Sp
door Sportfan1998 Dec 14, 2021 om 17:12
Geldzaken & recht

Abbonnement opzeggen anytime fitness

Ik heb een halfjaar geleden bij anytime fitness een abbonnement afgesloten voor 12 maanden.
Met dit abbonnement heb ik getekend voor 24/7 toegang tot de club.

Nu zijn de Corona maatregelen aan gepast en kan ik ivm werk en school niet op de tijden 9.00-17.00 sporten.

Mijn vraag is kan ik de overeenkomst ontbinden?

Mijn sportschool zegt van niet. Ik ben van mening van wel omdat zij zich niet aan de afspraken kunnen houden waar ik voor getekend heb. Namelijk, om 24/7 toegang te krijgen tot de sportschool. Ik train namelijk s' avonds omdat ik overdag werk en naar school ga.

6700 11 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 14, 2021 om 17:20
16878 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een lastige kwestie. Mogelijk zou u via een ingebreke stelling wel kunnen ontbinden maar het lijkt mij dat deze sprtschool zich zal beroepen op overmacht aangezien het een overheidsmaatregel betreft die zij moeten volgen en ook het gegeven dat deze opgelegde maatregel wel tijdelijk is. Zolas zojuist in het nieuws vooralsnog tot medio januari.

Een ontbindingsverzoek via een in gebreke stelling en dan via een gerechtelijke procedure (indien men zoals ik aanneem zich op overmacht beroep) zal dan ook geen succes hebben. Het is dus helaas voor u een kwestie van even afwachten. U kunt wel aanspraak maken, m.i. op verlenging van uw overeenkomst. Afgezien daarvan, u heeft al gebruik gemaakt van uw abonnement.

Aanvulling: hier is hoe dan ook sprake van een situatie dat indien er veel mensen zijn die als gevolg hiervan wensen te ontbinden en gelijk zouden krijgen de sportscholen dan mogelijk in zodanige financiële problemen kunnen komen dat een faillissement niet is uit te sluiten. En zoja, dan blijft er weinig over.

.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Dec 14, 2021 om 17:33
5159 Antwoorden / 12 Vragen

Overmacht zal echt wel in de algemene voorwaarden staat en dat is een legitieme reden om niet te mogen opzeggen. Gelukkig is het maar tijdelijk.

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - Dec 14, 2021 om 18:05
858 Antwoorden / 3 Vragen

Beste sportfan1998,

Weet je nog als die persconferenties in het kader van Covid-19 (vanavond is er weer een) waarin allerlei adviezen, regels of geboden opgelegd worden? Daar hebben we allemaal last van, moeite meer of ronduit een hekel en er zijn zelfs mensen die ze niet na (willen) leven. Zo'n pandemie is overmacht en vraagt heel veel van ons. Ook solidariteit... en jouw sportschool vraagt dat laatste van jou... Het alternatief is zoals @neodutchio zijn dat, als leden massaal hun abonnementen gaan opzeggen, je sporschool omvalt en dan heb wellicht niets.

Wat je zou kunnen proberen is of ze bereid zijn om je abonnement op te schorten en dat je pas weer contributie betaald als je weer kunt sporten in de avond en nacht. Vraag aan je baas of je twee keer per week een uur mag gaan sporten en breng het onder het mom van een fitte, gezonde werkgevers is een asset voor hem.

Deze situatie hebben we geen van allen gewild, maar hij is er en daar moeten we mee leven. Ik kan je verzekeren dat er in je leven nog vele crises zullen komen. Leven gaat niet altijd over rozen. Hell, ik kan me nog de oliecrises herinneren. Shit, ik word echt oud. Hoop overigens heel oud te worden. Dus...

marita5
door marita5 - Dec 14, 2021 om 18:24
11525 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sportfan1998 ,

Veelgestelde Vragen ,

Op welke manier gaan jullie de maatregelen inzetten ?

