Ke
door Kededian Apr 26, 2019 om 23:31
Garantie & verzekeringen

Zorgverzekering zoon opzeggen.

Mijn zoon is 2 maanden geleden 18 jaar geworden. Hij woont al jaren bij zijn vader, want we zijn gescheiden. Hij stond bij mij ingeschreven op de zorgverzekering. De dochter woont wel bij mij.
Echter de vader en zoon willen niet naar een andere verzekering gaan, zodat ik dus de premie moet blijven betalen van mijn zoon. Terwijl ik hem zelden zie. Ik weet dat ik financieel verantwoordelijk ben maar ik heb het ook niet breed. Zorgtoeslag krijg ik niet omdat ik net te veel verdien.
Hoe kan ik hem toch uit mijn zorgverzekering krijgen? Zelf werkt hij en verdient genoeg geld per maand.

6991 17 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 27, 2019 om 00:08
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Nee hoor, uw zoon komt, qua zorgverzekering, niet meer voor uw rekening. Officieel is hij nu volwassen en de kosten komen voor eigen rekening. Als hij student zou zijn zou het misschien anders liggen, maar hij werkt en verdient geld. Jammer dat dit niet met vader bespreekbaar is, die, uiteraard, ook niet (meer) hoeft te zorgen voor zoonlief. Qua Zorgverzekering dan.

Ke
door Kededian Apr 27, 2019 om 00:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Vader vind dat ik financieel verantwoordelijk ben. Maar ze verdienen samen veel meer dan mij, ik kan het niet meer opbrengen.
Ik heb mijn zorgverzekering gebeld maar ze kunnen hem niet uitschrijven, dat moet de zoon zelf doen. Als hij dat niet doet dan moet ik blijkbaar nog jarenlang zijn verzekering blijven betalen. Ik word gewoon dwars gezeten.. :(
Is er geen manier om mijn zoon uit mijn verzekering te krijgen?

Iv
door Ivo W Apr 27, 2019 om 09:03
737 Antwoorden / Vragen

Wat vader vindt is niet zo belangrijk. Uw zoon is 18 jaar en heeft een eigen inkomen. Hij moet dus zijn eigen rekeningen betalen.

U bent als ouder slechts beperkt financieel verantwoordelijk voor een kind van 18. Dit houdt in dat u, tot de 21e verjaardag òf tot uw kind klaar is met studeren inderdaad een financiële bijdrage moet leveren wanneer uw kind niet in staat is om de eigen kosten te betalen. Een 18-jarige die werkt en inwoont bij één van de ouders én eventueel ook nog zorgtoeslag ontvangt, zal prima in staat zijn om de zorgverzekering en eventueel wat kostgeld te betalen.

tenormin
door tenormin - Apr 27, 2019 om 00:48
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Uw zoon moet zelf Zorgverzekering aanvragen. Zij beslissen of hij ervoor in aanmerking komt (zorgtoeslag), maar zijn Zorgverzekering is voor hemzelf, niet meer voor u. Vader heeft, mag zich er niet meer mee bemoeien. Lijkt wel een samenspanning. Jakkes.

Topantwoord

jpm
door jpm - Apr 27, 2019 om 06:14
821 Antwoorden / 28 Vragen

U kunt uw zoon toch gewoon laten weten dat u hem afmeldt bij uw zorgverzekering? Als u hem vervolgens afmeldt kunt u de verzekering de zaak uitleggen en hoeft u niets voor uw zoon meer te betalen. Misschien dat u uw zoon ook uit kunt leggen dat een opvoeding tevens bedoeld is om kinderen zelfstandig te maken, zodat ze hun eigen verantwoordelijkheid kunnen dragen. Het is nu aan hem.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 27, 2019 om 08:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geef aan uw zorgverzekering door dat uw zoon niet meer op uw polis meeverzekerd moet zijn, ivm het bereiken van de 18-jarige leeftijd.

Geef ook zijn juiste adres door.

