Be
door Ben22 May 27, 2016 om 10:25
Geldzaken & recht

Afrekening servicekosten huurwoning

Ik ben huurder van een flat in een complex met ongeveer 100 woningen. Na enig aandringen heb ik van de verhuurder een specificatie gekregen van de servicekosten. Ik heb geen bezwaar tegen het betalen van kosten van diensten die ten goede komen aan alle huurder, maar in het overzicht staan kosten die betrekking hebben op één specifieke woning. Als voorbeeld noem ik het afkitten van een ligbad, het vastzetten van een radiatorknop, het repareren van een koudwaterkraan, reparatie van een defekte wasmachineafvoer en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik weet dat ik de zaak kan voorleggen aan de huurcommisie maar voor ik die mogelijke procedure begin wil ik een beroep doen op de hier aanwezige kennis.

De vraag is of de verhuurder deze kosten mag omslaan naar alle huurders van het complex.

3300 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 27, 2016 om 10:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het antwoord is simpel. Dat mag niet.

hansje klein
door hansje klein - May 27, 2016 om 10:35
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Lees HIER wat de Overheid hierover zegt.

Be
door Ben22 - May 27, 2016 om 10:53
57 Antwoorden / 6 Vragen

Hansje  Klein, bedankt voor de reactie, ik ben bekend met die website, maar het levert eigenlijk geen antwoord op mijn vraag op.

Voor alle duidelijkheid: Moet ik meebetalen aan een reparatie in een andere woning?

ja
door janf43 - May 27, 2016 om 11:09
733 Antwoorden / 0 Vragen

En wat kost u dat op jaarbasis? U weet in ieder geval dat u, als u een probleempje heeft, kunt aankloppen bij de verhuurder.

Be
door Ben22 - May 27, 2016 om 11:16
57 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo JanF,
Dank voor je reactie, een andere vraag is natuurlijk wat het de verhuurder oplevert. Het gaat om ruim 100 woningen en een al jaren lopende manier van berekening van de servicekosten. N.B. de verhuurder past al jaren de maximaal toegestane huurverhoging toe.

hutch
door hutch - May 27, 2016 om 11:17
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Deze kosten vallen hoogstwaarschijnlijk onder de algemene term 'servicekosten'. Ik vermoed dat de verhuurder hier wat opgesomd heeft wat daar onder kan vallen, of inderdaad voorgekomen is. Dit zou net zo goed bij u geweest kunnen zijn.

M.a.w. als er bij u iets defect raakt, komen ze ook bij u dat repareren. Uiteraard alleen dat wat in de huurovereenkomst staat.
Servicekosten zijn heel normaal bij huurwoningen.

Dus u bent verplicht om servicekosten te betalen. Misschien is er een 'korting' mogelijk, als u de kosten, voor defecten die bij u in de woning ontstaan, voor eigen rekening wilt nemen. Kosten van algemeen nut, zoals (reparatie aan) verlichting in de hal, trappenhuis e.d. en bijv. schoonhouden daarvan enz., dient u uiteraard altijd te betalen.

Dus wat staat er in uw huurovereenkomst en wat zegt de verhuurder hier over?

hansje klein
door hansje klein - May 27, 2016 om 11:18
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De doorgelinkte Overheidswebsite geeft precies het tegendeel weer van wat @tijger1 als eerste reactie aangeeft. Ik hoop dat tijger1 (die doorgaans veel kennis presenteert), het erg korte kommentaar voor u kan onderbouwen.

TEKST: "Als de verhuurder ook de kleine en dagelijkse reparaties verricht, mag de verhuurder de kosten hiervan aan u doorberekenen als servicekosten".

Ikzelf ken wèl huismeesters, die de kleine klussen voor alle bewoners doen en niet individueel afrekenen.

gerbera
door gerbera - May 27, 2016 om 11:23
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Servicekosten zijn normaal bedoeld voor algemeen onderhoud van het gebouw en/of omgeving bv. gemeenschappelijke tuin. Zaken die u noemt vallen niet onder servicekosten maar zijn voor rekening van de huurder cq verhuurder. Tenzij dit in de huurovereenkomst is opgenomen.

