum, mits deze door één der partijen per aangetekende brief en met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden is opgezegd". Naar mijn mening eindigt de verz. niet maar vind er een wijziging plaats. Ik heb aangegeven dat er voor bijv. verhoging van het verzekerde bedrag óók geen 3 maanden regel geldt. Maar de reactie daarop was:"dat zou ook raar zijn als we daar een termijn van 3 mnd. aan verbonden" Mij lijkt dit een geval van meten met 2 maten!!
Kan de verz. zich bij wijziging beroepen op dit artikel uit de algem. voorwaarden??
Nu willen ze de wijziging pas in 2005 uitvoeren en zit ik dus nog tot 2006 aan deze verz. vast.

499 4 Rapporteer

tetter
door tetter - Apr 16, 2004 om 13:05
174 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij liggen de zaken zo: Bij een wijziging van uw kant geldt de 3 maanden termijn, maar als de verzekeringspremie b.v. verhoogd wordt (wijziging kant verzekering) kunt u direct opzeggen.
Om de contractduur te wijzigen dient u wel eerst op te zeggen en daarna een nieuwe verzekering aan te vragen. helaas.

ik
door ikweethet - Apr 16, 2004 om 13:05
8 Antwoorden / 0 Vragen

ik raad je aan om na te vragen welke regeling de verzekeraar hanteert met betrekking tot de terrorisme clausule. Het is namelijk wellicht zo dat de verzekerden bij jouw verzekeraar de mogelijkheid hebben om de polis op te zeggen per premievervaldatum ivm met de terrorisme clausule die er op 15 augustus 2003 is opgezet. Vraag dit dus na bij je verzekeraar, want misschien kun je er nog op deze manier onderuit! Je hebt hebt dan waarschijnlijk geen opzegtermijn nodig!

ha
door hanneke - Apr 18, 2004 om 13:28
321 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas, bij de meeste maatschappijen moet je binnen 30 dagen na de kennisgeving aangeven dat je er niet mee akkoord gaat. Daarnaast is bij Terrorisme door veel maatschappijen gekozen voor een direct ingaande wijziging. Als u terrorisme als excuus wilt gebruiken om over te stappen (en het is een SLAP excuus, want alle andere maatschappijen hebben ook die beperking, dus niemand gaat weg vanwege die clausule) dan bent u inmiddels te laat.

ik
door ikweethet - Apr 18, 2004 om 15:58
8 Antwoorden / 0 Vragen

De reactie op mijn antwoord is wellicht van toepassing op veel verzekeraars, maar er zijn ook verzekeraars die andere regelingen hanteren, waardoor je zelfs NU nog dankzij die terrorisme clausule van je polissen afkunt. Vragen kan nooit kwaad!!