ru
door ruud50plus Mar 26, 2007 om 12:13
Geldzaken & recht

Achterstand 'salaris betaling'

MIjn studerende dochter wacht nog steed op haar stage vergoeding van januari. Dit was de laatste maand van de stage. Bellen en mailen leveren wel beloften maar geen geld op.

Wat te doen ? Icasso buro, deurwaaarde, recghtsbijstand verzekering (aanwezig)?

905 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Read,

Is een stagevergoeding aan te merken als loon?

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja,

Voor zover ik weet wel!

Read2.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kun je iets zeggen over gemaakt kosten en hoogte te vorderen bedrag. Het gaat om350 euro + nog wat kosten; Zit je zelf aan incasso of deurwaarderskosten vast of moet die ander partij die betalen ? En de kosten als ze helemaal niet betalen

iiGeld e-mail tegenwoordig ook als bewijs, van ingebreke stelling ? het is eeninternet bedrijf

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Read,
je hebt gelijk  Een stagevergoeding
wordt inderdaad aangemerkt als loon,

Zie deze
site:

http://www.stagetips.nl/Tips.htm?groepid=8&tekstid=14#1

Daarop
staat ook het volgende :

Ik heb geen salaris
gekregen, wat kan ik daar aan doen?

 Meestal krijg je je salaris op de laatste dag van de
maand. De werkgever moet in ieder geval elke maand op ongeveer dezelfde datum
uitbetalen, dit mag een aantal dagen afwijken. Afspraken hierover zijn meestal
geregeld in de CAO of in je contract.

Krijg je steeds je salaris te laat of soms helemaal niet,
geef dan bij de werkgever aan dat hij/zij de verplichting heeft om je op tijd
te betalen. Je kunt dit ook schriftelijk doen.

 Betaalt de werkgever niet, dan kun je het salaris gaan
vorderen. Dit betekent dat je met hulp van de vakbond (als je lid bent) of via
een Bureau voor Rechtshulp / Rechtswinkel je salaris schriftelijk kan opeisen,
met eventueel daar bovenop een vertragingsrente (voor de te late betaling) en
de wettelijk rente (voor iedere dag dat de werkgever te laat is). Hoe langer de
werkgever met betalen wacht, hoe meer hij aan rente moet betalen.

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ruud50plus,

De verschuldigde rente kun je met mijn cijfers erbij zelf uitrekenen.

Info incassobureau:

Incassobureau voor particulieren e.a.:

Het komt geregeld voor dat particulieren (de gewone consument dus) niet bij een incasso-bureau terecht kunnen als ze een vordering op een andere particulier of firma hebben. Bij onderstaand incasso-bureau kunnen ze dan wél terecht. Dit incasso-bureau werkt op basis van no cure no pay tot aan een maximum van € 750,-. Daarboven betaal je maar € 29,50 en altijd na overleg andere kosten.

Contactgegevens Nedincasso

Nedincasso

Postbus 95
6800 AB
Arnhem

Bezoekadres:
Nieuwe Stationsstraat 10
6811 KS Arnhem

http://www.nedincasso.nl/

Algemeen tel: +31 (0) 26 - 3724 404
Fax: +31 (0) 26 - 3723 360
Intake contactpersoon +31 (0) 26 - 3724 508 (dhr. Zweers)
Email:
info@nedincasso.nl

Overige
KvK Handelsregister 09 14 63 32
BTW nummer NL 8139.70.209.B01

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ruud50plus,

Eerst lijkt me een aangetekende brief met bewijs van ontvangst op zijn plaats. Zet daarin een datum waarop je de vergoeding binnen wil hebben. Daarna, als er niet gereageerd wordt, je rechtsbijstandadviseur of een incassobureau inschakelen ( als je het adres van een goed incassobureau wilt hebben dat ook voor particulieren werkt, dan moet je dat hier maar even aangeven).

