fr
door frans.hull Jul 12, 2013 om 11:59
Geldzaken & recht

Admin kosten bij geen automatisch incasso

Ik heb een ziektekosten verzekering bij Zilveren Kruis en vanaf 1 augustus rekenen zij 1 euro kosten als de betaling hiervan niet via automatisch incasso gaat. Mag dit? Ik betaal altijd via Internet bankieren en ik heb nog nooit een betalings achterstand gehad maar ik heb wel een aantal jaar geleden een probleem gehad met Zilveren Kruis toen ik wel betaalde via automatisch incasso en door een fout van Zilveren Kruis ik uiteindelijk 25euro administratie kosten moest betalen. kosten moest betalen. Andere bedrijven geven korting als je via automatisch incasso betaald maar Zilveren Kruis doet het anders om. Ik vind dit associaal en een manier om nog meer geld te verdienen over de rug van klanten.

11730 58 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jul 12, 2013 om 12:10
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Het mag. Je kunt er hele discussies voeren over het hoe en waarom, maar het mag.

tenormin
door tenormin - Jul 12, 2013 om 12:34
16935 Antwoorden / 108 Vragen

Voor zover ik weet krijg ik geen korting bij het betalen via internetbankieren. U heeft enige jaren geleden pech gehad met een betaling bij het Zilveren Kruis, wat uiteraard vervelend is, maar dit gaat je dan ook €12,00 per jaar kosten om het per acceptgiro te doen, dus wat is wijsheid in deze. Ja, men rekent tot nu toe legaal een eurootje extra. Wat naar mijn idee in de toekomst nog wel eens hoger zou kunnen worden. Blijft over: ga weer gewoon op de automatische incasso over: 't blijft niet fout gaan (bij U).

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2013 om 12:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is trouwens zo dat de meeste bedrijven juist wel kosten rekenen als ze niet automatisch kunnen incasseren.

En voor zulk soort betalingen is een automatische incasso ook geen probleem, maar dat is mijn mening.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 12, 2013 om 12:45
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Daar is hier al zeer vele malen over geschreven met een antwoord van ja dat mag, u kan misschien via het internet bankieren opgeven dat u een digitale accept wilt gebruiken. Misschien dat dat mogelijk ia bij u zorgverz.

me
door mein33 - Jul 12, 2013 om 12:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Veel bedrijven rekenen zelfs een hoger bedrag aan administratie kosten.
Bij een automatische incasso heeft een bedrijf lagere kosten per betaling.
Bij alle vormen van betalen kan er wel eens iets fout gaan.
Bij het internetbankieren kunt u zelf ook een fout maken en bestaat zelfs de kans dat het bedrag naar een foutieve rekening gaat en probeer dan maar eens dit te corrigeren.
Automatische incasso daar is niets mis mee, zorg wel voor voldoende saldo op de rekening.

fr
door frans.hull - Jul 12, 2013 om 13:11
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan alleen af gaan op mijn eigen ervaring met Zilver Kruis en die is niet positief. Ik wilde alleen weten of het mocht. Wat mij wel verbaasd is dat bij alle reacties, tot nu toe, mensen het normaal vinden dat hiervoor geld gerekent word, sterker nog sommige zijn zelfs verbaasd dat het niet meer is. Hoezo gehersenspoeld!! Als iets vaak genoeg gebeurt word dat de norm, hoe associaal dan ook. Bedrijven zijn de enige die hier wijzer van worden (minder personeel als iedereen wel zo betaald en pure winst als je niet zo betaald) en niet de klant. Tot voorkort waren bedrijven alleen maar blij als de rekening op tijd betaald werd maar nu is er nog een manier om juist meer (verborgen) winst te maken.

tenormin
door tenormin - Jul 12, 2013 om 14:29
16935 Antwoorden / 108 Vragen

Beste meneer frans.hull, Gehersenspoeld is denk ik, niet het goede woord. Meer op zijn plaats is: meegaan met de tijd. Hoe men het ook wend of keert: dit is nu eenmaal hoe het in de toekomst gaat. Natuurlijk zal er nog een lange tijd overheen gaan voordat de accept girokaart word afgeschaft, maar eens komt die tijd. Maar ik denk dat niet meer mee te maken. En het is echt duurder (heden ten dage) om met die kaarten te betalen. Zowel voor de bedrijven als voor de klant (U). Zie daar geen pure winst in.

