ma
door marijnkassa Feb 3, 2009 om 21:38
Geldzaken & recht

Accountant

Mijn accountant geeft mij mijn administratie niet terug omdat er nog een te betalen rekening aan hem open staat. Ik kan echter de bedragen en voorschotten die hij mij in rekening brengt niet thuis brengen. De door mij gevraagde en ontvangen specificatie is mij in het geheel niet duidelijk daar er alleen bedragen staan en niet waar het voor is. Heeft iemand hier ervaring mee? En kan mijn accountant zo maar mijn administratie achter houden? Trouwens wat zijn normaliter redelijke kosten van een accountant? Ik lever een kasboek, rekeningen e.d. op volgorde aan etc... Wie oh wie kan en wil mij helpen...

3061 9 Rapporteer

stacey
door stacey - Feb 3, 2009 om 23:05
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

--En kan mijn accountant zo maar mijn administratie achter houden? --

Denk het wel, tot je betaald althans, hij heeft er aan gewerkt en dat moet betaald, als je je auto laat maken en je betaald niet krijg je hem ook niet terug tot de rekening is betaald, zie het als borg.

En redelijke kosten......rondshoppen voor prijsopgave ....

Succes,

ma
door marijnkassa - Feb 4, 2009 om 17:07
3 Antwoorden / 4 Vragen

Dank voor je antwoord..... Hij brengt mij 895.- per kwartaal in rekening. Ik vraag me nog steeds af voor wat maar goed... Hiernaast rekent hij +-4500,- voor de aangiftes omzetbelasting en loonbelasting per jaar...

Ik heb een eenmanszaakje en lever naar mijn idee de gegevens correct in. Ik geloof waarachtig dat ik het niet begrijp. Maar het zal wel aan mij liggen.

edwardus
door edwardus - Feb 4, 2009 om 17:08
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het lijkt mij juist niet dat hij de administratie mag achterhouden. Jullie hebben een zakelijk gechil en dat moet je zakelijk oplossen (dit is trouwens een Consumenten site).

Het lijkt mij dat de accountant hier z'n boekje te buiten gaat en onrechtmatig goederen in bezit houdt. Als hij meent een vordering op je te hebben dan moet hij jou een vordering gaan innen en als jij meent dat hij geen goed werk verricht, dan moet je hem daarop aanspreken en niet weigeren de kosten te betalen.

Jullie zijn volgens mij beide niet goed bezig.

ma
door marijnkassa - Feb 4, 2009 om 17:11
3 Antwoorden / 4 Vragen

Ook jij bedankt voor je antwoord. Ik weiger hem 8080,- per jaar te betalen. Domweg omdat het naar mijn idee onmogelijk is dat ik dit moet betalen. En overigens niet kan betalen. En hij houdt mijn spullen achter omdat ik niet betaal. Ik zit dus in een vicieuze cirkel waar ik niet uit kom. Om over de belasting die de gegevens willen hebben maar nog niet te praten.

In ieder geval bedankt voor je reactie

empyria
door empyria - Feb 4, 2009 om 17:16
504 Antwoorden / 3 Vragen

U wordt door deze accountant ZWAAR opgelicht!!! Dit zijn belachelijke rekeningen die hij u doet toekomen. Ik zou heel gauw een ander gaan zoeken!

stacey
door stacey - Feb 4, 2009 om 17:21
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Dat jeteveel betaald zou kunnen, maar dan had je vooraf moeten informeren naar de kosten en goedkopere accountent moeten zoeken.

Je kunt niet iemand een opdracht geven en dan achteraf als het klaar is zeggen, ja sorry hoor dat vind ik te duur ik betaal gewoon niet..........

johanpc
door johanpc - Feb 4, 2009 om 17:28
1379 Antwoorden / 2 Vragen

€895,00 per kwarteel is niet teveel in de tijd dat ik nog werkte als administratie buro rekende ik ook€200,00 per maand bij goede aanlevering.

 dat was wel tot 2002 toen moest ik door ziekte stoppen.

Die bedragen voor de aangiftes naar de fiscus rollen automatisch uit de computerls er een goed boekhoudpakket wordt gebruikt dus die €4500,00 vind ik schandalig duur.

dat is hooguit 1 a 2 uur werk per aangifte.

marcel75
door marcel75 - Feb 4, 2009 om 18:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Edwardus,
De accountant heeft ook een afgeleid retentierecht. Hij mag inderdaad afgifte weigeren zolang er niet betaald is of zekerheid voor die betaling is gesteld.

edwardus
door edwardus - Feb 4, 2009 om 22:21
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe dat bedrag tot stand is gekomen heb ik natuurlijk geen idee van, ik ben geen accountant en ik heb er ook geen. Het lijkt een hoog bedrag zo op het eerste gezicht. Het lijkt me op het eerste gezicht ook logisch dat er een nota wordt verstuurd met verantwoording. M.a.w. hoe is dat bedrag opgebouwd en welk tarief is er vooraf overeengekomen?