cn
door cnijssen Dec 2, 2011 om 14:45
Geldzaken & recht

Bandje van NIB met openstaande vordering

Sinds ongeveer 10 dagen word ik elke werkdag gebeld (telefoonnummer van de beller is 088-1222222) door het Nationaal Incasso Bureau. Ik heb nog nooit een aanmaning gehad en heb naar mijn weten geen rekeningen niet betaald.

Er wordt dan een bandje afgespeeld en men zegt dat ik een openstaande vordering heb (kan het niet goed verstaan; meen van de LOI). Daarna krijg ik te horen dat ik met spoed 140,45 moet overmaken. Voor meer vragen moet ik hekje indrukken (maar dat durf ik niet omdat ik het niet vertrouw). Ik heb het bedrijf eens teruggebeld maar krijg dan ook een bandje en vervolgens een keuzemenu waarbij je dus weer toetsen moet indrukken.

In het verleden vaak gehoord en gelezen dat je vooral geen toetsen moet indrukken!!

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan iemand me zeggen of dit serieus is of dat er een bedrijf is wat me probeert op te lichten?

Dank voor de reacties!

Groetjes,
C. Nijssen

10284 20 Rapporteer

lottesanne
door lottesanne - Dec 2, 2011 om 14:54
438 Antwoorden / 47 Vragen

Als men werkelijk geld van je willen hebben, moeten ze maar schriftelijk van zich laten horen. Ook moeten ze dan maar met bewijzen komen. En zeker dat hekje niet indrukken, want voor je het weet kunnen ze je telefoon overnemen. Kun je dit nummer niet selectief laten blokkeren?

vladja
door vladja - Dec 2, 2011 om 14:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je kan ze een brief schrijven en dan vraag geheel vrijblijvend om uitleg, zie hier....

Het feit dat ze alleen maar bellen, kan erop duiden dat ze geen adres van je hebben en ergens jouw telefoonnummer opgedoken hebben. Of het dan slim is om je adres te geven, is de vraag. Bellen naar het algemeen nummer 12 22 200 i.p.v. doorkiesnummer 12 22 222 kan natuurlijk ook.

Vladja

tenormin
door tenormin - Dec 2, 2011 om 15:11
16859 Antwoorden / 108 Vragen

cnijssen, ik zou niets doen, wel zo gemakkelijk. Heb je nooit iets met de L.O.I. te maken gehad kun je gevoeglijk aannemen dat ze gewoon telefoonnummers hebben "opgekocht". Gewoon vergeten, die hap.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 2, 2011 om 15:25
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik zou er niet op reageren als geen zaken met hun heeft gedaan, ze zullen ten alle tijden met bewijzen moeten komen. Dus niet op reageren.

vladja
door vladja - Dec 2, 2011 om 15:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als je niet reageert blijven ze bellen, Lijkt mij ook niet echt "gezellig".

Vladja

tenormin
door tenormin - Dec 2, 2011 om 15:50
16859 Antwoorden / 108 Vragen

TS ziet toch wie er belt, lekker laten bellen, stopt heus wel. Ik zou juist niet bellen: zulke lui zijn vaak zo slim dat je de klaas bent voordat je het weet. Die telefoontjes stoppen wel, is irritant maar lijkt mij erger als je erop ingaat.

cn
door cnijssen - Dec 2, 2011 om 15:52
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ze bellen echt dagelijks en dat stoort me gruwelijk! Zojuist heb ik ook een email verzonden en het adres nagekeken via google. Blijkt dat er diverse bedrijven zitten op Slenkstraat 201 in Purmerend.
Eerder heb ik gebeld naar het algemene nummer, maar daar wordt ook met bandjes gewerkt. Ik weiger nu een getal in te toetsen; ben veel te bang dat ik met oplichting te maken heb...

Dank voor zo snel reacties!

Ben zo benieuwd; er zouden toch ook andere mensen moeten zijn die dit meemaken of hebben meegemaakt? Kon er op het forum niets over vinden.

Groet, Carmen

tenormin
door tenormin - Dec 2, 2011 om 16:00
16859 Antwoorden / 108 Vragen

en nu hebben ze je emailadres, wordt je straks bestookt met én telefoon én emails. Het moet oplichting, of in dit geval poging van...zijn; je hebt immers niets met het L.O.I.? Als ze echt wel iets hebben, krijg je, zoals lottesanne al aangeeft, een schrijven van ze. Nou ja, mochten er emails komen dan kun je die in de "blokkendoos" doen.

cn
door cnijssen - Dec 2, 2011 om 16:30
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nieuws! Ik heb een email terug ontvangen met;

Geachte mevrouw,

Natuurlijk willen wij u graag van dienst zijn. Als u het telefoonnummer geeft waarop wij u bellen dan zullen wij u zo spoedig mogelijk informeren.

