Bedrijf beweert dat we niet betaald hebben, wij weten zeker van wel. Help!
Hallo,
Mijn verhaal gaat over het volgende:
Mijn vriend heeft bij een winkel 2 maanden geleden een goedgekeurd slot voor zijn buitenboord motor gekocht. Hier was ik bij. Hij heeft netjes in de winkel contant betaald en een papiertje meegekregen waarop met grote letters FACTUUR staat. Ook staat erop: betalingswijze contant. De werkneemster die ons geholpen heeft, heeft er ook nog een rode stempel op gezet met: DIT IS EEN WERKPLAATSBON. Omdat wij de combinatie van factuur, werkplaatsbon en betalingswijze contant niet helemaal snapte, hebben wij gevraagd of ze een handtekening wilde zetten dat het betaald was. Dit was niet nodig want het papier wat we mee kregen was ons bewijs dat we betaald zouden hebben omdat er factuur en betalingswijze contant op stond. Hier hebben wij dus op vertrouwd en hebben wij de winkel verlaten met het slot, die destijds gewoon contant betaald is.
Een aantal dagen geleden kregen wij een mail binnen van deze winkel met de vraag of wij het slot wat we destijds gehaald hebben, zouden willen betalen, omdat hun niet in hun administratie en de kassa kunnen terugvinden dat wij betaald hebben, met een factuur erbij. Hierop hebben wij geantwoord dat we wel betaald hebben en hebben we de factuur met de rode stempel en betalingswijze die we hadden toegevoegd aan deze mail en verzonden. Hierop antwoorde de winkel dat dit geen geldige kassabon is en geen bewijs is dat we betaald hebben, terwijl er duidelijk factuur op dit papier staat en dat de betalingswijze contant is en dat we het zelf afgehaald hebben.
Vandaag zijn we gebeld met nogmaals de vraag of we het willen betalen. Dit ging niet zonder stoten. We hebben gevraagd of de werkneemster die ons destijds heeft geholpen, het zich allemaal nog kon herinneren, maar zij gaf aan zich niet te herinneren dat ze ons ooit in de winkel heeft gezien en geholpen. Ook hebben we om camerabeelden gevraagd, maar dit had het bedrijf niet. Ze konden niet aantonen in hun administratie en kassa dat wij betaald hebben en wij zouden geen geldige bon hebben dat het betaald is, maar het lijkt mij dat er op een werkplaatsbon niet staat dat het een factuur is en dat de betalingswijzeer ook niet op staat? Ze gingen niet verder met ons in discussie, we moesten ze betalen, dat is er aan ons verteld en de telefoon werd opgehangen.
Wij weten zeker dat we betaald hebben, ik was erbij toen mijn vriend afrekende en zelfs om een handtekening vroeg, maar dat dit niet nodig was omdat het papier wat we hadden al bewijs genoeg was, ik zie het zo nog gebeuren. Daarnaast heeft de winkel een datum waarop wij het slot zouden zijn komen halen. Echter staat er op de factuur met betalingswijze dat we 5 dagen voor die datum geweest zijn en het gehaald hebben. Dus dit klopt al niet.
De winkel kan niet aantonen dat er betaald is in hun administratie, kassa of camera beelden, en wij hebben duidelijk een factuur waarop staat dat de betalingswijze contant was,alleen de rode stempel erop verwart het en zorgt ervoor dat de winkel dit noet als gelsig bewijs ziet. Wij hebbe het vermoeden dat de werkneemster die ons gejolpen heeft, het geld zelf in haar zak geeft gestoken, en wij zijn hier de dupe van.
Wat zijn onze rechten hierin? Wie heeft er gelijk? En moeten wij dubbel betalen terwijl we zeker weten dat we al betaald hebben en volgens ons toch een duidelijk bewijs hebbe dat we betaald hebben? Wie kan ons helpen?(hiermee bedoel ik geen loket of kanton rechter, vewone rechter of bemiddelaar, maar gewoon de mensen thuis en hun ervaringen) Wij zijn geen wanbetalers en betalen altijd alles gelijk meteen, en als het opgestuurd word altijd uiterlijk binnen 2 dagen. Ik hoor graag van jullie! Alvast bedankt!
Topantwoord
Om hoeveel geld gaat het?
Als het een groot bedrag is, kan hij misschien eenbankopname van dat bedrag tonen?
