Annulering order na overlijden.
Wij hadden een sta op stoel besteld voor onze moeder op 13 februari jl. Bij annulering van de order ben je 50% verschuldigd. Het is een op maat gemaakte stoel die echter precies dezelfde maten had als de stoel waarmee gedemonstreerd was. Er zat tegenwoordig een levertijd op van 6 tot 16 weken. Nu is onze moeder plotseling komen te overlijden en heb ik gelijk de order geannuleerd. Ik zou worden teruggebeld omdat de telefoniste dit nog niet eerder had gehoord. Ik heb zelf maar weer teruggebeld want ik hoorde niets meer. Ik moest 50% betalen want de stoel stond al op het punt geleverd te worden en dat na nog geen 3 weken. Is dit normaal? Je hebt het toch over een bedrag van € 2.200,00.
Heeft u deze antwoorden al wel gelezen?
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/annulering-ivm-overlijden?id=606501
@sira, ik dacht al: die vraag is kortgeleden gesteld. Waarschijnlijk heeft de TS antwoorden vinkje niet aangeklikt.
Dat denk ik ook.
Het verhaal is nu ook iets anders. In het 1e topic had de moeder de stoel gekocht en nu hebben zij de stoel voor moeder gekocht.
Als de andere antwoorden niet bevredigend waren dan zal mijn antwoord dat zeker niet zijn omdat u de stoel voor uw moeder heeft gekocht en dat maakt dat u de koper bent. Heel triest dat uw moeder plotseling kwam te overlijden maar dat maakt nog niet dat u als zijnde koper de koop ongedaan kunt maken omdat u de stoel ook voor andere doeleinden kunt gebruiken of de aankoop tegen de kosten die er voor staan kunt annuleren.
wie heeft er besteld, uw moeder zelf of u?
denk dat dit nog verschil uit kan maken!
wat staat er bijvoorbeeld in de voorwaarden hierover, is de stoel besteld via een website of is men thuis "op komen meten"???
misschien heeft u hier nog iets aan.
https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/koop-ongedaan-maken/#:~:text=Volgens%20de%20wet%20heeft%20u,'herroepingsformulier'%20van%20de%20verkoper.
geen voorwaarden ontvangen of vind u de annuleringskosten onredelijk hoog!
https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-vernietiging-algemene-voorwaarden/
misschien kan de belbus nog iets voor u betekenen trouwens!
Alle nodige antwoorden zijn feitelijk reeds gegeven. Of overlijden de koop breekt is afhankelijk van wat daarover in de aankoop voorwaarden staat opgenomen. Geen ontbindende voorwaarde bij overlijden dan kunt u niet kostenloos annuleren.
Ook is van belang als er wel een ontbindende voorwaarde zou zijn, wie er is overleden. Als dat een ander dan de feitelijke koper dan is ontbinding ook niet mogelijk.
Kennelijk dient een staop stoel op de individuele gebruiker afgestemd en afgesteld te worden. Dat maakt het een maatproduct waardoor niet kostenloos geannuleerd kan worden.
Het enkele feit dat een demonstratie stoel dezelfde afmetingen heeft maakt dit niet anders.
U kunt hoogstens een coulance verzoek doen. Besef dat coulance een gunst is en geen recht.
Hallo Hendrika Johanna ,
Gecondoleerd met het overlijden van uw moeder .
De voorwaarden :
ARTIKEL 4: HERROEPINGSRECHT KOOP BUITEN DE VERKOOPRUIMTES VAN MEUBELZORG
1. Bij de aankoop van producten buiten de verkoopruimtes van Meubelzorg, heeft de Consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktijd gaat in op de dag na ontvangst van het product door de Consument of een vooraf door de Consument aangewezen en aan Meubelzorg bekend gemaakte vertegenwoordiger.
2.Tijdens de bedenktijd zal de Consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. De Consument zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en indien redelijkerwijs mogelijk in de originele staat en verpakking aan Meubel zorg retourneren conform de door Meubelzorg verstrekte instructies.
3. Indien de Consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
4. Indien de Consument reeds een bedrag betaald heeft, zal Meubelzorg dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of herroeping terugbetalen.
5. Het herroepingsrecht is uitgesloten voor producten die door Meubelzorg tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de Consument en die duidelijk persoonlijk van aard zijn. Voor producten die voor de Consument op maat zijn gemaakt geldt derhalve geen herroepingsrecht.
6. De Consument kan gebruikmaken van het modelformulier herroeping of zelf een brief sturen naar Meubelzorg B.V., W.M. Dudokweg 32, 1703 DB Heerhugowaard of e-mailen naar info@meubelzorg.nl
7. Indien de Wederpartij een geplaatste order geheel annuleert, dan zal de Wederpartij 50% van het totale orderbedrag aan Meubelzorg verschuldigd zijn.
In het geval de Wederpartij de geplaatste order gedeeltelijk annuleert, dan zullen de daarvoor bestelde of gereedgemaakte zaken, vermeerderd met de eventuele aan- afvoer- en afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde arbeidstijd, integraal aan de Wederpartij in rekening worden gebracht.
8. Indien de Wederpartij een geplaatste order geheel of gedeeltelijk annuleert zoals vermeld in lid 7 van dit artikel, dan dient de Wederpartij dit schriftelijk aan Meubelzorg kenbaar te maken door per post een brief te sturen naar: Meubelzorg B.V., W.M. Dudokweg 32, 1703 DB Heerhugowaard .
Allereerst gecondoleerd.
Dit bedrijf maakt wel een hele slechte reclame.
Wanneer je als bedrijf geen begrip hebt voor deze situatie, zou ik er nooit weer komen.
Misschien kunt u deze 2e hands verkopen?
Misschien KASSA inschakelen.
Helaas staat de verloper in zijn/haar recht. Immers er zijn kosten gemaakt. Dat de maten dezelfde waren als de demostoel zegt weinig. De stoelen worden op maat gemaakt wil niet zeggen dat eerst de demostoel wirdt gemaakt en daarna wordt aangepast. Ook de demostoel is een op maat gemaakte stoel.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
LOQED slim slot
Ik ben in het bezit van een slim slot van LOQED waar ik zeer veel plezier van heb krijg ik zojuist een mailt binnen dat ze genoodzaakt zijn de cloud dienst betaald te maken voor een bedrag van € 4,95 per maand. Mag dit zo maar?!!!
Het slot heb ik uitgekozen gezien de functionaliteiten die er op zitten en dat er geen abonnement op zat en nu wordt er toch een abonnement door je strot gedrukt.
...
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer