E.
door E. van Leersum Oct 9, 2024 om 12:12
Geldzaken & recht

Bedrijf factureert zonder mij te voren inf over de kosten, mag dat?

Het nieuwe huis dat we gekocht hebben heeft aan de voorkant een hek dat niet goed sluit, 1 paal staat scheef en een deel van het hek is 8cm lager dan de rest van het hek (geen gezicht).
We hebben contact opgenomen met het bedrijf dat het hek toen (6j geleden) geplaatst heeft. Ze vroegen ons om foto's die hebben we gestuurd. Toen wilden ze komen kijken en daarvoor hebben we een afspraak gemaakt. De monteur die toen kwam heeft met een waterpas dezelfde conclusies getrokken die wij ook al hadden. Eigenlijk hebben ze het hoek toen niet goed gezet dat heeft de monteur ook toegegeven.
Daarop kregen we een offerte. Omdat andere werkzaamheden in ons nieuwe huis prioriteit hebben, sturen we het bedrijf een mail waarin we schrijven af te zien van verdere afname van hun diensten.
Vervolgens ontvangen we tot onze verbazing een factuur met daarop voorrijkosten en kosten van de monteur voor werkzaamheden ter plekke uitgevoerd. De moneur heeft alleen maar gekeken en langs het hek gelopen met een waterpas.

Het bedrijf heeft van te voren ons niet op de hoogte gebracht van deze kosten en geven dat in de laatste mail ook toe:
Het was onze fout dat er niet goed gecommuniceerd is naar u toe dat hier kosten aan verbonden zijn als we voorrijden en u gebruikt maakt van onze diensten.
In de mail wordt ook gerefereerd naar werkzaamheden van de monteur, maar dat had mijn partner al gedaan.
Het bedrijf wil uit "coulance" de voorrijkosten niet berekenen maar wil wel dat we voor de monteur betalen. Dit hadden zij dan toch van te voren moeten communiceren? Nu moeten we dit betalen omdat we niet ingaan op de offerte maar dit wisten wij niet.
Ondertussen is er een regelmatige mailwisseling met dit bedrijf en ik wil er eigenlijk wel duidelijkheid over hebben. Moet ik betalen of niet?

294 6 Rapporteer
ne
door neodutchio - Oct 9, 2024 om 12:21
5255 Antwoorden / 12 Vragen

Even andersom denken. Denkt u dat een bedrijf gratis werkt? U verwacht dat een bedrijf kosteloos een monteur en bus op stap stuurt waar niets uitkomt?

Om wat voor bedrag gaat het? Loont de hoogte van het bedrag tegen het risico op een rechtszaak?

ju
door juliomariner - Oct 9, 2024 om 12:26
1381 Antwoorden / 2 Vragen

Persoonlijk zou ik niet betalen. Ze hadden van te voren moeten aangeven dat er aan het uitbrengen van een offerte kosten verbonden zijn en hoeveel.
Hoewel het eigenlijk geen garantie is omdat u niet  de koper van het hek bent (garantie is meestal niet overdraagbaar) hebben zij een fout gemaakt met de montage. (de vorige eigenaar viel hier waarschijnlijk niet over)
Zij hebben het initiatief voor de afspraak gemaakt lees ik uit uw verhaal of heeft u gevraagd om langs te komen?
Wat hebben ze aangegeven dat de monteur tijdens de afspraak zou doen?. Als ze aan hebben gegeven dat de monteur direct werkzaamheden zou verrichten is de factuur terecht maar alleen voor het uitbrengen van een offerte naar mijn idee niet.
Ik werk zelf voor een hekwerk bedrijf en heb in die 25 jaar nog nooit een factuur gestuurd voor het uitbrengen van een offerte ook niet als we de locatie hebben bezocht. Dat is het ondernemersrisico.

sira
door sira - Oct 9, 2024 om 13:18
2546 Antwoorden / 24 Vragen

Zoals ik uw verhaal lees, heeft de factuur niets te maken met het uitbrengen van een (vergeefse) offerte, maar op het feit dat er een afspraak met het bedrijf gemaakt is en dat er n.a.v. die afspraak een monteur is komen kijken. Heeft de monteur niets aan het niet-sluitende hekje gedaan?
Was de offerte opdracht geworden dan hadden zij de kosten van de monteur niet berekend. Er zijn veel meer bedrijven die dit doen, omdat er heel veel shoppers onder de consumenten zijn die een offerte bij de één aanvragen en daarmee naar de ander gaan om een lagere prijs te bedingen.

Ik weet niet om welk bedrijf het gaat en daardoor kan ik ook geen uitspraak doen over het niet vermelden van voorrijkosten o.d. Misschien staat het wel op de website of in de voorwaarden die op de website te lezen zijn. Staan de voorwaarden ook niet vermeld op de achterzijde van de offerte?

Wat betreft het verkeerd zetten van het hek, daar ga ik in eerste instantie niet in mee. Alles hang of staat met de bouwgrond waarop het hek is geplaatst.
Ik woon zelf op kleigrond en de palen (in beton) van het hek bij mijn afrit (dijkwoning) begonnen vorig jaar al te wijken, waardoor de hekdelen los kunnen schieten. D.m.v. hele grote spanbanden (gebruikt bij het vervoer van zwaar materieel) ga ik de palen weer naar elkaar toe trekken en de daarna ontstane ruimte weer opvullen. Op zandgrond hadden de palen nog goed gestaan.

Mabelle
door Mabelle - Oct 9, 2024 om 13:38
616 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom laat je een bedrijf komen terwijl je toch niet van plan bent er iets aan te laten doen? Gewoon zonde van hun tijd (en tijd = geld) om voor niets jullie kant op te komen. Net als @Sira vermoed ik dat het hekwerk in de loop der jaren is verzakt.

Het klopt dat het bedrijf jullie de kosten van tevoren hadden moeten doorgeven, maar waarom vraag je niet zelf naar eventuele kosten? Je kan er niet blind van uit gaan dat ieder bedrijf maar gratis komt opdraven als je niet overgaat tot een opdracht.

Ik vind het netjes van het bedrijf dat ze hun fout toegeven. Welk resterend bedrag praten we over?

1paul
door 1paul - Oct 9, 2024 om 13:49
3335 Antwoorden / 0 Vragen
Re
door Reinier182 - Oct 9, 2024 om 14:19
238 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk is het gratis opmeten en kijken als er een order aan vast zit. Nu dat niet het geval is moeten ze deze kosten in rekening brengen. Gratis kan niemand werken.