Doe dat schriftelijk, niet gaan bellen. U hebt daar vier maanden de tijd voor vanaf zijn 18-jarige leeftijd.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 27, 2019 om 09:10
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kedian ,

Wat een flutantwoord en onzin van de zorgverzekeraar , lees hier wanneer u een zorgverzekering kunt opzeggen , klik op de rode regel .

https://www.zorgwijzer.nl/faq/zorgverzekering-opzeggen

DOOR KEDEDIAN 27 APR. 2019 OM 00:19
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Vader vind dat ik financieel verantwoordelijk ben. Maar ze verdienen samen veel meer dan mij, ik kan het niet meer opbrengen.
Ik heb mijn zorgverzekering gebeld maar ze kunnen hem niet uitschrijven, dat moet de zoon zelf doen. Als hij dat niet doet dan moet ik blijkbaar nog jarenlang zijn verzekering blijven betalen. Ik word gewoon dwars gezeten.. :(
Is er geen manier om mijn zoon uit mijn verzekering te krijgen?

Ke
door Kededian Apr 27, 2019 om 09:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal as Maandag gaan bellen met de verzekering. Volgens hun kon ik de verzekering van mijn zoon niet opzeggen omdat hij verplicht is een zorgverzekering te hebben. Ik vond het zelf ook erg vreemd. En ja ze zijn mij gewoon aan het naaien. Terwijl vader de spaarrekeningen van zijn kinderen heeft leeg gehaald, en weigert om het geld terug te geven. Rechtszaak aanspannen is onmogelijk daar ik geen toevoeging krijg omdat ik net teveel verdien. Ze kijken niet naar schulden etc.

marita5
door marita5 Apr 27, 2019 om 10:10
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , uw zoon is verplicht om een basis zorgverzekering te hebben , heeft hij geen zorgverzekering krijgt uw zoon een boete . Maar dat wil nog niet zeggen dat u de zorgverzekering moet betalen , terwijl uw zoon bij de vader woont en werkt . Geeft dat maar door aan de zorgverzekeraar . .

tenormin
door tenormin Apr 27, 2019 om 11:21
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@kededian, volgt u de raad van @tijger1 op; doe het schriftelijk, u heeft al gebeld en is het kennelijk niet begrepen.

aurora1
door aurora1 Apr 27, 2019 om 13:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niet bellen maar schriftelijk doen. Doe het ook zo snel mogelijk. Zorg dat u een bevestiging ervan krijgt.

Iv
door Ivo W Apr 28, 2019 om 09:24
737 Antwoorden / Vragen

De zorgverzekeraar kan inderdaad niet uw zoon zomaar uitschrijven. Wél kunnen (en moeten) ze uw zoon op uw verzoek van uw polis schrappen. Uw zoon krijgt dan een eigen polis en wordt daarmee zelf verantwoordelijk voor de betaling van de premie. De rekeningen zullen verstuurd worden naar het adres waar uw zoon staat ingeschreven.

ma
door malty - Apr 27, 2019 om 09:40
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U had eerder, binnen een maand dat uw zoon 18 werd, actie moeten ondernemen.
Wanneer uw zoon niet meewerkt zult u tot eind dit jaar zijn premie en eventueel zijn eigen risico moeten betalen.
Met ingang van volgend jaar verzekerd u uw zoon niet meer op uw polis.

diumenge
door diumenge - Apr 27, 2019 om 09:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Welke zorgverzekeraar is dit? Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat de verzekernemer anderen op de polis niet kan uitschrijven.

Ke
door Kededian Apr 27, 2019 om 12:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zorgverzekeraar is Zilveren Kruis.

panter22
door panter22 - Apr 27, 2019 om 10:08
6599 Antwoorden / Vragen
costnix
door costnix Apr 27, 2019 om 12:24
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Even de rijksoverheidsite bezocht en met de gegevens va de vragensteller de vragenlijst ingevuld en dan krijg je een hele lijst (23 stuks) van zaken, die zoon moet regelen.

panter22
door panter22 Apr 27, 2019 om 12:53
6599 Antwoorden / Vragen

Heeft hij wat te doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 27, 2019 om 10:33
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Enkele reacties begrijp ik niet helemaal: U kunt uw zoon helemaal niet afmelden aangezien hij 18 jaar is geworden en zich zelf dient te verzekeren.
U moet dus helemaal niets meer betalen aan de zorgverzekeraar en als u dat nog wel doet, resp. de zorgverzekeraar nog bij u incasseert is het zaak om zo snel als mogelijk de zorgverzekeraar te melden dat uw zoon 18 jaar is geworden en zo er nog bij u voor zorgvezekering na de verjaardag premie bij u is geincasseert u dat terugvordert of in iets vriendelijker woorden dat u dat geld graag terug ontvangt.