Het is niet een heel groot bedrag, net een aantal euro's boven de 100 euro.
Bank, Ik lees Contant.....
Sommigedrnkrn: ik ook, maar om contact te betalen doe je vaak een bankopname....
Heel simpel, wie stelt moet bewijzen. De verkoper zegt dat u niet betaald heeft, dan is het aan hem om dat aan te tonen. Is het logisch dat iemand een slot meekrijgt die niet betaald is met daarbij een factuur met daarop contant? Dat lijkt mij van niet. Dat de verkoper zijn administratie niet op orde heeft is niet uw verantwoordelijkheid.
Uitgaande dat u eerlijk bent, geef eenmalig aan dat u een factuur hebt met daarop de betaalwijze contant en dat u die factuur meteen voldaan hebt. Mochten ze blijven lastig doen kunt u aangeven dat u een verschoond wil blijven van verdere communicatie. Mocht dat op niets uitdraaien zal de verkoper een incassobureau in de arm moeten nemen, maar dan moeten zij bewijs aanleveren dat ze een vordering op u hebben. Dat gaat ze niet lukken.
Zij hebben alleen een aankoopbewijs van het slot toen zij het inkochten, en volgens hun een openstaande factuur. Ze hebben ons verteld dat ze altijd een kassabon plaatsen in hum administratie als er iets verkocht is. Deze kunnen ze niet terug vinden, waardoor hun denken dat wij niet betaald hebben. We weten momenteel niet wat we moeten doen. Een incassobedrijf voor dat bedrag is ook weer overdreven, dan kost het incassobedrijf meer dan wat het slot heeft gekost. Vreemd dat er factuur op staay en betalingswijze: contant staat op een volgens hun gegevens werkbon, die geen kassabon of iets soortgelijks zou zijn en geen bewijs is dat het betaald is. Wat zou zo'n bedrijf eigenlijk allemaal kunnen doen?
Gewoon een incasso starten en veel mensen raken daar zo van over hun theewater dat ze maar betalen.
Ik heb een "slechte gedachten hoofd". Misschien heeft de werkneemster de centjes zelf in haar zakje gestoken? Zou zomaar kunnen maar ja, ik ben een slechte denkerd.
Wat bedoel je met deze reactie?
Lees het antwoord van @diumenge maar: dat bedoel ik. Dat kan er dus ook hebben plaatsgevonden.
dit was prcs mijn eerste gedacht en meestal zit ik er niet ver naast al kan ik uiteraard niets bewijzen....
Je hebt het slot, je hebt betaald en je het een factuur. Het enige dat je nooit zult krijgen is een garantie dat die winkel geen incassobureau in zal schakelen, dat zouden ze best kunnen proberen en dan moet je die rit uitzitten.
Voor een bedrag net een paar euro's iets boven de 100 euro? Dan denk ik dat het bedrijf nog meer geld kwijt is aan het incassobureau dan dat het winst heeft.
Eigenlijk zeg je nu dat het loont iedere rekening onder de €100 gewoon niet te betalen.
Nee zo bedoel ik dat niet als dat zo overgekomen is. Sorry.
U hoeft u niet te verontschuldigen hoor. Tot op zekere hoogte hebt u gelijk, het zal niet lonen, maar als ze het uit principe toch doen moet u daar niet van schrikken.
Nee daar moeten we inderdaad niet van schrikken. Ik heb een schriftelijke, aangetekende brief opgesteld waarin we ons verhaal uitleggen en duidelijk maken niet dubbel te betalen en wat wij verwachten van die winkel. Ook hebben we de stappen erin gezet die we gaan ondernemen, zoals geen contact meer als de winkel geen schriftelijk bewijs kan tonen dat het niet betaald is, een juridisch loket inschakelen(gratis advies) en misschien zelfs een politie melding, mocht het niet lukken en de verkeerde kant op gaan. Dus dat is wel goed denk ik.
Als je gaat uitrekenen hoeveel tijd en moeite u hier nu al ingestoken heeft bent u mogelijk al meer geld kwijt bent dan als u die rekening nog een keer betaald had. Het argument dat een incasso niet loont geldt ook voor uzelf, als ze een incasso willen starten kunt u ze niet tegenhouden.
