merlijn2005
door merlijn2005 May 7, 2009 om 17:06
Geldzaken & recht

Aftrekkosten bril

Vorig jaar mocht ik de kosten voor mijn bril aftrekken van de belasting. Nu niet meer. De vraag is hoe zit dat met mensen die vanwege een oogziekte meerdere brillen per jaar nodig hebben? Ik ben in 2009 al aan mijn 2e bril toe en de AWBZ betaald daar aan mee. Voor mij blijft er een bedrag over van ongeveer € 800.- dat ik moet bijbetalen. Voor mij  been brace moet ik ook bijbetalen. Dan hebben we het nog niet over de medicijnen die ik moet bijbetalen. Is er voor chronisch zieken nog een andere manier om hier iets van terug te krijgen, ik kan het niet meer opbrengen en mijn eigen huis gaan verkopen om dit te gaan betalen doe ik ook liever niet. Afgezien van het feit dat het bijna niet verkoopt want er staan er hier heel veel te koop.

1583 5 Rapporteer

ca
door carol3 - May 7, 2009 om 18:37
13 Antwoorden / 1 Vragen

In speciale gevallen, zoals u met een oogziekte, krijgt u meestal de hele bril vergoed via de basisverzekering van uw zorgverzekeraar. Dus NIET de aanvullende verzekering. Wel even een brief aan de oogarts vragen. In 2007 heb ik mijn bril ook helemaal vergoed gekregen omdat ik -12 glazen heb.

getty
door getty - May 7, 2009 om 18:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De kostenpost hulpmiddelen is ingeperkt als aftrekpost. Inderdaad zijn brillen helaas niet meer aftrekbaar. Wel blijven er nog genoeg andere medische kosten aftrekbaar. Ik schat zo in dat uw been brace nog wel aftrekbaar is en ook de medicijnen. Ook zijn bv de kilometers die u maakt om naar medisch hulpverlener te gaan (huisarts, ziekenhuis, fysio) nog gewoon aftrekbaar. Wat bv ook niet meer aftrekbaar is zijn de kosten van uitvaart. (incl premie).

Verder komt er begin 2010 een uitkering voor een groep chronisch zieken uitbetaald door het CAK. Als u bepaalde medicijnen of hulpmiddelen gebruikt, dan krijgt u zeer waarschijnlijk dit ook nog wel.

tav kosten bril : als u dit echt niet kan betalen, informeer eens bij de gemeente naar mogelijkheden van bijzondere bijstand. Het feit dat u een eigen huis heeft betekent niet dat u geen recht heeft. VOoral niet aan de balie laten wegsturen met die mededeling, maar op een aanvraag aandringen, zodat ze de situatie op individueel niveau gaan bekijken.  U mag overigens voor de bijzondere bijstand geen spaargeld hebben, dan wordt u nl geacht de bril zelf te kunnen betalen. Toegestaan bedrag alleenstaande is € 5500 gemiddeld, inkomen telt natuurlijk ook mee, bij te hoog inkomen ook geen recht

kr
door krieties - May 7, 2009 om 18:45
442 Antwoorden / 0 Vragen

t.a.v. kosten bril: telt het eigen huis ook niet mee voor bijzondere bijstand?

la
door laptop - May 7, 2009 om 19:11
92 Antwoorden / 14 Vragen

inderdaad wat getty antwoord vwb bijzondere bijstand mag je niet teveel vermogen hebben,idem te hoog inkomen  waaruit die ook bestaat,maar ook geen  auto die te veel waard is.in feite moet de huidige bijz bijstand  regels op de schop! immers door de nw wtcg vallen zeer velen buiten de boot.zonder eigen schuld. denk aan minder huur en zorgtoeslag, geen of weinig bel en premie's meer terug en nu ook nog extra ziekte kosten die niet vergoed worden. de compensatie is nog maar te bezien.in welke fkg's valt u en welke ziekte volgens lijst CAK ! neen voor velen wordt dat de volgende domper! met name zwakkeren en zieken en ouderen!

elenay
door elenay - May 7, 2009 om 21:43
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Merlijn boven een bepaalde leeftijd geld dat eigen huis niet meer als obstakel bij een aanvrage las ik laatst ergens. Dus ik zou sowieso bij het Zorgloket van de gemeente vragen of u een aanvrage kunt doen voor onkosten voor chronsich zieken. Hier hebben wij er een potje voor. En anders kunt u zich misschien aansluiten bij een ANBO of WAO belangen vereniging en dergelijke, die mensen weten altijd wel een weg.

Tenslotte staat vragen vrij, dus ik zou in dit geval niet te snel opgeven. Krijgt u niet alles vergoed, dan is het bedrag dat u misschien wel kunt krijgen mooi meegenomen.

En ik zou in uw geval ook met de belasting bellen, zelfs zij weten misschien iets dat wij over het hoofd zien.

Groetjes, Elena