Cookies
door Cookies - Jul 12, 2013 om 17:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

In 2019 is het definitief over en uit met de acceptgiro.

Je kunt ook kiezen voor Finbox, dan houd je de betaling toch in eigen hand en worden geen extra kosten in rekening gebracht:

FiNBOX is een nieuwe betaalwijze, waarbij u uw rekeningen online ontvangt en betaalt. Dit maakt betalen via internet makkelijker. FiNBOX is beschikbaar bij de banken ABN-AMRO, Rabobank en ING. Meer informatie over FiNBOX leest u op finbox.nl

Bron: zilverenkruis

alfatrion
door alfatrion - Jul 12, 2013 om 22:21
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=frans.hull schreef op vrijdag 12 jul 2013, 11:59]Ik heb een ziektekosten verzekering bij Zilveren Kruis en vanaf 1 augustus rekenen zij 1 euro kosten als de betaling hiervan niet via automatisch incasso gaat. Mag dit?
Dit mag niet, behalve wanneer overeengekomen is dat dit wel mag, bijvoorbeeld via algemene voorwaarden. En als het overeengekomen is, dan nog moeten de kosten proportioneel zijn. Als dit niet overeengekomen is dan mag men alleen de transactiekosten van de bank door berekenen en die zijn iets van 10 a 15 cent.

alfatrion
door alfatrion - Jul 12, 2013 om 22:36
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 12 jul 2013, 17:54]In 2019 is het definitief over en uit met de acceptgiro.
Op automatische incasso's kunnen bedrijven niet vertrouwen, omdat een onherroepbare machtiging in beginsel niet afgegeven kan worden. Verplichting tot het gebruik van een Finbox zal niet kunnen wanneer de klant geen internet heeft of wanneer de bank dat niet aanbied. In de overige gevallen vind ik het ongepast. Een factuur kun je ook altijd sturen naar een post- of e-mail adres. Dit is overigens niet perse nodig wanneer het gaan om overeengekomen periodieke bedragen.

sh
door shine - Jul 13, 2013 om 09:44
107 Antwoorden / 1 Vragen

In het geval van zilveren kruis mag het. Zie de algemene voorwaarden 10.1

De discussie over de kosten mbt acceptgiro's loppt al tijden. Zelfs rechters zijn het er niet helemala over eens.
http://blog.iusmentis.com/2010/08/26/kosten-bij-acceptgiro-nu-weer-niet-onredelijk-bezwarend/#comment-34652

fr
door frans.hull - Jul 15, 2013 om 08:18
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat mij niet om de acceptgiro kaart, deze heb ik nog nooit gebruikt, het gaat mij om het feit dat Zilveren Kruis mensen probeert te dwingen om via automatisch incasso te laten betalen. Ik had al eerder Zilveren Kruis betaald via een automatisch incasso maar door een fout van hun (zij gaven, onterecht, de schult aan de benk) moest ik een keer 25 euro admin kosten betalen waarna ik geen vertrouwen meer had in de administratie van Zilveren Kruis en onmiddelijk stopte met dit sort betaling. Ik betaal gewoon via internet bamkieren nadat ik een bericht heb gekregen van Zilveren Kruis dat ik voor een bepaalde datum mijn premie moet betalen, zo hou ik het zelf in de hand.

Cookies
door Cookies - Jul 15, 2013 om 08:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=frans.hull schreef op maandag 15 jul 2013, 08:18]Het gaat mij niet om de acceptgiro kaart, deze heb ik nog nooit gebruikt, het gaat mij om het feit dat Zilveren Kruis mensen probeert te dwingen om via automatisch incasso te laten betalen. Ik had al eerder Zilveren Kruis betaald via een automatisch incasso maar door een fout van hun (zij gaven, onterecht, de schult aan de benk) moest ik een keer 25 euro admin kosten betalen waarna ik geen vertrouwen meer had in de administratie van Zilveren Kruis en onmiddelijk stopte met dit sort betaling. Ik betaal gewoon via internet bamkieren nadat ik een bericht heb gekregen van Zilveren Kruis dat ik voor een bepaalde datum mijn premie moet betalen, zo hou ik het zelf in de hand.

Dan is het toch echt een goede optie om je voor Finbox aan te melden, geen acceptgiro meer EN je houdt de controle over je eigen rekening.