Hou jullie op de hoogte!

lottesanne
door lottesanne - Dec 2, 2011 om 18:52
438 Antwoorden / 47 Vragen

Niet je telefoonnummer doorgeven! Nu je toch je e-mail adres hebt doorgegeven een retour-antwoord sturen met de mededeling dat je alleen reageert wanneer ze schriftelijk aantonen dat zij een vordering op je hebben. En anders dat je aangifte doet van oplichting/stalking.

tenormin
door tenormin - Dec 2, 2011 om 23:05
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=lottesanne schreef op vrijdag 2 dec 2011, 18:52]Niet je telefoonnummer doorgeven! Nu je toch je e-mail adres hebt doorgegeven een retour-antwoord sturen met de mededeling dat je alleen reageert wanneer ze schriftelijk aantonen dat zij een vordering op je hebben. En anders dat je aangifte doet van oplichting/stalking.

lieve lottesanne, hoe kun je dit nu schrijven: cnijssen word al suf gebeld op haar nummer!

su
door susannef - Dec 3, 2011 om 02:25
303 Antwoorden / 9 Vragen

@tenormin: NIB weet niet welk mailadres bij het telefoonnummer van TS hoort, anders hadden ze haar niet naar het telefoonnummer gevraagd. Het advies van lottesanne is juist. Als ze echt een vordering op TS hebben, dan moeten ze dat aan de hand van haar naam al terug kunnen vinden.

cn
door cnijssen - Dec 3, 2011 om 11:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

Laatste update; ik heb mijn nummer wel doorgegeven omdat ik dit opgelost wil hebben; daarbij werd ik inderdaad al dagelijks gebeld dus veel meer kwaad kon het niet....

Maar, nieuws! Zojuist ben ik weer gebeld door 088-1222222 en kreeg ik een bandje met een andere stem. Er werd gezegd (dus blijkbaar heeft de email van gisteren geholpen) dat het een bericht was voor de heer Wijgergans (of iets dergelijks) en dat deze een vordering heeft openstaan bij Hunkemoller. Ik heb nog nooit iets gekocht/besteld bij Hunkemoller en het bericht is dus niet voor mij bestemd.

Ik denk nog altijd dat er sprake is van oplichting; ik heb dit mobiele nummer al zeker 15 jaar!

Heb als reactie een boze email verzonden naar het NIB met de mededeling dat wanneer ik nog een keer gebeld word ik de politie zal inlichten van deze lastercampagne.

Ga ervan uit dat meer mensen op deze lastig gevallen worden. Hoop dat niemand erin trapt!

Zodra er nieuws is geef ik het jullie door! Nogmaals dank voor jullie medeleven en adviezen!

govert van dijk
door govert van dijk - Dec 4, 2011 om 21:14
6 Antwoorden / 0 Vragen

Veel incassobureau's hanteren dreigscenarios om de vorderingen van hun opdrachtgevers te innen. Met willekeur en gefingeerde kosten worden ongerechtvaardigde betalingsverzoeken tot schrikbarende hoogte opgestuwd.

Resultaat van al die intimidatie-pogingen is dat kennelijk 75% van benaderde consumenten zich bedreigd voelt en betaalt. Uit onwetendheid en angst betalen burgers zelfs valse facturen. In de praktijk halen incassobureau's op die manier veel gelden onterecht binnen.

he
door henri500 - Jul 4, 2012 om 20:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn moeder is 88 jaar. Woont nin nederland. Zij ontvangt brieven van NIB die aan haar adres gericht zijn echter met een andere temaamstelling. Er wordt in geschreven dat ze een vordering van 167,00 moet betalen aan het NIB (tel 088-12 22 222) voor een bezoek aan een of andere website, brazzers.com. Het zou gaan via Webbilling etc. Zij zou zich daar hebben ingeschreven met haar email om die site te bezoeken. Zij heeft nota bene niet eens een computer, en ikzelf kreeg haar aan de lijn. Helemaal overstuur etc. Ik heb gevraagd om die brief naar mij te sturen (ik woon in Frankrijk) en weet niet hoe die situatie op te lossen. Dit klinkt als pure oplichting. Zij heeft een keer gebeld naar dat nummer maar ze kreeg een vrouw aan de lijn die haar vertelde dat ze de brieven alleen maar verstuurde. Inmiddels heeft ze al drie brieven gehad op een andere naam dan de hare en alleen de inhoud is iets afwijkend. Wat kan ik hieraan doen? Want mijn moeder raakt er overstuur van. Graag een hulp.
met vriendelijke groet
Henri

vladja
door vladja - Jul 4, 2012 om 20:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Brazzers.com????? Die adverteren met: The World's Best Pornsite!