Be
door Ben22 - May 27, 2016 om 11:33
57 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo Hutch en anderen,

Zoals ik geschreven heb heb ik geen moeite met het betalen van wat ik maar even "algemene" servicekosten noem.

"M.a.w. als er bij u iets defect raakt, komen ze ook bij u dat repareren".  Was dat maar zo. Het complex is 50 jaar oud en ik heb zelf de nodige mengkranen moeten vervangen omdat de verhuurder dat weigerde, het gaat dan niet om het bekende kraanleertje maar om door ouderdom versleten kranen. Als ik dan de gemaakte kosten op de specificatie zie lijkt het op meten met twee maten.

Dank voor de verwijzing naar het oorspronkelijke huurcontact, ik zal dat erbij zoeken.

Verder blijkt er nogal verschil van mening te zijn, prima levert inspiratie en kennis op.

di
door digioma - May 27, 2016 om 11:39
646 Antwoorden / 29 Vragen

Op zich zou ik het geen probleem vinden... ik neem aan dat er een soort klusjesman/concierge of zo door de woningbouw wordt verzocht deze kleine reparaties te verrichten. Het gaat hier niet over een megaverbouwing en als het zo wordt opgelost zal er minder achterstallig onderhoud in de woning zijn als deze opnieuw wordt verhuurd.
Het doet denken aan een verzekering... op deze site wordt soms gevraagd of men een bepaald bedrag kan terugvorderen dat is betaald voor bijv. een begrafenispolis. Maar iemand van 30 jaar verdient een gelijke begrafenis als iemand van 90, ook al heeft de eerste persoon nog niet zo lang premie betaald.

tenormin
door tenormin - May 27, 2016 om 11:55
16830 Antwoorden / 108 Vragen

Ben het @hansjeklein eens. Ook hier doet de huismeester (ik heb wel een service contract) klusjes zelf, dat niet wordt doorberekend wat onder de gewone service kosten valt. Op mijn pas ontvangen specificatie lees ik dan: Energiegebruik gas, Elektra algemeen, Schoonmaken algemeen, Complexbeheerder/huismeester, Glasverzekering en Administratiekosten.

Be
door Ben22 - May 27, 2016 om 11:56
57 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo Digioma,

Dank voor de reactie.
Er is een soort onofficiele huismeester, ik heb hem nooit iets anders zien doen dan kapotte lampjes op de gallerij zien vervangen. Hij is door de verhuurder op geen enkele wijze geintroduceert. Bij de afrekening van de servicekosten is vermeld dat hij een vergoeding krijgt van € 100,- per maand, die vergoeding wordt volledig doorverrekend aan de verhuuders. Een taakomschrijving of contactmogelijkheden zijn nooit bekendgemaakt. Vreselijk aardige man trouwens.

De humor is dat hij zelf ook in het complex woont dus een gedeelte van zijn vergoeding zelf betaald:)

tijger1
door tijger1 - May 27, 2016 om 12:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij veel WBV-en kan  men een soort abonnement nemen voor zaken, die normaal gesproken door de huurder zelf betaald moeten worden.

Dus bijvoorbeeld die kapotte kraan, afvoer en kitrand. Maar dat zijn dus geen "servicekosten" die de WBV aan alle huurders mag opleggen en omslaan. En die mogen dus ook niet op de afrekening opgenomen worden. Als men zo'n abonnement heeft, staat dat apart per huurder vermeld.

De huisbaas moet die kosten in rekening brengen aan de huurder van die woning, of voor eigen rekening nemen.

ja
door jackyh - May 27, 2016 om 13:02
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dat mag wel. Onder de servicekosten vallen de openbare ruimtes maar ook onderhoudskosten. Bij mij ook het schoonmaken van de CV-ketel. Soms heb jezejf jaren geen onderhoud nodig maar soms achterelkaar. Ik weet zeker dat het wel mag.

tijger1
door tijger1 May 27, 2016 om 17:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het schoonmaken van de cv ketel is voor rekening van de verhuurder. Dus dat mag niet in rekening gebracht worden bij "servicekosten".