Info:

Loon-uitbetaling:

Uitbetaling van salaris is geregeld in het Burgerlijk Wetboek 7.7 artikel 624 en volgende.

Kort samengevat komt het hier op neer:

Betaling van salaris dient te worden gedaan voor de derde van de volgende maand. Betaalt

de werkgever te laat dan kan je hiervoor kosten claimen en deze zijn:
- De extra kosten voor dag 4 tot en met dag 8 bedragen 5 % van het salaris per dag.
- De extra kosten voor dag 9 tot en met dag 34 zijn 1 % van het salaris per dag.
- De dagen moeten werkdagen zijn dus geen weekenden of feestdagen.

Totaal niet meer dan een maximum van 50 % van het te vorderen salaris.

Groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2007 om 10:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Read,

Niet zo lang geleden heb ik van Nedincasso het bericht gekregen dat de naam Nedincasso is veranderd in DirectIncasso.

Bovendien staat er duidelijk vermeld in de brief dat in principe alleen dossierkosten worden berekend à € 31,50 als een incasso niet geslaagd is.

Overigens zijn er nog wel mogelijkheden tot extra diensten die echter makkelijk aan te vragen zijn maar die hoeven in principe (nog) niet afgenomen te worden.
Verder deelde Directincasso mij mee dat zij nu ook gerechtigd zijn deurwaardersexploten uit te brengen met alle rechten vandien, dus ook inzage in gemeentelijke stukken mbt de verblijfplaats ven een debiteur en het afdwingen tot betaling bij de rechter te kunnen eisen.

Over het bedrag van € 750,- wordt als provisie 11% genoemd maar de bedragen voor vorderingen lopen tot meer dan € 1.000.000,- waarvoor de debiteur in dat geval € 5500,- wordt berekend.
Bij geheel of gedeeltelijk succes wordt 6% over de som berekend

Het gehele overzicht van diverse kosten zal Directincasso u deze zeer waarschijnlijk wel willen toesturen.

Met collegiale groeten;

De Vrije Vogel

die dus aan deze studerende dochter zou willen zeggen; neem eens contact op met  Direct(Ned)incasso die op de website echter nog Nedincasso heet en met google zo is te vinden.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2007 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@grootvader,

off-topic

Zoals ik het lees zijn er dus voor de (particuliere) klant altijd kosten verbonden aan het inschakelen van DirectIncasso. Ik vind het dan ook zeer verwonderlijk dat ze op hun nieuwe site nog steeds aangeven dat ze op no cure no pay basis werken. Mocht voorgaande conclusie van mij juist zijn dan zal ik niet meer naar hen verwijzen en mijn bestand aanpassen.

Collegiale groet,

Read2.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2007 om 23:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even of topic maar als antwoord op de geachte college Read.

Wie een vordering heeft die moeilijk anders te innen is zal die dossierkosten van € 31,50 graag willen betalen toch?
En temeer omdat bij het slagen van de inning deze dossierkosten ook aan de debiteur worden gepresenteerd.

Bovendien zal men blij zijn als het verschuldigde bedrag door de activiteit inderdaad naar de crediteur terug komt.
Dat daar een percentage gevraagd wordt van het te incasseren bedrag vind ik in dit geval niet relevant.

Immers, die genoemde € 31,50 is in dit geval goed te overzien.
Gezien de vele oplichtingszaken van mensen die via het internet gebeuren en dit kennelijk over een langere tijd vind ik het inschakelen van directincasso nog altijd een goede keus!

Hoe zou anders een gewone consument op een overzichtelijke manier zijn vooruit betaalde geld aan zo'n duister webwinkeltje terug moeten krijgen?
Een advocaat inschakelen kost zelf voor een minvermogende al meer dan € 90,- als eigen bijdrage.

Toe, wees redelijk en hou deze optie ook in de toekomst open.

De Vrije Vogel
hiermee dit topic mijnerzijds sluitend.