Essie_V
door Essie_V Jan 13, 2017 om 10:31
Geldzaken & recht

Accountant eist kopie ID, ter vervanging van vervallen ID, voor de wet WWFT?

Ik ben al jaren vrijwillig bestuurslid van een stichting, namelijk een jongerencentrum. Wij verzorgen jongerenwerk, zowel accomodatie gebonden als ambulant, voor meerdere dorpskernen. Onze salarisadministratie net als onze jaarrekening laten wij verzorgen door een accountantskantoor. De accountant maakt de jaarrekening op, echter geeft hij geen accountantsverklaring af. Dit is zo afgesproken  met de gemeente, de subsidieverstrekker van het jongerenwerk, om zonder hoge kosten toch een enigszins betrouwbare jaarrekening te verkrijgen. Bij het opstellen van het contract met de accountant zijn er kopie ID door ons verstrekt van de voorzitter, penningmeester en de secretaris van de stichting. Nu, jaren later en na het vervallen van de ID bewijzen, eist onze accountant een kopie geldig ID van al onze bestuursleden die ingeschreven staan onder de KvK. Onze secretaris maakt bezwaar tegen deze eis en stelt dat er in beginsel van het contract al een identificatie heeft plaatsgevonden en dat onze accountant dit niet kan eisen. Ik heb dit kenbaar gemaakt en zonder veel uitleg wordt er door de accountant meermaals stoïcijns gewezen op de wet WWFT. Hrt wordt nu vervelend, omdat de accountant nu spreekt ("dreigt") van stopzetting van de samenwerking als wij niet gehoor geven aan dit verzoek.

Ik heb via mijn grote vriend Google al een aantal keer een poging gedaan dit uit te zoeken maar vind tegenstrijdige berichten. Kan een van de experts mij helpen met dit vraagstuk? Bij voorbaat dank voor de genome moeite!

Es

9077 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2017 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als iedereen toentertijd ern kopie van zijn ID heeft gegeven, wat is dan het bezwaar, nu die ID's verlopen zijn, een nieuwe kopie af te geven?

Essie_V
door Essie_V Jan 13, 2017 om 10:41
25 Antwoorden / 2 Vragen

@Tijger1 Onze secretaris  is bang voor het niet zorgvuldig bewaren en bewaken van gegevens. Het contract is 8 jaar geleden tot stand gekomen en in de tussentijd (laatste jaar voornamelijk) zijn er wat fouten gemaakt door de accountant waardoor het vertrouwen wat afgenomen is. Zo kreeg ik bijvoorbeeld van de salarisadministratie salarisstroken toegestuurd van een andere onderneming, zeer kwalijk.

Ook is onze secretaris in het beroepsmatige leven ICT man en heeft hij iets meer dan gezonde angst voor fraude.

costnix
door costnix Jan 13, 2017 om 11:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wordt et dan niet tijd om een andere accountant te zoeken?

Essie_V
door Essie_V Jan 13, 2017 om 11:29
25 Antwoorden / 2 Vragen

@Costnix

Wellicht. Maar een overgang kost dusdanig veel tijd dat wij, vrijwillig bestuursleden met allen een fulltime baan en weinig vrije tijd, dat liever niet zouden doen.

Met veel passie doen wij ons vrijwillerswerk, maar houden ons liever bezig met jongeren dan met accountants. :-)

Dat gezegd hebbende, wordt een overstap natuurlijk wel serieus overwogen.

ph
door philip36 - Jan 13, 2017 om 10:50
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Op pag. 10 van onderstaande leidraad staat dat de verlopen ID's vervangen behoren te worden.

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/algemene_leidraad_wwft_tz0031z2fd.pdf

Essie_V
door Essie_V Jan 13, 2017 om 11:05
25 Antwoorden / 2 Vragen

@Philip36

Dank. Maar op deze zelfde pagina staat, en ik citeer: "De verplichting tot actualisering houdt niet i  dat indien de geldigheid van het identiteitsbewijs is verlopen, de instelling opnieuw de cliënt dient te identificeren."

