di
door dickterlouw Feb 5, 2008 om 16:04
Geldzaken & recht

Aankoopmakelaar???

Ik ben al een tijdje op zoek naar een woning. Hierbij heb ik al een aantal keer leuke woningen 'gemist' omdat ze al weg waren voordat ik een bezichtiging had kunnen maken.

Ik overweeg dan ook om een aankoopmakelaar in te schakelen. Zij zouden beschikbare woningen te zien krijgen voordat ze op internet (funda etc.) verschijnen en op die manier voor wat voorrang kunnen zorgen.

Is dit ook echt zo? Biedt een aankoopmakelaar voordelen tov zelf zoeken (in een lastige markt waarin woningen erg snel weg zijn)?

En wat zit er nog meer aan voor- en nadelen aan een aankoopmakelaar? Zij kunnen bijvoorbeeld voor je onderhandelen, maar levert dit genoeg winst op om de prijs zie ze er voor vragen (meestal percentage koopsom) enigszins te compenseren?

Alvast dank voor de reacties

1739 4 Rapporteer

flipjeburum
door flipjeburum - Feb 5, 2008 om 16:20
155 Antwoorden / 6 Vragen

Ik denk dat er net zoveel voor als nadelen te verzinnen zijn voor een aankoopmakelaar.. Sommigen kunnen best zonder, voor anderen een uitkomst. Mijn ervaringen zijn positief.

Het zal ook geheel van de situatie afhangen. Je noemt zelf al de markt, maar gaat om een nieuw(er), of oud huis... Een goede makelaar wordt wel geacht om enig bouwkundig inzicht te hebben. Verder kan hij een hoop regelwerk uit handen nemen.

Mbt tot de markt; een makelaar zit natuurlijk dicht bij het vuur. Hij zal dus inderdaad eerder op de hoogte zijn als er een huis beschikbaar komt. Hij kan bijvoorbeeld een zoekopdracht bij zijn conculega's plaatsen.

Over de kosten heb ik een tip. Meeste makelaars vragen een vast bedrag of een percentage (vaak een procent of twee van het aankoopbedrag). Ik heb destijds met mijn makelaar het volgende afgesproken.

Een vast bedrag van € 1000,- en daarnaast 10% van elke 1000 euro die hij van de vraagprijs af weet te halen.

Op deze manier geef je hem de drive om z'n best te doen, kost het je bij tegenvallend resultaat niet heel veel. Krijgt hij veel voor elkaar ben je wel meer kwijt dan de 2%, maar je winst zit hem in het feit dat je veel minder betaald voor je huis.

ka
door kassasite - Feb 6, 2008 om 17:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Toevallig heb ik vandaag een huis gekocht, niet met een aankoopmakelaar. Maar er zijn makelaars die je vrijblijvend op de hoogte houden van huizen die in de verkoop komen als ze weten dat je geinterresserd ben.

ca
door calimer - Feb 7, 2008 om 16:05
96 Antwoorden / 11 Vragen

Ik zou vooral zelf iedere dag op funda kijken. Er is wel een zoeksysteem van de nvm waarin makelaars alle woningen van colleganvmers (dus hier vallen de lmv, vbo makelaars etc al buiten) kunnen bekijken, maar doorgaans wordt alles meteen op funda gegooid. Het eventuele minieme voordeel lijkt me bepaald niet opwegen tegen de kosten. Als je geld genoeg hebt en er zelf weinig tijd instopt, en onzeker bent over of je de onderhandelingen over de prijs zelf kunt doen kun je natuurlijk altijd een aankoopmakelaar in de arm nemen, maar anders vooral zelf blijven kijken. Ook op andere sites als dimo en jaap.nl etc.

Succes!

gr
door groggy - Mar 31, 2008 om 12:41
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dag Dick,

De voor en nadelen spreken voor zich.

Als je geen kennis van de materie heb gaat het je geld kosten, ga je zelf op zoek dan kost het je tijd, maar minder kosten bovendien heb je het zelf in de hand.

S6, Groggy