AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 15, 2020 om 18:14
Geldzaken & recht

Bedrijf beweert dat we niet betaald hebben, wij weten zeker van wel. Help!

Hallo,

Mijn verhaal gaat over het volgende:

Mijn vriend heeft bij een winkel 2 maanden geleden een goedgekeurd slot voor zijn buitenboord motor gekocht. Hier was ik bij. Hij heeft netjes in de winkel contant betaald en een papiertje meegekregen waarop met grote letters FACTUUR staat. Ook staat erop: betalingswijze contant. De werkneemster die ons geholpen heeft, heeft er ook nog een rode stempel op gezet met: DIT IS EEN WERKPLAATSBON. Omdat wij de combinatie van factuur, werkplaatsbon en betalingswijze contant niet helemaal snapte, hebben wij gevraagd of ze een handtekening wilde zetten dat het betaald was. Dit was niet nodig want het papier wat we mee kregen was ons bewijs dat we betaald zouden hebben omdat er factuur en betalingswijze contant op stond. Hier hebben wij dus op vertrouwd en hebben wij de winkel verlaten met het slot, die destijds gewoon contant betaald is.

Een aantal dagen geleden kregen wij een mail binnen van deze winkel met de vraag of wij het slot wat we destijds gehaald hebben, zouden willen betalen, omdat hun niet in hun administratie en de kassa kunnen terugvinden dat wij betaald hebben, met een factuur erbij. Hierop hebben wij geantwoord dat we wel betaald hebben en hebben we de factuur met de rode stempel en betalingswijze die we hadden toegevoegd aan deze mail en verzonden. Hierop antwoorde de winkel dat dit geen geldige kassabon is en geen bewijs is dat we betaald hebben, terwijl er duidelijk factuur op dit papier staat en dat de betalingswijze contant is en dat we het zelf afgehaald hebben.

Vandaag zijn we gebeld met nogmaals de vraag of we het willen betalen. Dit ging niet zonder stoten. We hebben gevraagd of de werkneemster die ons destijds heeft geholpen, het zich allemaal nog kon herinneren, maar zij gaf aan zich niet te herinneren dat ze ons ooit in de winkel heeft gezien en geholpen. Ook hebben we om camerabeelden gevraagd, maar dit had het bedrijf niet. Ze konden niet aantonen in hun administratie en kassa dat wij betaald hebben en wij zouden geen geldige bon hebben dat het betaald is, maar het lijkt mij dat er op een werkplaatsbon niet staat dat het een factuur is en dat de betalingswijzeer ook niet op staat? Ze gingen niet verder met ons in discussie, we moesten ze betalen, dat is er aan ons verteld en de telefoon werd opgehangen.

Wij weten zeker dat we betaald hebben, ik was erbij toen mijn vriend afrekende en zelfs om een handtekening vroeg, maar dat dit niet nodig was omdat het papier wat we hadden al bewijs genoeg was, ik zie het zo nog gebeuren. Daarnaast heeft de winkel een datum waarop wij het slot zouden zijn komen halen. Echter staat er op de factuur met betalingswijze dat we 5 dagen voor die datum geweest zijn en het gehaald hebben. Dus dit klopt al niet.

De winkel kan niet aantonen dat er betaald is in hun administratie, kassa of camera beelden, en wij hebben duidelijk een factuur waarop staat dat de betalingswijze contant was,alleen de rode stempel erop verwart het en zorgt ervoor dat de winkel dit noet als gelsig bewijs ziet. Wij hebbe het vermoeden dat de werkneemster die ons gejolpen heeft, het geld zelf in haar zak geeft gestoken, en wij zijn hier de dupe van.

Wat zijn onze rechten hierin? Wie heeft er gelijk? En moeten wij dubbel betalen terwijl we zeker weten dat we al betaald hebben en volgens ons toch een duidelijk bewijs hebbe dat we betaald hebben? Wie kan ons helpen?(hiermee bedoel ik geen loket of kanton rechter, vewone rechter of bemiddelaar, maar gewoon de mensen thuis en hun ervaringen) Wij zijn geen wanbetalers en betalen altijd alles gelijk meteen, en als het opgestuurd word altijd uiterlijk binnen 2 dagen. Ik hoor graag van jullie! Alvast bedankt!

7700 15 Rapporteer

Topantwoord

getty
door getty - Dec 15, 2020 om 18:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Om hoeveel geld gaat het?

Als het een groot bedrag is, kan hij misschien eenbankopname van dat bedrag tonen?

