ny
door nynah Jan 13, 2006 om 21:33
Garantie & verzekeringen

Zwanger-20-weken echo in basisverzekering?

Volgens mijn verzekeraar wordt een echo bij 20
weken zwangerschap alleen vergoed als er een medische indicatie is,
terwijl ik toch op diverse plekken heb gelezen dat de minister heeft
besloten deze screeningsecho voor alle vrouwen op te nemen in de
basisverzekering. Op de site van het ministerie van WVS kan ik het
echter niet terug vinden, op de speciale site
(www.denieuwezorgverzekering.nl) staat het voor mij onvindbaar en het
daarop genoemde infonummer van postbus 51 wist ook van niets. De
verloskundige verwijst me naar de verzekeraar. Weet iemand hoe dit nou
zit? Als het inderdaad opgenomen is in de basisverzekering (zoals
bijvoorbeeld hier te lezen
is:http://www.nos.nl/nos/artikelen/2005/10/art00008006056C.html ) wil
ik natuurlijk de verzekeraar om de oren slaan met een paar
onderbouwende links...

alvast bedankt, Nynah

1488 9 Rapporteer

an
door anna100 - Jan 16, 2006 om 22:19
25 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is te vinden in artikel 2.4 van het Koninklijk Besluit Het wordt niet bij naam genoemd, maar dat is geen probleem. Het staat immers niet bij de dingen die uitgezonderd zijn van dekking. Het valt gewoon onder de algemene zorg die verloskundigen of medisch specialisten verlenen.

Een interessantere vraag is meer of het van invloed is op de no-claim. Anders heb je het aan het eind van het jaar het alsnog zelf betaald.

Het Koninlijk Besluit zegt hierover:

Artikel 2.19

1. Voor de toepassing van artikel 22, eerste lid, van de wet wordt hetgebruik van zorg in verband met zwangerschap, bevalling en kraambed alsmede de zorg zoals huisartsen die plegen te bieden buiten beschouwing gelaten.

De grap is dat 'zorg bij zwangerschap' heel wat breder is dan wat in de oude ziekenfondswet stond (specifiek verloskundige hulp) maar wat zorgverzekeraar niet aanpassen in hun beleid.

an
door anna100 - Jan 16, 2006 om 22:21
25 Antwoorden / 0 Vragen

Ps

Genoemde artikelen zij hier http://www.denieuwezorgverzekering.nl/NR/rdonlyres/D59997D1-235D-4391-8059-2CCC5A0E26AE/0/BesluitZorgverzekering28juni2005.pdf

terug te vinden

je
door jessicaorl - Jan 16, 2006 om 22:26
36 Antwoorden / 3 Vragen

Die echo zit absoluut in het basispakket. Mijn vriendin heeft onlangs ook een 20 weken echo gehad en verzekering vergoedt dat gewoon.

Overigens kun je dat checken bij je verzekering. zij moeten aangeven (op hun website of in de papieren, die je toegezonden hebt gekregen), wat in het basispakket valt.

Twee echo's vallen zo wie zo in het basispakket: de 20 weken echo en de eerste echo.

Jesse.

je
door jessicaorl - Jan 16, 2006 om 22:27
36 Antwoorden / 3 Vragen

Overigens mag je er van uitgaan, dat de kosten van die echo's wel gekort worden op de noclaim korting.

Jesse

an
door anna100 - Jan 16, 2006 om 23:01
25 Antwoorden / 0 Vragen

Ook gezien de wettekst die ik aanhaalde?

ni
door nicole32 - Feb 20, 2006 om 14:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het VGZ ben ik verzekerd en ik krijg mijn 20-weken-echo niet vergoed. De VGZ zegt dat je dit zelf moet betalen. Het vervelende is dat ik nu 20 weken in verwachting ben en als ik waarschijnlijk uitgeteld ben dan zul je zien dat de echo wel vergoed wordt. Ik vind dit heel vervelend, waren het niet dat afgelopen zaterdag 18 februari in de krant stond dat iedere zwangere recht heeft op deze echo volgens dhr. Hoogervorst. Hoe zit dit dan in elkaar?

ny
door nynah - Feb 20, 2006 om 16:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi,

Ik heb het helaas ook niet voor elkaar gekregen bij mijn zorgverzekeraar (De Friesland). Het is helaas nog heel onduidelijk wat de verekeraars nu wel en niet vergoeden mbt de termijnecho. Ondertussen heb ik het opgegeven, ben nu 24 weken zwanger, dus te laat voor de termijnecho en ga volgende week voor een 3d-echo. Maar balen blijft het!

Iedereen hartelijk dank voor de reacties!

groeten, Nynah

ge
door geor - Mar 23, 2006 om 11:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil ook graag een 20 weken echo. Na research op internet krijg ik toch sterk het gevoel daar recht op te hebben. Maar omdat er van alles nog onduidelijk is lijkt het erop dat Jan de Consument dat probleem in de schoenen geschoven krijgt.
Bij mijn verloskundige moest ik er zelf om vragen. Toen ik daar om vroeg gaf ze aan dat ik eerst maar bij mijn vezekering moest navragen of ik daar wel een vergoeding voor krijg. Zo ja, dan moet ik naar Amsterdam (een speciaal onderzoeksinstelling). Ik woon in Bussum met een ziekenhuis in de buurt. Dus waarom helemaal naar A'dam?
Zilverenkruis gaf het volgende antwoord: we weten het nog niet, wachten op antwoord van de overheid, wil je een nota indienen kan dat pas na juni. Bij nog een telefoontje kreeg ik de melding dat het niet vergoed werd. Erg duidelijk allemaal dus!!
Bij andere zwangere vrouwen gaat het soms veel makkelijker, zonder van te voren ergens naar te hoeven vragen maakt de verloskundige een afspraak voor je in het ziekenhuis voor je in de buurt. Ook informeren bij hun zorgverzekeraar was niet nodig.

willemo_1
door willemo_1 - Mar 23, 2006 om 13:03
167 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk ook eens op:
http://www.goedzo.com/index.php/2006/02/26/ziekenhuizen_kunnen_zwangerschapsecho_ni

Uit dat stuk blijkt dat er nog wel een jaar op gestudeerd moet worden.

Met vriendelijke groet,
Willem