Ik zou dus denken dat de stelling van onze secretaris, namelijk dat in beginsel onze identiteit is vastgesteld bij het aangaan van het contract, juist is en wij niet verplicht zijn kopie nieuwe ID bewijzen te verstrekken?

ph
door philip36 Jan 13, 2017 om 11:24
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Uw indentiteit is wel vastgesteld, u heeft jaren geleden geen valse ID's ingeleverd, hij hoeft daar geen onderzoek meer naar te doen maar moet de identificatie van die personen actueel houden, dus geldige ID's.

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2017 om 10:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, allemaal begrijpelijk. Misschien dan eerst maar even die onzorgvuldigheid aankaarten? Maar dan gewoon nieuwe kopieën geven.

ti
door tilpend - Jan 13, 2017 om 10:56
132 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de richtsnoeren van de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accounts met betrekking tot de WWFT is het niet verplicht:

"3.5.2 Vertegenwoordiger.
Indien de cliënt wordt vertegenwoordigd door een natuurlijk persoon, verlangt de WWFT met ingang van 1 januari 2013 dat deze vertegenwoordiger wordt geïdentificeerd en diens identiteit wordt geverifieerd. Van de vertegenwoordiger/natuurlijk persoon dienen de voornamen, achternaam en geboortedatum te worden vastgelegd. Er is, anders dan voor de cliënt/natuurlijk persoon, geen verplichting ten aanzien van de vertegenwoordiger opgenomen om gegevens van het identiteitsbewijs vast te leggen. Het is wel raadzaam om als bewijs verificatiegegevens vast te leggen zoals het nummer van het identiteitsbewijs of een kopie van het identiteitsbewijs. De wet laat ruimte ook op andere wijze tot verificatie te komen"

Richtsnoeren_WWFT_juni_2014.pdf

Topantwoord

ti
door tilpend - Jan 13, 2017 om 11:01
132 Antwoorden / 0 Vragen

@Philips36 er staat op pagina 10 precies het tegenovergestelde: "De verplichting tot actualisering houdt niet in dat indien de geldigheid van het identiteitsbewijs is verlopen, de instelling opnieuw de cliënt dient te identificeren."

Overigens is TS niet de cliënt, dat is de stichting, maar een vertegenwoordiger.

Essie_V
door Essie_V Jan 13, 2017 om 11:06
25 Antwoorden / 2 Vragen

Reactie pas gelezen na die van mij, exact hetzelfde :-)

ph
door philip36 Jan 13, 2017 om 11:32
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Identificeren is toch meer dan het tonen van een ID.
De persoon kan wel een valse ID laten zien.
Identificeren is onderzoeken of iemand ook werkelijk is die op het getoonde ID staat. Waarom zou die richtlijn zich op dezelfde pagina tegenspreken? Actueel houden zegt al genoeg.

vd
door vdlieuw - Jan 13, 2017 om 11:02
212 Antwoorden / 6 Vragen

Als het zo is dat de geldigheidsdatum van de jaren geleden afgegeven ID's inmiddels verlopen is, dan kan ik mij voorstellen (en misschien dat de wet dit ook eist) dat de accountant dient te zorgen dat er weer geldige ID's in zijn
adminisratie zijn opgenomen. Maar waarom maakt uw secretaris daartegen bezwaar ? Wat is dan de reden dat het hartnekkige NEE van de stichting tot zo'n vervelende (werk) situatie met de acccountant leidt ?

Essie_V
door Essie_V Jan 13, 2017 om 11:11
25 Antwoorden / 2 Vragen

@Vdlieuw,

zie mijn antwoord op tijger1, eerste vraag.

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2017 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan zult u bij die nieuwe accountant toch ook kopieën van de Id's moeten afgeven.

Helpt misschien een rustig gesprek over de fouten en bezwaren niet?