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 15, 2020 om 18:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet een heel groot bedrag, net een aantal euro's boven de 100 euro.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 16, 2020 om 09:45
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bank,  Ik lees Contant.....

getty
door getty Dec 16, 2020 om 13:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Sommigedrnkrn: ik ook, maar om contact te betalen doe je vaak een bankopname....

ne
door neodutchio - Dec 15, 2020 om 18:29
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Heel simpel, wie stelt moet bewijzen. De verkoper zegt dat u niet betaald heeft, dan is het aan hem om dat aan te tonen. Is het logisch dat iemand een slot meekrijgt die niet betaald is met daarbij een factuur met daarop contant? Dat lijkt mij van niet. Dat de verkoper zijn administratie niet op orde heeft is niet uw verantwoordelijkheid.

Uitgaande dat u eerlijk bent, geef eenmalig aan dat u een factuur hebt met daarop de betaalwijze contant en dat u die factuur meteen voldaan hebt. Mochten ze blijven lastig doen kunt u aangeven dat u een verschoond wil blijven van verdere communicatie. Mocht dat op niets uitdraaien zal de verkoper een incassobureau in de arm moeten nemen, maar dan moeten zij bewijs aanleveren dat ze een vordering op u hebben. Dat gaat ze niet lukken.

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 15, 2020 om 19:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zij hebben alleen een aankoopbewijs van het slot toen zij het inkochten, en volgens hun een openstaande factuur. Ze hebben ons verteld dat ze altijd een kassabon plaatsen in hum administratie als er iets verkocht is. Deze kunnen ze niet terug vinden, waardoor hun denken dat wij niet betaald hebben. We weten momenteel niet wat we moeten doen. Een incassobedrijf voor dat bedrag is ook weer overdreven, dan kost het incassobedrijf meer dan wat het slot heeft gekost. Vreemd dat er factuur op staay en betalingswijze: contant staat op een volgens hun gegevens werkbon, die geen kassabon of iets soortgelijks zou zijn en geen bewijs is dat het betaald is. Wat zou zo'n bedrijf eigenlijk allemaal kunnen doen?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 15, 2020 om 20:08
2095 Antwoorden / Vragen

Gewoon een incasso starten en veel mensen raken daar zo van over hun theewater dat ze maar betalen.

tenormin
door tenormin - Dec 15, 2020 om 19:29
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb een "slechte gedachten hoofd". Misschien heeft de werkneemster de centjes zelf in haar zakje gestoken? Zou zomaar kunnen maar ja, ik ben een slechte denkerd.

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 15, 2020 om 20:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat bedoel je met deze reactie?

tenormin
door tenormin Dec 15, 2020 om 21:27
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Lees het antwoord van @diumenge maar: dat bedoel ik. Dat kan er dus ook hebben plaatsgevonden.

1paul
door 1paul Dec 17, 2020 om 08:55
3173 Antwoorden / 0 Vragen

dit was prcs mijn eerste gedacht en meestal zit ik er niet ver naast al kan ik uiteraard niets bewijzen....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 15, 2020 om 20:06
2095 Antwoorden / Vragen

Je hebt het slot, je hebt betaald en je het een factuur. Het enige dat je nooit zult krijgen is een garantie dat die winkel geen incassobureau in zal schakelen, dat zouden ze best kunnen proberen en dan moet je die rit uitzitten.

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 15, 2020 om 20:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Voor een bedrag net een paar euro's iets boven de 100 euro? Dan denk ik dat het bedrijf nog meer geld kwijt is aan het incassobureau dan dat het winst heeft.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 15, 2020 om 22:17
2095 Antwoorden / Vragen

Eigenlijk zeg je nu dat het loont iedere rekening onder de €100 gewoon niet te betalen.

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 16, 2020 om 09:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee zo bedoel ik dat niet als dat zo overgekomen is. Sorry.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 16, 2020 om 12:34
2095 Antwoorden / Vragen

U hoeft u niet te verontschuldigen hoor. Tot op zekere hoogte hebt u gelijk, het zal niet lonen, maar als ze het uit principe toch doen moet u daar niet van schrikken.