Verder is schriftelijk bewijs dat u niet betaalt heeft onbestaanbaar, de enige die het bewijs zou kunnen overleggen dat u betaald heeft bent u zelf met een factuur met een stempel contact voldaan erop en dat heeft u niet. Mocht u ooit voor de kantonrechter komen dan zal de winkel aannemelijk moeten maken waarom ze u wel de goederen met een factuur meegegeven hebben zonder u te laten betalen en dan kunt u ook uw verhaal doen. Goede kans dat u wint en ook een kans dat u die €100 tiendubbel mag betalen.
Nou Henk, dat heeft ie dus wel!!!!
Sorry, maar wie heeft wat dus wel?
Als de aankoop niet goed geregisteerd is dan moeten ze een kasverschil hebben gehad, als ze dat niet hadden dan heeft iemand dat geld in zijn/haar zak gestoken. Is verder hun probleem, het is totaal niet logisch om een artikel mee te geven zonder betaling. Lijkt mij dat geen enkel incassobureau deze opdracht zal aannemen, want er is tenslotte geen bewijs.
Je schrijft dat de winkel niet kan aantonen dat er betaald is, dat is niet relevant. Ze kunnen niet aantonen dat er niet betaald is en hebben dus geen poot om op te staan. Je weet zelf zeker dat jullie wel betaald hebben, dat maakt het verder hun probleem.
Weet u nog hoe (in welke biljetten/munten) u betaald heeft? Als dit "precies gepast" was dan zou puur in theorie het betaalde bedrag niet in de kassa van de zaak kunnen zijn beland. Is er dus wisselgeld verstrekt aan u? Weet u nog welke munten/biljetten en of de verkoper dat uit een kassa gehaald heeft en of die kassa direct bij u was dat u gezien heeft. Wel verdacht dat de verkoper u niet herinnerd.
In elk geval ga ik van uw eerlijkheid uit en zal het bedrijf een zaak tegen u moeten aanspannen.
Wij hebben gepast betaald en het papier wat we mee gekregen hebben meteen in onze administratie bij betaalde rekeningen gestopt. We moesten speciaal naar de boekhouder om dit papier voor de dag te toveren, want deze map lag inmiddels bij de boekhouder. We hebben die dag bij thuiskomst ook tegen de ouders van mijn vriend, die hun huis huren bij ons en dus bij ons wonen, gezegd dat het betaald is. Dus het lijkt mij dat de winkel fout is. Het slot is zakelijk gekocht, dus niet particulier.
Geachte Annoniempje,
Dit is een bizar verhaal.
Om welke winkel gaat het en hoe komen ze aan uw telefoonnummer en mailadres?
Ik ga geen namen noemen, maar mijn vriend had het slot nodig voor zijn bedrijfsboot. Mijn vriend heeft een bedrijf en nieuwe boot laten bouwen voor zijn werk(eigen baas), daarvoor was het slot nodig. De contactgegevens van mijn vriend zijn bedrijf zijn bekend bij de winkel, vandaar dat die winkel ons kon contacteren. Wij hebben niet voor op rekening gekozen, want dat vinden wij niet handig.
Geachte Anoniempje,
Als u de naam van het bedrijf niet noemt, kunnen wij u ook geen goed advies geven.
Geboren amsterdammer: wat een onzin!
@gba, als je perse de naam van het bedrijf nodig hebt om een goed advies te geven lijkt het mij verstandiger geen reactie te geven op de vraag van de TS. Het is een gewoonte van u die vraag steeds weer te stellen maar heeft totaal geen toegevoegde waarde.
Namen noemen op internet is nooit goed, dan kun je beter privé contact opnemen met elkaar.
@Annoniempje,
Ik weet niet waarom u dit bedrijf in bescherming neemt.
Nu lijkt het net alsof u deze kwestie heeft verzonnen.....
@GEBOREN AMSTERDAMMER,
Reageer aub niet als u denk dat dit verhaal verzonnen is, want dat is het dus niet. Ik neem de winkel niet in bescherming, ik zeg alleen als je de naam wil weten dat je me dan privé moet contacteren.
@Annoniempje,
Elkaar privé contacteren kan niet op dit forum.
U stelt, dat u heeft betaald voor een product en hiervan een papieren bon heeft.
Het bedrijf beweert, dat deze papieren bon geen betaalbewijs is.
U zoekt op dit forum hulp en advies.
