ri
door riender Dec 22, 2015 om 00:07
Garantie & verzekeringen

Zorgverzekering

Ik kan en wil mij verzekeren voor een risico. Dit risico kan een auto- of bromfietsverzekering dan wel opstal- of inboedelverzekering zijn. Nu bijvoorbeeld actueel aan het eind van het jaar zijd de ziektekosten. Nu zie ik in de mij aangeboden polis dat ik verzekerd ben voor o.a. anticonceptie, vruchtbaarheid gerelateerde zorg, kraamzorg, zorg na de bevalling en verloskundige zorg.

Zo ook voor bijv. stoppen met roken.

Als man kan ik na sterilisatie en mede gelet op mijn leeftijd  ( > 64 ) geen kinderen meer verwekken (wil ik ook niet). Mij echtgenote kan geen kinderen meer krijgen; waarom dien ik mij hiervoor dan te verzekeren? Ik heb alleen maar de mogelijkheid een dergelij pakket af te nemen met risico's die ik niet kan lopen. Ik betaal dan voor een of meerdere risico's waarop ik nimmer een beroep zal doen. Dat weet ik en dat weet de aanbieder/verzekeringsmaatschappij. Graag zie ik van alle zorgverzekeraars een lijst met verzekeringsmogelijkheden waarbij ik kan aanvinken waarvoor ik mij kan en wil verzekeren met daarbij de door de betreffende maatschappij gestelde premie. Zo kan ik zelf een duidelijke keuze maken en wordt alles veel simpeler dan het totnogtoe is geweest.
Dat schept dus duidelijkheid voor mij en voor de verzekeraar. Op die wijze kan ik de voor mij beste aanbieder kiezen en  ben ik enkel premie verschuldigd voor de risico's waarvan ik als verzekeringnemer vind dat ik die dien te verzekeren.

1431 7 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Dec 22, 2015 om 00:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heb je het over de basisverzekering of over aanvullende verzekering? Bij de FBTO kun je voor aanvullende verzekering kiezen uit diverse modules.

Mocht je het over de basisverzekering hebben: die is gebaseerd op het solidariteitsbeginsel en dat moet ook zo blijven. Jonge meiden betalen voor jouw prostaat problemen en spataderen; jonge knullen betalen voor je vrouws blaasverzakking en artrose.

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2015 om 00:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is niet aan u om uit te maken waar u zich voor kunt verzekeren. De inhoud van de basisverzekering is voor iedereen gelijk en die bent u verplicht af te sluiten.

U kunt dus als man niet het risico voor een dekking op baarmoederhalskanker uitsluiten, net zo min als uw echtgenote dat kan voor prostaatkanker.

Is het zo duidelijk? Alle aanvullende dekkingen kunt u schrappen, de kosten daarvoor mag u zelf dragen.

Cookies
door Cookies - Dec 22, 2015 om 00:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

P.S. ik geef je op een briefje dat jij als 60+er niet klaar bent voor 100 euro p.m. als het solidariteitsbeginsel los wordt gelaten!

ri
door riender Dec 22, 2015 om 01:26
0 Antwoorden / 2 Vragen

Dergelijke reacties had ik verwacht en ik wil hier graag op reageren. Het solidariteitsbeginsel zie ik eerder bij een door de overheid geregelde verzekering dan bij een commerciele verzekeraar met winstoogmerk. Met een overheidsverzekering zou het solidariteitsbeginsel geloofwaardig zijn.
Indien mijn voorstel kan worden verwezenlijkt betaalt iedereen voor een verzekering die hij of zij noodzakelijk vindt. Eigen keuze, eigen verantwoordelijkheid. Uit jouw reactie begrijp ik dat je even zoals velen het solidariteitsbeginsel aan anderen wilt opdringen en aan te geven dat er geen ander ekeuze kan en zou moeten zijn.
Je koopt bij de bakker ook toch geen brood met een toeslag om het risico te dekken dat de volgend klant mogelijk niet het gehele bedrag voor een zelfde brood niet kan betalen en vanwege jouw toeslag toch een zelfde brood voor minder geld dan jij kan kopen?
Bij die overweging vangt dus het solidariteitsbeginsel al aan.......
Mocht je dat beginsel dus omarmen, dan geldt dit dus niet enkel voor een zorgverzekring maar ook voor het bovenstaande voorbeeld en verder in alle breedte van onze samenleving. Mij lijkt dit in de huidge maatschappij niet erg realistisch.

diumenge
door diumenge Dec 22, 2015 om 06:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het solidariteitsbeginsel moet je nu eenmaal afdwingen, mensen zijn uit zichzelf niet automatisch solidair met anderen. Dat blijkt wel uit uw reactie.

In principe zijn alle verzekeringen op dit beginsel gebaseerd. Alleen bij andere verzekeringen bestaat er geen door de overheid vastgesteld basispakket. Ik verdiep mij nooit al te veel in zorgverzekeringen, dus geen idee of de aangehaalde voorbeelden in de basisverzekering zitten of in de extra pakketten. Verder bestaat er de mogelijkheid de premie te verlagen door het eigen risico te verhogen.

