blok
door blok Dec 24, 2011 om 12:38
Geldzaken & recht

Bedelen

is het in Nederland toegestaan om te bedelen? ik ben benieuwd of iemand dat weet.
ik bedoel niet: de straatkrant, of muzikanten op straat.
maar echt om geld bedelen.

10848 14 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Dec 24, 2011 om 12:56
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Het is niet moeilijk om informatie hierover op het web te zoeken. Bijvoorbeeld onder "Is bedelen in Nederland toegestaan?" En ga zo maar door.

Zwemmer

eenigma
door eenigma - Dec 24, 2011 om 13:05
252 Antwoorden / 14 Vragen

Bedelen is sinds 2000 niet meer strafbaar in Nederland. Het artikel over landloperij en bedelarij is toen uit het Wetboek van Strafrecht geschrapt.

Maar in de APV kan plaatselijk bedelen verboden en dus strafbaar zijn omdat het dan gezien wordt als het veroorzaken van overlast, onder die noemer is bedelen dan verboden.

tenormin
door tenormin - Dec 24, 2011 om 13:06
16845 Antwoorden / 108 Vragen

blok, nee, je mag niet bedelen. Als je erop wordt betrapt krijg je €100,00 boete. Maar dat geld tot 31 december 2011, dus hoeveel het hoger word in het volgend jaar (zoals alle boetes) dat bedrag weet ik nog niet.

loreleigil
door loreleigil - Dec 24, 2011 om 13:22
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 24 dec 2011, 13:06]blok, nee, je mag niet bedelen. Als je erop wordt betrapt krijg je €100,00 boete. Maar dat geld tot 31 december 2011, dus hoeveel het hoger word in het volgend jaar (zoals alle boetes) dat bedrag weet ik nog niet. Waar haal je deze info vandaan? Want als 'bedelen' via de APV geregeld is, omdat het uit het Wetboek van Strafrecht geschraft is, kan dit dus per gemeente verschillen.

ja
door jans2 - Dec 24, 2011 om 13:28
311 Antwoorden / 4 Vragen

Het verbod op bedelen werd in 2000 uit het wetboek van strafrecht gehaald. Sindsdien hebben veel gemeentes weer een bedelverbod in hun APV opgenomen, maar niet alle.

tenormin
door tenormin - Dec 24, 2011 om 13:41
16845 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=loreleigil schreef op zaterdag 24 dec 2011, 13:22][quote=tenormin schreef op zaterdag 24 dec 2011, 13:06]blok, nee, je mag niet bedelen. Als je erop wordt betrapt krijg je €100,00 boete. Maar dat geld tot 31 december 2011, dus hoeveel het hoger word in het volgend jaar (zoals alle boetes) dat bedrag weet ik nog niet. Waar haal je deze info vandaan? Want als 'bedelen' via de APV geregeld is, omdat het uit het Wetboek van Strafrecht geschraft is, kan dit dus per gemeente verschillen.

Ja, is uit het Wetboek geschrapt; maar (bijna) iedere Gemeente heeft het zelf weer ingevoerd. Noem maar een Gemeente die het niet doet; kan TS daar bedelen. Dit is niet naar jou bedoeld, blok, maar om de vraag te beantwoorden.

ja
door jans2 - Dec 24, 2011 om 13:51
311 Antwoorden / 4 Vragen

Den Haag heeft nog in juli 2011 besloten geen bedelverbod op te nemen in de APV. Waddinxveen heeft ook geen bedelverbod. Zo zullen er nog heel wat gemeentes zijn. Als bedelaar moet je je dus wel een beetje inlezen...

loreleigil
door loreleigil - Dec 24, 2011 om 13:52
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 24 dec 2011, 13:41]Ja, is uit het Wetboek geschrapt; maar (bijna) iedere Gemeente heeft het zelf weer ingevoerd. Noem maar een Gemeente die het niet doet; kan TS daar bedelen. Dit is niet naar jou bedoeld, blok, maar om de vraag te beantwoorden. Ik vroeg dit, omdat je een bedrag noemt, terwijl dit per gemeente kan verschillen en zonder dat je een bron noemt. Dus ik ben benieuwd hoe je bij het bedrag komt. Dus nogmaals, heb je een bron voor je bewering?

stacey
door stacey - Dec 24, 2011 om 13:57
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 24 dec 2011, 13:41][quote=loreleigil schreef op zaterdag 24 dec 2011, 13:22][quote=tenormin schreef op zaterdag 24 dec 2011, 13:06]blok, nee, je mag niet bedelen. Als je erop wordt betrapt krijg je €100,00 boete. Maar dat geld tot 31 december 2011, dus hoeveel het hoger word in het volgend jaar (zoals alle boetes) dat bedrag weet ik nog niet. Waar haal je deze info vandaan? Want als 'bedelen' via de APV geregeld is, omdat het uit het Wetboek van Strafrecht geschraft is, kan dit dus per gemeente verschillen.

