ni
door niels1 May 13, 2004 om 22:46
Geldzaken & recht

Achterstallige rekeningen NUON

Gisteren trof ik in mijn brievenbus 11 rekeningen aan van het NUON.

Het bleek te gaan over openstaande rekeningen in de periode dec 2002 tot april 2004. direct heb ik contact met NUON opgezocht hoe het mogelijk was dat ik in een keer 11 rekeningen gepresenteert krijg onder de noemer "eerste herinnering" daar waar ik dacht dat deze rekeningen betaald waren was ik nogal boos op het feit dat ik binnen 10 dgn. een bedrag van bij elkaar zo'n € 700 moest voldoen.

Ik sprak met een persoon van de klantenservice van het NUON en die verwees me meteen met dossier nummer door naar de deurwaarder waar het dossier al een week lag !? Ik vroeg dan ook waarom ik dan herinerringen had gekregen en of het niet zo is dat wanneer ik drie maal geen herinerring hebt betaald en vervolgens een aanmaning niet betaal de normale procedure is dat het dan pas uit handen wordt gegeven aan een deurwaarder ? Mevr. beantwoordde mijn vraag met het antwoord dat ze er geen antwoord op kon geven en ik toch echt contact met de deurwaarder moest opnemen, dat heb ik dan ook gedaan maar de beste meneer van het deurwaarderskantoor zei dat hij geen inzage had in de historie van het dossier en alleen van het NUON de opdracht had gekregen het verschuldigde bedrag te innen (met daarbij natuurlijk de bijbehorende incassokosten). Weer contact gezocht met het NUON ,dit keer werd ik doorverbonden met de afdeling incasso, om met hun e.e.a. uit te zoeken. De mevrouw daar zij dat dit tot stand heeft kunnen komen omdat ik pas sinds 2 maanden bekend sta op mijn huidige adres. ( daar waar ik al vanaf medio april 2002 woon en dit ook meteen aan het NUON hebt doorgegeven) omdat NUON vanaf dec. 2002 herinerringen naar mijn oude adres heeft gestuurd kreeg ik nu alle 11 rekeningen op mijn huidige adres. Ik vertelde de betreffende mevr. dat ik dat hoogst merkwaardig vond omdat ik in dec.2002 nog telefonisch contact had gehad met een NUON medewerker vanwege mijn jaarafrekening en de meneer mijn toen 2 weken later een brief heeft gestuurd met het bedrag wat ik terug zou krijgen. Op dat moment ging ik er natuurlijk vanuit dat het correspondentieadres juist bij het NUON in de computer zou staan. Mevr. Kon het zelf ook niet verklaren en zei dat het toch betaald moet worden..........ze zei wel dat deze 11 rekeningen die ik gister binnen had gekregen binnen 10 dgn. betaald moeten worden en er andere achterstallige maandpremies bij de deurwaarder in handen was gegeven. Plotseling had ik dus nog nooit iets betaald en was de rekening € 2000. Natuurlijk 2 uurtjes later weer pen en papier bij de hand aan de telefoon met een medewerker van NUON incasso.....deze mevr. vertelde mij dat ik al vanaf april 2002 in de computer sta op het juiste adres ( en er dus al bij elkaar 60 herinerringen + aanmaningen zijn verstuurd !?!??!?!?!?!? naar mijn huidige adres ) en dat de nota's die gister binnen waren gekomen ik als niet verstuurd kon beschrouwen omdat dit de betreffende maanden waren die uit handen zijn gegeven bij het betreffende deurwaarderskantoor.....en het was een "foutje"in hun administratie om die brieven naar mijn toe te sturen. Mijn kladblok zoals je misschien wel kunt begrijpen is inmiddels een beetje vol geraakt van de telefonische fabels en toezeggingen.

Ik vraag me alleen af in hoeverre ik kan protesteren tegen het feit dat ik NOOIT herinerringen dan wel aanmaningen hebt gekregen. Ik kan dat misschien niet fisiek bewijzen maar ik vernam van het NUON dat hun dat ook niet kunnen. Wat kan ik nog hier tegen inbrengen ??

919 2 Rapporteer

se
door seamion - May 21, 2004 om 19:01
16 Antwoorden / 0 Vragen

Wat u in eerste instantie kunt doen is een interne klachtenprocedure opstarten. Dit betekent een schriftelijke klacht aangetekend naar NUON sturen. Als dat niet helpt kunt u contact opnemen met de Geschillencommissie Openbare Nutsbedrijven van de Stichting Geschillencommissies in Den Haag. Consumenten met een klacht betalen een klein bedrag om tot de procedure te worden toegelaten. Als ook dit niet helpt komt u uiteindelijk bij de rechter terecht. Zover komt het meestal niet omdat een uitspraak van de Geschillencommissie  bindend is. Eerst maar eens een aangetekende brief sturen aan NUON. Veel succes en sterkte.

ni
door niels1 - May 21, 2004 om 21:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het enige probleem is is dat ik 2 juni al voor de rechter moet komen.

Het blijkt zo te zijn dat NUON altijd een juridische procedure start wanneer er rekeningen uit handen zijn gegeven aan een deurwaarderskantoor. Omdat ik moet tekenen dat ik akkoord ga met het feit dat wanneer ik in gebreke blijf met het betalen van de verschuldigde sommen aan het deurwaarderskantoor mijn electriciteit wordt afgesloten. Aangezien het best een kort tijdbestek is voordat ik moet voorkomen ,weet ik ook niet of het wel zin heeft om nog een getekende brief richting het NUON te sturen, wat ik me wel afvraag is of het misschien verstandig is om een pro-deo advocaat in te huren ??