pedissekali
door pedissekali Feb 26, 2006 om 23:49
Geldzaken & recht

Arbeidsrecht bij ontslag

Beste mensen,

Ik wil ontslag nemen. Werk in de horeca, contract voor bepaalde tijd (2e overeenkomst) en ben mondeling een opzegtermijn van 2 maanden overeengekomen. Wil me hier ook aan houden, een man een man, een woord een woord.
De werkgever stelt dat mijn contract, volgens cao, alleen maar van rechtswege kan eindigen, en wilt me dus niet laten gaan. (of tegen een vergoeding die even groot is als mijn loonkosten tot januari)
Ik denk dat, conform 7:672 lid 2 van het burgerlijk wetboek, ik een opzegtermijn van een maand heb.
Graag juridisch onderbouwd advies.
dank, Joost

997 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 27, 2006 om 01:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vrees dat je werkgever gelijk heeft. Uit de Horeca CAO (kijk met name naar lid 3):

ARTIKEL 5 BEËINDIGING VAN EEN DIENSTVERBAND

  1. 1. Voor de beëindiging van het dienstverband gelden de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek, tenzij daarvan in het hiernavolgende is afgeweken.

  2. 2. Uitzondering: De werknemer van 65 jaar

De arbeidsovereenkomst voor bepaalde dan wel onbepaalde tijd eindigt zonder nadere opzegging op de eerste dag van de maand, waarin de werknemer de 65-jarige leeftijd bereikt.

3. Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd

De arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege door het verstrijken van de tijd waarvoor ze is aangegaan, zonder dat enige opzegging nodig is.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2006 om 06:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover ik weet mogen artikelen in een CAO danwel arbeidsovereenkomst niet strijdig zijn met het Burgerlijk Wetboek. Kijk echter even goed of het in het Burgerlijk Wetboek wel gaat om bepaalde tijd.

Welke looptijd heeft de overeenkomst trouwens?

ve
door verwijderd - Feb 27, 2006 om 09:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Conform het arbeidsvoorwaardenrecht eindigt een arbeidsovereenkomst aangegaan voor bepaalde tijd van rechtswege op de datum van afgesproken beeindiging,  ....... tenzij in de overeenkomst voor bepaalde tijd uitdrukkelijk een clausule voor tussentijdse opzeggiing is opgenomen. Is dat niet het geval, dan is tussentijdse beeindiging door u als onrechtmatig te beschouwen en ontstaan schadeplicht indie u toch beeindigd De te vorderen schade is dan gelijk aan het loon in geld over de periode dat de arbeidsverhouding nog zou hebben voortgeduurd bij rechtmatige beeindiging.

Art 667 boek 7 titel 10, afd 9 lid 1 en met name 3.

Bent u geen tussentijdse opzeggingsmogelijkheid overeengekomen? De werkgever kan dus weigeren en schadeplicht vorderen indien u toch beeindigd.

Misschien helpt toch een goed gesprek.

Gerrit

ve
door verwijderd - Feb 28, 2006 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

louisa2, dank voor deze tip, deze site kende ik niet, ik spit meestal in de Kluwer pillen en mijn opleidingsliteratuur.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2006 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

CAO's mogen afwijken van wat in de wet staat, de CAO is dan bindend. Zo
kennen sommige CAO toch een PT van 2 maanden bij een bepaalde
tijdscontract (Metaal).

maar bij mij weten is de opzegtermijn in de horeca gewoon een maand.
Als jij mondeling 2 maanden hebt afgesproken wordt dit gezien als
aanvulling op de AO en kan de Werkgever jou daar aan houden.

Je mag overigens ook als je dwingende redenen hebt zelf ontslag op staande voet nemen.