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2013 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alfayrion

Ts moet betalen, op wat voor manier dan ook. Als hij geen automatische incasso wil toestaan, zal het op een andere manier moeten. En daar zit een kostenplaatje aan. Heel simpel.

Cookies
door Cookies - Jul 15, 2013 om 10:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

TS wil geen automatische incasso: oplossing Finbox

TS wil geen acceptgirokosten betalen: oplossing Finbox.

Wil TS toch gebruik blijven maken van acceptgiro dan zijn daar kosten aan verbonden. Dan is dit zijn eigen keuze, tenslotte worden er 2 gratis betaalmethoden aangeboden.

dr
door drcomputer - Jul 15, 2013 om 13:02
35 Antwoorden / 4 Vragen

Hierover verbaas ik me altijd. Echter vraag ik mezelf ook wel af waarop deze kosten zijn gebaseerd. Ik bedoel, moet ik voor elke brief en/of transactie ook kosten rekenen als consument?

Ik betaal ook een periodiek bedrag aan de bank, ik betaal een periodiek bedrag aan mijn internet provider voor internet. In het geval van een brief betaal ik dan ook het papier, de inkt en de slijtage van mijn computer om over de energie (stroom) nog maar te zwijgen.

Moet ik dan elke keer dit bedrag in mindering brengen of een factuur sturen aan bedrijven waar ik contact mee heb?

Ik zie het al voor me "dat is dan 25 euro administratie kosten" wilt u per acceptgiro betalen? Dan komt er nog eens 5 euro bij. Graag binnen 14 dagen betalen.

alfatrion
door alfatrion - Jul 15, 2013 om 13:16
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 15 jul 2013, 10:22]Ts moet betalen, op wat voor manier dan ook. Als hij geen automatische incasso wil toestaan, zal het op een andere manier moeten. En daar zit een kostenplaatje aan. Heel simpel.
Daar aggregeer ik ook niet tegen. ALS in de algemene voorwaarden staat er voor een bepaalde betalingswijze betaald moet worden, dan zal de doorsnee rechter deze kosten toewijzen, mits de hoogte redelijk is. Anders kan slechts 11 cent of zo geind worden voor de transactiekosten van de bank.

[quote=shine schreef op zaterdag 13 jul 2013, 09:44]Zelfs rechters zijn het er niet helemala over eens.
Alleen mr. Visser (de rijdende rechter) had een afwijkende mening in een zaak waar het er helemaal niet toe deed.

simon55
door simon55 - Jul 15, 2013 om 13:26
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Frans.hull,u betaalt altijd per internet en ook heb zilveren kruis,u heeft n brief gekregen waarin staat dat er ook op n andere manier betaalt kan worden namelijk via FINBOX wat bij iedere bank aanwezig is,en dan betaalt u niks extra s goed de brieven lezen succes

er
door erky - Jul 15, 2013 om 13:56
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi frans.hull,

Eigenlijk is jouw vraag of Zilveren Kruis kosten in rekening mag brengen voor het 'op een andere manier' betalen dan automatische incasso. Het grote probleem hiermee is dat er bedrijven zijn die 10 jaar geleden hier niets in hun 'Algemene voorwaarden' hadden staan en zelfs met nieuwe contracten is er weinig over te vinden, behalve dan dat er vaak niets anders overblijft voor de klant dan te betalen via een automatische machtiging. Officieel behoort elk bedrijf meerdere manieren va betalen aan te bieden, maar ze mogen er rustig een kortingsbeleid of een ontmoedigingsbeleid op na houden, daar staat niets over in de wet.

Jij kan je beroepen op het feit dat ze 'vroeger' niets vroegen voor betalen via een acceptgiro, ALS dat ooit zo geweest is. Als in de Algemene Voorwaarden, die je natuurlijk hebt gekregen bij het afsluiten van de verzekering, iets staat over betaalwijze dan is dat helder, dan ben je er mee akkoord gegaan. Staat er niets in de algemene voorwaarden, dan kan je het kostenverschil aanvechten via de geschillencommissie. In hun Zorgpolis staat er mijns inziens niets over, dus vraag het Zilveren Kruis zelf of ze willen aanwijzen waar het staat!

