fejteg
door fejteg Jun 13, 2023 om 14:12
Geldzaken & recht

Aanvechten levenstestament

Ik las het levenstestament van een familielid. Dat testament geeft alle macht aan 1 echtpaar en dat kan bv. het hele bezit van het familielid schenken, aan een eigen stichting. Het testament is opgesteld door een notaris in dienst van het kantoor van dat echtpaar en is alleen aan die werknemer verantwoording schuldig. Dit stinkt. Hoe kan ik dit aanvechten?

9983 27 Rapporteer
getty
door getty - Jun 13, 2023 om 14:18
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Neem contact op met een advocaat.
(Alleen als de persoon overleden is, anders kunt u (nog) niets doen)

Ge
door Gea123 Jun 16, 2023 om 12:36
15 Antwoorden / Vragen

Nee het is een levenstestament

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 13, 2023 om 14:20
2063 Antwoorden / Vragen

Op welke gronden denkt u het testament aan te vechten?

Ge
door Gea123 Jun 16, 2023 om 12:36
15 Antwoorden / Vragen

Nee het is een levenstestament

ju
door juliomariner - Jun 13, 2023 om 14:24
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Maar het familielid leeft nog?
Volgens mij kunt u dan niets anders dan in gesprek gaan met uw familielid

Ge
door Gea123 Jun 16, 2023 om 12:38
15 Antwoorden / Vragen

Nee ga naar andere nitarus voor uitleg hoe het zit

ju
door juliomariner Jun 18, 2023 om 19:56
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Wat moet je bij de notaris. Die kan op Dat moment ook helemaal niets doen.

mahadma
door mahadma - Jun 13, 2023 om 14:46
11544 Antwoorden / 51 Vragen

De erflater beslist na een notariële akte. Zolang de erflater nog leeft, is er niets wat u kunt doen. Als het "zover" is dan kunt u via de notaris inzage vragen van het testament. Of heeft u als vraagsteller een copie-testanent?

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 13, 2023 om 14:53
7193 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien staat hier ter verduidelijking iets voor u tussen.

https://www.infotaris.nl/blogs/levenstestament-aanvechten/

Ge
door Gea123 Jun 16, 2023 om 12:43
15 Antwoorden / Vragen

Ja dut is uitstekend maar het zijn dan de kinderen die dat doen
ik vind dat je hier ook paal en perk moet instellen aan dit type notarissen die gewoon opschrijven dat derden zich kunnen verrijken het is gewoon oplichting want als je oud heel ziek bent of misschien dement weet je ook niet wat je doet wetgever moet dit aanvullen met goede wet hierover top curatelw aanvragen maar wat is relatie familielid en ken je de persoon goed?

1paul
door 1paul - Jun 13, 2023 om 17:00
3152 Antwoorden / 0 Vragen

schakel advocaat in en die zal alles doen voor u en het familielid!!!!

doe een melding bij het genootschap van notarissen van deze constructie, die kan verder uitzoeken of men dit meer gedaan heeft....

eerste stap zou trouwens kunnen zijn om bewindvoering aan te vragen voor dit familielid al moet je dan wel goede argumenten hebben zoals dat deze handelingsonbekwaam is en was ten tijde opstellen levenstestament, dit kun je overigens zelf regelen via de kantonrechter en JA, dat kan bij leven van degeen waar het om gaat.

anders als dat hierboven staat, er kan wel degelijk het een en ander nu al in gang gezet worden al zul je wel goed beslagen ten ijs moeten komen, persoonlijk raad ik dan ook altijd een hele goed advocaat nemen aan!!!!

https://www.infotaris.nl/blogs/levenstestament-aanvechten/#:~:text=Een%20levenstestament%20aanvechten%20bij%20de,er%20niet%20zomaar%20in%20mee.

JMA2
door JMA2 Jun 14, 2023 om 00:15
118 Antwoorden / 2 Vragen

Wel eens bedacht dat het familielid het gewoon zo wil regelen en zich niet hoeft te verantwoorden naar anderen.

Als er sprake zou zijn van mentale dwang of mentale issues dan had de notaris dit document nooit mogen opstellen.

