Bl
door Blauwevoet Apr 6, 2016 om 16:17
Geldzaken & recht

Datum eigen risico

Hallo Kassa,

Vandaag krijg ik een fikse  rekening voor mijn eigen risico van mijn zorgverzekering over 2015.

Ik ben ik in heel 2015 niet bij de betreffende specialist geweest. Hooguit kan het de datum zijn dat ik mijn afspraak heb gemaakt voor januari 2016.

Ik ben in januari 2016 behandeld en voor het eerst sinds anderhalf jaar weer bij die specialist geweest.
Speciaal in januari, om dit eigen risico voor 2016 te laten gelden.Maar de zorgverzekring zegt dat er een dbc is aangemaakt in oktober 2015. En nu moet ik dus eigen risico voor 2015 betalen over een behandeling van 2016.
Kan dit zomaar?

Mvg, Tim



2384 8 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

jantje7
door jantje7 - Apr 6, 2016 om 16:35
1459 Antwoorden / 23 Vragen
0

Als u ook in 2014 onder behandeling bent geweest, start de nieuwe DBC op het mopment dat er 1 jaar is verstreken. Zodra u een nieuwe afsprak maakt wordt direct een nieuwe DBC geopend met de volgende startdatum 1 dag na afsluiten van het eerste jaar.
Het is inderdaad een zeer verwarrende situatie.

marita5
door marita5 - Apr 6, 2016 om 16:40
11663 Antwoorden / 15 Vragen
0
Bl
door Blauwevoet - Apr 6, 2016 om 16:49
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Dankjewel!

Maar dan klopt er nog niets van de datum, want de laatste afspraak was in februari 2014.
Ik krijg toch een beetje het gevoel dat ik niets over mijn eigen centen heb te zeggen. Grmph.

ph
door philip36 - Apr 6, 2016 om 17:23
2275 Antwoorden / 4 Vragen
0

Ja, als u in oktober 2015 een verwijsbrief van de huisarts heeft gekregen en dan een afspraak maakt, ook al is de eerste afspraak in 2016, gaat de DBC lopen.
U wordt ingeschreven als patiënt bij de betreffende specialist in oktober 2015 en of u nu bij hem komt of niet maakt niet uit.


marita5
door marita5 - Apr 6, 2016 om 17:32
11663 Antwoorden / 15 Vragen
1

@Blauwevoet , 

Wat moet ik doen als ik denk dat de rekening niet klopt?

 

Neem contact op met de zorgverzekeraar. Op de rekening die je op jepersoonlijke pagina van je zorgverzekeraar vindt, staan alle zorgactiviteiten vermeld. Als deze niet kloppen met de datum of als je denkt dat dat niet is gebeurd, neem contact op met de zorgverzekeraar. Als het nodig is moet de verzekeraar het ziekenhuis om opheldering vragen.

Vraag de zorgverzekeraar de declaratie nog niet te betalen of terug te draaien als je denkt dat de rekening niet klopt! Het is de taak van de verzekeraar om declaraties goed te controleren. Kom je er met de verzekeraar niet uit? Dan kun je de hulp inschakelen van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) kan de rekening niet controleren. Wel kun je er een melding doen als je denkt dat iets niet klopt. Bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) kun je melden als de kwaliteit van de zorg in jouw ogen niet deugt. Voor zaken met betrekking tot privacy bij ziekenhuisrekeningen kun je terecht bij het College ter bescherming van Persoonsgegevens (CBP

Bron : consumentenbond.nl

Bl
door Blauwevoet - Apr 6, 2016 om 17:56
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Goed, bedankt allemaal.
Ik ga het verder uitzoeken ( Marita's links helpen verder), want ook de verwijsbrief is pas van januari.

mvg, tim

ro
door ronny530 Apr 6, 2016 om 18:49
2900 Antwoorden / 41 Vragen

Als u een afspraak heeft gemaakt voor januari 2016 dan moet u die afspraak al in 2015 hebben gemaakt, hoe kan het dan dat u pas in 2016 een verwijsbrief van de huisarts ontvangt waarmee u een afspraak in het ziekenhuis kan maken.

ph
door philip36 Apr 6, 2016 om 20:04
2275 Antwoorden / 4 Vragen

TS zegt zelf in de 2e alinea:
Ik ben in heel 2015 niet bij de betreffende specialist geweest.
Hooguit kan het de datum zijn dat ik mijn afspraak heb gemaakt voor januari 2016.

Hij denkt dus zelf dat de afspraak mogelijk in 2015 is gemaakt.


Bl
door Blauwevoet Apr 7, 2016 om 14:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal,

Maar daar gaat het duidelijk niet om.
Ik heb de administratie van het ziekenhuis even gemaild en gevraagd hoe dit kan en of ze het willen corrigeren.
En dat DOEN ze!
De zorgverzekering krijgt een creditnota van hen. :-)

Goed opgelost dus,
met dank aan allen, tim

Bl
door Blauwevoet - Apr 7, 2016 om 14:20
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Hallo allemaal
Ik heb de administratie van het ziekenhuis even gemaild en gevraagd hoe dit kan en of ze het willen corrigeren.En dat DOEN ze!De zorgverzekering krijgt een creditnota van hen over 2015. :-)En een nieuwe rekening voor 2016.
Goed opgelost dus,
met dank aan allen, tim

marita5
door marita5 - Apr 7, 2016 om 14:21
11663 Antwoorden / 15 Vragen
0

@Blauwevoet , 

Fijn om te horen dat het is opgelost , bedankt voor terugmelding .

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Be
Bertinieus - Oct 16, 2024 om 15:16
Voeding & gezondheid

Mag mijn tandarts mij weigeren als ik mijn tanden bij een specialist behandel

Beste Kassa,

Ik heb een vraag over de rechten van een patiënt bij het kiezen van tandheelkundige zorg.
Ik sta momenteel ingeschreven bij mijn huidige tandarts en heb een plakbrug bij mij voortanden die vervangen moet worden en een gehele restauratie van mijn kiezen.

Voor mijn inschrijving bij deze tandarts had ik al aangegeven dat ik ook gesprekken had lopen bij een ... Lees meer

De
De Adelaar - Oct 16, 2024 om 16:57
Geldzaken & recht
Wielerflits zoekt telefoonnummers van anonieme gebruikers op

Wielerflits zoekt telefoonnummers van anonieme gebruikers op

De afgelopen dagen heeft de hoofdredacteur van Wielerflits anonieme forumleden gebeld. Dit met betrekking tot reacties onder een nieuwsbericht waarbij de website bekritiseerd werd op slechte journalistiek. De hoofdredacteur licht zijn werkwijze zelf netjes toe:

"(Gebruikers)naam intikken in de zoekmachine. Paar slimme zoektermen en je vindt vaak een adres of 06." Zie hier bijvoorbeeld ... Lees meer

WT
WTH2024 - Oct 14, 2024 om 20:14
Computers & telefonie

Meer mensen problemen met huismerk PrintAbout?

7 jaar lang print ik dagelijks met 2 grootformaat Canon printers met de originele Canon cartridges. In al deze jaren slecht 1 printkop moeten vervangen.

Na een aankoop bij PrintAbout werd ik net als velen telefonisch benaderd of ik het huismerk niet wou proberen.
Ze beloven zelfde kwaliteit en levenslange garantie en dan voor minder geld. Te mooi om waar te zijn? Ja inderdaad! ... Lees meer