Batterijen WEL/NIET ingesloten bij speelgoed?
Hallo,
Wij hebben vandaag bij Intertoys een speelgoed gekocht, op de
verpakking staat "batterijen inbegrepen" maar de kassiere zei dat ze er
niet bij zitten en er los bij gekocht moeten worden. Ze heeft de doos
geopend en zaten er inderdaad niet bij. Ik heb gevraagd om deze erbij
te verkopen tegen de helft van de prijs vanwege deze misleidende
verpakking, maar dat deed ze niet.
Nu gaat het mij niet om een paar euro extra maar wel om het principe.
Mag dit eigenlijk zo maar?
In afwachting van jullie reactie(s).
Met vriendelijke groet
Roger Zambon
Waarom zou zij korting moeten geven ? Er wordt door de verkoopster netjes op geattendeerd dat er dus GEEN batterijen in zitten VOORDAT u het koopt. Op dat moment neemt u zelf de beslissing of u wilt kopen of niet.
Wanneer zij niets had gezegd en was er thuis achter gekomen had u de batterijen er zonder verdere kosten bij moeten krijgen.
Uw reaktie snap ik niet. Dit mag dus "zomaar"
Hallo,
Ik ben het met user 123 eens; Intertoys treft in deze geen enkele blaam. Het is netjes gezegd voordat u het product kocht en zodoende was u dus voor aankoop al op de hoogte van het ontbreken van de batterijen. Naar mening getuigd dit van een goede verkoopmedewerk(st)er en een klantvriendelijk beleid.
Wel ga ik met u mee, wat betreft de misleidende verpakking. Er staat immers op dat er batterijen bij zitten, maar in werkelijkheid zitten ze er niet bij. Dit is misleidend. Echter hier kan intertoys niets aan doen, zij krijgen deze verpakking kant en klaar van de fabrikant en hebben dus geen invloed wat er op de verpakking komt te staan. Uw vraag aan Intertoys of u de batterijen goedkoper kan krijgen, is in deze dus helemaal niet relevant omdat Intertoys in deze, niet de goede partij is voor uw vraag. De weigering door Intertoys is dan ook terecht, want voor het 'verhalen' van de extra kosten dient u bij de fabrikant te zijn.
Groet Richard.
Ik ben het niet helemaal met de antwoorden eens. Als je in de winkel besluit een product te kopen, ga je af op de prijs die erbij staat vermeld en de specificaties die op de verpakking zijn vermeld. In dit geval staat op de verpakking dat de batterijen inbegrepen zijn, dus mag je als koper aannemen dat je hiervoor geen extra geld hoeft neer te leggen. Vervolgens wordt je bij de kassa verteld dat de batterijen er NIET inzitten (overigens en inderdaad erg attent van de verkoopster) en moet je dus meer betalen dan je in eerste instantie dacht.
Dat dit op de verpakking staat en de winkel hier niets aan kan doen doet volgens mij niet echt ter zake. De winkel verkoopt en de winkel heeft de keuze om hier wel/niet iets aan te doen (desnoods de prijs iets verhogen en de batterijen bij de kassa erbij geven).
De winkel hoeft hier geen vergoeding of in te gaan op u aanbod van de baterijen en kunt u dus ook niet eisen.
Dit om de simpele reden:
* de winkel is niet de aansprakelijke voor het matriaal en wat staat beschreven maar de leverancier.
* De winkelier heeft aangegeven dat deze niet bijgeleverd waren, maar deze moet wel de verpakking volgen door de leverancier hiertoe aante spreken.
Roger mijn advies is vragen aan de betreffende winkel je de leverancier van het speelgoed te geven, en hen aan te spreken op hun verandwoordelijkheid.
Vragen: Helkens_6@hotmail.com
Enige nuancering is op zijn plaats in deze zaak:
Een verkoper, in dit geval Intertoys, is niet uitsluitend gebonden aan eigen uitspraken. Ook op datgene wat een fabrikant claimt is de verkoper aan te spreken. U, als consument, kunt rechten ontlenen aan datgene wat de fabrikant heeft medegedeeld. U had Intertoys dus inderdaad kunnen aanspreken op het feit dat de batterijen er niet in zaten en kunnen eisen dat zij kostenlijst werden bijgeleverd of u had een korting kunnen eisen op het gekochte artikel.
Intertoys moet op zijn beurt alle gratis geleverde batterijen maar claimen bij de fabrikant. Hoe zij dat doen, is volledig hun eigen zorg.
Brynnar
@ Dutchstef,
Roger mijn advies is vragen aan de betreffende winkel je de leverancier van het speelgoed te geven, en hen aan te spreken op hun verandwoordelijkheid.
Correctie hierop: Hier hoeft de winkel geen gehoor aan te geven, noch hoeft een consument niet te rekenen op enige medewerking van een fabrikant. Roger heeft uitsluitend zaken gedaan met Intertoys en niet met de fabrikant. Voor klachten op problemen dient hij zich dan ook volledig te wenden tot de verkopende partij. Je kunt de fabrikant hier wel zelf op aan gaan spreken, maar zij zijn niet verplicht hierop in te gaan.
Brynnar
Stel, ik kom bij de groenteboer voor een krop sla. Op het prijsbordje staat €0,69, maar de groenteboer geeft aan bij de kassa dat dit een drukfout is, het moet bijv. €1,69 zijn, dan heeft hij wettelijk gezien pech, want hij moet de krop sla voor die €1,69 verkopen.
Anders is het bijvoorbeeld met een stereo installatie, als die voor €1,69 te koop staat maar het moet €169,00 zijn, want dat kan een mens rederlijkerwijs bedenken.
Maar het eerste voorbeeld gaat dus wettelijk gezien op als er op de verpakking staat dat er batterijen inbegrepen zijn. Dat het niet de schuld is van Intertoys, dat heeft Intertoys uit te zoeken met de leverancier of fabrikant.
Of je nou heel moeilijk moet doen over een paar battarijen (bij de Aldi zeer goed en zeer voordelig) weet ik niet, maar ik kan me vinden in het principe.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ben ik verplicht mee te doen aan steekproef Enexis gasmeter?
Een onduidelijke brief gekregen van Enexis om mee te doen aan een steekproef. Deze steekproef stelt vast of mijn gasmeter betrouwbaar meet. Ben ik verplicht daar aan mee te doen en een hele middag thuis te moeten wachten op een monteur van weer een ander bedrijf ? Dus een vrije dag te moeten opnemen hiervoor ? Lees meer
Neato robotstofzuiger gekocht bij Albert Heijn, binnen garantie onbruikbaar. Wie is er verantwoordelijk?
Wij hebben Maart 2023 bij Albert Heijn een Neato D8 gekocht voor €199,-. Mooi ding, werkte goed tot een paar weken geleden de app niet meer opstart en verbinding kan maken. Resultaat > stofzuiger kun je niet meer instellen of aanzetten via de app. Na wat onderzoek lees ik dat Neato falliet is. Hij gaat nog wel aan en uit maar uiteindelijk heb je toch de app nodig om de robot in te stellen om ... Lees meer
AirBNB
Ik heb een boeking gemaakt via AIRBNB, die moet je vervolgens meteen betalen anders vervalt de boeking.
De knop van het betalen deed het niet. En daarom heb ik handmatig geld overgemaakt naar AIRBNB.
Ik heb een boekingsnummer en ik heb een rekeningnummer van hen.
Echter doordat de betaalknop niet is gebruikt is de boeking geannuleerd. Zij hebben mijn geld niet op de correcte m
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer