peedee
door peedee Oct 21, 2013 om 13:43
Geldzaken & recht

Airmiles komen al na 3 jaar te vervallen. Ordinaire diefstal dus.

'Air Miles krijgen een geldigheidsduur', zo kondigde de spaarorganisatie aan. Dit is natuurlijk gewoon een vorm van diefstal van je zuur bijeengeschraapte airmiles. Maar ze weten het leuk te brengen. Leest u even mee?

"De afgelopen jaren hebben spaarders al miljarden Air Miles ingewisseld. Toch maakt nog niet iedereen daar gebruik van. Terwijl je je gespaarde Air Miles toch al snel voor veel leuke cadeaus inwisselt! Misschien komt dat doordat veel spaarders niet weten hoeveel Air Miles ze eigenlijk al hebben. Of misschien boden wij nog niet wat ze zochten. Om juist die spaarders actief aan te sporen om hun Air Miles in te wisselen doen we nu 2 dingen: we bieden meer inwisselaanbod én Air Miles krijgen een geldigheidstermijn.

Air Miles die je vóór 21 oktober 2013 spaarde zijn nog 5 jaar inwisselbaar tot 1 november 2018. Air Miles die je spaart vanaf 21 oktober 2013 zijn 3 jaar geldig. Dit staat duidelijk onderaan je saldo- en transactieoverzicht onder 'Geldigheid Air Miles'. We zorgen ervoor dat de Air Miles die als eerste komen te vervallen als eerste ingewisseld worden. Het verlopen Air Miles saldo boeken we vanaf 1 november 2016 maandelijks af."

Kortom, ben je net als ik een gematigde airmilsspaarder, dan moet je je voortaan maar tevreden stellen met een soort 'kermisprijsjes' (lijkt veel, maar is niks). Lekker een paar jaar doorsparen voor de echt grote en goede inwisseldoelen is er niet meer bij. Airmiles: bedankt!

Een rekenvoorbeeld: je spaart airmiles. Als gemiddelde spaarder ongeveer 1500-2000 per jaar. Je wilt met het hele gezin (4 personen) met je airmiles gratis naar de Efteling. Dat kost 3.450 airmiles per persoon, en is voor het hele gezin dus 13.800 airmiles voor nodig.

Omdat je airmiles na 3 jaar vervallen kun je in die 3 jaar dus 600 miles opbouwen. COnclusie: na 3 jaar sparen kun je nog niet eens met twee personen gratis naar de Efteling.

Wellicht zijn deze gewijzigde diefstalvoorwaarden wel hét moment om bij goedkopere winkels boodschappen te halen. Dus niet langer bij de dure winkels die airmiles weggeven. Dat scheelt je direct in de portemonnee ;-)

4687 12 Rapporteer

peedee
door peedee - Oct 21, 2013 om 13:44
96 Antwoorden / 10 Vragen

Tiepvaut: in 3 jaar bouw je 6000 miles op.

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2013 om 14:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sowieso onzin die airmiles. Ga naar een goedkopere winkel, dan spaart u meer.

ge
door ge1en - Oct 21, 2013 om 16:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben deels eens met peedee. Het is niet echt diefstal, want je kan je airmiles nog steeds inwisselen, maar je moet het nu binnen een bepaalde termijn doen.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 21, 2013 om 19:50
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 21 okt 2013, 14:25]Sowieso onzin die airmiles. Ga naar een goedkopere winkel, dan spaart u meer.
Nederlanders zijn zeer spaarzaam als ze gratis spaarpunten kunnen krijgen. Maar regels kunnen nu eenmaal wijzigen

peedee
door peedee - Oct 24, 2013 om 13:06
96 Antwoorden / 10 Vragen

Het aantal reacties valt mij wat tegen. Gebrek aan interesse? De mensen vinden het wel prima zo?

=ge1en schreef op maandag 21 okt 2013, 16:40: Ik ben deels eens met peedee. Het is niet echt diefstal, want je kan je airmiles nog steeds inwisselen, maar je moet het nu binnen een bepaalde termijn doen.