We zijn we verplicht om de coronapas te controleren bij elk sportbezoek. Wanneer je komt sporten scanteen medewerker je QR-code. Omdat we deze check moeten doen, kunnen we tot die tijd onbemand sporten niet faciliteren.

Achter de schermen wordt er op dit moment hard gewerkt aan een systeem waarmee we 24/7 toegang kunnen verlenen, inclusief coronacheck.

Ik wil opzeggen door deze maatregelen , kan dit ?

Neem contact op met jouw club om de mogelijkheden te bespreken

https://www.anytimefitness.nl/coronamaatregelen/

pe
door pebk - Dec 15, 2021 om 11:48
581 Antwoorden / 0 Vragen

Dit lijkt mij ook gewoon overmacht, zoals anderen al meldden.

Is het niet mogelijk om overdag een uurtje te gaan? Veel van mijn collega's doen dat en gaan daarna weer aan het werk.
De sportscholen mogen ook vanaf 5:00 's ochtends open. Eventueel voor het werk sporten?

Coebel
door Coebel - Dec 15, 2021 om 11:49
52 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan 24/7 sporten. Maar niet overdag door je school en werk dan kan je toch vroeg in de ochtend gaab.v. tussen 07.00 en 08.00, douchen en naat school of werk  Net zoals zoveel andere sporters het nu doen. Een beetje meedenken voor een oplossing in plaats van direct het probleem bij de sportschool te leggen. Die zich houdt aan de opgelegde regels.

mo
door mof - Dec 15, 2021 om 12:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het hangt er helemaal van af hoe dit expliciet in de voorwaarden staat en hoe u afspraken over uw eigen sporturen heeft gemaakt.
Als het aanbod was dat u 24 uur zeven dagen per week toegang heeft tot de accomodatie en u zich op grond daarvan heeft aangemeld kunt u het abonnement opzeggen omdat de school zich niet aan haar afspraken kan houden. Een eventueel argument dat u wist van corona en dat daarom dingen konden wijzigen kunt u gewoon teruggeven want dat wisten zij ook en desondanks hebben ze het aanbod aan u gedaan destijds.

als de school niet akkoord gaat gewoon niet meer betalen. Zeghet contract op per aangetekende brief.

mo
door mof - Dec 15, 2021 om 12:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Neodutchio, dit is geen overmacht. Een aanbod doen 24/7 sporten in een tijd waarin steeds de regels weer veranderen is niet realistisch. De sportschool had in eerste instantie dit nooit mogen aanbieden aan klanten.
Thecla58: solidariteit is zo’n woordje waarmee mensen onder druk gezet worden om mee te doen met de massa. Waarom zou sportfan solidair moeten zijn met de sportschool? Dat is gewoon een ondernemer die een ondernemersrisico draagt. Waarom zou de sportschool niet solidair zijn met sportfan?

Solidariteit en loyaliteit zijn slechte argumenten om zaken gedaan te krijgen van mensen. Deze berusten op emotionele chantage principes.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 15, 2021 om 13:56
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je tussen 5.00 uur en 9.00 uur wel kunt sporten...  dus 4 uren per dag en elk weekend als je vrij bent?

Wel overdag drukker waardoor de maatregel juist meer  gevaar op besmetten opleverde, maar dat is fout Kabinet helaas.

brui0929_20654
door brui0929_20654 - Dec 15, 2021 om 20:38
98 Antwoorden / 1 Vragen

Het beste is om het abonnement door te laten lopen. Als sporten in de avond weer mogelijk is en u wilt verder dan moet zich weer aanmelden.
Dit bespaard u ook entree kosten kosten voor een nieuwe of het weer activeren van de sleutel.

1paul
door 1paul - Dec 16, 2021 om 09:33
3162 Antwoorden / 0 Vragen

Overmacht, dat is wat de sportschool aan kan voeren, je kunt er wel om vragen om je abbo op halt te zetten tot de dag dat je ook weer in de avond kan sporten....