Uw voorbeeld van een bakker gaat natuurlijk niet op. Hoewel het theoretisch best mogelijk is dat een bakker een (onzichtbare) toeslag rekent en met die extra opbrengsten de minder bedeelden gratis of goedkopere broden geeft, heeft dat niets met het solidariteitsbeginsel te maken.

le
door lexdura - Dec 22, 2015 om 07:34
121 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen is de premie die u dan gaat betalen vele malen hoger dan nu, zelfs als u die zaken uit uw pakket schrapt.
Een verzekering is een solidariteitsprincipe. Als u niet ziek wordt betaalt u mee aan de kosten van een ander, maar als u ziek wordt
betalen anderen mee voor u.

Als man van ouder dan 64 loopt u een hoger risico op hartaandoening. De rekening van een beetje hartinfarct kan met gemak enkele tienduizenden euro's bedragen. Als de verzekeraar die risico alleen aan u zou berekenen zou er niet komen met ca. €100- per maand.

Evenzogoed heb ik allerlei chronische aandoeningen niet, waarvan de kosten wel vergoed worden uit de verzekering, als ik die uit mijn pakket zou schrappen zou de verzekering voor een chronisch zieke niet meer te betalen zijn.

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2015 om 09:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U begrijpt kennelijk het begrip verzekering en risico niet.

Voordat we deze zorgverzekeringen hadden, waren er het ziekenfonds en de particuliere ziektekostenverzekeringen.

Toen kon u ook al niet kiezen. De inhoud van de verplichte basisverzekering is ook nu door de overheid geregeld en hoewel er van alles over te zeggen is, is dat maar goed ook.

Cookies
door Cookies - Dec 22, 2015 om 11:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Met een overheidsverzekering zou het solidariteitsbeginsel geloofwaardig zijn.Indien mijn voorstel kan worden verwezenlijkt betaalt iedereen voor een verzekering die hij of zij noodzakelijk vindt. Eigen keuze, eigen verantwoordelijkheid.......

Heel toevallig ben ik ook iemand die een groot voorstander is van 'eigen verantwoordelijkheid'. Maar ik weet ook dat mensen die met een minimaal inkomen moeten rond komen, zich dan gaan onderverzekeren. Noodzakelijke zorg mag, terecht, niet geweigerd worden, gevolg: torenhoge schulden voor degene die onderverzekerd was. En uiteindelijk zullen die schulden dan weer door de maatschappij betaald gaan worden via het traject van de schuldhulpverlening.

Het basispakket is de voorbije jaren al aardig uitgekleed. Zo zaten tot enkele jaren geleden bijv. een rollator en een sta-op-stoel in het basispakket. Dat die 2 zaken er uit zijn gehaald, was naar mijn mening volkomen terecht. Een jongere koopt een fiets of een nieuw bankstel, een oudere een rollator of een sta-op-stoel.

Anti-conceptie (de pil) is zo goedkoop dat dit volledig t.l.v. het eigen risico komt. Sterilisatie zit NIET in het basispakket. Kraamzorg e.d. is minimaal en vaak sluiten mensen daarnaast dan nog een aanvullende verzekering af.

IVF behandelingen zouden van mij ook uit de basisverzekering mogen worden gehaald en ondergebracht kunnen worden in een aanvullend pakket. Veel vrouwen wachten steeds langer met het krijgen van kinderen, het gevolg daarvan is dat als zij op hun 37e beginnen, al heel snel met IVF behandelingen wordt begonnen omdat de tijd dringt. In die gevallen denk ik ook, ja hallo, het is je eigen keuze geweest om tot je 37e/38e te wachten. Via een aanvullende verzekering moeten deze behandelingen dan wel vergoed worden.

Als het basispakket niet wordt vastgesteld door de overheid, dan is het niet meer mogelijk om iedereen voor zo'n 100,- p.m. te verzekeren. Als 60+er zou jij dan waarschijnlijk 200-300 p.m. moeten gaan betalen en een jongere 50,- p.m. Tenslotte krijgen ouderen gemiddeld genomen meer gezondheidsklachten dan jongeren. En wat gebeurd er als 60+ 300 p.m. moet gaan betalen? Wordt er hier weer geklaagd over discriminatie! Bovendien een oudere met een AOW'tje kan dat bedrag helemaal niet missen.

Dus, ondanks dat er van mij ook nog wel enkele zaken verschoven mogen worden van basis naar aanvullend, blijf ik van mening dat het moet blijven zoals het is.

aurora1
door aurora1 - Dec 22, 2015 om 14:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u voordeliger uit wilt zijn kunt u voor een hoog/hoger eigen risico kiezen en eventueel de premie per jaar vooraf betalen, dat levert vaak een korting op.