gi
door girlbad Apr 26, 2016 om 10:07
Garantie & verzekeringen

Zorgkostenfactuur

Zijn er meer mensen, die van het ziekenhuis, via hun zorgverzekeraar, een rekening voor een behandeling krijgen, die een factuurdatum heeft, die eerder is als de behandeldatum.

Voorbeeld: behandeldatum 1 februari 2016, factuurdatum 24 oktober 2015.

Gevolg: bedrag wordt geboekt bij je eigen bijdrage 2015, terwijl de behandeling pas in 2016 is geweest. En dus wordt de patiënt de dupe. Niet het ziekenhuis en niet de zorgverzekeraar.

Als je in het bedrijfsleven een product koopt, betaal je op de dag zelf of erna.

Wie kan mij dit uitleggen?

8708 21 Rapporteer

me
door mein33 - Apr 26, 2016 om 10:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@girlbad,

Als de datum van de "eerste afspraak" in het ziekenhuis voor de betreffende behandeling in 2015 is geweest valt de volledige behandeling, ook als dit op een later tijdstip (bijv. in 2016) plaats heeft, onder het eigenrisico van 2015.
Blijkbaar was bij u de eerste afspraak in het ziekenhuis in 2015 vandaar de rekening van 2015.
Uw eigenrisico over 2016 wordt voor deze behandeling "niet" aangesproken.

edrick3
door edrick3 - Apr 26, 2016 om 10:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Het zou zomaar kunnen dat de behandeling op 1 febr. een vervolgafspraak is geweest.
En dan valt de behandeling onder de op de eerdere (oktober) geopende DBC (Diagnose Behandel Combinatie).

Je zou dit bij het ziekenhuis kunnen informeren.

tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2016 om 10:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom wordt de patiënt daar de "dupe" van?

gi
door girlbad - Apr 26, 2016 om 11:12
13 Antwoorden / 1 Vragen

De zorgverzekeraar heeft er  financieel belang bij: Er stond nog een restant eigen bijdrage 2015, dat hoger is dan de 166 euro op de factuur. Als de factuur de juiste datum(=behandeldatum) had gehad zou het bedrag van mijn eigen bijdrage 2016 afgetrokken worden. Waardoor mijn eigen bijdrage dan veel minder zou zijn. Met de mogelijkheid, dat ik dit jaar boven de 385 kosten kom. <br />Even ter verduidelijking: ik val niet over het moeten betalen. Er heeft een behandeling plaatsgevonden en dus betaal je daarvoor. Het gaat hier over de, volgens mij, vreemde regeling van het dateren.

Cookies
door Cookies - Apr 26, 2016 om 12:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarschijnlijk heb je een afspraak gemaakt in oktober. Op dat moment gaat de 'teller' lopen.

gi
door girlbad - Apr 26, 2016 om 12:03
13 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, de afspraak is gemaakt in januari 2016.

marita5
door marita5 - Apr 26, 2016 om 12:33
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Girlbad ,

Lees hier de gegeven antwoorden een soortgelijke vraag klik op de rode regel .

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/datum-eigen-risico?id=583363

gi
door girlbad - Apr 26, 2016 om 13:07
13 Antwoorden / 1 Vragen

Marita 5, bedankt voor de tip.
"Blauwevoet" heeft een vraag, die lijkt op de mijne.
In 2015 is er geen afspraak geweest met specialist.
Inmiddels heb ik het ziekenhuis gebeld. En heb als antwoord gekregen, dat ze uitgaan van de DBC datum. Zoals Edrick3 ook al schreef. De dame aan de telefoon stelde, dat het wetgeving is. En dat ze daar niet vanaf kunnen wijken. Als ze dat wel zouden doen, heeft het ziekenhuis een groot probleem. Er zou zelfs sluiting van het ziekenhuis kunnen volgen. En als een werknemer/ster de datum zou veranderen, deze persoon ontslag zou krijgen.
Ik lees in het antwoord van Blauwevoet, dat de administratie van zijn ziekenhuis het wel heeft veranderd.
Zijn wij afhankelijk van de willekeur van verschillende ziekenhuizen. Of wordt door mijn ziekenhuis de wet niet goed gelezen/uitgevoerd??

marita5
door marita5 - Apr 26, 2016 om 13:22
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@girlbad ,

Neem eens contact op met uw zorgverzekeraar , kunnen u meer uitleg geven .
En wat is er geweest op 24 oktober 2015 ?

wat moet ik doen als ik denk dat de rekening niet klopt?

