lu
door luberto Jul 10, 2012 om 19:34
Geldzaken & recht

Aanpassing makelaars contract

Geachte relatie,
Uw woning staat al geruime tijd te koop(sinds 2010). De woningmarkt zit in het slop en de crisis lijkt nog niet voorbij. Reden waarom wij ons kantoorbeleid hebben aangepast.

In het verleden is uw verkoopopdracht aangenomen op basis van No cure no pay of minimale kosten.

Helaas is uw woning nog niet verkocht en hebben wij ons beleid aangepast. Om uw verkoopopdracht kostendekkend te houden, doen wij u het voorstel uw bestaande verkoopcontract aan te passen. Om uw woning actief in de verkoop te houden, brengen wij u een halfjaarlijkse vergoeding van 250 euro in rekening. Inhoudelijk blijft uw verkoopcontract verder ongewijzigd.

Indien wij uiterlijk 15 sept. a.s. niets van u hebben vernomen, nemen wij aan dat u akkoord gaat met deze wijziging en zullen wij dit in uw bestaande verkoopcontract verwerken.

Indien u zich hierin niet kunt vinden, vernemen dat wij dit graag schriftelijk van u. Wij hopen het niet, maar u behoudt uiteraard het recht de verkoop van uw woning conform uw huidige contract op schriftelijk wijze in te trekken.

Met vr.gr blablabla

Zo luid de brief die ik van mijn makelaar kreeg. Hmm, veel voordeel voor hem, niks voor mij. In de 2 jaar dat het huis nu te koop staat hebben wij 2 bezichtigingen gehad. Volgens de nieuwe vergoeding waren wij dan al 1000 euro achter. Voor 1 uurtje werk.

Nu wil hij dat ik het contract ontbind(komen natuurlijk kosten achterweg) of wij gaan dik betalen.

Mij lijkt het juist, dat hij het contract ontbind en de kosten die daaruit voortvloeien voor zijn rekening neemt. Iemand advies?

638 6 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jul 15, 2012 om 22:48
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Mij lijkt het juist, dat hij het contract ontbind en de kosten die daaruit voortvloeien voor zijn rekening neemt. Iemand advies?
Dit moet u zoeken in het conrtact wat u heeft afgesloten, de voorwaarden die daar bij behoren.

stacey
door stacey - Jul 15, 2012 om 23:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hij mag de voorwaarden wijzigen en jij mag als je het daarmee niet eens bent kostenloos opzeggen/stoppen en dan ben je vrij een andere makelaar te zoeken.
Niets meer en niets minder.

fe
door festinger - Jul 16, 2012 om 02:48
410 Antwoorden / 18 Vragen

Stacey heeft juridisch gezien waarschijnlijk goed geadviseerd. Als het is zoals je schetst kun je er gewoon onderuit en een nieuwe makelaar nemen.

Maar helpt dat je poging je huis te verkopen? Want je kunt wel verlost zijn van je oude makelaar maar je moet 1 nieuwe. En in die wereld kent iedereen iedereen. Eigenlijk maar 2 monopolisten waarvan de NVM het scepter zwaait. De vrije markt krijgt geen enkele kans.

Vind het jammer dat stacey enkel sec antwoord en geen perspectief voor de toekomst biedt.Maar dit terzijde. Wat ik nog meer afvraag waarom makelaars(het is immers crisis) niet failliet gaan?

empyria
door empyria - Jul 16, 2012 om 06:29
504 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=festinger schreef op maandag 16 jul 2012, 02:48]
...Vind het jammer dat stacey enkel sec antwoord en geen perspectief voor de toekomst biedt....

Daar wordt toch ook niet om gevraagd???

pino123
door pino123 - Jul 16, 2012 om 08:04
2776 Antwoorden / 14 Vragen

@Festinger,

Hoe kan Stacey een perspectief aangeven voor de toekomst? Daarnaast zijn er echt wel meer opties dan de NVM hoor, ff googlen en je komt erachter.

@TS,
Je kan er mee akkoord gaan, kost je €250,-- per half jaar, of je kan er mee stoppen en dan hoef je niets te betalen! Meer smaken zijn er niet. Mocht je ermee door willen gaan, kijk dan goed wat er in het contract staat wat er voor deze €250,-- gedaan wordt.

kamphuysen
door kamphuysen - Jul 16, 2012 om 13:25
252 Antwoorden / 68 Vragen

Geachte relatie,
Uw woning staat al geruime tijd te koop(sinds 2010). De woningmarkt zit in het slop en de crisis lijkt nog niet voorbij. Reden waarom wij ons kantoorbeleid hebben aangepast.

In het verleden is uw verkoopopdracht aangenomen op basis van No cure no pay of minimale kosten.

Vraag maar gerust wat de ''minimale kosten" zijn, als u het weet dan zal blijken dat het maximaal de kosten zijn voor funda als dit een nvm makelaar is, ca 300 incl btw. maar..omdat de makelaar hier de spelregels veranderd bent u niets verschuldigd, dus u kunt no cure no pay afscheid nemen. Vergeet dan niet alle sleutels mee te nemen en al uw documenten oa paspoort en eigendoms papieren.

En ga het gewoon zelf doen, is veel beter en er zijn verkoop sites genoeg. U neemt het heft in eigen handen.