Succes!
Erky

wimmi20
door wimmi20 - Jul 15, 2013 om 14:43
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De verklaring is simpel : al geruime tijd moeten bedrijven en anderen betalen voor het aanmaken van acceptgiro's. En dat wordt doorberekend naar de klant.

holiday
door holiday - Jul 15, 2013 om 15:54
102 Antwoorden / 13 Vragen

De vraag is of het mag en dat is volgens mij NEE.
Er wordt een premie overeengekomen en daar zitten ook alle administratiekosten in.
Als zij dit toepassen en er zijn meerdere bedrijven die dit toepassen, dan zouden zij dit in hun voorwaarden moeten zetten zodat je daar van te vorenen rekening mee kunt houden.
Als dit de trend gaat worden, dan krijg je straks nog een rekening voor elke brief die ze je gaan toesturen, het moet niet gekker worden.
Misschien kan KASSA hier iets aan doen.

qu
door quapatetorbis - Jul 15, 2013 om 16:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst klanten je bent welkom ,( we kunnen je goed uitknijpen) en dan ben je de citroen en word je keihard uitgeknepen .

Afzender Zilveren kruis

Heb altijd via internet banking betaald,en nu dit het is om te lachen

en een automatische machtiging ,zal ik nooit afgeven ,het is immers MIJN GELD.

ki
door kieskeurig - Jul 15, 2013 om 17:34
25 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een verzekering lopen die via ASR geincasseerd wordt, nu kreeg ik een brief dat ik in het vervolg voor mijn acceptgiro 1, 65 euro moet betalen, of automatische incasso, dat is gratis.
Deze verzekering betaal ik één keer per jaar, dus niet iedere maand, het is te zielig voor woorden, ik ga nu naar een andere verzekeraar, dit is een principekwestie voor mij.

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2013 om 17:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kieskeurig

Ook bij die andere maatschappij zult u voor een acceptgiro moeten betalen.

Ik begrijp werkelijk niet waar mensen zo moeilijk over doen.

fotoflex
door fotoflex - Jul 15, 2013 om 19:38
67 Antwoorden / 6 Vragen

UPC, mijn kabelaar, stuurt mij een mailtje wanneer de nieuwe rekening klaarstaat.
Even inloggen, toestemming tot innen geven, en klaar.
UPC tevreden en ik ook, want ik heb controle over het bedrag.
Klopt er iets niet, dan kan ik meteen actie ondernemen.
Een wijze van betalen die ik helaas te weinig tegenkom,
maar misschien biedt uw verzekering die mogelijkheid ook?
Vragen kost niks. :)

aaromijn
door aaromijn - Jul 15, 2013 om 19:56
37 Antwoorden / 9 Vragen

Hierbij geef ik je een reden waarom er door bv. instellingen incassokosten in rekening gebracht worden. Zelf ben ik administrateur van een V.v.E. en incasseer maandelijks de servicekosten van de bankrekening van de bewoners. Het betreft een groot aantal appartementen. Indien alle bewoners de servicekosten zelf zouden betalen, dan zou het mij heel veel tijd kosten om elk betaald bedrag handmatig in de administratie te verwerken. Bij een incassomachtiging kunnen de geïncasseerde bedragen echter als één totaalbedrag worden geboekt. Het is dus duidelijk, dat er zonder incassomachtiging veel meer werk aan verbonden zit.

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2013 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aaromijn

Ik mag toch aannemen dat u een en ander wel specificeert. Want niet altijd kan de incasso echt plaatsvinden en u met toch echt weten, wie betaalt heeft en wie niet.

Maar acceptgiro's kosten gewoon veel meer simpel.

aaromijn
door aaromijn - Jul 15, 2013 om 20:26
37 Antwoorden / 9 Vragen

Beste Tijger1, dat heb je goed begrepen. De mensen die zelf de bedragen overmaken worden apart behandeld. Bij hen worden er dus bij voorbaat incassokosten bijgeteld voor het extra werk dat er aan verbonden zit. Ze werden hiervan eerder op de hoogte gesteld. Bij incassomachtigingen wordt zelfs alleen een lijst met het totaalbedrag aan de bank doorgegeven. De bank int de bedragen. De geïnde bedragen worden door de bank als één bedrag vergoed aan de begunstigde; dus lekker makkelijk.

gerardk
door gerardk - Jul 15, 2013 om 20:52
175 Antwoorden / 8 Vragen

ja, dat mg omdat ze door het versturen en zo extra kosten moeten maken en daar de andere leden niet mee mogen opschepen