ja
door jackyh May 27, 2016 om 17:35
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het enige wat de eigenaar voor haar rekening neemt is het 1 x per 4 jaar buitenschilderen, 1 x per 5 jaar het hele gebouw schoonspuiten aan de buitenkant en alle onderhoud van de openbare ruimtes zoals schilderen, nieuwe plafonds, nieuwe tegels of vloerbedekking en onderhoud liften. Wat in de woningen moet gebeuren aan reparaties zit in de servicekosten. Deze kosten worden ook uitgebreid verantwoord op de jaarlijkse afrekening. Dat was de reden dat ik zo stellig zei: Ja dat mag daar ik me niet kan/kon voorstellen dat een Eigenaar dit zou doen als het niet mocht..

tijger1
door tijger1 - May 27, 2016 om 13:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Komt de huisbaas dan in alle woningen zulke klusjes verrichten en is dat overeengekomen in het huurcontract? Dat is dan mooi en mag het wel. :-))

Maar ik heb bij u de indruk dat ze het bewoonbaar maken van één woning op het bordje leggen van de andere huurders.

marita5
door marita5 - May 27, 2016 om 14:39
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ben22 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

http://www.huurders.info/huurprijzen-en-woonlasten/servicekosten/

uwjurist
door uwjurist - May 27, 2016 om 14:44
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat mag niet, tenzij het niet om servicekosten maar om een vrijwillig (klein) onderhoudabonnement gaat.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Ma
door Mat Matheij May 27, 2016 om 21:18
986 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft gelijk. Per verhuurder kan een servicecontract worden afgesloten maar dat valt niet onder het kopje 'servicekosten algemene ruimten'.

gompy2
door gompy2 - May 27, 2016 om 16:46
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@Ben22,

Kijk maar of het onder de servicekosten valt.
Van Rijksoverheid.nl:

Wat zijn servicekosten en kosten voor nutsvoorzieningen?

Servicekosten zijn kosten die bovenop de kale huur van een woning komen. Bijvoorbeeld kosten voor schoonmaak, tuinonderhoud, stoffering en meubilering en huismeester. Kosten voor nutsvoorzieningen zijn de kosten voor gas, water en elektriciteit waarvoor de huurder een eigen meter heeft.

Wat mag aan huurder worden doorberekend?

De gemaakte totale kosten, verdeeld via een afgesproken verdeelsleutel of een verdeelsleutel die de Huurcommissie redelijk vindt.

Alleen de kosten van de werkzaamheden die de huismeester voor de huurders uitvoert, verdeeld via een afgesproken verdeelsleutel of de verdeelsleutel die de Huurcommissie redelijk vindt.

Het gaat hier om schoonmaak, onderhoud en kleine reparaties die de huurder anders zelf zou moeten uitvoeren.

De tijd die een huismeester besteedt aan werkzaamheden die voor rekening van de verhuurder zijn, kan de verhuurder niet doorberekenen aan de huurders. Bijvoorbeeld een kapotte toiletpot vervangen.

Enz enz,

Lees hier verder->  Servicekosten

fi
door fisbel - May 27, 2016 om 19:19
851 Antwoorden / 3 Vragen

Extra kosten voor schoonmaak en reparatie kunnen onder de hoofdelijk omgeslagen servicekosten vallen.  Daaraan kan niet afdoen dat deze kosten vanwege wangedrag van sommige huurders hoger uitvallen dan bij normaal gebruik valt te verwachten. In het besluit Servicekosten van 8 april 2003 wordt een opsomming gegeven van zaken en diensten waarvoor de vergoeding moet worden aangemerkt als servicekosten In artikel 4 van dit besluit is te lezen dat Kleine herstellingen onder serivicekosten kunnen vallen.

Kleine herstellingen

Het verrichten van kleine herstellingen die krachtens artikel 217 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek of het Besluit kleine herstellingen voor rekening van de huurder komen, maar krachtens de huurovereenkomst door de verhuurder ten behoeve van de huurder worden verricht aan het woonruimtegedeelte van het gehuurde of aan de gemeenschappelijke gedeelten en aan de gemeenschappelijke voorzieningen.

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/conflict-over-aansprakelijkheid/bezwaar-tegen-heffing-binnen-servicekosten