1paul
door 1paul Jun 14, 2023 om 07:38
3152 Antwoorden / 0 Vragen

ja daar heb ik aan gedacht maar dat was niet de vraag van TS, we kunnen er van alles bij halen als reageerders maar ik hou het graag bij de vraag zelf zonder daar zelf een invulling aan te geven..

de rest is aan TS zelf!!

hij vind het stinken en vertrouwd het niet, dan is bovenstaande de weg die hij kan bewandelen!!

Ozymandias
door Ozymandias Jun 14, 2023 om 11:27
167 Antwoorden / Vragen

Als er iemand ergens invulling aan geeft dan bij jij dat @1PAUL.Jij doet een buslading aan aannames.

1paul
door 1paul Jun 14, 2023 om 16:57
3152 Antwoorden / 0 Vragen

ik vind dat je dit mag onderbouwen, zou je dit even willen doen als ik mis zit geef ik dat grif toe overigens!!

opaplop
door opaplop Jun 14, 2023 om 18:13
76 Antwoorden / 12 Vragen

Het gezegd is toch. Geld stinkt net zoals deze vraag.

1paul
door 1paul Jun 16, 2023 om 06:37
3152 Antwoorden / 0 Vragen

Ozymandias?

waar blijven de voorbeelden?

Ozymandias
door Ozymandias Jun 16, 2023 om 14:47
167 Antwoorden / Vragen

Doe eens even relaxed gozer. Zoek je soms een confontatie?

Je doet de aannames dat:

Dat een advocaat ALLES zal doen (dat ligt geheel aan de situatie en wettelijke kaders)
De persoon onder bewind gesteld kan worden (dat kan je simpelweg niet weten)
Dat er wel degelijk het een en ander in de gang gezet kan worden (Wat dan? lekker vaag ook).
Dat deze persoon het zelf kan regelen via de kantonrechter (ligt aan hoe deze exact verwant is)

1paul
door 1paul Jun 17, 2023 om 07:12
3152 Antwoorden / 0 Vragen

dit zijn geen aaname's zoals jij stelt maar zoals het werkt.

advocaat zal alles doen voor zijn client, daar schakel je deze voor in! is dus geen aanname maar een feit!
een persoon KAN onder bewind gestelt worden als de rechter daarin meegaat dat kan aangevraagd worden door familie in de vierde graad!
boven de zin dat er het een en ander in gang gezet kan worden heb ik deze stappen aangegeven.
zoals hierboven staat, kan door familie aangevraagd worden tot in de vierde graad.

er staat dus geen enkele aanname tussen maar enkel feiten zoals het nu bij wet geregeld is, ik lees weinig echte argumenten moet ikz eggen.

ik zoek niet de confrontatie trouwens, heeft totaal geen zin, wat ik wel wil is als men iets meld dat men dat dan ook onderbouwd met feiten en niet zomaar in het wilde weg wat schrijft daar heeft de vraagsteller niets aan namelijk!!

Fijn weekend

tenormin
door tenormin - Jun 13, 2023 om 22:27
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Het lijkt voor u te rieken naar.... Omdat dit testament opgesteld is door een notaris die in dienst is van het kantoor van het echtpaar? Dat zal, als het inderdaad zover is, wel heel erg moeilijk voor u worden om te bewijzen. Want alleen als er ook een connectie zou zijn met het goede doel en het Notariskantoor van het echtpaar, tja. Zelfs dan zal dat een hele kluif worden. Maar, zo te lezen, zijn beiden nog in leven, dus... Voorlopig kunt u helemaal niets. En later, ben ik bang, ook niet vele.

Ge
door Gea123 Jun 16, 2023 om 10:22
15 Antwoorden / Vragen

Foute redenering want notaris valt onder overheid en bij malversaties geldt het tuchtrecht

JanF42
door JanF42 - Jun 13, 2023 om 23:39
31 Antwoorden / Vragen

Het stinkt inderdaad. U wilt de erfenis hebben en uw familielid heeft daar andere gedachten over. Hoe durft hij/zij/het dat te doen en dan ook nog een notaris die daar aan mee werkt! Op naar het hoogste rechtsorgaan in Nederland of schrijf een brief aan de Koning. Dit onrecht moet ten koste van alles worden voorkomen!

mahadma
door mahadma Jun 13, 2023 om 23:58
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Waarom niet het europesche hof?