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 16, 2020 om 12:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee daar moeten we inderdaad niet van schrikken. Ik heb een schriftelijke, aangetekende brief opgesteld waarin we ons verhaal uitleggen en duidelijk maken niet dubbel te betalen en wat wij verwachten van die winkel. Ook hebben we de stappen erin gezet die we gaan ondernemen, zoals geen contact meer als de winkel geen schriftelijk bewijs kan tonen dat het niet betaald is, een juridisch loket inschakelen(gratis advies) en misschien zelfs een politie melding, mocht het niet lukken en de verkeerde kant op gaan. Dus dat is wel goed denk ik.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 16, 2020 om 13:58
2095 Antwoorden / Vragen

Als je gaat uitrekenen hoeveel tijd en moeite u hier nu al ingestoken heeft bent u mogelijk al meer geld kwijt bent dan als u die rekening nog een keer betaald had. Het argument dat een incasso niet loont geldt ook voor uzelf, als ze een incasso willen starten kunt u ze niet tegenhouden.
Verder is schriftelijk bewijs dat u niet betaalt heeft onbestaanbaar, de enige die het bewijs zou kunnen overleggen dat u betaald heeft bent u zelf met een factuur met een stempel contact voldaan erop en dat heeft u niet. Mocht u ooit voor de kantonrechter komen dan zal de winkel aannemelijk moeten maken waarom ze u wel de goederen met een factuur meegegeven hebben zonder u te laten betalen en dan kunt u ook uw verhaal doen. Goede kans dat u wint en ook een kans dat u die €100 tiendubbel mag betalen.

1paul
door 1paul Dec 17, 2020 om 08:56
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Nou Henk, dat heeft ie dus wel!!!!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 17, 2020 om 11:04
2095 Antwoorden / Vragen

Sorry, maar wie heeft wat dus wel?

diumenge
door diumenge - Dec 15, 2020 om 20:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als de aankoop niet goed geregisteerd is dan moeten ze een kasverschil hebben gehad, als ze dat niet hadden dan heeft iemand dat geld in zijn/haar zak gestoken. Is verder hun probleem, het is totaal niet logisch om een artikel mee te geven zonder betaling. Lijkt mij dat geen enkel incassobureau deze opdracht zal aannemen, want er is tenslotte geen bewijs.

Je schrijft dat de winkel niet kan aantonen dat er betaald is, dat is niet relevant. Ze kunnen niet aantonen dat er niet betaald is en hebben dus geen poot om op te staan. Je weet zelf zeker dat jullie wel betaald hebben, dat maakt het verder hun probleem.

mahadma
door mahadma - Dec 15, 2020 om 21:12
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Weet u nog hoe (in welke biljetten/munten) u betaald heeft? Als dit "precies gepast" was dan zou puur in theorie het betaalde bedrag niet in de kassa van de zaak kunnen zijn beland. Is er dus wisselgeld verstrekt aan u? Weet u nog welke munten/biljetten en of de verkoper dat uit een kassa gehaald heeft en of die kassa direct bij u was dat u gezien heeft. Wel verdacht dat de verkoper u niet herinnerd.

In elk geval ga ik van uw eerlijkheid uit en zal het bedrijf een zaak tegen u moeten aanspannen.

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 16, 2020 om 00:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben gepast betaald en het papier wat we mee gekregen hebben meteen in onze administratie bij betaalde rekeningen gestopt. We moesten speciaal naar de boekhouder om dit papier voor de dag te toveren, want deze map lag inmiddels bij de boekhouder. We hebben die dag bij thuiskomst ook tegen de ouders van mijn vriend, die hun huis huren bij ons en dus bij ons wonen, gezegd dat het betaald is. Dus het lijkt mij dat de winkel fout is. Het slot is zakelijk gekocht, dus niet particulier.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 15, 2020 om 21:28
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Annoniempje,

Dit is een bizar verhaal.

Om welke winkel gaat het en hoe komen ze aan uw telefoonnummer en mailadres?

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 16, 2020 om 00:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga geen namen noemen, maar mijn vriend had het slot nodig voor zijn bedrijfsboot. Mijn vriend heeft een bedrijf en nieuwe boot laten bouwen voor zijn werk(eigen baas), daarvoor was het slot nodig. De contactgegevens van mijn vriend zijn bedrijf zijn bekend bij de winkel, vandaar dat die winkel ons kon contacteren. Wij hebben niet voor op rekening gekozen, want dat vinden wij niet handig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 16, 2020 om 02:56
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Anoniempje,

Als u de naam van het bedrijf niet noemt, kunnen wij u ook geen goed advies geven.

getty
door getty Dec 16, 2020 om 08:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Geboren amsterdammer: wat een onzin!

gerbera
door gerbera Dec 16, 2020 om 08:47
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@gba, als je perse de naam van het bedrijf nodig hebt om een goed advies te geven lijkt het mij verstandiger geen reactie te geven op de vraag van de TS. Het is een gewoonte van u die vraag steeds weer te stellen maar heeft totaal geen toegevoegde waarde.

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 16, 2020 om 09:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Namen noemen op internet is nooit goed, dan kun je beter privé contact opnemen met elkaar.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 16, 2020 om 12:36
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Annoniempje,

Ik weet niet waarom u dit bedrijf in bescherming neemt.