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, of lid van de bond ( komt
bijna niet voor inde horeca ) neem dan met hun contact op. Ga anders
even lang hetjuridischloket hetjl.nl

Het betaeln door een werknemer van een vergoeding komt alleen voor bij
hogere directies en is geen reeele eis bij een vervangbare kracht (daar
is jurisprudentie over)

ve
door verwijderd - Feb 28, 2006 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

+-  helaas, neen, neen, neen. Bij een a.o. voor bepaalde tijd zonder uitdrukkelijke afspraak, schriftelijk, van opzegmogelijkheid: geen beëindiging mùogelijk voor afloop overeengekomen bepaalde tijd. Wel beeindigen: herhaald risico van schadeplicht!! Het arbeidsovereenkomstenrecht is zeer duidelijk en de jurisprudentie in deze ook.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2006 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gerritaltena heeft gelijk. Ik schrok hier wel een beetje van. Met een contract voor onbepaalde tijd heb je meestal een opzegtermijn van 1 maand. Bij bepaalde tijd moet je als er niets in de CAO of arbeidsovereenkomst geregeld is mbt tot de mogelijkheid van voortijdig beeindigen je aan de contractsduur houden. Hier een link waar je het een en ander hierover kunt lezen.

http://www.arbeidsrechter.nl/h/h347.htm

sterkte

lousa2

ve
door verwijderd - Mar 1, 2006 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gerrit Altena je weet niet waarover je het hebt en licht mensen fout voor.Zeer schadelijk en zeer hinderlijk.

1 er is mondeling een opzegtermijn overeengekomen en alle mondelinge overeenkomsten zijn ook geldig.

2 er wordt door de werkgever verwezen naar de CAO. in iedere CAO in
Nederland, zonder welke uitzondering dan ook is opzegging mogelijk bij
een tijdelijk contract!!! Er kan van het betreffende artikel worden
afgeweken omdat het artikel 672 dreikwart dwingend recht is.

De horeca CAO zegt (te vinden op horeca.nl/cao)

ARTIKEL 5 BEËINDIGING VAN EEN DIENSTVERBAND

1. Voor de beëindiging van het dienstverband gelden de bepalingen van
het Burgerlijk Wetboek, tenzij daarvan in het hiernavolgende is
afgeweken.

Als in je AOK niet expliciet vermeld staat dat wederzijdse opzegging
NIET mogelijk is gaat men dus uit van de maand die in het BW staat.

En ga Alsjeblieft niet uit van het advies van Gerrit ALtena.

Gerrit Geef mij een uitspraak vand e rechtbank waarbij een werknemer in de horeca schadevergoeding moest betalen?

ve
door verwijderd - Mar 1, 2006 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste plusminus, houd nou echt even op:

Ik zit sedert 1998 in het personeelsvak, van laag (medewerker) tot hoog (directeur) met een zeer degelijke opleiding ook m.b.t sociaal en arbeidsrecht (HBO en Academische graad) Heb o.a. geacteerd als CAO onderhandelaar en ook m.b.t diverse procedures in deze.

Herhaald en afgezien daarvan: het BW - arbeidsrecht - ontslagrecht kan in deze niet duidelijker zijn. Uw opmerkingen kunnen de vraagsteller in zeer ernstige problemen brengen indien hij toch zonder toestemming ontslag neemt en schadeplichtig wordt. Zie ook andere reacties die gelijkluidend zijn als de mijne!!

Ik wil op verzoek nog wel alle BW artikelen conform noemen.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2006 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

+- kijk ook even naar de reactie van Louisa 2 en de verwijzing die daar gegeven wordt (was het te veel moeite om daar naar te kijken?)

ve
door verwijderd - Mar 1, 2006 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling:

In het Nederlandse arbeidsrecht is m.b.t opzegging en onslag nog altijd sprake van duaal rect. Dat betekent dat de beeindiging van een arbeidsovereenkomst is geregeld in zowel het Burgerlijk Wetboek als in het Besluit Bijzondere Arbeidsverhodingen.

Apart van de discussie of je nou wel of niet mag opzeggen: Het is nog altijd zo dat zelfs als er een opzegging schriftelijk is geregeld een werkgever nog altijd kan weigeren het gevraagde ontslag te verlenen. Voor wie het niet wil geloven: een werkgever kan net als een werknemer bezwaar maken en stellen dat een vergunning van het CWI is vereist of een beschikking van de kantonrechter. Het komt in de praktijk zelden voor dat dat gebeurt, edoch het kan wel, zie bijv bij de sanering van Philips Electrologica waar een grrot deel van het personeel weg "moest" en een ander deel dat weg wilde nog "gedwongen werd om te blijven.

