Ja
door Jackflash27 May 5, 2022 om 09:57
Geldzaken & recht

Aftrekken reis- en verblijfskosten ziek uitwonend kind

Hallo,
Onze dochter heeft in maart een hartstilstand gehad met als gevolg hersenschade. Ze volgt nu een intensief revalidatie traject in Tilburg. Ze is 20 jaar en was voor haar opleiding uitwonend op kamers. Als ouders maken we onder andere de volgende kosten:
- verblijfskosten Ronald Mc Donald huis voor 1 ouder
- reiskosten woonplaats - revalidatiecentrum andere ouder, ca 4 keer per week

De verblijfskosten kunnen we helaas niet bij onze zorgverzekeraar declareren, want onze dochter is niet meer minderjarig. Ik vraag me daarom af of we de verblijfskosten- en reiskosten dan via de belasting kunnen aftrekken. Ik twijfel hierover, omdat onze dochter dus al ruim 2 jaar uitwonend is.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

2810 9 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - May 5, 2022 om 10:02
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Bel de belastingtelefoon, ze weten vast het antwoord.
Sterkte in de heftige tijd

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 5, 2022 om 10:09
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Zie m.b.t. de mogelijkheden deze info waaruit ik afleid dat dit misschien wel mogelijk is. Voor wie mag u zorgkosten aftrekken? (belastingdienst.nl) mogelijkheden zijn.. Ik lees in ieder geval dit:

  • uw kinderen die jonger zijn dan 27 jaar, als zij niet in staat zijn de kosten zelf te betalen
:Als al gezegd, doe verder eventueel navraag bij de Belastingdienst of raadpleeg een belastingadviseur.

Ja
door Jackflash27 May 5, 2022 om 10:39
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi,
Dank voor je bericht. Het zijn in dit geval geen zorgkosten, want die worden uit haar eigen basisverzekering vergoed. Het gaat in dit geval om reis- en verblijfskosten voor ons als ouders om bij ons zieke kind te zijn. Belastingdienst ga ik bellen, vandaag helaas gesloten.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 5, 2022 om 10:46
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Reis en verblijfkosten kunnen normaliter worden afgetrokken op basis van de ANWB berekening en dat is meer dan de €0,19 dat geldt voor de belastingvrije autokostenvergoeding die geldt voor werknemers/ werkgevers.

Iv
door Ivo W May 5, 2022 om 21:20
727 Antwoorden / Vragen

Maar dat gaat om reis en verblijfskosten die gemaakt zijn voor/door de zorgvrager. In dit geval worden de reis- en verblijfskosten gemaakt door de ouders, vermoedelijk voor bezoek aan en verblijf nabij de zorginstelling waar de revalidatie plaatsvindt.

Er zal moeten gekeken worden naar wat er belastingtechnisch mogelijk is mbt de reis- en verblijfskosten die gemaakt worden tbv bezoek aan een meerderjarig kind dat in een zorginstelling verblijft of woont.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 5, 2022 om 21:40
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@IVO W Waarom reageert u op mijn reactie? Ik gaf in ieder gerval deze bverwijzing met ook advies om zelf navraag te doen bij de Belastingdienst of belastingaviseur.En hoe dan ook leid ik uit het citraat dat ik ook gaf af dat het niet de zorgvrager behoeft te zijn: (herhaald citaat):

  • uw kinderen die jonger zijn dan 27 jaar, als zij niet in staat zijn de kosten zelf te betalen
 Dat kind kan dus ook de zorgvrager zijn.

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - May 5, 2022 om 10:24
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Indien uw dochter in een revalidatiecentrum verblijft dus ook overnacht heeft zijn geen reiskosten.
Bezoek, u dus kunt niks bij uw zorgverzekeraar declareren. Klinkt misschien hard maar meer is het niet.
Aftrekbaar van de belasting, dat kunt u opvragen bij de belastingdienst maar ook hier telt dat het kosten zijn voor bezoek en geen "noodzakelijke" kosten.

Ja
door Jackflash27 May 5, 2022 om 10:42
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dat klopt, zij verblijft in de kliniek en die kosten worden uit  haar eigen basisverzekering vergoed. De kosten waar ik over spreek zijn inderdaad reiskosten voor bezoek van ouders (hoe gek dat ook klinkt, want ze heeft ons in dit geval echt nodig) cq. verblijfskosten om dichtbij haar te kunnen zijn.
Belastingdienst ga ik morgen bellen (vandaag gesloten)

Gr
door Grunn1 May 5, 2022 om 11:16
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Duidelijk. Het gaat dus puur om bezoekkosten en niet om noodzakelijke reiskosten ivm ziekte. Draai het eens om en bedenk dat als u in het ziekenhuis zou komen te liggen dat uw dochter ook geen reiskosten krijgt. Wellicht is het goedkoper om in een gewoon hotel te overnachten dan in het Ronald huis, ik weet niet wat dit kost. Voor zover het zakelijke en persoonlijk het volgende: Voor jullie natuurlijk heel veel sterkte en hopelijk knapt ze snel weer op.

