RD
door RD-Bb Aug 18, 2023 om 11:10
Garantie & verzekeringen
YMERE - WIE IS VERANTWOORDELIJK VOOR KOSTEN VLOERSCHADE?

Goedemorgen,

Ik woon samen met mijn vriendin in een huurappartement van woningcoorperatie YMERE en ik heb te maken met waterschade aan de laminaatvloer in de woonkamer. Deze schade is ontstaan door onvoldoende (zeg gerust geen) periodiek en grootschalig onderhoud aan onder andere houten kozijnen, waardoor er lekkage is ontstaan. Dit geldt overigens voor het gehele appartementencomplex, niet alleen die van ons!
Hierdoor is 1 kozijn van binnen en buiten zeiknat, beschimmeld en verrot. Hierdoor is de lekkage ontstaan en is ook onze laminaatvloer beschadigd / nat / staat bol.

Vanaf het moment dat wij het appartement betraden (dat is nu 10 maanden geleden) zijn we bezig geweest om zowel de lekkage als de schade aan de vloer te laten oplossen / herstellen.
Na maanden en tientallen telefoontjes (tot frustatie en verdriet aan toe) met zowel YMERE als verschillende onderaannemers, is dan nu eindelijk de lekkage opgelost. De eerste melding van de lekkage en schade was eind oktober, en eind juli (dus ruim 9 maanden later!) is de lekkage opgelost.

YMERE heeft vanaf het begin af aan de lekkage niet serieus genomen en is onsecuur te werk gegaan, waardoor de schade aan de vloer de afgelopen maanden ernstig is toegenomen.
Nu ben ik met YMERE in contact voor een passende oplossing voor het vergoeden van de schade aan ons privé eigendom, namelijk de laminaat vloer met toebehoren.

Omdat wij geen bon hebben van aankoop van de vloer, wordt deze als afgeschreven beschouwd door YMERE. Echter is er niemand van YMERE langsgeweest om de schade op te nemen / taxeren.
Daarentegen heb ik zelf wel een schade expert langs laten komen en die heeft de schade opgenomen en een offerte opgesteld voor herstelwerkzaamheden voor de vloer, dit gaat om ca 60m2.

YMERE verschuilt zich onder het zogeheten indemniteitsprincipe, waardoor zij 10,- per m2 kunnen/willen vergoeden. Uit 'coulance' wilt YMERE het bedrag aanvullen tot €1.329,-, dit zijn de kosten voor aanschaf van de materialen (laminaat, ondervloer en plinten). Maar dan moeten we wel zelf maar uitzoeken hoe de oude vloer wordt gedemonteerd en de nieuwe vloer wordt geplaatst.
Kortom, de overige kosten zouden voor onszelf zijn, €1.667,- wat neerkomt op 55% van de offertewaarde.

Dus, wij hebben schade door nalatigheid van YMERE, maar wij worden geacht om 55% van de herstelkosten uit eigen zak te betalen.

Ik wil graag weten en hoop dat ik advies kan krijgen; is dit terecht?
Ik eis namelijk een totale vergoeding van de offertewaarde (€2990,-, opgesteld door expert) aangezien de schade is ontstaan door nalatigheid en onvoldoende (geen) periodiek/grootschalig onderhoud aan het appartement.

Ik ontvang graag advies!

6335 17 Rapporteer
il
door iljaha - Aug 18, 2023 om 11:13
179 Antwoorden / 3 Vragen

Dit moet u gewoon melden bij uw eigen inboedelverzekering. Of die gaat claimen bij Ymere is hun zaak.

RD
door RD-Bb Aug 18, 2023 om 11:21
Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen ILJAHA,

De inboedelverzekering vergoed deze claim niet, omdat de lekkage is ontstaan door onvoldoende onderhoud door de woningbouwvereniging.

Topantwoord

va
door vanlotjegetikt - Aug 18, 2023 om 11:15
809 Antwoorden / Vragen

Een hele snuggere vraag terug, waarom laminaat gelegd wetende dat de kozijnen verrot waren.
Had er zeil ingegooid en daarna na reparatie de boel vervangen. Overigens een harde vloer in een apartement??
Staat ook heel charmant he 80.000 keer de naam van de verhuurder neerpennen.
Ooit van smaad en laster gehoord en eisen doet een officier van justitie.
Lekkende kozijnen zie je en je ruikt het in huis dat het vochtig is.

RD
door RD-Bb Aug 18, 2023 om 11:19
Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen VANLOTJEGETIKT

Dit is een goed punt, echter lag deze vloer er al in en hebben wij deze van de vorige bewoner overgenomen. Na overdracht van de sleutel en tijdens verbouwen/opknappen appartement zijn we erachter gekomen dat er een lekkage aanweizg was.

sira
door sira - Aug 18, 2023 om 11:18
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Daar moet u niet zelf achteraan gaan, laat uw inboedelverzekeraar het maar oplossen, zoals ook Iliaha al zegt.

wi
door willems123 Aug 18, 2023 om 14:22
117 Antwoorden / 16 Vragen

De laminaatvloer hoort bij opstalverzekering! De inboedelverzekering vergoed deze claim niet zoals RD-BB al zegt!

sira
door sira Aug 18, 2023 om 16:09
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Onjuist, lees u eerst in:

Bron: https://schadeexperts.nl/waterschade/waterschade-aan-laminaat-of-houten-vloer/

Naar alle waarschijnlijkheid moeten zij zelfs de vloer verwijderen bij verhuizing, tenzij de nieuwe huurder de vloer wil overnemen.