Nu lijkt het net alsof u deze kwestie heeft verzonnen.....

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 16, 2020 om 13:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

@GEBOREN AMSTERDAMMER,

Reageer aub niet als u denk dat dit verhaal verzonnen is, want dat is het dus niet. Ik neem de winkel niet in bescherming, ik zeg alleen als je de naam wil weten dat je me dan privé moet contacteren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 16, 2020 om 13:12
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Annoniempje,

Elkaar privé contacteren kan niet op dit forum.

U stelt, dat u heeft betaald voor een product en hiervan een papieren bon heeft.

Het bedrijf beweert, dat deze papieren bon geen betaalbewijs is.

U zoekt op dit forum hulp en advies.

Dan ben u dus ook genoodzaakt om alles openbaar te maken.

Anders kunt u wachten op een incassobureau en daarna een gerechtsdeurwaarder.

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 16, 2020 om 14:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, het lijkt mij dat als de rechter ziet dat de betalingswijze contant is, dat dit voldoende informatie is. Maar wij schrikken er niet van als het inderdaad zo ver komt dat er een deurwaarder voor net iets meer euro's dan 100 euro aan de deur staat. Dan laten wij netjes zien dat wij contant voldaan hebben. Het woordje contant is al meer dan voldoende. Daarnaast ontvang ik zo geen goed advies van u. En dan bedoel ik niet dat ik de naam had moeten geven, maar wat we het beste kunnen doen om te voorkomen dat we moeten betalen. Een schriftelijke, aangetekende brief conform de lay-out van voorbeeldbrieven van het juridisch loket is al gemaakt.

gerbera
door gerbera Dec 16, 2020 om 14:45
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Dan ben u dus ook genoodzaakt om alles openbaar te maken.

@g.b.a Dat is niet aan u om dit te bepalen, dus als u de naam van de zaak weet kunt u het oplossen, gaat u er dan zelf even achteraan.
Ik heb veel gevoel voor humor zeker voor dit soort vragen die u in div. topics stelt, maar vindt het netjes en verstandig dat de TS de naam van de zaak niet openbaar maakt. Uiteindelijk gaat het hier om een verschil van mening over de betaling.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 17, 2020 om 02:48
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Deze (nu nog) kleine kwestie kan snel uit de hand lopen met incassokosten, etc.

De vriend van TS wordt door dit bedrijf beticht van diefstal.

Maar het kan ook zijn dat de betreffende medewerkster van dit bedrijf geld achterover heeft gedrukt....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 17, 2020 om 02:55
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Annoniempje,

Wat ik mis in uw verhaal is, waarom u en uw partner niet meteen de eigenaar (bedrijfsleider.... /directeur.......?) erbij hebben gehaald?

gerbera
door gerbera Dec 17, 2020 om 09:18
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@g,b,a en dan nog wat heeft de naam van de zaak voor nut, de TS heeft bewijs dat er betaald is dus laat die incasso en het vervolg daarvan maar komen. En wie mogelijk het geld achterover heeft gedrukt zoeken ze op die zaak maar uit. Verder de div. reacties gaan lezen wordt u een stuk wijzer waarmee de TS bezig is.

pino123
door pino123 Dec 17, 2020 om 09:23
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@GBA, ik denk dat ze inmiddels wel in contact staan met de eigenaar denk je ook niet? Of denk je dat de verkoper dit allemaal is opgestart?
U stelt, dat u heeft betaald voor een product en hiervan een papieren bon heeft.

Het bedrijf beweert, dat deze papieren bon geen betaalbewijs is.

En daar zit nu precies het probleem, daar heb je de naam van het bedrijf niet voor nodig.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2020 om 21:33
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Poeh, dat is een lastige en ik kom ook op de gedachte die @TERNOMIN al oppert. Op zich is het al zeer merkwaardig dat uw verzoek om op de factuur te vermelden dat die betaald is werd geweigerd. Dat was, zoals kennelijk wel door u zo bedoeld, het enige bewijs geweest dat u zoals aangegeven op fde factuur had voldaan aan de voorwaarde 'contant betalen'. Op zichzelf is dat al merkwaardig omdat het vrijwel niet meer voorkomt dat er om contante betaling wordt gevraagd omdat er dan via een bank niets m.b.t. een betaling te bewijzen is.
Uw vriend kan evenwel m.i. stellen dat d verkoper dan maar dient te bwijzen dat er inderdaad niet contavnt is betaald  maar dat blijft dan toch een zeer kwalijke kwestie.
U kunt ook nog aanvoeren dat het wel erg merkwaardig is dat juist op basis van de voorwaarde contant betalen het slot dan zonder betaling zou zijn meegegeven. Mogelijk is dat zelfs nog sterker. U heeft dat per saldo ook zelf zo aangenomen.

