ku
door kuyen Dec 23, 2018 om 19:03
Geldzaken & recht

Auto is mijn eigendom, maar mijn dochter rijdt er in en de auto staat ook op haar naam en zij betaalt ook de verzekering

Ik heb een auto aangeschaft, maar mijn dochter gaat er in rijden. Ik kan aantonen dat ik de auto heb betaald. Zij heeft de auto op haar naam laten zetten en betaalt ook de autoverzekering. Op haar naam zetten moest van de verzekeringsmaatschappij. De auto blijft mijn eigendom.
Dient zij nu deze auto, die dus mijn bezit is, op te geven bij de Belastingdienst als schenking?

11296 14 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Dec 23, 2018 om 19:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als eerste hit op internet vond ik dit: https://www.iexgeld.nl/Artikel/260119/Ik-heb-mijn-kind-een-auto-gegeven-Moet-er-schenkbelasting-worden-betaald.aspx

juffrouwKarla
door juffrouwKarla - Dec 23, 2018 om 19:20
51 Antwoorden / Vragen

De auto staat op haar naam maar het blijft uw eigendom met nadruk uw eigendom. Is het een Rolls-Roys ? Het is niet meer uw eigendom en wat er ook gebeurd uw dochter blijft verandwoordelijk voor alles wat er mee gebeurd. Als er een ramkraak mee gepleegd word kunt u uw dochter niet vrijpleiten omdat u de eigenaar bent. Mocht uw dochter een uitkering hebben dan kan het wel een probleem worden want de auto staat op haar naam. Bij de belastingdienst opgeven als schenking ? Ben je mal de belastingdienst gaat niet vragen waar je dochter de auto mee betaald heeft.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2018 om 19:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit ligt er maar aan hoe duur die auto was.

mi
door midas Dec 24, 2018 om 15:28
64 Antwoorden / 1 Vragen

@juffrouwKarla
Gebeurt. Verantwoordelijk. Gebeurt. Wordt.

Grunnen.
door Grunnen. Dec 24, 2018 om 18:54
509 Antwoorden / Vragen

@Midas We zitten hier niet te wachten op schoolmeesters/jufs en zeurpieten,die het nodig vinden om schrijffouten van een ander te verbeteren
Geef antwoord  op de vraag ,met of zonder schrijffouten , want daar gaat het hier om. Bovendien is het niet gebruikelijk op www om te zeuren over schreivvouten..

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2018 om 19:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik hoop dat ze ook de motorrijtuigenbelasting betaalt.

ne
door neodutchio - Dec 23, 2018 om 20:27
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Als u dochter op hetzelfde adres woont als u had u de auto op naam kunnen zetten en de verzekering regelen. U had dan uw dochter als vaste chauffeur kunnen verzekeren.
Als beide op verschillende adressen wonen dan heeft u inderdaad een auto kado gegeven. Mocht uw dochter in financiele problemen komen kan de auto gewoon in beslag genomen worden. Het is nu niet uw eigendom meer.

Ge
door Genee - Dec 23, 2018 om 20:43
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U blijft eigenaar, houdersschap betekent niet ook eigenaar.

Lees https://www.lvh-advocaten.nl/tenaamstelling-auto-brengt-niet-eigendom-met-zich/

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2018 om 20:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u uw eigen link wel gelezen? Is een heel andere situatie dan hier.

Ge
door Genee Dec 23, 2018 om 21:01
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het kenteken wordt op naam gezet, niet de auto zelf.

sw
door swat1500 - Dec 24, 2018 om 01:42
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Civielrechtelijk gezien lijkt mij dat u formeel de eigenaar blijft van de auto. Ik zou een en ander echter wel duidelijk op papier zetten en uw dochter daarvoor laten tekenen.
De constructie heeft echter wel veel weg van een soort verkapte schenking dus of de belastingdienst dit ook zomaar zal accepteren is de vraag. Echter hoe zouden ze achter deze constructie kunnen komen zolang niemad hier iets over zegt? De dagwaarde van de auto lijkt mij ook van belang.

Er is echter wel een verzekeringstechnisch probleempje als de auto meer als WA verzekerd is. Een allrisk verzekering en/of een diefstal verzekering heeft als doel de schade van de eigenaar van de auto te verzekeren.
Nu uw dochter niet de eigenaar is zal haar verzekering niet uw schade dekken als de auto schade oploopt die een ander niet verweten kan worden of de auto door diefstal verloren gaat.

Door de rechter is als eens dergelijke uitspraak gedaan.

tijger1
door tijger1 Dec 25, 2018 om 22:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kunt u een link plaatsen naar een dergelijke uitspraak? Ben heel benieuwd.

marita5
door marita5 - Dec 24, 2018 om 01:58
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@Kuyen ,

De auto blijft mijn eigendom.

Lees ook hier als uw dochter niet in hetzelfde huis woont  ( de link gaat wel over vriend en vriendin , maar situatie is het zelfde ) .

https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/vraag/66f10f5c-bd73-488d-a822-bb847f1cc171/eigendoms-bewijs-auto

ro
door ron503 - Dec 24, 2018 om 13:05
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Feitelijk heeft uw dochter de auto in bruikleen gekregen want u bent aantoonbaar de eigenaar van de auto. Op het kentekenbewijs staat 'de houder van dit kentekenbewijs kan door het kentekenbewijs niet worden aangeduid als de eigenaar van het voertuig'. De tenaamstelling vrijwaart u wel van de plichten die de ten naamsteller qua wegenbelasting en verzekering heeft en dat is enkel maar gunstig. Voor de zekerheid zou een soort van contractje op kunnen maken en de tenaamstellingscode in uw bezit kunnen houden zodat de auto niet zonder uw toestemming verkocht kan worden.

tijger1
door tijger1 - Dec 24, 2018 om 13:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom van die rare fratsen? Geef iets, of geef niets. Als uw dochter bijstand beeft, of gaat krijgen, of kwijtschelding van sommige lasten, kan ze dat dus wel vergeten.

sw
door swat1500 - Dec 24, 2018 om 13:40
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Als dochter een uitkering heeft kan ik mij deze constructie wel voorstellen of de auto is een kostbaar exemplaar.

luppo
door luppo - Dec 24, 2018 om 15:17
69 Antwoorden / 0 Vragen

De belastingdienst vreed ons al genoeg op.
Ik zou het beslist niet opgeven

jo
door jorisw Dec 24, 2018 om 22:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Oproepen tot eventuele belastingfraude? Slim.

mo
door mof - Dec 25, 2018 om 22:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de auto op haar naam staat is die belastingtechnisch haar verantwoordelijkheid en dus geschonken.
misschien helpt het als u een contract of overeenkomst laat opmaken bij d notaris dat officieel zegt dat het voertuig uw bezit is.