Vladja

diumenge
door diumenge - Jul 4, 2012 om 20:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=henri500 schreef op woensdag 4 jul 2012, 20:01]Mijn moeder is 88 jaar. Woont nin nederland. Zij ontvangt brieven van NIB die aan haar adres gericht zijn echter met een andere temaamstelling. Inmiddels heeft ze al drie brieven gehad op een andere naam dan de hare en alleen de inhoud is iets afwijkend. Wat kan ik hieraan doen? Want mijn moeder raakt er overstuur van. Graag een hulp.
met vriendelijke groet
HenriWaarom maakt ze die brieven open dan? Gewoon retour afzender sturen, met een mededeling dat de geadresseerde niet woonachtig is op het adres.

vladja
door vladja - Jul 4, 2012 om 20:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nationaal Incasso Bureau B.V., Postbus 650, 1440 AR Purmerend.

Nationaal Incasso Bureau is lid van de Nederlandse Vereniging van incasso-ondernemingen (NVI) en houder van het incassokeurmerk. Dat NVI is een club opgericht door incassobureaus zelf, dus oude jongens krentenmik, maar je kunt er wel een klacht indienen, zie hier....

Vladja

he
door henri500 - Aug 12, 2012 om 15:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bonjour,
door een bericht van Vladja op deze site heb ik het overkoepelend orgaan ingeschakeld het NVIO. via email: info@nvio.nl

Kreeg onderstaande brief retour:
"Inzake uw schrijven aan het NVI inzake de vordering van Webblilling delen wij u het volgende mee.

Webbilling verzorgd wereldwijd het betalingsverkeer van diverse website's, zij schakeld incassobureau's in als de facturen niet betaald worden. Helaas komt het voor dat door de gebruikers van deze website's valse adresgegevens worden ingevoerd waardoor iemand wordt aangeschreven die in zijn geheel niets met de vordering van doen heeft.

Helaas is dat in het geval van uw schoonmoeder ook gebeurd, wij proberen dit soort fraude zaken te onderscheppen maar helaas is dat niet in alle gevallen mogelijk. Uw schoonmoeder heeft ons direct na ontvangst van ons schrijven gebeld en ons inderdaad verteld dat zij van niets wist en ook geen computer in huis had. Gezien de website die was bezocht waren wij direct van mening dat dit een fraudezaak was en zijn ook direct overgegaan tot sluiting van de vordering.

Nogmaals wij doen onze uiterste best dit soort zaken te voorkomen maar kunnen geen 100% garantie geven dat in de toekomst niet weer gebeurd.

Wij hopen u voldoende te hebben geinformeerd. Mocht u echter nog vragen hebben vernemen wij dat graag van u.

Hoogachtend

Nationaal Incasso Bureau
Dhr. F. Buscher"

tot zover citaat.
Inmiddels heeft mijn schoonmoeder weer drie brieven ontvangen. Dus het NIB liegt gewoon. De eerste twee brieven heeft zij teruggestuurd. Maar het blijft doorgaan .Maar het NIB interesseert het schijnbaar niet dat ze brieven sturen naar mensen die wat warrig zijn en vervolgens niet weten hoe ermee om te gaan en heel de dag met die brief leuren. Naar de bank ermee gaan, en vervolgens er iedereen mee lastig vallen. Dat is de situatie waar wij mee geconfronteerd worden. Het is een vreselijke situatie, die wij vanuit Frankrijk moeilijk kunnen behandelen. Ze is ineens alle vertrouwen kwijt in mensen en is heel achterdochtig geworden. Elke dag hebben we haar minstens een uur aan de lijn, om gek van te worden. Ik begrijp niet dat het NIB lid is van een Vereniging die bestaat uit alleen incassobureaus en elkaar beschermen. Het NIB hoort hierin sowieso niet thuis. Beschermt de vereniging bedrijven die dit soort brieven verzendt naar willekeurige personen? Verder zou het goed zijn als het NIB verplicht werd om namen en adressen te checken bij de gemeente.
Want het NIB hanteert praktijken die niet door de beugel kunnen. Is het niet mogelijk dat bijv de Tweede Kamer met dit soort instanties wordt geconfronteerd en regels stelt voor dit soort incassobureaus?
Hoop dat het eens afgelopen is.
Henri

vladja
door vladja - Aug 12, 2012 om 15:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het satirische programma: kanniewaarzijn, vraagt voor het nieuwe seizoen inzendingen om te kunnen gebruiken voor het programma. Zie hier....

Meld het daar aan, misschien zien ze er wat in.

Vladja