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2013 om 23:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aaromijn

Maar niet elke incasso zal uitgevoerd kunnen worden, dus u moet echt apart boeken. Dus uw reden is een beetje onzin.

alexishoop
door alexishoop - Jul 16, 2013 om 00:01
562 Antwoorden / 6 Vragen

het mag, geld vragen om geld te ontvangen, maar bedenk wel goed dat dit omgekeerd ook rechtsgeldig is, even van 1 euro uitgaan, maak je als bedrijf een fout of moet je een creditnota schrijven bij veel mensen dan is dat een duur grapje, die moet je dan allemaal 1 euro extra terugboeken (naast de betaalde euro). zelfde geld voor bedrijven die betaalboetes willen opleggen, indien het bedrijf een fatale termijn overschreden heeft is het kassa voor de klant.

ki
door kieskeurig - Jul 16, 2013 om 08:12
25 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, tijger1, daar hoef ik niet te betalen voor een acceptgiro, de verzekering is zelfs 17 euro goedkoper.
Het kan wel dus.

Gr
door Grunn1 - Jul 16, 2013 om 08:30
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het mag inderdaad. Een ander raar voorbeeld hierin is Essent. Ook zij rekenen geld als je een acceptgiro wil hebben en niet als je per automatische incasso betaald echter ik ontvang de rekening digitaal in mijn fin box van de Ing dus geen acceptgiro en toch moet je er voor betalen.

zoekster
door zoekster - Jul 16, 2013 om 09:14
10968 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=epcot schreef op dinsdag 16 jul 2013, 08:30]Het mag inderdaad. Een ander raar voorbeeld hierin is Essent. Ook zij rekenen geld als je een acceptgiro wil hebben en niet als je per automatische incasso betaald echter ik ontvang de rekening digitaal in mijn fin box van de Ing dus geen acceptgiro en toch moet je er voor betalen.
Dat is weer een geheel nieuwe insteek, bij Essent moet je dus voor fin box ook al betalen. Ik zie hoe verhullend ze dat brengen. Ze doen het voorkomen alsof je korting krijgt bij betalen via een andere methode dan via een acceptgiro. Kosten per acceptgiro zijn bij Essent overigens €2,42!
Automatische incasso is 'gratis', dan wat duurder Fin box, dan weer een trede duurder AcceptEmail en als klap op de vuurpijl de acceptgiro. Met een kletspraatje erbij dat je bijdraagt aan een schoner milieu, waar het ze klaarblijkelijk helemaal niet om te doen is, want voor 'schone' betaalmethoden moet je ook betalen.
KLIK
Met Finbox betaal je, volgens mijn berekeningen, toch nog 14 euro per jaar.

Ik vind dit wel een heel dubieuze manier van opereren. Enorme dwingelandij om per automatische incasso te betalen. Alle andere methoden kosten geld.

Bij Eneco en Nuon kan ik niet vinden of en hoeveel ze vragen voor Fin Box of AcceptEmail, ook al bieden ze wel de mogelijkheid tot alternatieven voor ac.giro en aut. inc., beiden verkondigen ze luid en duidelijk dat automatische incasso gratis is en dat je voor een acceptgiro moet betalen, bij de andere methodes zijn ze erg zwijgzaam over de kosten.
Vreemd!

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2013 om 09:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Voor de goede orde. Bij Eneco is betalen via automatische incasso niet "gratis", maar krijg je "korting" op de administratiekorting van ca. € 12,00. De korting is hetzelfde bedrag als de kosten.

zoekster
door zoekster - Jul 16, 2013 om 09:46
10968 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 16 jul 2013, 09:39]@zoekster

Voor de goede orde. Bij Eneco is betalen via automatische incasso niet "gratis", maar krijg je "korting" op de administratiekorting van ca. € 12,00. De korting is hetzelfde bedrag als de kosten.
Ze noemen het zelf toch ook gratis hoor. Ook al komt dat door de 'korting'.
KLIK

Maar kun jij hier vinden of er nog wat berekend wordt voor de Online nota?
Toch irritant, dat ze niet gewoon duidelijk zijn?

door 2383838 - Jul 16, 2013 om 09:50
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Allemaal,