JanF42
door JanF42 Jun 14, 2023 om 11:41
31 Antwoorden / Vragen

@MAHADMA. Ik ben niet zo voor Europa. Heb het gevoel dat je dan nog harder gepakt wordt en zelfs je zuurverdiende pensioen mag inleveren om de hobbies van ene Frans Timmermans te financieren.

Ge
door Gea123 Jun 16, 2023 om 10:27
15 Antwoorden / Vragen

Nee tuchtrecht is van toepassing en heeft niets met rechten van de mens te maken
Tuchtrecht klacht indienen bij kamer voor het notariaat adres afhankelijk waar persoon woont u hoeft alleen griffierecht te betalen en een klaagschrift in te dienen

Ge
door Gea123 Jun 16, 2023 om 10:28
15 Antwoorden / Vragen

Europees hof heeft niets tw maken mer europese commissie een geheel ander orgaan

mo
door mof - Jun 14, 2023 om 12:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt het testament slechts aanvechten als dit op onwettige wijze is opgesteld, eventuele schade kunt u persoonlijk op de notaris die het heeft opgesteld verhalen. Wanneer dit testament op wettige wijze is opgesteld en er staan geen passages in die strijdig zijn met de wet, u bent misschien wettig erfgenaam, kunt u dit niet met succes aanvechten. U kunt dit aanvechten door een ADVOCAAT in de arm te nemen. Maar dat had u ook zelf wel kunnen bedenken. Als u geluk heeft kunt u nog een beroep op een rechtsbijstandsverzekering doen.

Ge
door Gea123 Jun 16, 2023 om 13:18
15 Antwoorden / Vragen

Het is geen testament

ma
door marleenvanh - Jun 14, 2023 om 13:30
451 Antwoorden / 1 Vragen

Voor mij stinkt het (een beetje) naar beide kanten..... Ik hoop dat de erflater nog lang leeft en zo slim zal zijn zelf plezier te hebben van zijn of haar geld. Er zijn, voor zover ik het kan bekijken, een HOOP AASGIEREN in de lucht.

ar
door arnobratvic - Jun 14, 2023 om 13:53
17 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij worden de termen "testament" en "levenstestament" met elkaar verward, terwijl het toch twee heel verschillende documenten zijn.

Po
door Pollewob - Jun 14, 2023 om 14:12
2 Antwoorden / Vragen

Wrs. leest men niet goed of men kent het verschil niet tussen een testament en een levenstestament. Maar een levenstestament heeft betrekking op het léven van de desbetreffende persoon. Een testament gaat pas in als de persoon is overleden. Met een levenstestament wil men voorkomen dat men in een siuatie komt waarin men, om wat voor reden dan ook, niet  meer zelf kan handelen. Hiervoor stel je iemand of meerdere personen aan en geef je de algemene volmancht. Ook kan men dezelfde of een ander persoon aanwijzen als medisch gevolmachtigde.
Zoals ik uw bericht lees, bent u slecht voorgelicht door uw notaris.

opaplop
door opaplop - Jun 14, 2023 om 18:08
76 Antwoorden / 12 Vragen

Het is een heel vaag verhaal. Wat voor stichting hebben die mensen en ben je bang dat je niet mag delen in die erfenis van welk familie lid. Geef daarom ook uitleg van de situatie voor dat iemand een antwoord kan geven.

Ge
door Gea123 Jun 16, 2023 om 10:31
15 Antwoorden / Vragen

Het gaat blijkbaar niet om zoon of dochter
je kunt alle verdere familie onterven maar niet in een levenstestament

Iv
door Ivo W - Jun 14, 2023 om 18:56
729 Antwoorden / Vragen

De gemachtigde(n) die genoemd worden in een levenstestament hebben helemaal geen vrij spel.

De gemachtigde(n) kunnen weliswaar vergaande financiële of medische beslissingen nemen, maar mogen zichzelf daarbij niet zomaar verrijken. Alle beslissingen die genomen worden, daarvan moet aannemelijk gemaakt worden dat deze naar de wil en/of in het belang zijn van de nog levende persoon. In een levenstestament worden dan ook géén begunstigden genoemd. En het doen van schenkingen is in principe discutabel, tenzij het een voortzetting betreft van periodieke schenkingen die al gedaan werden voordat het levenstestament in ging. Als iemand al jaren jaarlijks een bedrag aan een goed doel schenkt, of aan de (klein)kinderen, dan kan dit wel worden voortgezet nadat het levenstestament in werking is getreden.