Op elk bedrijf worden fouten gemaakt, heel vervelend, maar niet te voorkomen en u hebt toch jarenlang vertrouwen gehad in deze accountant?

Essie_V
door Essie_V - Jan 13, 2017 om 11:41
25 Antwoorden / 2 Vragen

@Tijger1. U heeft daarin gelijk en er is een gesprek geweest. Er komt nog een tweede gesprek waar de wet WTTF aan bod gaat komen en ik wilde mij vooraf voorbereiden op deze kwestie, vandaar mijn vraag hier op het kassa forum.

Ikzelf heb niet zoveel bezwaren tegen het verstrekken van een nieuw ID bewijs maar onze secretaris wel en ik heb daar dusdanig begrip voor dat ik goed geïnformeerd het gesprek met de accountant aan wil gaan.

Schreeuwen waar niet gepast is niet mijn stijl, maar de belangen van mijn mede-bestuursleden gaan voor op (wellicht niet verplichte) eisen van onze accountant.

ph
door philip36 - Jan 13, 2017 om 11:48
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@tilpend
Identificeren is toch meer dan het tonen van een ID. De persoon kan wel een valse ID laten zien.Identificeren is ook onderzoeken of iemand ook werkelijk is die op het getoonde ID staat.
Er wordt in de richtlijn ook gesproken over clientenonderzoek, is toch wel iets meer dan alleen de ID van die persoon kopiëren.
Waarom zou die richtlijn zich op dezelfde pagina tegenspreken? Actueel houden zegt al genoeg.

Essie_V
door Essie_V - Jan 13, 2017 om 11:55
25 Antwoorden / 2 Vragen

@Philip36

Met mijn (enigszins geringe) kennis van wet- en regelgeving weet ik dat er bepaalde tegenstellingen kunnen bestaan voordat een vergelijkbare situatie voor is gekomen bij een rechter. Vandaar mijn vraag hier.

Uw standpunt is duidelijk, waarvoor mijn dank.

ti
door tilpend - Jan 13, 2017 om 12:00
132 Antwoorden / 0 Vragen

@PHILIPS36 Identificatie van de vertegenwoordigers heeft al plaatsgevonden en daar gaat het hier niet om. Het gaat er hier om of de WWFT voorschrijft dat de TS als vertegenwoordiger verplicht is om een nieuwe kopie ID aan te leveren als deze verlopen is en dat is overduidelijk niet het geval. De belastingdienst heeft het zelfs nodig gezien om dit expliciet aan te geven.

Essie_V
door Essie_V Jan 13, 2017 om 15:58
25 Antwoorden / 2 Vragen

@Tilpend

Exact zoals ik het ook lees, daargelaten dat ik geen deskundige ben. Dank voor de bijdrage.

ti
door tilpend Jan 13, 2017 om 16:50
132 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan. Het is duidelijk dat de WWFT het niet voorschrijft maar uw accountant vindt het waarschijnlijk de beste en makkelijkste manier om aan te kunnen tonen dat hij een actuele identificatie en verificatie heeft verricht. Dan moet hij dat zeggen en zich niet verschuilen achter de WWFT. Een goed gesprek is waarschijnlijk het allerbeste om dit op te lossen.

r.kemperman
door r.kemperman - Jan 13, 2017 om 15:24
423 Antwoorden / 4 Vragen

En wat is het probleem om netjes een beschermde kopie af te geven?
BSN doorstrepen (Ook onderin!!)
Tekst Kopie voor accountant xxxx d.d 13-01-2017 er op schrijven.
Of als u een smartphone heeft kunt u het nog makkelijker doen met de app: KopieID

Essie_V
door Essie_V Jan 13, 2017 om 15:57
25 Antwoorden / 2 Vragen

@R. Kemperman

Dank voor de tip, ik zal dit meenemen.