Ik refereer de vraagsteller en de antwoordgevers naar een uitspraak van de Kantonrechter Frank Visser, ja de bekende van de NCRV programma's "De Rijdende Rechter", in een zaak onder rolnummer 415843 CV expl. 09-1336 van 23.07.09 gepl.op 10.8. 09 waarin hij stelt dat:

Volgens het bepaalde in artikel 6:114 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek zijn [gedaagde] bevoegd om het aan Stadsverwarming Purmerend verschuldigde via internet over te maken. Die bevoegdheid is contractueel niet uitgesloten of beperkt. Gesteld noch gebleken is dat daaraan kosten, zoals bedoeld in artikel 6.47 van het Burgerlijk Wetboek, zijn verbonden. Zo bezien bestaat er geen enkele grond om van [gedaagde] bijkomende kosten van betaling te vorderen. Dat Stadsverwarming Purmerend voor het administreren van inkomende betalingen kosten moet maken ligt voor de hand. Dergelijke kosten behoren echter tot de algemene bedrijfsvoering.

Zie de stukken in Wetboekonline, als ik me niet vergis.
Dit geeft wel een andere kijk op deze reeks onverkwikkelijke extra kostenheffingszaken.
Ik maak zelf al jaren een verwoede strijd tegen dit soort praktijken en ze geven zo langzamerhand toe als je maar bezwaar blijft maken.
Succes allemaal!

Paul Kivits Eindhoven

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2013 om 09:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Er staat bij incasso: Gratis, door korting op de administratiekosten.

Wat betalen online kost, staat er niet bij.

Beetje onduidelijk dus.

aaromijn
door aaromijn - Jul 16, 2013 om 17:13
37 Antwoorden / 9 Vragen

Beste tijger1, er bestaan 2 soorten incasso's.
1. De incasso-machtiging: de leverancier incasseert de bedragen via de bank. Hiervoor hoeft de klant nooit kosten te betalen. De begunstigde krijgt de bedragen via de bank van de klant. In dit geval is de begunstigde er altijd van verzekerd dat hij het geld ontvangt.

2. Incasso's waarbij de bedragen via bv. een vervoersbedrijf worden geïnd: hieraan zijn altijd kosten verbonden, zelfs behoorlijk veel. In dit geval is er sprake van veel administratief werk. Soms weigert de klant te betalen. De klant betaalt voor het product plus rembours- en vervoerskosten.

Een acceptgirokaart is gemakkelijk voor de klant, maar kost de begunstigde veel geld. Om die reden verzoekt deze vaak aan de klant om een incassomachtiging te verlenen (automatische afschrijving).

zoekster
door zoekster - Jul 16, 2013 om 17:18
10968 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=aaromijn schreef op dinsdag 16 jul 2013, 17:13]Beste tijger1, er bestaan 2 soorten incasso's.
1. De incasso-machtiging: de leverancier incasseert de bedragen via de bank. Hiervoor hoeft de klant nooit kosten te betalen. De begunstigde krijgt de bedragen via de bank van de klant. In dit geval is de begunstigde er altijd van verzekerd dat hij het geld ontvangt.

Maar u weet toch wel dat ook automatische incasso's mislukken, omdat de klant te weinig saldo heeft? De bank gaat het echt niet voorschieten.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 16, 2013 om 17:28
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik dacht van niet....
bij de meeste banken kun je rood staan tegen betaling van rente.
En dan schiet de bank het heel gewoon voor.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++============

=zoekster schreef op dinsdag 16 jul 2013,

[/quote:
Maar u weet toch wel dat ook automatische incasso's mislukken, omdat de klant te weinig saldo heeft? De bank gaat het echt niet voorschieten.

zoekster
door zoekster - Jul 16, 2013 om 17:33
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Nee hoor, genoeg meldingen hier van mislukte automatische incasso's wegen te kort saldo. Rood staan mag, maar het moet niet te gek worden.

zoekster
door zoekster - Jul 16, 2013 om 17:36
10968 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 16 jul 2013, 17:28]Ik dacht van niet....
bij de meeste banken kun je rood staan tegen betaling van rente.
En dan schiet de bank het heel gewoon voor.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++============

[quote=zoekster schreef op dinsdag 16 jul 2013,

Maar u weet toch wel dat ook automatische incasso's mislukken, omdat de klant te weinig saldo heeft? De bank gaat het echt niet voorschieten.
Wel eens gehoord van betalingsregelingen die mislukken door tekort saldo van de klant? Gaan ook meestal via automatische incasso's.

gompy2
door gompy2 - Jul 16, 2013 om 17:56
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 16 jul 2013, 17:28]Ik dacht van niet....
bij de meeste banken kun je rood staan tegen betaling van rente.
En dan schiet de bank het heel gewoon voor.

