a.kleian
door a.kleian Feb 17, 2022 om 11:09
Garantie & verzekeringen

Zorgverzekering vergoed niet de juiste zorg

mijn dochter heeft gespecialiseerde GGZ hulp nodig en de zorgverzekering heeft met geen enkele insta ntie een contract. Een machtiging willen ze niet afgeven.
Wat moet ik nu doen?

3672 8 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 17, 2022 om 11:16
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies is: nem contact op met een instelling voor Sociaalle en Maatschappelijke hulpverlening in uw omgeving voor nader advies en/of een patiëntenvereniging.

M.b.t. klachten over uw zorgverzekeraar zie ook: https://www.skgz.nl/ .En nog een optie:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl en dat in de cointext dat het m.i. merkwaardig is dat en zorgverzekaar geen overeenkomsten zou hebben met zorgverleners als door u gerzocht.

Topantwoord

pe
door pebk - Feb 17, 2022 om 11:22
581 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas is het net te laat om over te stappen. Misschien weet de lokale GGZ raad.

U kunt de kosten als het goed is wel deels verhalen op de inkomstenbelasting, maar dat hangt wel van een aantal criteria af. Ik zou u aanraden contact te zoeken met de belastingdienst.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/voorwaarden_aftrek_zorgkosten

Topantwoord

Ro
door Rob_1000 - Feb 17, 2022 om 11:22
35 Antwoorden / Vragen

Er zijn GGZ behandelingen die niet voor vergoeding uit de basisverzekering in aanmerking komen. Zie bijvoorbeeld:

https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/welke-ggz-zorg-krijgt-u-niet-vergoed

Als de noodzakelijke zorg niet onder deze uitsluitingen valt is het verstandig om uw verzekeraar expliciet te vragen waarom zij de betreffende behandeling niet willen vergoeden. Afhankelijk van uw verzekeraar is een machtiging niet altijd noodzakelijk.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 17, 2022 om 12:10
2055 Antwoorden / Vragen

Lastig want het roept ook de inhoudelijke vraag op wie er dan vastgesteld heeft dat uw dochter die specifieke zorg nodig heeft en waarom die bij uw zorgverzekeraar dan nergens mogelijk is. Weet u zeker dat het probleem er enkel in zit dat ze geen gecontracteerde instelling hebben en niet dat die behandeling niet in het pakket zit?

gerbera
door gerbera - Feb 17, 2022 om 14:03
7364 Antwoorden / 14 Vragen

De vraag is dan om welke specifieke behandeling het gaat.

In de meeste gevallen wordt de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) vergoed vanuit je basisverzekering. Je betaalt wel je eigen risico en je hebt hiervoor een verwijsbrief van je huisarts nodig.

mo
door mof - Feb 18, 2022 om 11:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt niets in het huidige ziektekostenstelsel. U kunt hoogstens een andere verzekering nemen. OF een aanvullende verzekering afsluiten. HET HUIDIGE ZIEKTEKOSTENSTELSEL IS ZIEK! DAt bijvoorbeeld voor een ambulance een eigen bijdrage geldt is waanzin: als je bewusteloos raakt en zelf geen keuze hebt om ook maar te zeggen: 'ik wil niet mee', dan nemen ze je mee ongeacht of je het geld ervoor beschikbaar hebt. Bepaalde soorten zorg zou altijd vergoed moeten worden, de stress rondom de zorgkosten levert nog meer mensen met klachten op.

koekeloer
door koekeloer Feb 18, 2022 om 13:27
562 Antwoorden / 18 Vragen

U blaast wel erg hoog van de toren, maar roept onzin. Er is helemaal geen eigen bijdrage voor een ambulance. Wilt U dan dat als u bewusteloos ligt ze eerst gaan afwachten tot u weer bijkomt om te vragen of ze u mogen meenemen?

panter22
door panter22 Feb 18, 2022 om 15:18
6599 Antwoorden / Vragen

Mof bedoelt waarschijnlijk het eigen risico.

Eigen bijdrage en eigen risico ambulancevervoer

U betaalt geen eigen bijdrage voor ambulancevervoer. Dit vervoer telt wel mee voor uw eigen risico.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/is-ziekenvervoer-opgenomen-in-het-basispakket-van-de-zorgverzekering#:~:text=U%20betaalt%20geen%20eigen%20bijdrage,mee%20voor%20uw%20eigen%20risico.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 18, 2022 om 16:06
2055 Antwoorden / Vragen

Het zorgstelsel is niet ziek, het functioneert prima maar het kost gewoon geld. Het wordt sowieso al grotendeels gefinancierd uit de algemene middelen, je betaald uiteindelijk maar iets van 20% van de kosten via de premie en er zit een eigen risico in en een bepaalde gevallen een eigen bijdrage. Mocht u tot de mensen behoren die vinden dat zorg gratis zou moeten zijn dan hoort u politiek gezien tot een kleine groep maar er zijn politieke partijen die het met u eens zijn. Stem daarop en als ze aan een meerderheid komen gaat het ongetwijfeld veranderen.

Ge
door Gerda Natshja - Nov 26, 2022 om 22:19
2 Antwoorden / Vragen

Misschien wat mosterd na de maaltijd, maar ik dacht te hebben gelezen, dat als de gecontracteerde GGZ niet binnen de treeknorm kan leveren, je dan ook naar een ongecontracteerde aanbieder mag.
De zorgverzekering heeft de plicht om voldoende zorg in te kopen. Helaas wordt hier nauwelijks op gecontroleerd.
Als je er niet uitkomt met de zorgverzekeraar, kan je ook naar de Ombudsman Zorgverzekeringen gaan. https://www.skgz.nl/