Als uw ziektekosten verzekeraar uw melding zou negeren en doorgaan met incasseren bij u gaat deze verzekeraar gigantisch in de fout en kunt u een klacht indienen bij www.kifid.nl

Uw zoon (mogelijk door toedoen van de vader) werkt zichzelf in de problemen als hij zich niet zelf verzekert aangezien hij wettelijk sedert zij verjaardag dan niet meer verzekerd is. Ook al betaalt u nog premie.

ma
door malty Apr 27, 2019 om 11:46
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De zoon van 18 mag toch op de polis van zijn moeder verzekerd blijven, daar is toch niks mis mee.
Zij heeft al een of twee maanden premie voor hem betaald.
Dat laatste begrijp ik niet, zoon niet verzekerd ook al betaald moeder zijn premie?

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 27, 2019 om 12:10
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Een meerderjarige dient zijn eigen zorgverzekering te hebben.

https://www.zorgverzekering.org/veelgestelde-vragen/voor-wie-zorgverzekering-verplicht/kinderen-verplicht-verzekerd/https://www.zorgverzekering.org/veelgestelde-vragen/voor-wie-zorgverzekering-verplicht/kinderen-verplicht-verzekerd/  en https://www.menzis.nl/zorgverzekering/basisverzekering/kinderen-meeverzekeren

tot 18 jaar bijgeschreven op polis ouders en premievrij.

Hoe dan ook is het zaak om de zorgverzekeraar te melden dat de zoon niet meer bijgeschreven is op de polis van Ts. En dat is dan eventueel ook te lezen als toch afmelden. (Ik geef mijn reactie als oud ziekenfondsbestuurder)

ma
door malty Apr 27, 2019 om 13:06
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien toch iets veranderd sindsdien ?

Op dit moment sta je bij een van je ouders op de polis. Zij hoeven nu voor jou geen premie te betalen. Vanaf de maand na je 18e verjaardag ga je premie betalen voor jouw zorgverzekering. Ook heb je dan een verplicht eigen risico voor zorg uit de basisverzekering.

Je kunt op dat moment kiezen voor een andere zorgverzekering. Doe je niets? Dan blijf je met dezelfde zorgverzekering bij je ouders op de polis. Je ouders betalen dan jouw premie en eigen risico aan ons.
Bron https://www.vgz.nl/service-en-contact/veelgestelde-vragen/18-jaar/

gajnieuw
door gajnieuw - Apr 27, 2019 om 11:15
37 Antwoorden / 0 Vragen

Even een aangetekende brief sturen naar de zorgverzekering, dat je niet langer meer gaat betalen voor zijn polis en dat hij 18 is. Meld daarbij waar hij woont een soort verhuisbericht. En trek gelijk de machtiging in van je rekening voor zijn kosten. Jij bent namelijk niet verantwoordelijk voor zijn zorgkosten. Zodra ze 18 zijn moeten ze dit zelf gaan betalen. Weigeren hij en en zijn vader waar hij woont is dat hun probleem. Klinkt erg hard, maar is wel zo. Ik neem aan dat hij ook niet ingeschreven staat op uw adres zo wel. Even naar de gemeente om ook dat te veranderen

jo
door jorisw - Apr 27, 2019 om 12:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon zijn verzekering opzeggen. Eens kijken hoe lang het duurt voordat hij zelf een verzekering heeft afgesloten.

ma
door marnix1 Apr 27, 2019 om 12:59
256 Antwoorden / 22 Vragen

Joris, gaat het niet gewoon om het feit dat je niet halverwege het jaar een ziektek.verz. kunt opzeggen?

Moeders had dat, zoals hierboven ergens geschreven, moeten doen voor jongmens 18 werd.

