oi
door oist10 Nov 16, 2004 om 00:42
Geldzaken & recht

Afrekening

ik had  tot 2001 een apartement gehuurd .Sinds 2001 heb ik met mijn vrouw een huis gekocht.Nu kreeg ik 2 weken geleden 3 rekeningen in de bus van verhurder het zijn afrekeningen servicekosten van 1999 2000 en 2001 ik vindt het een beetje belaggelijk dat ze mij deze in 2004 nog toe sturen.Een eind afrekening van 1999 verwacht ik begin 2000 en van 2000 begin 2001 en niet in 2004 moet ik deze toch betalen .

329 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 16, 2004 om 01:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag oist10,

Het is inderdaad een beetje vreemd dat ze de afrekeningen van de servicekosten zo laat versturen. Maar deze schulden zijn wettelijk nog niet verlopen. U moet deze rekeningen dan ook gewoon betalen, anders zit u straks met nog meer schuld en een incassobureau dat dreigbrieven schrijft. Dat lijkt me ook niet de bedoeling. Vriendelijke groet, Ton.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2004 om 01:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat is inderdaad belachelijk. Zat dat indertijd niet gewoon bij de maandelijkse huur in?

Ik geloof dat huur een verkorte verjaringstermijn van 1 jaar heeft. Ik moet het echter even voor je nakijken.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2004 om 01:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een huurder kan voor verrassingen komen te
staan, als de verhuurder eerst een afrekening verstrekt, nadat de
termijn (24 maanden na einde huur) is verstreken waarbinnen de huurder de huurcommissie kan vragen
uitspraak te doen over de redelijkheid van de servicekosten.
Wanneer uit deze afrekening zou volgen dat de huurder een nabetaling
moet doen heeft hij geen mogelijkheid meer alsnog te huurcommissie te
benaderen.
Als gevolg van art. 51
UHW is de indieningtermijn in wezen een voor huurder en verhuurder
gelijke vervaltermijn. Dit artikel bepaalt immers dat elke na het
verstrijken van de termijn als bedoeld in art. 7:259 lid 2 ingestelde rechtsvordering ter zake van servicekosten
samen moet gaan met overlegging van een uitspraak van de huurcommissie
met betrekking tot deze kosten. Ook de verhuurder heeft dan geen
mogelijkheid meer nabetaling in rechte te vorderen omdat hij niet kan
beschikken over een beslissing van de huurcommissie dan wel
kantonrechter.
Zie in dit verband de op dit onderdeel nog relevante wetsgeschiedenis:

Kamerstukken II 1992/93, 22 902, nr. 3, p. 6
'Indien na het verstrijken van de periode, waarover de verhuurder een overzicht van de servicekosten
dient te verstrekken , een geschil ontstaat omtrent de
betalingsverplichting van de huurder inzake deze kosten en huurder of
verhuurder noch in de periode waarin het servicekostenoverzicht dient
te worden verstrekt noch in de daarop volgende periode van twee jaar de
vereiste actie heeft ondernomen, dan kan nakoming van de desbetreffende
betalingsverplichting of restitutie van bedragen niet meer in rechte
gevorderd worden.'

ve
door verwijderd - Nov 16, 2004 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag mathieu,

Goed werk van jou. Ik zat er inderdaad naast. Wel je stukje opgeslagen in mijn bestand. Als ik 10 punten zou kunnen uitreiken zou jij die nu krijgen. Helaas ik ben de vragensteller niet. Vriendelijke groet, Ton.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

en beste mathieu

wat houd het nu in je antwoord . moet ik nu wel betalen of niet

groeten

oist10

ve
door verwijderd - Nov 18, 2004 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag oist,

In het stukje van mathieu staat in gewoon hollands dat je afrekeningen niet hoeft te betalen. Is de verhuurder het hier niet mee eens dan kun je (letterlijk) gewoon verwijzen naar de genoemde artikelen in het bericht van mathieu waarin staat dat de vervaltermijn is verstreken. Sukses, groeten, Ton.