Dan ben u dus ook genoodzaakt om alles openbaar te maken.
Anders kunt u wachten op een incassobureau en daarna een gerechtsdeurwaarder.
Nou, het lijkt mij dat als de rechter ziet dat de betalingswijze contant is, dat dit voldoende informatie is. Maar wij schrikken er niet van als het inderdaad zo ver komt dat er een deurwaarder voor net iets meer euro's dan 100 euro aan de deur staat. Dan laten wij netjes zien dat wij contant voldaan hebben. Het woordje contant is al meer dan voldoende. Daarnaast ontvang ik zo geen goed advies van u. En dan bedoel ik niet dat ik de naam had moeten geven, maar wat we het beste kunnen doen om te voorkomen dat we moeten betalen. Een schriftelijke, aangetekende brief conform de lay-out van voorbeeldbrieven van het juridisch loket is al gemaakt.
Dan ben u dus ook genoodzaakt om alles openbaar te maken.
@g.b.a Dat is niet aan u om dit te bepalen, dus als u de naam van de zaak weet kunt u het oplossen, gaat u er dan zelf even achteraan.
Ik heb veel gevoel voor humor zeker voor dit soort vragen die u in div. topics stelt, maar vindt het netjes en verstandig dat de TS de naam van de zaak niet openbaar maakt. Uiteindelijk gaat het hier om een verschil van mening over de betaling.
@Gerbera,
Deze (nu nog) kleine kwestie kan snel uit de hand lopen met incassokosten, etc.
De vriend van TS wordt door dit bedrijf beticht van diefstal.
Maar het kan ook zijn dat de betreffende medewerkster van dit bedrijf geld achterover heeft gedrukt....
@Annoniempje,
Wat ik mis in uw verhaal is, waarom u en uw partner niet meteen de eigenaar (bedrijfsleider.... /directeur.......?) erbij hebben gehaald?
@g,b,a en dan nog wat heeft de naam van de zaak voor nut, de TS heeft bewijs dat er betaald is dus laat die incasso en het vervolg daarvan maar komen. En wie mogelijk het geld achterover heeft gedrukt zoeken ze op die zaak maar uit. Verder de div. reacties gaan lezen wordt u een stuk wijzer waarmee de TS bezig is.
@GBA, ik denk dat ze inmiddels wel in contact staan met de eigenaar denk je ook niet? Of denk je dat de verkoper dit allemaal is opgestart?
U stelt, dat u heeft betaald voor een product en hiervan een papieren bon heeft.
Het bedrijf beweert, dat deze papieren bon geen betaalbewijs is.
En daar zit nu precies het probleem, daar heb je de naam van het bedrijf niet voor nodig.
Poeh, dat is een lastige en ik kom ook op de gedachte die @TERNOMIN al oppert. Op zich is het al zeer merkwaardig dat uw verzoek om op de factuur te vermelden dat die betaald is werd geweigerd. Dat was, zoals kennelijk wel door u zo bedoeld, het enige bewijs geweest dat u zoals aangegeven op fde factuur had voldaan aan de voorwaarde 'contant betalen'. Op zichzelf is dat al merkwaardig omdat het vrijwel niet meer voorkomt dat er om contante betaling wordt gevraagd omdat er dan via een bank niets m.b.t. een betaling te bewijzen is.
Uw vriend kan evenwel m.i. stellen dat d verkoper dan maar dient te bwijzen dat er inderdaad niet contavnt is betaald maar dat blijft dan toch een zeer kwalijke kwestie.
U kunt ook nog aanvoeren dat het wel erg merkwaardig is dat juist op basis van de voorwaarde contant betalen het slot dan zonder betaling zou zijn meegegeven. Mogelijk is dat zelfs nog sterker. U heeft dat per saldo ook zelf zo aangenomen.
Op basis van al deze merkwaardigheden lijkt het mij niet zinloos om met u/ uw vriend met uw verhaal een bezoek brengen aan een politiebureau en daar melding maken. Op zich kunt u ook nader advies vragen bij een www.juridischloket.nl
Mijn advies is hoe dan ook vooralsnog niet te betalen maar wel schriftelijk/ aangetekend verzenden heel duidelijk kenbaar te maken dat u wel degelijk heeft betaald en ook het slot mee mocht nemen op basis van ook op dat moment contant te hebben betaald. Mogelijk is er bij https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/ een voorbeeld te vinden. Wacht dan in ieder geval de reactie op die brief af.
