ba
door batchie Jul 2, 2007 om 12:41
Garantie & verzekeringen

Zwangerschapsuitkering bij contract

Goedemiddag,

graag zou ik het volgende willen weten.
Vorig jaar was ik zwanger, ik werkte toen der tijd via een uitzendbureau.
Voor mijn zwangerschapsverlof kreeg ik toen het gem. aantal uren wat ik in de 13 voorafgaande weken had gewerkt uitbetaald.

Nu bij mijn huidige werkgever heb ik een jaarcontract van 24/28uur
MAAR ik werk 32/36uur. Het bedrijf waar ik werk mag namelijk geen meer urencontracten uitschrijven.
Nu is het zo dat ik graag nog een kind wil, maar wat ik wil weten is: krijg ik dan als zwangerschapsverlof 24uren uitbetaald of het gemiddelde van 32/36 uur?

4801 5 Rapporteer

tr
door trampelmoes - Jul 2, 2007 om 13:56
27 Antwoorden / 9 Vragen

Ook voor jou geld dat het aantal uren van de laatste 13 weken geld

Wat je toen werkelijk gewerkt hebt voor je met zwangerschapsverlog gaat,zwangerschapsverlof word namelijk niet door de werkgever maar door de overheid betaald,meestal via uwv

vladja
door vladja - Jul 2, 2007 om 14:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je
hebt een arbeidscontract van 24 uur. Dat is basis voor een ziektewet uitkering.
Je maakt meer uren dan je overeengekomen bent, een soort overwerk dus, maar wel
binnen de normale werkweek. Lees de onderstaande uitspraak van de Hoge Raad
over iemand, die structureel overwerk deed, en vond dat deze uren mee moesten
tellen voor zijn ziektewet uitkering. Zijn verzoek werd afgewezen.

http://www.st-ab.nl/jzw01/at9350.htm

Vladja

poltol
door poltol - Jul 2, 2007 om 21:09
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Eens met vladja. Het "echte"contract is de maat der dingen. Overwerk, toeslagen en dergelijke tellen niet mee. Probeer meer uren op je contract te krijgen. Maar ............. wees voorzichtig want als je werkgever wakker is zal hij jouw, bij het melden van je zwangerschap, betichten van mogelijke fraude. Je wist immers dat je zwanger wilde worden en zou dan, volgens de werkgever, het contract om die reden veranderd hebben. Voor dat je het weet zijn er geen dertien weken meer maar sta je op straat als gevolg van een verstoorde arbeids verhouding.

Veel succes met je werk en de zwangerschap, Poltol

ba
door batchie - Jul 3, 2007 om 08:56
3 Antwoorden / 8 Vragen

bedankt voor jullie antwoord,

de reden dat ik dit vraag hangt samen met een andere vraag.
ik heb dus zoals ik al zei een 24/28u contract waarbij ik 32/36u werk.
voordat dit contract inging had ik een oproepcontract waar ik gewoon 40uur werkte. Ik had dan ook 5 dagen kinderopvang, nu heb ik dat nog steeds MAAR ik vraag me dan ook af of ik nu niet teveel toeslag krijg omdat ik maar een 24uur contract heb.
Ik ben namelijk bang dat ik nu dus ookal werk ik 32/36 recht heb op maar 24u toeslag.

Mijn bedrijf mag namelijk geen contracten geven van meer dan 28uur maar mogen in speciale gevallen uitzonderingen maken, nu wil ik dus weten of ik daar ook onder val. En of het dus zinvol is dat ik nu begin aan een tweede kindje, want het moet natuurlijk wel finacieel haalbaar zjin :)

fr
door fransieh - Jul 18, 2007 om 15:57
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Batchie,

De bovengenoemde 13 weken referteperiode is onjuist.

Sinds 1.1.06 wordt een WAZO uitkering berekend aan de hand van de laatste loonperiode voor je met verlof gaat.  dwz laatst volledige maand of laatst volledige 4 weken betaalperiode, afhankelijk van hoe je normaal wordt uitbetaald.

Voor de hoogte wordt uitgegaan van het SV loon zoals vermeld op je loonstrook over die periode. Hierbij komt nog het OPgebouwde vakantiegeld en evt. OPgebouwde 13e maand.  Dit totaal deel je door het aantal werkbare dagen in de referteperiode (21.75 dagen bij maandloon of 20 dagen bij 4 wekenloon) en je komt uit op het dagloon waar je recht op hebt.  De WAZO uitkering is 100% van het dagloon.

Zolang je niet boven de 40urige werkweer uitkomt worden de uren niet als overwerk gezien en gewoon meegenomen voor het bepalen van de hoogte van de ZW uitkering.

De WAZO periode duurt in principe 16 weken maar wordt verlengd met het aantal dagen dat de baby eventueel te laat wordt geboren.

Nog even ter aanvulling: Indien je voor het zwangerschapsverlof evt. ziek zou worden in verband met zwangerschapsklachten is de berekingswijze hetzelfde, alleen de referte periode van 1 loonperiode wordt dan 1 volledig jaar voordat je ziek werd. Hierbij wordt het loon van alle werkgevers waar je dat jaar gewerkt hebt meegenomen, mits de dienstverbanden zijn beeindigd.  Het totale SV loon wordt in dit geval gedeeld door 261 werkbare dagen en ook deze uitkering bedraagt 100%.

Hoop dat het zo duidelijk is en wens je veel succes met een eventuele zwangerschap