Neem contact op met de zorgverzekeraar. Op de rekening die je op jepersoonlijke pagina van je zorgverzekeraar vindt, staan alle zorgactiviteiten vermeld. Als deze niet kloppen met de datum of als je denkt dat dat niet is gebeurd, neem contact op met de zorgverzekeraar. Als het nodig is moet de verzekeraar het ziekenhuis om opheldering vragen.

Vraag de zorgverzekeraar de declaratie nog niet te betalen of terug te draaien als je denkt dat de rekening niet klopt! Het is de taak van de verzekeraar om declaraties goed te controleren. Kom je er met de verzekeraar niet uit? Dan kun je de hulp inschakelen van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) kan de rekening niet controleren. Wel kun je er een melding doen als je denkt dat iets niet klopt. Bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) kun je melden als de kwaliteit van de zorg in jouw ogen niet deugt. Voor zaken met betrekking tot privacy bij ziekenhuisrekeningen kun je terecht bij het College ter bescherming van Persoonsgegevens (CBP

Bron : consumentenbond.nl

gi
door girlbad - Apr 26, 2016 om 13:27
13 Antwoorden / 1 Vragen

Voordat ik mijn vraag op dit forum stelde, heb ik de zorgverzekeraar gebeld. Die gaven als antwoord, dat het ziekenhuis deze datum heeft aangegeven. En dat ik het ziekenhuis zou kunnen bellen om meer specificatie. Zoals ik in vorig berichtje schreef heb ik (nadat ik diverse antwoorden heb gekregen via dit forum) inmiddels ook het ziekenhuis gebeld. Met het antwoord, zoals beschreven in vorig bericht.

Cookies
door Cookies - Apr 26, 2016 om 13:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

...En heb als antwoord gekregen, dat ze uitgaan van de DBC datum.....

Dat klopt, maar als je eerste (telefonische) contact in januari 2016 is geweest, dan is dat de DBC datum. In oktober 2015 kunnen ze tenslotte niet weten dat jij in januari gaat bellen.

Het was toch ook geen vervolgafspraak van een eerdere afspraak in 2015? Zo van: komt u over 3-6 maanden nog een keer terug.

marita5
door marita5 Apr 26, 2016 om 13:48
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Daarom was ook mijn vraag wat is er geweest op 24 oktober2015..?

Cookies
door Cookies Apr 26, 2016 om 13:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

????

edrick3
door edrick3 - Apr 26, 2016 om 14:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nee, de afspraak is gemaakt in januari 2016.

Maar was dat dan geen afspraak voor iets waar je al eerder voor in behandeling geweest bent?

gi
door girlbad - Apr 26, 2016 om 14:32
13 Antwoorden / 1 Vragen

Eerder in 2014(en al jaren daarvoor) is er een jaarcontrole bij de specialistgeweest. Dat moet eigenlijk elk jaar. Maar in 2015 is dat niet gebeurd.
Ik ben er nu wel zo'n beetje achter, hoe de constructie van dateren van facturen door ziekenhuizen, in elkaar zit.
En daar ging mijn vraag over.
Blijft overeind staan, dat het een kromme constructie is.
In het dagelijks leven betaal je voor een product of geleverde dienst/behandeling op de dag zelf of later. En niet eerder.
Ziekenhuizen vallen daar dus niet onder. Diegene, die deze wet in elkaar geknutseld heeft, moet echt een "off-day" gehad hebben.

tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2016 om 15:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo zit de constructie dus helemaal niet in elkaar. Als er werkelijk op 24 oktober 2015 niets gebeurd is, is de nota onjuist.