Bron: https://www.uw-vloer.nl/blog-wordt-waterschade-aan-laminaat-vergoed
Het laminaat hoort namelijk bij de inboedelverzekering van de verzekering. Zo kan je denken aan gesprongen leidingen, een lekkende wasmachine die goed is onderhouden of rioolwater dat via de wc omhoog komt. In deze gevallen wordt waterschade aan laminaat vergoed.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 18, 2023 om 11:34
2071 Antwoorden / Vragen

Ik ben toch bang dat u een verkeerde aanname doet. Die vloer valt volgens mij onder de inboedel en dan wordt er volgens mij ten hoogste de dagwaarde vergoed. Indien u uw inboedelverzekering inschakelt, wat een aantal mensen suggereren, zal deze hetzelfde doen. Wellicht wordt eea anders indien u iets als grove nalatigheid kunt bewijzen maar dan zult u daar vermoedelijk wel voor naar de kantonrechter moeten, is dat zo makkelijk nog niet aangetoond en zelfs dan is het nog maar de vraag wat de schade nu werkelijk is.
Als u denkt dat u er meer dan de aangeboden €1667 uit kunt halen zou ik advies gaan inwinnen bij een advocaat of juridische bijstand van uw keuze.

ju
door juliomariner Aug 18, 2023 om 11:39
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Precies, de vloer is ook overgenomen van de vorige huurder dus niet nieuw in ieder geval. Geen enkele verzekering zal dan de nieuwwaarde uitkeren en dus de verhuurder ook niet.
Ik zou het aanbod van verhuurder accepteren

va
door vanlotjegetikt - Aug 18, 2023 om 13:23
809 Antwoorden / Vragen

Als de vloer is overgenomen dan zaten de vochtproblemen er al in en is er bij de overdracht geen melding gemaakt van de rotte kozijnen??

Mabelle
door Mabelle - Aug 18, 2023 om 13:50
427 Antwoorden / 1 Vragen

Een heel verhaal, maar het belangrijkste vermeld je niet, nl. dat je het laminaat hebt overgenomen vd vorige bewoner! Het laminaat had natuurlijk al vochtschade tijdens de overname, je hebt gewoon niet goed gekeken naar de staat vh laminaat.

Je weet niet hoe oud het laminaat is, wat de aankoopprijs was en je hebt zelf ook nog eens niet goed opgelet bij de overname (over nalatigheid gesproken), is je eis dat Ymere je nieuwe vloer volledig gaat vergoeden volledig onterecht.

Ik zou het aanbod van de verhuurder maar snel accepteren.

sira
door sira Aug 18, 2023 om 16:14
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Goeie, ik ging er ook van uit dat zij de vloer hadden gelegd.

ro
door ronny530 - Aug 18, 2023 om 14:22
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Mijn advies neem het aanbod aan want zo te lezen dekt uw inboedelverzekeraar de schade ook niet.
U heeft de vloer overgenomen, heeft geen aankoopbon en ook geen legkosten gehad want de vloer lag er al.
U heeft de expert op eigen initiatief laten komen en is die zeker niet onpartijdig en kan ook niet weten wat de vloer oorspronkelijk per vierkante meter heeft gekost en of de vloer daadwerkelijk door een bedrijf is gelegd want dat kan de vorige bewoner ook zelf gedaan hebben.
Wat mij ook bevreemd is dat de lekkage door één kozijn in de woonkamer werd veroorzaakt en dan zal er water op de vloer terecht komen en als dat water door de naden van het laminaat doordringt plaatselijk op gaan bollen en niet over 60 m2 in het totaal.
60 m2 oppervlakte voor alleen een woonkamer is wel heel erg ruim bemeten tenzij het een ruimte met daarin een open keuken betreft en het laminaat is doorgelegd.
Uw eis om een compleet nieuwe laminaatvloer inclusief leggen vergoedt te krijgen is m.i. niet reeel maar als u volhard in uw eis dan kunt u Ymere in een brief mededelen dat u het aanbod niet accepteert en als Ymere niet binnen een door u gestelde termijn tot uitbetaling van het offertebedrag overgaat u rechtsmaatregelen gaat treffen.
Besef wel dat het aanbod van Ymere direct komt te vervallen en u dient te bewijzen dat de schade groter is dan door Ymere is beraamd en totdat een door de rechter aangewezen expert de werkelijke schade gaat bepalen.
Totdat de rechter zich over uw eis gaat buigen dient de laminaatvloer in de staat te blijven zoals die was en dat maakt dat u de woonkamer niet meer mag reinigen want elk spatje vocht kan het opbollen erger maken.

sira
door sira - Aug 18, 2023 om 16:30
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Het verhaal wordt nu inderdaad heel anders nu blijkt dat u de vloer heeft overgenomen van de vorige huurder, want ook ik ging er vanuit dat de vloer door u was laten leggen.
Zoals er al meerderen aangeven, heeft er misschien al vóór overname vocht in de vloer gezeten en waarschijnlijk is de vloer al zodanig op leeftijd dat er nauwelijks een dagwaarde vast te stellen is. Dan is het aanbod van de WBV helemaal zo gek nog niet.