Ergo, een opzegging behoeft nog niet te beteken dat de arbeidsovereenkomst wordt beeindigd, immers beeindiging kan uitsluitend plaats vinden op basis van wederzijdse toestemming of met de vergunning op beschikking als genoemd. +-+-+-

ve
door verwijderd - Mar 3, 2006 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gut Gut de "directeur" van het schimmige W&S bureautje Altena
Interim gebruikt moeilijke woorden, maar heeft sinds 1998 het BW niet
meer open gehad.

Sinds Flipse is er wel iets veranderd hoor in het Nederlandse Arbeidsrecht. En lees de casus eens goed, dan lees je:

1: er is MONDELING, dat is met woorden een opzegtermijn afgesproken,
Mondeling overeenkomsten zijn vanuit boek 7 bindend, op een enkele
uitzondering na, de proeftijd, het concurrentiebeding, allen ten
faveure van de Werknemer.

2: Er wordt verwezen naar de CAO door de WG, de CAO verwijst naar het
BW!, vanuit het BW geldt OOK voor tijdelijke AOK's een opzegtermijn van
1 maand

3:Een Horecamedewerker zal door Geen enkele rechter in Dit land
onvervangbaar gesteld worden, ook niet vanuit zwaar wegend
bedrijfseconomisch belang!!!

Mijn lieve heer zeg, ga alsjeblieft je naast je schimmige bureautje je
niet bezig houden met de juridische aspecten vande AOK aan laat dat aan
mij, de professional over. Je geeft mensen de foute adviezen!!!

groet van een

Sociaal jurist, werkend als raadsheer, voor div cleintenraden,
verbonden aan het grooetse onafhankelijke juridisch instituur van
Nederland.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2006 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

+- +-  Een goede raad: het is niet te hopen dat Altena W&S dit leest, u zou dan wel eens een aanklacht kunnen krijgen wegens laster!! Ik heb geen W&S bureau. Ik ben wel gebonden aan een beroepscode dus doe uw best.

Met al uw wijsheid???  Ik heb (helaas) meer dan voldoende ervaring in deze, ook in zake over dit onderwerp gevoerde procedures. Ik zou toch het BW incl de toelichting in deze nog eens goed  .... niet alleen lezen .. maar ook tot u laten doordringen!!

5en ook nog eens naar de reactie van anderen kijken of kat u die ook af???   als deskundige.

Jammer, m.i. is deze kassa mogelijkheid niet bedoeld om mensen af te z....n.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2006 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi

ik zou als ik in jou schoenen stond even advies gaan vragen bij de raadslieden of het cwi

deze dingen zijn heel vervelend ,ik heb nu 7 jaar geleden  ook hetzelfde meegemaakt ik was 12,5 jaar in vast dienstverband vondt het werk niet meer leuk had zelf intussen ander werk gevonden

maar ook ik zat met een opzegtermijn  ,was niet prettig echt niet

maar ben toen in april gestopt zodat ik in mei bij mijn nieuwe baas kon beginnen

ik ben er trouwens redelijk vaaf gekomen ,ik heb ongeveer 3 maanden opgezegd  terwijl ik wel 12,5 jaar in dienst was

nu 7 jaar later wordt ik op handen gedragen

succes  het is moelijk maar  je komt er wel

marloes

ve
door verwijderd - Mar 3, 2006 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch nog een ps, misschien niet effectief voor +- maar wel voor de vragensteller:

Waar +- tijden na Flipse noemt (er zou wat verandert zijn) ik heb onder meer geciteerd uit het Burgerlijk Wetboek;: Tekst & Commentaar onder redactie van J.H. Nieuwenhuis, C.JJM. Stolker en W.L. Valk, Zesdedruk Kluwer, Deventer 2005 (dus na Flipse).