U kunt een schriftelijke klacht indienen bij uw zorgverzekeraar, want ook in ziekenhuizen worden fouten gemaakt.

Komt u er niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij het SKGZ.

Ma
door Mat Matheij - Apr 26, 2016 om 16:08
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is zeker Niet te doen gebruikelijk. Meestal werken dit soort zaken andersom. De inschrijving/reservering voor de behandeling kan echter ook gezien worden als start van een traject. In sommige gevallen werkt dat positief in andere negatief. Het is niet anders.
Mvrgr.

ho
door honza23 - Apr 27, 2016 om 11:27
259 Antwoorden / 3 Vragen

een eerdere afspraak kan alleen samen met een behandeling geboekt worden als er tussen 1e contact en behandeling niet meer dan 60 dagen zit (soms 90)

de
door dejeeper - Apr 28, 2016 om 13:54
54 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Girlbad,
Als jij een afspraak gaat maken in januari 2016 hoe kan dan het ziekenhuis een factuur sturen in oktober 2015?
Ik neem aan dat er ergens in 2015 toch wel contact geweest moeten zijn of in het ziekenhuis werken helderzienden die gezien hebben
dat jij van plan was om een afspraak te maken.

Succes,

Cor

gi
door girlbad - May 1, 2016 om 15:25
13 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Dejeeper/Cor,

Excuses voor het wat late reageren, maar ik ben een paar dagen ziek geweest.

Wat betreft je vraag: De afspraak was op 1 februari dit jaar. Maar de DBC datum is 25 oktober. Het ziekenhuis stelt dat de factuurdatum gebaseerd wordt op de DBC datum en niet de afspraakdatum. En dat is waarom ik dit forum advies gevraagd heb of dit klopt.
Goeten,
Girlbad

lo
door lovewinnie - May 1, 2016 om 17:47
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Een DBC wordt geopend op het moment dat het eerste contact heeft plaatsgevonden. Voor de DBC’s zijn landelijk vaste afsluitmomenten van het traject vastgesteld. Indien de behandeling op dat moment nog niet is afgerond, wordt er een vervolgtraject gestart. De startdatum van dit vervolgtraject komt meestal niet overeen met een daadwerkelijk bezoek aan het ziekenhuis.
Wanneer dit vervolgtraject start in het jaar dat volgt op het startjaar van de behandeling betekent dit dat u zowel over het eerste als over het vervolgtraject een eigen risico verschuldigd bent. De startdatum van het DBC-traject is bepalend voor het eigen risico.

Ik denk dus omdat u in 2014 bent behandeld er eigenlijk controle had moeten plaats vinden voor het dbc was  afgelopen in oktober 2015. Echter bent u in 2015 niet geweest. Omdat u behandeling nog niet was afgerond omdat er nog een controle moest plaatst vinden heeft het ziekenhuis waarschijnlijk automatisch u dbc datum is verlengt op 24 oktober 2015. Zo kunt u alsnog een afspraak maken wat uiteindelijk is gebeurd in 2016.

Door het starten van vervolgtraject krijgt u een nieuwe dbc datum

gi
door girlbad - May 1, 2016 om 19:50
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil graag alle forumleden, die gereageerd hebben bedanken voor uw meedenken.
Het is mij nu wel duidelijk hoe het in elkaar zit. Maar ik blijf het een kromme situatie vinden. Zoals ik al eerder in een reactie heb aangegeven, is het in het bedrijfsleven zo, dat je betaalt op de dag zelf of later. Maar niet eerder dan de dienst is uitgevoerd.

Nogmaals dank. En het lijkt mij nu wel tijd om dit onderwerp te sluiten.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2016 om 20:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hebt u nu een klacht ingediend bij de zorgverzekeraar? Want die datum is  dus simpelweg gewoon niet correct.

Wat voor veronderstellingen hier ook neergezet worden. U bent in 2015 niet in het ziekenhuis geweest. Dus die DBC van 2014 is allang afgesloten en die wordt niet verlengd of zo.

Er hoort in 2016 een nieuwe DBC geopend te worden.