ma
door magnolia Jan 3, 2006 om 08:15
Geldzaken & recht

Advies mbt in eigen beheer uitgegeven boeken

In oktober van het vorig jaar heb ik een trilogie in eigen beheer uitgegeven. De opdracht voor het maken van de boeken heb ik aan een bedrijf 'Eigen Beheer' in A'dam gegeven. Het geheel is niet vlekkeloos verlopen. Het begon met proefdrukken waar ik niet tevreden over was en die ik enkele malen heb geweigerd te accepteren. Eindelijk was het zover en werden de boeken thuis afgeleverd. Toen begon het pas echt.


Tientallen dozen met verschillende aantallen daarin moesten door mij worden geopend en geteld. Ik kwam toen tot de konklusie dat het bestelde aantal niet was geleverd. Ook was de sealing (plastic omhulsel waarin ik de boeken heb laten verpakken i.v.m. verzending) van vele boeken gescheurd.  Ik maakte een aantekening van het aantal dat ik terug stuurde. Toen deze terug kwamen, bleek het aantal niet te kloppen. Te weinig ontvangen. De koerier had geen verzendbriefje ben zich. Tot drie keer toe zijn boeken op en neer gegaan, wat van beide kanten lichtelijk tot irritatie begon te leiden.


Alsof dat nog niet genoeg was, kreeg ik van enkele kopers opmerkingen over de inhoud van de boeken. Karternen (de inhoud is gebonden) waren ondersteboven, bladzijden ontbraken en ook waren in het laatste deel van de trilogie de bladwijzers niet in de boeken gedaan zoals was afgesproken. Van dit deel (III) heb ik meer laten drukken, omdat deel I en II een jaar daarvoor reeds waren uitgekomen. Deze extra boeken zijn apart per stuk verpakt.


Ook nu moest ik de drukker voor de zoveelste keer benaderen om mijn klacht neer te leggen. Het feit dat ik er bij in schoot wat het te leveren aantal betrof, vond ik al erg genoeg, maar mijn klanten teleurstellen, was ook erg. Dat er foutjes gemaakt kunnen worden, begrijp ik.


Mijn vraag is deze: het zal nog een tijdje duren voordat ik alle honderden boeken heb verkocht. Ik kan onmogelijk alle boeken nakijken op misdruk of een andere fout. Ik vind dat de drukker mij de garantie moet geven dat, indien er zich in de tijd dat de verkoop van de boeken loopt, hij de mislukte boeken terugneemt en herstelt. De periode van minimaal 1 jaar en maximaal 2 jaar na levering wil ik als eis stellen.


Kunt u mij adviseren en graag ook een juiste manier aangegeven hoe ik mijn eis moet formuleren?


m.h.d. magnolia


 

525 5 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

dutchstef
door dutchstef - Jan 3, 2006 om 18:57
18 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste Magnolia,


De drukkerij is aansprakenlijk voor de misdrukken en zij hebben met u de afspraak deze goed te leveren, de fouten zijn dus voor de rekening van de drukker en niet die van u, verder is namens de wet vast gelegd dat als er getekend word voor ontvangst, niet per direct ook goedkeuring van de boeken hoeft te gelden.


Je recht is dus om de beschadigde boeken vergoed te krijgen in geld of nieuwe drukken van deze boeken. Je betaald namelijk voor coreect matriaal.


de gerantie van deze zaak is 14 dagen, tenzei anders wordt vermeld.


Verder is de uitgever alleen het aantal ontvangen en aangetoonde boeken te vergoeden zoekgeraakte boeken is voor eigen rekening.


Hopelijk kunt u hier iets mee.


Met vriendelijk groet, Stefan

ma
door magnolia - Jan 3, 2006 om 19:29
42 Antwoorden / 43 Vragen
0

Bedankt voor uw reaktie.


Ik vraag mij af of er een bepaalde periode (een soort verjaring) geldt voor de 'mislukte' boeken. Uiteraard kan de drukker niet worden aangesproken op zoekgeraakte boeken. Het ging mij alleen om niet goede exemplaren. Is de door mij voorgestelde periode (1-2 jaar) redelijk te noemen en kan ik dat ook aan de drukker laten weten?


m.h.d. Magnolia

dutchstef
door dutchstef - Jan 3, 2006 om 20:48
18 Antwoorden / 0 Vragen
0

je kunt het ze voorleggen maar accoord hoeft deze niet te gaan, wel met de wetterlijke termijn die die op 14 dagen na levertijd na levering

ma
door magnolia - Jan 6, 2006 om 10:49
42 Antwoorden / 43 Vragen
0

Beste dutchstef,


Het 'probleem' is opgelost. Op mijn verzoek om garantie dat ik boeken die 'niet o.k.' zijn, retourneer en daarvoor 'o.k. boeken' ontvang, is ingegaan. Mij werd ook aangeboden om de verzendkosten op hun te verhalen.


Ik dank u hartelijk voor uw reaktie.


m.vr.gr. Magnolia

dutchstef
door dutchstef - Jan 6, 2006 om 10:51
18 Antwoorden / 0 Vragen
0

heel erg graag gedaan:D

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

MartinnitraM
MartinnitraM - Oct 2, 2024 om 15:17
Huishouden & energie

Ben ik verplicht mee te doen aan steekproef Enexis gasmeter?

Een onduidelijke brief gekregen van Enexis om mee te doen aan een steekproef. Deze steekproef stelt vast of mijn gasmeter betrouwbaar meet. Ben ik verplicht daar aan mee te doen en een hele middag thuis te moeten wachten op een monteur van weer een ander bedrijf ? Dus een vrije dag te moeten opnemen hiervoor ? Lees meer

da
daan.s - Mar 15, 2024 om 12:21
Elektronica & tv

Neato robotstofzuiger gekocht bij Albert Heijn, binnen garantie onbruikbaar. Wie is er verantwoordelijk?

Wij hebben Maart 2023 bij Albert Heijn een Neato D8 gekocht voor €199,-. Mooi ding, werkte goed tot een paar weken geleden de app niet meer opstart en verbinding kan maken. Resultaat > stofzuiger kun je niet meer instellen of aanzetten via de app. Na wat onderzoek lees ik dat Neato falliet is. Hij gaat nog wel aan en uit maar uiteindelijk heb je toch de app nodig om de robot in te stellen om ... Lees meer

su
susaneggen - Oct 1, 2024 om 12:02
Vakantie & reizen

AirBNB

Ik heb een boeking gemaakt via AIRBNB, die moet je vervolgens meteen betalen anders vervalt de boeking.
De knop van het betalen deed het niet. En daarom heb ik handmatig geld overgemaakt naar AIRBNB.
Ik heb een boekingsnummer en ik heb een rekeningnummer van hen.

Echter doordat de betaalknop niet is gebruikt is de boeking geannuleerd. Zij hebben mijn geld niet op de correcte m ... Lees meer