kr
door kritisch May 19, 2007 om 11:00
Geldzaken & recht

5 euro vragen als je niet per autom.incasso (41,20) betaald mag dat

Wie kan me helpen. Wij huren een garage a € 41,20 p.mnd, ik betaald deze via een automatische overboeking per internet.

Nu wil men dit afstraffen. Men wil iedereen die geen automatische incasso wil geven, per maand 5,-- aan administratie kosten laten betalen! Dus een verhoging van 12,13% !!!    Ik betaal dus altijd op tijd, ontvang nooit geen acceptgiro, of aanmaning!

Dus welke administratiekosten? De reden dat ik geen machtiging wil afgeven is dat IK ten alle tijden beslis over mijn geld. En dan niet eerst een rode kaart (als dat nog bestaat) moet insturen om stop te zetten.

Normaal gesproken krijg je KORTING als je betaald via een auto.incasso of het bedrag toch geen boete? En al zeker niet een van 12,13%.

Dus de simpele vraag mag dit? En is er een bepaald wetartikel dat dit verbied?

736 6 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 19, 2007 om 11:15
16887 Antwoorden / 202 Vragen

hallo@ weer iemand die dat probeert terwijl die de kosten zelf veroorzaakt. wat te doen: zend de verhuurder een brief, aangetekend, waarin u stelt dat u per i-net betaalt hetgeen voor hem/haar niet meer en waarschijnlijk zelfs minder kosten met zich meebrengt dan automatische incasso. Lastig is alleen dat het (alweer) om een relatief klein bedrag gaat en een eventuele "tegen"procedure niet nuttig. Mogelijk is dit wel een aardig onderwerp voor Kassa-radio.

labswans
door labswans - May 19, 2007 om 11:23
1918 Antwoorden / 10 Vragen

over de automatische incasso ( met de rode kaart ) :dat bestaat gelukkig nog steeds en zal niet veranderen

Er is geen enkele wet die dit verbied dat men een tegemoetkoming in de administratiekosten van u vraagt  als u gee nautomatische incasso laat instellen. Dat men 5 euro berekent is eigenlijk vrij normaal te noemen.

Het uurloon van zon persoon is tegenwoordig al aardig hoog. Men berekend de tijd direct door aan u om te na gaan of u al betaald heeft of niet en dan komt men met aanmaningen en dergelijke. U betaald wel netjes maar het gaat ook om de mensen die dit niet doen. De kosten worden netjes doorberekend naar de klant. Ze hebben dan per maad 5 euro per klant berekend.

Als u automatisch laat incasseren dan hoeft men maar eenmalig het goed in te geven dat u op een bepaalde tijd geld moet overboeken naar hun toe. Dit is vele malen goedkoper omdat het bedrijf eenmalig iets moet doen. Ze zijn dan altijd verzekererd van hun geld.

En u spreekt dat het normaal gesproken is dat u korting krijgt bijautomatische incasso ..... dat is niet waar. Het is wel een middel om een klant sneller op automatische incasso over te gaan. Wij in nederland houden van korting maar niet als men meer moet gaan betalen.

Dus mijn advies is laat het automatische incasso wel ingaan op een datum dat u altijd voldoende geld heeft .Dit kan het bedrijf met alle gemak instellen. U hoeft er zelf dan nooit meer aandacht er aan te besteden, het wordt altijd zonder nadenken netjes betaald. Wordt het ontrerecht geincasseerd dan rode kaard gebruiken om terug te boeken.

labswans

kr
door kritisch - May 19, 2007 om 14:29
7 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi Labswans,

Misschien moet ik iets duidelijker maker, ik doel op een wetartikel die een max. in procenten stelt aan de adm. kosten die gevraagt mogen worden.    Ten eerste 5 euro is misschien niet veel geld, maar wel als het bedrag gaat over 41,20 dat is toch 12,13% !!!

U zegt gelukkig bestaat de rode kaart nog. Ik vind het jammer, ik betaal alles via internetbankieren, maar moet dus speciaal voor die rode kaart naar de bank, wat gezien mijn werk dus altijd moet plaats vinden op zaterdag. Dus als ik dat 1x vergeet of niet zou kunnen ben ik meteen een week later...  Ik vind dat ik dat ook zonder rode kaart het geld direct moet kunnen terug halen. Dit kan (nog ?) niet, dus daarom wil ik geen autom. incasso. Maar een autom.overboeking.

Dan heb ik de touwtjes in handen. Daar heb ik ook geen omkijken naar om, en IK bepaal welke dag het afgeschreven wordt zodat het toch optijd bij de tegenpartij op de rekening staat.

Tuurlijk hebben hun dat de zekerheid van het geld, tenzij... ook deze overboeking gaat niet door bij onvoldoende saldo. En het controlen of ik betaald heb, kost evenveel werk als bij een machtiging. Het is veel logischer dat men een boete oplegt bij het moeten verzenden van een aanmaning. Dán maakt men extra kosten.

Als men nu een toeslag vroeg van 0,50 ofzo dan zou ik het heel anders vinden (dit bedrag moet ik bv. betalen bij mijn telefoon, en die rekening is hoger dan deze). Maar 5 euro vind ik absurt.

labswans
door labswans - May 19, 2007 om 15:15
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Op dit forum met een soortgelijke vraag een antwoordt gevonden waar er staat dat er administratiekosten mag worden gevraagd en met geen maximum ( er staat geen hoogte van bedrag dus dan ook geen maximum wat men mag berekenen helaas )

read
Vragen: 32
Antwoorden: 4310
Score: 4780

Reactie: Adminstratiekosten om te betalen via acceptgiro04-04-07

Dag peter1978,

Dit soort bedrijven dient volgens de wet de klant tenminste twee betalingsmogelijkheden aan te bieden. Nergens in de wet staat dat er geen kosten berekend mogen worden bij een betalingswijze, in dit geval dus betalen met behulp van een acceptgiro.

Vriendelijke groet, Read2.

st
door stiertje_1 - May 19, 2007 om 18:44
38 Antwoorden / 9 Vragen

Overigens kun je (in ieder geval bij de ABN/Amro)  ook storneren via internet. In welk geval je je de moeite kunt besparen om naar de bank te gaan. Ik zou  even controleren of dit bij uw bank ook het geval is. Dit maakt storneren heel eenvoudig.

Daarbij gebruik ik voor storneren al jaren geen kaarten meer. Ik belde voorheen gewoon de bank op en gaf dan telefonisch opdracht om het bedrag te storneren. Dit is ook altijd zonder problemen gelukt.

Succes

kr
door kritisch - May 19, 2007 om 19:42
7 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zit bij de Postbank, dus of je ook bij hun kunt storneren??

Bedankt voor de info van Read 04.04.07