Ook kan er een bepaling opgenomen in het levenstestament zijn opgenomen dat de gemachtigden een vergoeding vangen vanwege de taken die zij moeten uitvoeren.

Als na overlijden van de persoon die het levenstestament heeft opgesteld (of eerder) blijkt dat er vermogen ontvreemd is door de gemachtigden en/of de gemachtigden aan ongeoorloofde zelfverrijking hebben gedaan, dan kunnen de erfgenamen een juridische procedure starten. En dat zal succesvol zijn als er echt zomaar geld of bezit is verdwenen.

Ge
door Gea123 - Jun 16, 2023 om 10:07
15 Antwoorden / Vragen

Een levenstestament zegt niets over de erfenis
een levenstestament is alleen bedoeld om een partij de mogelijkheid te geven om namens die persoon alles te regelen zoals van tevoren is vastgelegd omdat de persoon bijv heel oud of ziek is
je kunt alleen familieleden onterven met een testament met uitzondering van de eigen kinderen en dan is het alleen geld dus geen huis oid de notaris zal daarover contact opnemen met erfgenamen

Ge
door Gea123 - Jun 16, 2023 om 10:18
15 Antwoorden / Vragen

De wet regelt het notarisambt en is wettelijk beschermd
Als u denkt dat de noaris het niet goed doet kunt u de zaak voorleggen aan het tuchtrecht bij gerechtshof amsterdam
de taken in een document dienen nauwkeurig beschreven te staan en een document is een authentieke akte die aan allerlei voorwaarden dient te voldoen en mag niet gaan over het erfrecht daarvoor is een testament notaris is overheid

Ge
door Gea123 - Jun 16, 2023 om 12:29
15 Antwoorden / Vragen

1 wat is de relatie tussen u en degene die het levenstestament heeft laten opstellen
2 heeft u een motariele akte ontvangen in cc of alleen een brief van het echtpaar
3 hoe weet u dat het echtpaar een kantoor en een stichting heeft en wat is het doel van de stichting. Een stichting is van niemand en dient te voldoen aan alle voorwaarden oa genoend in het burgelijk wetboek boek 2

Ge
door Gea123 - Jun 16, 2023 om 12:34
15 Antwoorden / Vragen

4 hoe weet u dat de notaris alleen aan dat kantoor verantwoording verschuldiigd is dat kan nl niet want notaris is overheid en dient te voldoen aan dat wat de wet voorschrijft
5 heeft u alleen een brief gehad van dit echtpaar met deze onzin dan dient u onverwijld de zaak aan te brengen bij de politie wegens oplichting en als u de naam van de notaris kent dient u onverwijld een klacht in dete dienen bij de kamer kijk voor adressen op de site van de overheid hiervoor want adres is afhankelijk van waar u woont

Ge
door Gea123 - Jun 16, 2023 om 13:17
15 Antwoorden / Vragen

Als het gaat om een wilsonbekwame erflater bevestigd door medisch onderzoek dan moet er ook een curator aan te pas komen bij het nemen van belangrijke beslissingen
het schenken van je hele bezit lijkt me een geval van wilsonbekwaamheid en inderdaad dan een kort geding starten familierecht boek 1 heeft dit familielid een curator? Dat dient dan aan de orde te komen en kan er niet eens een levenstestament worden opgesteld en die is dan nietig zonder curator dat had stap 1 moeten zijn want ook het opstellen van zo n document is een belangrijke beslissing

Ge
door Gea123 - Jun 16, 2023 om 13:25
15 Antwoorden / Vragen

Voor het overdragen van bezittingen dient een notariele schenkingsakte te worden opgemaakt.daarvoor moet de motaris eerst weten of de persoon handelingsbekwaam is en dat moet ook gaan om alke handelingen. Dus ook het opstellen  van alke andere documenten
het feit dat het hier niet gaat om een notariele schenkingsakte bij overdragen bezit maakt dit wel verdacht