Ja
door Jackflash27 - May 5, 2022 om 10:48
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dit kwam ik ook nog tegen: https://meerkosten.nl/belastingvoordeel/aftrek-zorgkosten/reiskosten-ziekenbezoek/
Echter men heeft het hier over de voorwaarde van een ''voormalig'' huisgenoot, dus dat zou betekenen dat onze dochter voor het ongeluk bij ons zou moeten hebben wonen. Dat is officieel niet het geval omdat ze uitwonend student was voor haar opleiding.

Mabelle
door Mabelle - May 5, 2022 om 10:58
403 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, deze kosten zijn niet aftrekbaar (als dat wel zo zou zijn, zou het zijn voor de Aangifte IB 2022). U voldoet al niet aan de 1e voorwaarde.

Reiskosten voor ziekenbezoek zijn onder de volgende voorwaarden aftrekbaar:

  • U en de zieke hadden bij het begin van de ziekte samen een huishouden.
  • U bezoekt in het jaar regelmatig de zieke.
  • De zieke wordt langer dan een maand verpleegd.
    Wordt de zieke meerdere keren per jaar verpleegd? Dan mag u de reiskosten alleen meetellen als de zieke in totaal langer dan 1 maand is verpleegd en als de verpleging steeds een gevolg was van dezelfde ziekte. Bovendien mag de tijd tussen de verpleegperioden niet langer dan 4 weken zijn.
  • De enkele reisafstand tussen uw woning of verblijfplaats en de plaats waar de zieke wordt verpleegd (gemeten langs de meest gebruikelijke weg) is meer dan 10 kilometer.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/reiskosten_ziekenbezoek

panter22
door panter22 - May 5, 2022 om 16:15
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk eens in de polisvoorwaarden  van je zorgverzekeraar.

Ja
door Jackflash27 May 7, 2022 om 09:40
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hebben we gedaan (zoals ook al in topic beschrijving staat). Zij vergoeden alleen verblijfskosten als kind minderjarig is. Onze dochter is 20, dus dan geldt het niet.

panter22
door panter22 May 7, 2022 om 10:04
6599 Antwoorden / Vragen

Dat had ik even gemist.
Dan zul je de kosten zelf moeten betalen. Je krijg nu je vakandiegeld. Daar kun je heel wat bezoekjes van betalen.

Topantwoord

mo
door mof - May 6, 2022 om 12:21
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dit kunt u bij de belastingdienst navragen.
U kunt natuurlijk ook gewoon de kosten aftrekken .... de belastingdienst controleert 1) niet van iedereen in detail de aftrekposten, en 2) het enige dat eigenlijk kan gebeuren
is dat de belastingdienst het niet accepteert en dat u later een naheffing krijgt. Ik geef ook elk jaar mijn bijscholingskosten en opleidingskosten op en weet vaak ook niet zeker
of de instellingen wel worden geaccepteerd door de Belastingdienst ... maar nooit commentaar gehad.

Ja
door Jackflash27 May 7, 2022 om 09:41
4 Antwoorden / 2 Vragen

Goede tip. Kunnen het inderdaad altijd proberen.

fr
door frederik53 - May 6, 2022 om 17:57
5 Antwoorden / 3 Vragen

Medische kosten zijn voor je dochter aftrekbaar als deze boven je drempel uitkomt. Dien voor haar een P formulier in dit kan voor beide jaren.
eigen kosten zijn mijn inziens niet aftrekbaar. Check het bij de belastingdienst

Ja
door Jackflash27 May 7, 2022 om 09:43
4 Antwoorden / 2 Vragen

Onze dochter heeft verder geen medische kosten, want de revalidatiekosten vallen onder haar eigen basisverzekering.
Eigen kosten: het lijkt er inderdaad op dat dit niet onder de regels valt. Belastingdienst zal ik idd nog bellen.

Topantwoord

1paul
door 1paul - May 7, 2022 om 07:19
3101 Antwoorden / 0 Vragen

nee u kunt dit niet aftrekken, zijn geen zorgkosten!