Ja, is uit het Wetboek geschrapt; maar (bijna) iedere Gemeente heeft het zelf weer ingevoerd. Noem maar een Gemeente die het niet doet; kan TS daar bedelen. Dit is niet naar jou bedoeld, blok, maar om de vraag te beantwoorden.

Er wordt gevraagd of het toegestaan is en antwoord daarop is Niet zoals jij stelt Nee en er staat ook Geen vast bedrag voor Als er al een bepaling tegen bedelen is.............

Dus dit is Geen antwoord op de vraag !

Halfbakken gezwam heeft vraagsteller niets aan........

blok
door blok - Dec 25, 2011 om 13:07
79 Antwoorden / 8 Vragen

allemaal bedankt voor de reakties.
Enigma schrijft over overlast.
ik ervaar dit namelijk zo.
ik geef altijd graag aan muzikanten e.d. op straat.
maar bij een winkel waar ik veel kom, staat dag in dag uit een man (hij komt uit Oost Europa) met soms een straatkrant, soms niks.
het is zijn dwingende manier van doen die ik niet fijn vind.
als ik met de fiets aan kom, focust hij zijn blik van verre al op mij en houdt die vast tot ik binnen in de winkel ben. ik ervaar dat als claimend en onprettig.
in de winkel hoor ik van de eigenaar dat meer klanten hetzelfde hebben.
ik geef graag, maar deze manier werkt juist averechts voor mij.
en gezien hij de meeste keren zonder een straatkrant staat, vroeg ik me af, of bedelen überhaupt wel toegestaan is in Nederland.

vladja
door vladja - Dec 25, 2011 om 13:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zolang deze man niet zijn hand ophoudt om iets te willen ontvangen of hardop om iets vraagt, staat hij niet de bedelen.

Het is in Nederland niet verboden ergens langdurig op een bepaalde plaats op straat te staan en dwingend iemand aan / na te staren, als hij zich verder netjes gedraagt.

Vladja

blok
door blok - Dec 26, 2011 om 13:45
79 Antwoorden / 8 Vragen

hij houdt zijn hand niet op.
hij groet, maar dat is niet zomaar een groetje natuurlijk.
ook daarin ervaar ik druk en een claim.

ltmvz
door ltmvz - Dec 26, 2011 om 13:56
949 Antwoorden / 18 Vragen

Geachte blok,

Een beetje mededogen ten opzichte van mensen die het minder goed getroffen hebben dan u zou u niet misstaan.

eenigma
door eenigma - Dec 27, 2011 om 14:45
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=ltmvz schreef op maandag 26 dec 2011, 13:56]Geachte blok,

Een beetje mededogen ten opzichte van mensen die het minder goed getroffen hebben dan u zou u niet misstaan.

Wat een onzin om zo te oordelen over iemand ie je niet kent, een beetje mededogen met diegenen die wat gevoeliger zijn voor de agressieve druk die aderen ongevraagd op je los laten zou jou niet misstaan, de ene is nu eenmaal gevoeliger voor dit soort zaken dan de ander. Het feit dat blok maar al te goed voelt wat die man wil en dit op een in blok's voelen en beleving agressieve wijze "vraagt" maakt al duidelijk dat blok sterk empathisch is ingesteld, je opmerking raakt dus kant nog wal.

En of deze persoon komt het minder goed getroffen heeft is maar de vraag gezien een uitzending niet zo lang geleden over de daklozen krant die door niet dakloze Roemen hier verkocht wordt, krantjes uit het hele land en zelfs België waarmee deze minder bedeelden in hun thuisland grote huizen laten bouwen, bedrijven beginnen en in een dikke mercedes hier naar toe rijden, je oordeelt wel erg snel en gemakkelijk zonder de feiten te kennen ;-)