Op basis van al deze merkwaardigheden lijkt het mij niet zinloos om met u/ uw vriend met uw verhaal een bezoek brengen aan een politiebureau en daar melding maken. Op zich kunt u ook nader advies vragen bij een www.juridischloket.nl

Mijn advies is hoe dan ook vooralsnog niet te betalen maar wel schriftelijk/ aangetekend verzenden heel duidelijk kenbaar te maken dat u wel degelijk heeft betaald en ook het slot mee mocht nemen op basis van ook op dat moment contant te hebben betaald. Mogelijk is er bij https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/ een voorbeeld te vinden. Wacht dan in ieder geval de reactie op die brief af.

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 16, 2020 om 13:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ok bedankt! We schrikken er in ieder geval niet als er een deurwaarder aan de deur staat, ook hebben we de brief opgesteld waar u het over heeft, dus komt wel goed denk ik!

ma
door malty - Dec 15, 2020 om 22:44
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het is toch niet zo dat je een kassabon moet hebben en je daarmee moet bewijzen dat je contant betaald hebt. Een kassabon kun je, als je daar zin in hebt, ook meteen weer weggooien.
De winkel vermoed dat uw vriend niet betaald heeft, daar zal het bij blijven want bewijzen kunnen ze het niet.
Kennelijk is uw vriend wel een bekende van de winkel want ze kennen zijn telefoonnummer en (e-mail)adres.
Ik zou me niet druk maken, kan me niet voorstellen dat hij met alleen vermoedens een incassobureau inschakelt en wat dan nog, u heeft gezien dat uw vriend betaald heeft.
Wanneer de winkel blijft zeuren om betaling, kenbaar maken dat uw vriend niet nog eens gaat betalen en laat ze maar gerust naar een incassobureau of rechter stappen,

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 16, 2020 om 00:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

.

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 16, 2020 om 00:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo, voor nog meer informatie, mijn vriend heeft het namens zijn bedrijf gekocht(hij is eigen baas). Je kunt ervoor kiezen als bedrijf om dit op rekening te laten zetten of niet. Wij hebben hier niet voor gekozen en contant voldaan. De winkel zelf deed zelfs moeilijk over het op rekening zetten. Bij thuiskomst nadat we het slot hadden gekocht, hebben wij het papier wat we mee gekregen hebben in de winkel, waarvan wij dachten dat het ons betalingsbewijs was, meteen in onze administratie map gedaan onder de sectie betaalde rekeningen, dit hebben we ook aan huisgenoten(mijn schoonouders) vermeld destijds dat het slot al contant betaald was in de winkel. Sorry voor eventuele typfouten in mijn verhaal, maar mijn toetsenbord reageert af en toe niet goed.

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 - Dec 16, 2020 om 00:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo, voor nog meer informatie, mijn vriend heeft het namens zijn bedrijf gekocht(hij is eigen baas). Je kunt ervoor kiezen als bedrijf om dit op rekening te laten zetten of niet. Wij hebben hier niet voor gekozen en contant voldaan. De winkel zelf deed zelfs moeilijk over het op rekening zetten. Bij thuiskomst nadat we het slot hadden gekocht, hebben wij het papier wat we mee gekregen hebben in de winkel, waarvan wij dachten dat het ons betalingsbewijs was, meteen in onze administratie map gedaan onder de sectie betaalde rekeningen, dit hebben we ook aan huisgenoten(mijn schoonouders) vermeld destijds dat het slot al contant betaald was in de winkel. Sorry voor eventuele typfouten in mijn verhaal, maar mijn toetsenbord reageert af en toe niet goed.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 16, 2020 om 02:57
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Anoniempje,

Als u de naam van het bedrijf niet noemt, kunnen wij u ook geen goed advies geven.

ti
door tilpend Dec 16, 2020 om 07:03
134 Antwoorden / 0 Vragen

Onzin, de naam van het bedrijf veranderd niets aan de hele zaak. Het enige wat het doet is uw nieuwsgierigheid te bevredigen.

U vraagt wel vaker onzinnige informatie aan een TS die niets met de oplossing van doen hebben.

getty
door getty Dec 16, 2020 om 08:23
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Eens, echt onzin dit!

ma
door malty Dec 16, 2020 om 10:41
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De map lag toch bij de boekhouder.
Vreemd dat u tegen de schoonouders zegt dat het slot betaald is, is dat zo bijzonder dat u dat aan hun gaat vertellen?
Uw vriend zal een rekening gevraagd hebben I.v.m. de btw, wanneer ik een rekening contant betaal, wordt er Voldaan opgeschreven en ondertekend.
Waarom heeft uw vriend er niet opgestaan dat duidelijk op de rekening aangegeven zou worden dat deze betaald is, hij is toch zelf ook zakenman?