Dat gaat niet zomaar. Dat moet je specifiek aanvragen bij een bank. Doe je dat niet dan geeft een bank echt niet thuis als er een automatische betaling gedaan moet worden en je hebt niet genoeg saldo!

Rood staan bij een bank kan.
Bij de ING het het bijvoorbeeld "kwartaal-limiet" .
Dat is een mogelijkheid die veel meer mensen zouden moeten doen die een (te) krappe regelmaat van inkomen hebben. Het scheelt ze een hoop ellende als ze automatische betalingen moeten doen.
Quote:

Kwartaallimiet
Alleen rente betalen bij rood staan

Heeft u af en toe wat extra geld nodig, dan kunt u met de Kwartaallimiet rood staan op uw Betaalrekening.

Wat is de Kwartaallimiet?

Rood staan op uw Betaalrekening
Alleen rente betalen bij rood staan
Rente eenmaal per maand automatisch afgeschreven

Klik-> Hier

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2013 om 18:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aaromijn

Ik weet wat automatische incasso's zijn.

Maar als al uw leden die machtiging hebben afgegeven en u doet het verzoek bij de banken tot incasso kan het dus wel degelijk gebeuren dat niet alle incasso's lukken en dan zult u dat toch boekhoudkundig moeten verwerken.

Maar daar ging het hier niet over. Het aanmaken van acceptgirokaarten kost geld. En dan komen de betalingen ook nog op verschillende dagen binnen. Dus lastig voor een bedrijf. Bij een automatische incasso hoeft alleen maar nog meer werk verricht te worden als het niet lukt.

aaromijn
door aaromijn - Jul 16, 2013 om 21:45
37 Antwoorden / 9 Vragen

@tijger1

Ik weet ook wat incasso's zijn; sterker nog: ik heb een contract met de bank waarbij ik zelf bedragen kan incasseren bij leden.
Je schrijft, dat niet alle incasso's lukken. Dit komt echter zéér zelden voor; en eigenlijk alleen wanneer iemand is overgestapt naar een andere bank, en verzuimd heeft dit door te geven aan de administrateur. De behandeling van bv. 1000 incassomachtigingen vergt slechts een paar muisklikken, en klaar is Kees.

De betaling via acceptgirokaarten is een heel ander verhaal. De leverancier of instelling moet niet alleen betalen voor de bedrukking van deze kaarten, maar ook voor elke acceptgirokaart nog eens betalen aan de bank voor behandelingskosten. Dat is dus echt een dure grappenmakerij.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2013 om 21:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aaromijn

U hebt blijkbaar allemaal super klanten.

aaromijn
door aaromijn - Jul 16, 2013 om 22:03
37 Antwoorden / 9 Vragen

Beste Tijger1

Ik heb echt geen super klanten. Waarom denk je dat incasso's niet altijd lukken? Noem zelf eens een of meer voorbeelden wanneer de inning van een incasso niet zal lukken.

tenormin
door tenormin - Jul 16, 2013 om 22:13
16935 Antwoorden / 108 Vragen

aaromijn, is toch al genoemd: niet voldoende op de rekening ;-)

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2013 om 22:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 16 jul 2013, 22:13]aaromijn, is toch al genoemd: niet voldoende op de rekening ;-)

Blijkbaar hebben zijn klanten altijd voldoende saldo of mogen ze rood staan. (Lol)

aaromijn
door aaromijn - Jul 16, 2013 om 22:25
37 Antwoorden / 9 Vragen

Beste Tenormin,

Dit klopt niet helemaal wat je schrijft. Wanneer de kredietlimiet overschreden is zal er een probleem zijn.

aaromijn
door aaromijn - Jul 16, 2013 om 22:30
37 Antwoorden / 9 Vragen

Rood staan bij de bank mag altijd tot op zekere hoogte. Dat is alleen maar gunstig voor de bank. Die pakt een altijd een hogere rente dan de rente die wij met z'n allen ontvangen van de bank.

simon55
door simon55 - Jul 16, 2013 om 23:05
1556 Antwoorden / 5 Vragen

t lijkt wel n spelletje tussen aaromijn en tijger......nogmaals wat ik al eerder zei laat de Hr Frans hull z n post eens beter lezen die hij net zoals ik en vele andere hebben gekregen van zilveren kruis

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2013 om 23:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@simon55

Het is helemaal geen spelletje.