Ge
door Gea123 - Jun 16, 2023 om 13:30
15 Antwoorden / Vragen

Hoe ouder mensen worden hoe meer vrijgevig ze zijn dat is om goed in de gaten te houden en goed in gesprek  te gaan met familieleden erover. Het kan ook een signaal zijn van beginnende alzheimer. En deze mensen zijn vatbaarder voor uitbuiting
misschien kan kassa hier een uitzending over maken steeds meer mensen komen alleen te staan worden ouder met ook dit risico

ro
door ronny530 - Jun 16, 2023 om 13:39
2783 Antwoorden / 41 Vragen

Ten eerste een notaris heeft een ambtseed afgelegd en dient onafhankelijk van wie dan ook te toetsen of het familielid tekenbevoegdheid heeft. Ten tweede alleen het familielid kan zo'n levenstestament afsluiten en mag zelf de keuze maken wie beslisrecht heeft in geval dat familielid zelf niet meer in staat is om beslissingen te nemen. Het betreffende echtpaar kan bij leven van uw familielid geen druk uitoefenen maar behartigd de belangen van het familielid en bij grote beslissingen toetst de notaris of die beslissingen aan het levenstestament voldoen. Wie weet wenst het familielid de verdere familie te ontlasten en als het overlijden een feit is het echtpaar van hun beslisrecht ontheven wordt.

Pu
door PukDan - Jun 16, 2023 om 14:51
1 Antwoorden / Vragen

Als dat familielid toerekeningsvatbaar is, dus met volle verstand het document heeft getekend, dan kun je er in principe niets tegenin brengen.
Tenzij er ergens een gedragscode bestaat dat het levenstestament niet bij het kantoor van een belanghebbende mag passeren.

Ik lees dat sommingen denken dat dit over een erfenis gaat. Dat is niet correct, het gaat over een wilsbeschikking die van kracht wordt wanneer betreffend familielid zijn/haar bezittingen deels of geheelniet meer verstandelijk kan beheren.

Ge
door Gea123 - Jun 16, 2023 om 15:53
15 Antwoorden / Vragen

Bij notaris.nl kunt u alle antwoorden vinden kijk bij levenstestament en hoe alles geregeld is. Ik vraag me af waarom u het document heeft ontvangen
het gaat alleen werken als iemand echt wilsonbekwaam wordt en zijn eigen zaken niet meer kan regelen
ook kan er een toezichthouder worden benoemd
dus kijk even op notaris.nl

Ge
door Gea123 - Jun 16, 2023 om 16:11
15 Antwoorden / Vragen

Is het stichting sebe?
die houden zich bezig met uitvoering van zowel testamenten als levenstestamenten
er blijken stichtingen zijn die dat doen

Ge
door Gea123 - Jun 16, 2023 om 16:14
15 Antwoorden / Vragen

Stichting cav en pof?
die houden zich ook professioneel hiermee bezig

Ge
door Gea123 Jun 16, 2023 om 16:15
15 Antwoorden / Vragen

En stichting budgetzorg

atlas1302
door atlas1302 - Jun 16, 2023 om 19:14
341 Antwoorden / 13 Vragen

Om even duidelijk te stellen wat een levenstestament is: In uw levenstestament wijst u een vertrouwenspersoon aan die namens u mag handelen. Dat kan één persoon zijn die alles regelt, of u splitst de taken naar iemand voor financiële zaken en een ander voor medisch/persoonlijke.

Dat is dus gebeurd door een notaris!

Maar wie is TS dan, hoe staat hij/zij in dit verhaal dan? Er wordt gesproken over een familielid, dat kunnen er heel veel zijn toch? En die leven nog allemaal, en die zouden kunnen gaan schenken zodat er 0,0 in het potje achter blijft van een familielid.

Maar dat is nog niet gebeurd, TS denkt dat het zomaar kan gebeuren. Er valt niks aan te vechten op dit moment, er is nog niks gebeurd toch? Er moet altijd iets concreet zijn, ik weet het ...je bent dan te laat. Maar zo werkt het gewoon.

Ik denk dat ik morgen zeker miljonair ben, maar dan kijk ik naar mijn bankrekening en ik sta nog steeds in het rood. Ik bedoel maar.