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 16, 2020 om 12:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Malty is het vreemd dat de map al bij de boekhouder lag voordat er contact met ons werd opgenomen door de winkel? Mijn schoonouders zijn op de hoogte van alles in de boekhouding, als 2e zekerheid, het is een familiebedrijfje en schoonouders werken mee, verder geen personeel, behalve ik en mijn man, dan lijkt het mij niet vreemd dat iedereen op de hoogte is van de gang van zaken. Mijn man werkt op de boot, ik ook en schoonouders houden de winkel bij.

ma
door malty Dec 16, 2020 om 13:37
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry, heb niet goed gelezen.

panter22
door panter22 - Dec 16, 2020 om 09:00
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt op naam van het bedrijf van je vriend het slot gekocht.
Je vriend betaalt normaal op rekening achteraf, maar omdat het voor jullie was, is het slot meteen contant afgerekend, zodat het buiten de boeken van je vriend bleef.
Het is ook buiten de kassa omgegaan. Je hebt in de werkplaats contant betaald, Dat staat op de factuur.
Omdat dit een ongebruikelijke? manier van betalen is,lijkt het er op dat er iets mis is gegaan. Misschien ligt het geld nog wel ergens in een la bij de winkel,
Is het niet ongebruikelijk de klant een werkplaatsbon mee te geven als factuur? De winkel moet toch wel een kopie hebben van de werkplaatsbon. Of zijn ze die kwijt?

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 16, 2020 om 09:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet wat die winkel allemaal doet. Het is in ieder geval niet oké. We hadden snel een slot nodig om te voorkomen dat we inkomsten misliepen, de nieuwe boot was bijna klaar voor gebruik, alleen het slot was nog nodig. Wij vinden het niet veilig om met een nieuwe boot rond te varen zonder motor slot, al 2x meegemaakt dat de motor gestolen werd(hier zaten sloten op), en als je dan geen goed slot hebt dat bij de verzekering goed gekeurd is, dan krijg je niks vergoed. Bedrijf lag stil en moest zo snel mogelijk weer starten, vandaar de haast om een slot en de gekozen betaalwijze. Naar verschillende winkels gebeld en deze winkel had een goedgekeurd slot, nou, we kwamen terug van de werf waar die nieuwe boot lag en gebouwd is en gelijk langs die winkel gereden na een telefoontje en contant in de winkel betaald en het betaalde slot mee genomen. Ik heb niet voor niets 2 ogen en mijn vriend ook niet voor niets, we hebben het allebei gezien dat het betaald is. Anders hadden we de winkel toch niet mogen verlaten met een onbetaald slot? En dan zou het toch vreemd zijn als wij niet betaald hadden dat wij de papieren die wij mee krijgen bij thuiskomst meteen in de administratie map stoppen in de sectie betaald? En dan zouden we toch ook niet tegen mijn inwonende schoonouders zeggen dat het betaald is? In die winkel is iets goed mis gegaan en wij weten niet wat. Maar onze vermoedens zijn dat het geld in eigen zak is gestoken. Van mij mogen ze een incassobureau inschakelen, maar ik twijfel of ze deze casus aannemen, en als ze dat doen, dan kost het de winkel denk ik meer dan dat het slot gekost heeft. Daarmee bedoel ik niet dat je dan toch niet hoeft te betalen als het een laag bedrag is, maar heeft dat dan wel zin? In ieder geval, wij zijn er erg van aangedaan en snappen het gewoon niet, het geeft ons het gevoel van machteloosheid en onrechtvaardigheid. Dit hebben we niet verdiend.

panter22
door panter22 Dec 16, 2020 om 10:13
6599 Antwoorden / Vragen

Het is duidelijk dat er iets niet goed is gegaan. Wat er met het geld gebeurd is, is jouw probleem niet.
Je kunt aantonen dat je contant betaald hebt, dmv die werkplaatsbon.
Je krijgt een werkplaatsbon waarop staat factuur, een rode stempel en betaalwijze contant.
Maar van die werkplaatsbon is geen kopie gemaakt?
Hoe kunnen ze een factuur maken zonder werkplaatsbon.En da wel per bank betalen?
De werkplaatsbon is toch een bewijs dat er iets afgeleverd is, want anders kun je van alles die factuur zetten.
En werkplaatsbon staat toch meestal in de computer en zo niet dan zal er in de administratie van de winkel toch nog een kopie van zijn.