=valerius-2 schreef op maandag 21 okt 2013, 19:50: Nederlanders zijn zeer spaarzaam als ze gratis spaarpunten kunnen krijgen. Maar regels kunnen nu eenmaal wijzigen

Stel je voor dat uw bank de spelregels ineens eenzijdig zou wijzigen:

"De afgelopen jaren hebben spaarders al miljarden euro's ingewisseld. Toch maakt nog niet iedereen daar gebruik van. Terwijl je je gespaarde euro's toch voor veel leuke dingen kunt inwisselen! Om spaarders actief aan te sporen om hun euro's uit te geven krijgen gespaarde euro's een geldigheidstermijn.

Euro's die je vóór 21 oktober 2013 spaarde zijn nog 5 jaar uit te geven tot 1 november 2018. Euro's die je spaart vanaf 21 oktober 2013 zijn 3 jaar geldig. Dit staat duidelijk onderaan je saldo- en transactieoverzicht. De verlopen euro's saldo boeken we vanaf 1 november 2016 maandelijks af."

Ik denk dat het land te klein zou zijn en er vandaag nog Kamervragen gesteld worden...

Cookies
door Cookies - Oct 24, 2013 om 13:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@peedee: wat een onzinnige appels met peren vergelijking! Slaat werkelijk nergens op.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2013 om 13:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@peedee

Uw ingelegde euro's bij de bank hebt u niet gekregen. Dus onzin vergelijking.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Oct 24, 2013 om 13:56
937 Antwoorden / 2 Vragen

Airmiles zijn toch al onzin, nu heeft u nog meer redenen om gewoon naar goedkopere winkels te gaan, want de prijs voor de airmiles zitten gewoon in de verkoop berekent.

zyukichan
door zyukichan - Dec 29, 2013 om 21:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het helemaal met je eens, peedee.
Mijn oma en moeder hebben een héél lange tijd Airmiles gespaard. Samen hebben ze 55.000 Airmiles gespaard. Nu hebben we ons Airmiles account gekoppeld aan het internet (jaja, die spaarde al voordat dát er was..) en nu kunnen we het gelukkig inwisselen.

Het bericht dat je Airmiles binnen een bepaalde tijd moet uitgeven schokt mij wel. Het is wél stelen van anderen. Ik vind het al schandalig hoe Bol.com met Airmiles om gaat, maar dit slaat alles. Hoe kan Airmiles verwachten dat mensen binnen 3 jaar genoeg Airmiles. Waarom is het stelen? Simpel. Je betaald voor een product, bijv. bij Albert Heijn, en een deel van dat geld wordt gemaakt in 'Airmiles'. Die Airmiles krijg jij vervolgens binnen. De Airmiles kan je inwisselen voor andere producten of activiteiten zoals een filmkaart of een dag naar de Efteling. Mijn moeder en oma hebben dus zo'n 550 euro aan Airmiles gespaard. Nu ineens moet er een tijdsdruk achter zitten? Waar sláát dat op? Nu ineens worden we gepusht ons geld (Airmiles) uit te geven? For what reason? De reden die Airmiles hiervoor geeft slaat nergens op. Als je vindt dat mensen meer Airmiles uit moeten geven of als je denkt dat mensen niet weten hoe het moet, maak dáár dan reclame over in bijvoorbeeld de Albert Heijn. Ik weet zeker dat veel meer mensen er wat mee zouden doen als ze weten hoe Airmiles werkt.

Airmiles zijn dus géén onzin. Het is gewoon geld dat is omgezet in tegoed waarmee je nuttige dingen, vind ik, voor terug kunt krijgen. Voor 950 euro heb je al een filmkaart: gratis naar de film.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2013 om 21:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel nuttig voor € 950,00 naar de film.

diumenge
door diumenge - Dec 29, 2013 om 22:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zat tijd en plekken om die airmiles in te wisselen. Dus geef ze uit, je kan ze tenslotte ook niet mee nemen naar het hiernamaals.

testcase
door testcase - Dec 31, 2013 om 00:15
189 Antwoorden / 1 Vragen

Airmiles is "gratis' sparen. Daar kunnen ze alle voorwaarden stellen die ze willen. Aan u de keus of u daar gebruik van maakt. Verder niets.