Nu stoppen met betalen zat vervelende incasso in gang zetten.

tijger1
door tijger1 Apr 27, 2019 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoon heeft vier maanden om eventueel te wijzigen ivm met leeftijd. Moeder wenst uiteraard niet voor hem te gaan betalen. Dus nou moet zij zelf wijzigen.

jo
door jorisw Apr 27, 2019 om 22:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Marnix: ik zeg toch niet dat ze halverwege het jaar moet opzeggen en dat ze moet stoppen met betalen? Gewoon nu opzeggen per 1-1-2020.

Iv
door Ivo W Apr 28, 2019 om 09:28
737 Antwoorden / Vragen

Waarom pas per 1-1-2020?

Wanneer iemand 18 wordt, kan (moet) deze tussentijds in het lopende jaar een nieuwe polis afsluiten. Tot en met de maand waarin een kind 18 wordt, staat het bijgeschreven op de polis van één van de ouders. Daarna normaal gesproken niet meer.

aurora1
door aurora1 - Apr 27, 2019 om 12:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vraag eventueel advies aan uw rechtsbijstandsverzekering of het juridisch loket. Lees ook nog even hier:

https://www.zorgverzekering.org/veelgestelde-vragen/voor-wie-zorgverzekering-verplicht/kind-achttien/

rhgv
door rhgv - Apr 27, 2019 om 13:50
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb ooit ook zoiets bij de hand gehad, toen heeft de verzekeraar op mijn verzoek de polis 'gesplitst' zodat ik alleen nog voor mezelf hoefde te betalen.

De andere verzekerde moest van toen af zelf betalen.

Ke
door Kededian Apr 27, 2019 om 19:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het opgesplits. Toch moet ik de premie van mijn zoon blijven betalen. :(

Ik heb een aangetekende brief gestuurd dat ik de machtiging van mijn zoon wil stop zetten. Ik heb hun alle gegevens gegeven. Behalve het banknummer dat moet mijn zoon blijkbaar zelf doorgeven ivm privacywet.

tijger1
door tijger1 Apr 27, 2019 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft de premie van uw zoon niet te betalen.

Als u hulp nodig hebt met dit gedoe van de zorgverzekeraar en uw zoon, ga dan maandag naar het Juridisch Loket, zoals al geadviseerd, in uw woonplaats, kijk op Google, en laat u helpen.

ro
door ron503 - Apr 27, 2019 om 15:12
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Uw zoon dient bij het bereiken van de 18 jarige leeftijd zelf een zorgverzekering af te sluiten en is daar ook zelf verantwoordelijk voor. De inschrijving van uw zoon bij uw zorgverzekeraar stopt automatisch als uw zoon 18 is geworden. Contact met uw zorgverzekeraar opnemen lijkt mij het meest handige omdat u niet meer verantwoordelijk bent qua zorgverzekering van uw zoon.

tijger1
door tijger1 Apr 27, 2019 om 19:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die (bij) verzekering van zoon stopt dus juist niet automatisch.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 28, 2019 om 10:02
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Nog even dit: uit uw vraag is niet duidelijk of deze kwestie de basis verzekering betreft of de aanvullende verzekering.
Ik maak deze opmerking alsnog omdat de premie voor de basisverzekering is gebaseerd op het inkomen van de verplicht verzekerde en dat is uw zoon.

Voor de aanvullende verzekering geldt dat de verzekerde dat zelf betaalt maar die verzekering ook is gekoppeld aan diens polis.

marita5
door marita5 - Apr 28, 2019 om 11:05
11545 Antwoorden / 15 Vragen
Ke
door Kededian - Apr 28, 2019 om 11:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

Aan iedereen, bedankt voor de goede tips. Ik heb ondertussen een aangetekende brief naar het Zilveren kruis gestuurd.
As Maandag ga ik hun bellen dat ze mij die 2 maanden aan zorg moeten terug betalen.
Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat!

aurora1
door aurora1 May 4, 2019 om 12:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Opnieuw: niet bellen maar schriftelijk doen, eventueel per mail waarin u de gegevens goed vermeldt.
Dergelijke belangrijke zaken nooit telefonisch doen.

ro
door ron503 May 4, 2019 om 12:44
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het zal uiteindelijk wel goed komen maar de betaalde zorgpremie terugvorderen gaat niet lukken.

tijger1
door tijger1 May 4, 2019 om 13:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die premie betalen ze echt niet terug.
U kunt de incasso voor mei van beide premies storneren en uw eigen premie apart overmaken.