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 16, 2020 om 12:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

De winkel heeft ook gezegd dat ze zelf alles met de hand doen, dus daar lijkt mij dan de fout te zitten?

panter22
door panter22 Dec 16, 2020 om 15:43
6599 Antwoorden / Vragen

Het lijkt mij dat er ergens in de winkel iets fout gegaan is. Omdat er op de factuur een andere datum staat dat jullie het slot hebben opgehaald dan op de werkplaatsbon die jullie meegekregen hebben.
Iemand moet zich herinnerd hebben dat jullie het slot opgehaald hebben, maar wist niet meer precies wanneer en dat jullie contant betaald hebben.
Heb je een kopietje van jullie bon aan de winkel gegeven?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 16, 2020 om 10:00
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zie;

U heeft  betaald bewijs voor BTW teruggave als bedrijf nodig en dit reeds terug gekregen.

Als een medewerkster  betaald erop zet is dat voldoende bewijs en haar foutje  is niet Uw probleem.

Zelf had ik een bedrijf met veel Contante verkoop en  de bank rekende kosten,  en betaalde erg veel contant.
De Iveco Daily  betaalde ik ook Contant...  veel telwerk maar  stortings kosten van de banken ontloop ik zo.

Contant betalen is legaal,  alleen als niet anders kan ging het  per bank...
Zelf  Salarissen personeel ging via envelop met contant en tekenen voor ontvangst.

Diverse Postbank/ING  & Rabo  klanten moesten voor Huur en zo vaak storten,  en dat is voordeliger dan mijn zakelijke rekening!

Een factuur moet nog betaald worden tenzij er Betaald op staat...  Contant of Bank hoeven ze niet eens te melden.
Ze vergeten blijkbaar dat U hier niets meer zult kopen en  als je de naam zou melden deze nog vele jaren te vinden is....
Dat is duurder dan een slot, ongeacht of U wel of niets betaalde...

Maar na incasso moeten ze via deurwaarder naar de rechtbank.... en  de kans op vrijspraak is na lezen  Contant  voldoende voor vrijspraak.
Ze zullen alleen controleren of U dit er niet zelf op heeft geschreven.

U is niet verantwoordelijk voor foutloze factuur/betaalbewijs, en kassa bon,  ik had zelf geschreven... dus niets  in kassa....
Belastingdienst  accepteerde dat ook!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 16, 2020 om 12:33
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@SDABTW,

Het is vreemd, dat TS de naam van het bedrijf niet wilt noemen.

Het lijkt nu net of TS het verhaal geeft verzonnen.

mr
door mrmoto Dec 16, 2020 om 12:48
167 Antwoorden / 4 Vragen

joh wat ben jij een achterdochtig figuur meneer de opgegraven amserdammer hoop dat ze in a'dam ook het gezegde kennen : Zoals de waard is vertrouwd die zijn gasten . Steek dat maar in je zak!

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 16, 2020 om 12:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen, geen ruzie aub, blijf bij het onderwerp, anders gaat het fout.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 16, 2020 om 13:15
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Annoniempje,

U kunt ook wachten op het incassobureau en daarna de gerechtsdeurwaarder.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 16, 2020 om 16:36
1389 Antwoorden / 10 Vragen

En na  een Incasso bureau  en gerechtsdeurwaarder op de zitting... die gezien bewijs van  Factuur met Contant  en/of Betaald erop!

Jammer van die kosten die  deze  verkoper maakte...
En als je  slim bent  kom je met tegen claim van  niet gewerkte uren +  reiskosten.
De verliezer betaalde alles en  bij geen bewijs van niet betalen ....
U heeeft een betaal bewijs en  verkoper niets....

Zullen ze niet blij van worden....
Als dit verhaal klopt is het 99,99%  kans op winst.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 17, 2020 om 03:03
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@SDIABTW,

Het gaat mij niet om een eventuele rechtzaak.

Waarom is niet meteen de eigenaar van dit bedrijf erbij gehaald?

Waarom houdt dit bedrijf "zijn poot stijf" voor zo'n relatief klein bedrag?

Is de caissière misschien familie van de eigenaar?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 17, 2020 om 10:52
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Dit bedrijf moet  een verkoopster  goed  uitleggen hoe bij hun een bon gemaakt moest worden.

Dat ze naast verkoop meer administratie doet, leuk voor rustige uren bezig te zijn.
Niet een willekeurige slot koper maar de werkgever moet voor eerlijk en  foutloos personeel zorgen.

