gi
door girrel Aug 9, 2011 om 17:45
Geldzaken & recht

Afronden bij pinbetaling

Het is mij opgevallen dat bij verschillende kleine winkels, oa Turkse winkel en bij de poelier, bij pinbetaling ook wordt afgerond. Is dit wettelijk toegestaan???
Je moert toch gewoon betalen wat er op de bon staat, dus bv € 14,98 en geen € 15,00???!!!!

3373 6 Rapporteer

ee
door eendracht_1 - Aug 9, 2011 om 18:09
30 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat mag niet:

Wanneer u bij de kassa met contant geld afrekent, mag de winkelier het bedrag afronden op een veelvoud van 5 eurocent. De winkelier moet wel duidelijk aangeven met een sticker op de pui en bij de kassa dat er wordt afgerond. Deze maatregel vergroot het betaalgemak en dringt de kosten van ons betalingsverkeer terug. Het afronden geldt niet voor betalingen met pinpas of chipknip.

bron: http://www.dnb.nl/betalingsverkeer/eurobankbiljetten-en-munten/afronding-eurocent/

edrick3
door edrick3 - Aug 9, 2011 om 18:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo girrel,

Nee, dat mag niet.
Trouwens... als je nou bv € 12.47 moet pinnen, ronden ze dan óók af naar € 12,45?
Denk het niet.

rj
door rjw - Aug 9, 2011 om 18:38
3309 Antwoorden / 5 Vragen

Zijn het van die PIN apparaten waar ze handmatig het bedrag nog een keer intoetsen (dus niet gekoppeld aan de kassa)? Zo ja, dan kan het best gewoon uit gewoonte zijn dat ze de afgeronde bedragen gebruiken i.p.v. de werkelijke bedragen.

jaapje_1
door jaapje_1 - Aug 10, 2011 om 08:18
315 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=rjw schreef op dinsdag 9 aug 2011, 18:38]Zijn het van die PIN apparaten waar ze handmatig het bedrag nog een keer intoetsen (dus niet gekoppeld aan de kassa)? Zo ja, dan kan het best gewoon uit gewoonte zijn dat ze de afgeronde bedragen gebruiken i.p.v. de werkelijke bedragen.

kan zijn maar door die gewoonte ben je als winkelier dus wel een crimineel.

tdehond
door tdehond - Aug 10, 2011 om 08:56
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=rjw schreef op dinsdag 9 aug 2011, 18:38]Zijn het van die PIN apparaten waar ze handmatig het bedrag nog een keer intoetsen (dus niet gekoppeld aan de kassa)? Zo ja, dan kan het best gewoon uit gewoonte zijn dat ze de afgeronde bedragen gebruiken i.p.v. de werkelijke bedragen.

Slechte gewoonte.

Afronden mag niet. De winkelier mag wel een bedrag vragen bij pinnen met kleine bedragen. Ik ga in dat geval elders mijn boodschap doen.

freya
door freya - Aug 10, 2011 om 11:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wáár men zich nu druk om maakt. Of je nu afrondt of niet, maakt helemaal niets uit. De ene keer wordt het naar boven afgerond en de volgende keer weer naar beneden. Gemiddeld genomen betaal je gewoon precies hetzelfde....

En sterker nog, als je persé op de kleintjes wil letten, dan ben je in een winkel waar wel wordt afgerond, goedkoper uit dan in een winkel waar niet wordt afgerond. Je doet dan gewoon altijd boodschappen tot een bedrag van b.v. 97 cent achter de komma en dan wordt dat altijd naar beneden afgerond.....

Freya