Aaromijn schijnt niet te beseffen dat niet iedereen altijd voldoende saldo heeft of überhaupt rood mag staan.

Maar dat last onverlet dat het afgeven van een machtiging tot automatische incasso voor een heleboel regelmatige betalingen nuttig is en voordeliger.

simon55
door simon55 - Jul 17, 2013 om 00:00
1556 Antwoorden / 5 Vragen

nogmaals daar gaat t hier niet over laat die fransie hullie z n brieffies maar eens goed lezen die lacht z n eigen gek met al dat gewauwel hier

ikbenik
door ikbenik - Jul 17, 2013 om 00:06
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=aaromijn schreef op dinsdag 16 jul 2013, 22:30]Rood staan bij de bank mag altijd tot op zekere hoogte.
Nee hoor!
Ik kan niet rood staan en ik wil het ook niet. :-))

[quote=aaromijn schreef op dinsdag 16 jul 2013, 21:45]
Je schrijft, dat niet alle incasso's lukken. Dit komt echter zéér zelden voor; en eigenlijk alleen wanneer iemand is overgestapt naar een andere bank, en verzuimd heeft dit door te geven aan de administrateur.
Daar vergis je je in.
Sommige instanties hebben de nare gewoonte om het geld te innen op het moment dat het juist niet uitkomt. Dus bijvoorbeeld net voor de maandelijkse van het loon.

Dus als die instanties of organisaties het geld proberen te innen net voordat het geld gestort is, draait de bank die inning echt wel terug vanwege onvoldoende saldo.

fr
door frans.hull - Jul 17, 2013 om 08:11
3 Antwoorden / 1 Vragen

Simontje55 heeft ook mijn vraag blijkbaar niet goed gelezen. De enige vraag die ik stelde was "of dit wel mocht"? Ik heb niet gezegt dat er niets anders in de brief stond. Finbox was bij mij onbekend maar immidels heb ik mijn eigen daar in verdiept.
De zorg verzekeraars maken goede winsten en hebben millioenen ik kas dus al die gesprekken over de kosten van de premies innen zijn overbodig omdat dit altijd bij het uitrekenen van de premies is meegenomen, zij zijn niet gek. Als iedereen via automatisch incasso betaald kan weer wat personeel richting UVW (dus geld besparig) maar als niemand dat zou doen dan maken zij 12 euro extra winst (die zij nu niet krijgen) per verzekerde per jaar. Als Zilveren Kruis 800,000 verzekerde heeft dan komt dat op een bedrag van 9,600,000 euro per jaar. Food for thought!!

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 17, 2013 om 08:24
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=frans.hull schreef op woensdag 17 jul 2013, 08:11]Simontje55 heeft ook mijn vraag blijkbaar niet goed gelezen. De enige vraag die ik stelde was "of dit wel mocht"? Ik heb niet gezegt dat er niets anders in de brief stond. Finbox was bij mij onbekend maar immidels heb ik mijn eigen daar in verdiept.
De zorg verzekeraars maken goede winsten en hebben millioenen ik kas dus al die gesprekken over de kosten van de premies innen zijn overbodig omdat dit altijd bij het uitrekenen van de premies is meegenomen, zij zijn niet gek. Als iedereen via automatisch incasso betaald kan weer wat personeel richting UVW (dus geld besparig) maar als niemand dat zou doen dan maken zij 12 euro extra winst (die zij nu niet krijgen) per verzekerde per jaar. Als Zilveren Kruis 800,000 verzekerde heeft dan komt dat op een bedrag van 9,600,000 euro per jaar. Food for thought!!

en het controleren van al die handmatige overboekingen kost helemaal niks....
Plus die rekening moet ook verstuurd worden, en dat kost ook geld. Finbox is veel makkelijker, eigenlijk automatische incasso met uitstel van betaling, omdat je zelf voor de vervaldatum kan bepalen wanneer je hem betaald.