Fraude of foutje,  dat doet er niet toe,   daar heeft  een koper niets mee te doen.
De kans bestaat dat deze Boekhoudster een Kasverschil had en  er iets bij gezocht heeft met zelfde bedrag Contant.
Na vele weken weet je niet meer wie of wat en als je  kasverschil en bon vind die gelijk bedrag hebben?

Ze vergeten dat als ik  3x niets betaalde en totaal  gelijk is aan  deze bon?
Als ik  €25+€35+€40 kocht en niets betaalde  en  U €100,-     dan vind je deze bon.... en niet mijn  3x  wanbetalingen!

De beste oplossing is Contant  alleen gepast accepteren en alles via Bank of Pin....
Dat is sluitende  kas en  bewijsbaar wederzijds.

Alleen  kom ik dan zelden nog omdat ik veel Contant kreeg,  70% contant en 30% online betalingen.. Pin had ik niet.
Mijn vermoeden dat een kasverschil en  het zou vermoedelijk deze moeten zijn........

mo
door mof - Dec 16, 2020 om 13:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft een papier waarop staat dat u contant heeft betaald of zult betalen. Zij hebben uw betaling niet in hun administratie staan, maar dat is niet uw probleem. Het is hun administratie. Uiteindelijk is uw recht dat u het slot in bezit heeft en daarmee het bedrijf eerst maar moet aantonen dat u niet de eigenaar bent en het bedrijf moet bewijzen dat u het 1) daar vamdaan heeft meegenomen, en 2) dat u nog niet heeft betaald.
Gewoon zeggen dat u heeft betaald, contant en laat hen maarbewijzen.

audb
door audb - Dec 16, 2020 om 13:22
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wat mij dan opvalt is dit : We hebben gevraagd of de werkneemster die ons destijds heeft geholpen, het zich allemaal nog kon herinneren, maar zij gaf aan zich niet te herinneren dat ze ons ooit in de winkel heeft gezien en geholpen.

Dan is het wel de vraag wie het dan is geweest die de slot heeft verkocht immers weten ze wel dat de slot door je vriend is aangenomen het lijkt mij toch echt niet dat je vriend de slot ergens gepakt heeft en iemand dat heeft gezien en daarnaast is er een bon uit geschreven.

Ik zou zelf even naar ze bellen om te vragen wie dan wel de bon heeft uitgeschreven en of deze dan ook even kan vertellen warneer dit is gebeurt.

Geven daar geen antwoord op geef dan aan dat je vriend met een gerust hart de rechtzaak tegemoed ziet omdat jij bij de aankoop aanwezig bent geweest.

Wel is het zo dat zakelijke klanten op rekening mogen kopen om dan achteraf te betalen.

Maar het blijft hoe dan ook slimmer om via een bank te betalen evt had jij dat kunnen doen om het later van je vriend terug te ontvangen.

AnnoniempjeE21
door AnnoniempjeE21 Dec 16, 2020 om 14:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat had inderdaad ook nog gekunt, inmiddels is er een schriftelijke, aangetekende brief opgesteld met daarin ons verhaal, standpunten en verwachtingen, conform de lay-out van voorbeeldbrieven van het juridisch loket. Dat is denk ik ook al wel een goede stap. Wij vermoeden dat de werkneemster het in haar eigen zak heeft gestoken, of het slot met het papier heeft klaargelegd en niet verwacht had dat we contant zouden betalen en dus vergeten is om de volgens hen echte kassabon mee te geven en het geld niet in de kassa heeft gestopt bijv. Wat ook al zo raar is. We hebben gezien dat de werkneemster die ons geholpen heeft, de boekhouding doet bij deze winkel, terwijl de winkel zelf aan de telefoon gezegd heeft dat dit niet zo is. Dus dat is al raar, dat klopt al niet. Spoort van geen kanten.

tenormin
door tenormin Dec 16, 2020 om 15:49
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@annoniempjee21, gisteren, Om 20:07 in reageer op dit antwoord: toen ik dat suggereerde, beantwoordde u mij: "wat bedoelt u"? En nu schrijft u zelf dat wij vermoeden dat de werkneemster het in haar eigen zak heeft gestoken! Dus zo vreemd was/is mijn gedachten gang toch niet?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 17, 2020 om 03:04
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Annoniempje,

Is de caissière misschien familie van de eigenaar?

1paul
door 1paul - Dec 17, 2020 om 08:53
3173 Antwoorden / 0 Vragen

wie eist bewijst, laat de winkel maar bewijzen dat u niet betaald heeft!!!!

bovendien heeft u een factuur mee gekregen waarop staat dat er contant betaald is, ze hebben geen poot om op te staan....