Kan mij dan ook voorstellen dat de inboedelverzekeraar hier liever niet tussen gaat zitten,

va
door vanlotjegetikt Aug 18, 2023 om 16:51
809 Antwoorden / Vragen

En ik zou inderdaad blij zijn met het aanbod
Alhoewel ik met verhuizen dit soort stunten toch echt niet uithaal

sira
door sira Aug 18, 2023 om 17:14
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Als je iets huurt (of koopt), dan loop je het huis toch door en kijkt hoe de staat van alles is, ook bij goederen die je overneemt.

Maar je ziet weer, als de TS volledig was geweest met de vraag, had iedereen gezegd: "neem het bedrag van de WBV met beide handen aan" en was het advies van de inboedelverzekeraar helemaal niet nodig geweest.

JMA2
door JMA2 - Aug 18, 2023 om 23:55
117 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb toch echt altijd begrepen dat als er 8m2 van de vloer beschadigd is dat er dan ook 8m2 wordt vergoed. U mag er niet beter van worden.
Maar als je voor ruim 1300 euro vloer en plinten hebt dan is het leggen wel extreem duur met ruim 1600 euro.

Gr
door Grunn1 - Aug 19, 2023 om 00:54
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wat heb je voor die vloer betaald aan de vorige bewoners? Je kan en mag nooit meer vragen dan wat de vloer jou heeft gekost en nee ik geloof niet dat je voor overname meer dan duizend euro hebt betaald. Je mag er namelijk nooit beter van worden.

1paul
door 1paul - Aug 19, 2023 om 07:53
3161 Antwoorden / 0 Vragen

wie eist bewijst, dat is de stelregel, u eist een compleet nieuwe vloer dus u mag dan bewijzen dat dit een nieuwe vloer betreft en helaas voor u, u kunt dat niet.

als u schade lijd dan krijgt u, over het algemeen, de schade vergoed, dat houd in, een vloer die er al 10 jaar ligt krijgt u deels vergoed.

als ik u was zou ik aanbod aannemen en zelf aan de slag gaan met uithalen en leggen!!

rj
door rjw - Aug 19, 2023 om 09:13
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Voor dat bedrag kan je een mooie vloer kopen.

va
door vanlotjegetikt - Aug 19, 2023 om 13:56
809 Antwoorden / Vragen

Ik hoop eigenlijk dat de verhuurder dit relaas heeft gelezen en wat passende maatregelen neemt.

Thijs12
door Thijs12 - Aug 19, 2023 om 15:33
544 Antwoorden / Vragen

Twee jaar geleden zelf het huis beneden onder water gehad na de overstroming.
Eigen ervaring, laminaatvloer wil de inboedelverzekering na zes jaar minder dan de helft vergoeden.
Verzekering was zeker niet de goedkoopste, Nationale Nederlanden inboedel en opstal bij eigen woning, maar laminaatvloer is altijd inboedel, geen opstal. Dus voor de bewoner, niet de verhuurder.
Dus wat je krijgt is meegenomen, maar zonder behoorlijke eigen bijdrage helemaal nieuw krijgen kun je vergeten.

mo
door mof - Aug 21, 2023 om 12:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Aanbod accepteren en het eventueel zelf leggen. U heeft de aankoopbon niet bewaard dus u vraagt nu een nieuwe vloer voor een gebruikte vloer. Een verzekering zou ook alleen de dagwaarde vergoeden. U krijgt ws meer vergoed dan bij de verzekering. Verder moet u aannemelijk kunnen maken dat de schade door de lekkage is veroorzaakt. Daarvan zou u dan minstens foto's met dagtekening moeten hebben.

ze
door zeemannetje - Aug 21, 2023 om 15:09
120 Antwoorden / 0 Vragen

De naam Ymere heb ik vaker gehoord. Maar dat wil niets zeggen over uw zaak hier. Misschien is het juridisch loket een mogelijkheid om uitsluitsel te krijgen wat wel of niet uw rechten zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 21, 2023 om 15:11
16867 Antwoorden / 202 Vragen

In beginsel ook het eerste dat biij mij opkomt: accepeer het aanbod. Er zijn wel andere opties die ik nu ook noeM:
1. Uw rechtsbijstandsverzekraar (indien u die heeft)
2. Uw inboedelverzekeraar
3. Degene van wie u de vloer heeft overgenomen omdat die mogelijk iets heeft verkocht dat een (ernstig) gebrek had.
4. bemiddeling van de huurderbelangenorganisatie die ook Ymere heeft, Uw huurdersvereniging

 Het zal u dan enige moeite en leveren van bewijs etc. opleveren met toch hoogstwaarschijnlijk ook dan de reactie: accepteer het aanbod.