ph
door philip36 - Jan 13, 2017 om 17:06
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Een opsteker voor uw secretaris.
Wat ik wel begrijp is dat de accountant, gezien artikel 3.8 van de WWFT, het mag eisen.
https://www.accountant.nl/artikelen/2014/4/permanente-dossiers-en-client-identificatie/

ti
door tilpend Jan 14, 2017 om 08:00
132 Antwoorden / 0 Vragen

Actueel houden van de gegevens is niet hetzelfde als een nieuwe kopie van het legitimatiebewijs vragen. Zie ook de link van Philips36 naar de belastingdienst waar duidelijk wordt aangegeven: " "De verplichting tot actualisering houdt niet in dat indien de geldigheid van het identiteitsbewijs is verlopen, de instelling opnieuw de cliënt dient te identificeren.""

r.kemperman
door r.kemperman Jan 14, 2017 om 08:21
423 Antwoorden / 4 Vragen

Er is een verschil tussen het afgeven van een kopie ID en het identificeren.
Afgeven kopie is slechts het bijhouden van een correcte administratie. Op legitimatiebewijzen zit niet voor niets een einddatum.
Bivendien kan je op die manier ook controleren of de persoon nog bestaat

Bij identificatie zal men in persoon met een ID langs moeten komen, zodat gecontroleerd kan worden of het ID wel bij de desbetreffende persoon hoort. Dit gebeurt normaal gesproken alleen bij aanvang werkzaamheden

Topantwoord

ha
door halex - Jan 13, 2017 om 22:11
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Maar goed, tenzij de accountant inbindt, zult u dus nieuwe kopieën moeten verstrekken. Ofwel aan uw huidige accountant die voet bij stuk houdt. Ofwel aan de nieuwe, omdat van de huidige dit gedrag niet accepteert. Hoewel het niet verplicht is om actuele kopieën te hebben, is het ook niet verboden om ernaar te vragen. Als ik bovenstaande reacties lees.
Als uw accountant deze optelsom ook kan maken (en ik hoop dat hij kan rekenen), dan zal hij niet toegeven. Want hij weet: als ik niet toegeef, moet u sowieso kopieën verstrekken. En dan is de gok: wordt het voor uw stichting een principekwestie, of geeft u toe omdat u als vrijwilligers eigenlijk helemaal geen tijd hebt om naar een andere accountant over te stappen.

Essie_V
door Essie_V Jan 14, 2017 om 18:53
25 Antwoorden / 2 Vragen

Ik begrijp uw standpunt heel goed; een principe kwestie is altijd leuk voor de moraalridders onder ons (lees; vrijwillige bestuursleden die dit doen om een steentje bij te dragen in de maatschappij) maar de praktische kant van het verhaal is belangrijker.

En zo denk ik ook dat onze accountant ter goede wil is als hij onze ID bewijzen vraagt. Dat zal ik ook meenemen in gesprek. Dank voor de bijdrage.

ha
door halex Jan 14, 2017 om 22:41
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Graag gedaan!

aurora1
door aurora1 - Jan 14, 2017 om 00:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen
Essie_V
door Essie_V Jan 14, 2017 om 18:55
25 Antwoorden / 2 Vragen

Een praktische tip! Waarvoor mijn dank.

jo
door jorisw - Jan 14, 2017 om 10:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Op zich lijkt het me niet zo vreemd om dit soort dingen regelmatig te actualiseren. Jullie hebben kennelijk een bestuur wat er al die tijd al zit, maar het is op zich ook weer niet zo vreemd dat een bestuur na 8 jaar compleet anders is. En dan zou de accountant nog met ID's werken van mensen die geen bestuursfunctie meer hebben. Ik vind het eerder een nette actie van de accountant om de boel up-to-date te houden en zou als accountant wantrouwend worden als men geen ID's wil geven.

Essie_V
door Essie_V Jan 14, 2017 om 18:54
25 Antwoorden / 2 Vragen

Van de andere kant beredeneerd kan ik mij dat ook zeker voorstellen. En wantrouwen heen en weer is ook nooit bevorderlijk. Dank voor de bedrage.