Ok bedankt! We schrikken er in ieder geval niet als er een deurwaarder aan de deur staat, ook hebben we de brief opgesteld waar u het over heeft, dus komt wel goed denk ik!
Het is toch niet zo dat je een kassabon moet hebben en je daarmee moet bewijzen dat je contant betaald hebt. Een kassabon kun je, als je daar zin in hebt, ook meteen weer weggooien.
De winkel vermoed dat uw vriend niet betaald heeft, daar zal het bij blijven want bewijzen kunnen ze het niet.
Kennelijk is uw vriend wel een bekende van de winkel want ze kennen zijn telefoonnummer en (e-mail)adres.
Ik zou me niet druk maken, kan me niet voorstellen dat hij met alleen vermoedens een incassobureau inschakelt en wat dan nog, u heeft gezien dat uw vriend betaald heeft.
Wanneer de winkel blijft zeuren om betaling, kenbaar maken dat uw vriend niet nog eens gaat betalen en laat ze maar gerust naar een incassobureau of rechter stappen,
.
Hallo, voor nog meer informatie, mijn vriend heeft het namens zijn bedrijf gekocht(hij is eigen baas). Je kunt ervoor kiezen als bedrijf om dit op rekening te laten zetten of niet. Wij hebben hier niet voor gekozen en contant voldaan. De winkel zelf deed zelfs moeilijk over het op rekening zetten. Bij thuiskomst nadat we het slot hadden gekocht, hebben wij het papier wat we mee gekregen hebben in de winkel, waarvan wij dachten dat het ons betalingsbewijs was, meteen in onze administratie map gedaan onder de sectie betaalde rekeningen, dit hebben we ook aan huisgenoten(mijn schoonouders) vermeld destijds dat het slot al contant betaald was in de winkel. Sorry voor eventuele typfouten in mijn verhaal, maar mijn toetsenbord reageert af en toe niet goed.
Hallo, voor nog meer informatie, mijn vriend heeft het namens zijn bedrijf gekocht(hij is eigen baas). Je kunt ervoor kiezen als bedrijf om dit op rekening te laten zetten of niet. Wij hebben hier niet voor gekozen en contant voldaan. De winkel zelf deed zelfs moeilijk over het op rekening zetten. Bij thuiskomst nadat we het slot hadden gekocht, hebben wij het papier wat we mee gekregen hebben in de winkel, waarvan wij dachten dat het ons betalingsbewijs was, meteen in onze administratie map gedaan onder de sectie betaalde rekeningen, dit hebben we ook aan huisgenoten(mijn schoonouders) vermeld destijds dat het slot al contant betaald was in de winkel. Sorry voor eventuele typfouten in mijn verhaal, maar mijn toetsenbord reageert af en toe niet goed.
Geachte Anoniempje,
Als u de naam van het bedrijf niet noemt, kunnen wij u ook geen goed advies geven.
Onzin, de naam van het bedrijf veranderd niets aan de hele zaak. Het enige wat het doet is uw nieuwsgierigheid te bevredigen.
U vraagt wel vaker onzinnige informatie aan een TS die niets met de oplossing van doen hebben.
Eens, echt onzin dit!
De map lag toch bij de boekhouder.
Vreemd dat u tegen de schoonouders zegt dat het slot betaald is, is dat zo bijzonder dat u dat aan hun gaat vertellen?
Uw vriend zal een rekening gevraagd hebben I.v.m. de btw, wanneer ik een rekening contant betaal, wordt er Voldaan opgeschreven en ondertekend.
Waarom heeft uw vriend er niet opgestaan dat duidelijk op de rekening aangegeven zou worden dat deze betaald is, hij is toch zelf ook zakenman?
Malty is het vreemd dat de map al bij de boekhouder lag voordat er contact met ons werd opgenomen door de winkel? Mijn schoonouders zijn op de hoogte van alles in de boekhouding, als 2e zekerheid, het is een familiebedrijfje en schoonouders werken mee, verder geen personeel, behalve ik en mijn man, dan lijkt het mij niet vreemd dat iedereen op de hoogte is van de gang van zaken. Mijn man werkt op de boot, ik ook en schoonouders houden de winkel bij.
Sorry, heb niet goed gelezen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer