zafira_1
door zafira_1 Oct 6, 2006 om 18:12
Geldzaken & recht

Bekeuring inhouden op salaris toegestaan?

Zonder dat ik enige toestemming heb gegeven naar mijn werkgever, maak ik het volgende mee. Mijn werkgever houdt bekeuringen automatisch van mijn salaris in. Ik heb hiervoor geen toestemming gegeven, en uiteindelijk heb ik geen mogelijkheid om vooraf in beroep te gaan. Mag mijn werkgever bekeuringen inhouden op het salaris zonder mijn toestemming?

9061 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor bekeuringen is er geen gang naar de rechter nodig om de vordering toegewezen te krijgen. Het CJIB kan dus rechtstreeks beslag leggen op uw loon. Als er beslag gelegd wordt, dan is uw werkgever verplicht hieraan mee te werken.

Kennelijk zijn de bekeuringen niet op tijd betaald, waardoor er beslag is gelegd.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Vladja: Lees de vraag eerst goed......

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

heeft u misschien een bedrijfswagen? In dat geval krijgt namelijk de werkgever de bekeuringen die met uw wagen zijn gemaakt en zal hij deze dus inderdaad verrekenen met uw salaris.

De werkgever krijgt namelijk van de leasemaatschappij opgegeven dat en met welke auto een overtreding is gedaan en de leasemaatschappij brengt de boetes daarvan in rekening bij de werkgever.

Is het een eigen wagen, dan kan het alleen maar ingehouden worden op uw salaris als er beslag is gelegd, zoials Vladja al stelt.

Linda

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze vraag kan ook anders worden opgevat.
nl. Een bekeuring die je hebt ontvangen door het uit oefenen van je beroep.
Hierover is onlangs een uitspraak geweest dat kleine snelheidsovertredingen van enkele km door de werkgever dienen te worden betaald.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fout antwoord van collega expert?

Vermoedelijk heeft U een Leasebak, en dan mag het niet, om de volgende redenen;

1 U heeft helemaal niets gedaan, en het is een foutje, of U was daar niet eens.

2 U verliest soms de mogelijkheden om te protesteren

3 Uw werkgever mag wel de boete doorsturen naar de bestuurder die toen over de auto beschikte.

4 sommige boetes ga je accoord met de transactie bij betalen, andere niet, maar je ziet niets, en waarom???

5 Als U regelmatig te hard rijd kunt U uw rijbewijs kwijt raken, dus niet alleen bij boven 50KM maar ook als erg veel kleinere.. en mijn persoonlijke ervaring is dat bij fouten in tijd of datum, procedurefouten enz.. er regelmatig boetes vervallen..!

Protesteer tegen Uw werkgever, en vermoedelijk zullen vele collega's het met U eens zijn.

Mag niet, dus nu zou de werkgever zelf moeten betalen, en U terug geven, want het is vermoedelijk in strijd met de wet.

Alleen als U weigerde of telaat betaald, en geen procedure start mag het.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zafira,

Bij bekeuringen denk ik aan het Centraal Justitieel Incasso Bureau. Maar als de zaak anders ligt, geef dan een toelichting.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja Gozik en ga gelijk op zoek naar een andere baan.

Het is natuurlijk wel zaak dat dit op een goede marnier wordt opgelost, direct je kont tegen de kribbe gooien werkt meestal averechts.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 21:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is maar een vraag, maar staat het misschien in de kleine lettertjes van je contract die vaak over het hoofd worden gezien?? Zo niet, dan vind ik het wel zaak dat een werkgever dit met zijn personeel bespreekt, anders kom je voor nare verrassingen te staan. Maarrrrr, ik moet er wel bij zeggen dat het ergens wel een beetje logisch is dat je zelf voor je fouten opdraait. Er zal wel veel misbruik van gemaakt worden. Zoiets van, kan mij het schelen, de baas betaald wel. Zo werkt het natuurlijk niet. In het vervolg toch een beetje beter opletten!!

Succes.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag zafira,

Terug naar de kern:

Mag mijn werkgever bekeuringen inhouden op het salaris zonder mijn toestemming?

Ja dat mag. Er staat nergens dat als de werkgever bekeuringen moet betalen voor zijn werknemer, dat dat niet mag!

Wel of niet met toestemming is in deze niet relevant.

Tenzij je expliciet en schriftelijk met je werkgever dienaangaande iets anders hebt afgesproken.

Vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer het gaat om een taxi/kleinbusbedrijf dan is dat volgens het nieuwe CAO  N I E T  toegestaan.
Uitzondering daarop is dat hierbij wel een redelijkheid moet zitten.
180 rijden op een 100 km-weg, tsja, dan raak je zelfs je rijbewijs kwijt en mag je dus niet eens dat vak (voorlopig) nog uitoefenen.

Overigens is er nu ook wetgeving op dit gebied gekomen zoals een eerder beantwoorder al heeft opgemerkt.

U zult zich dus tot de bond moeten wenden die u in dit soort zaken ook juridische bijstand kan geven.

De Vrije Vogel.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 00:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Zafira,

Als jij met jouw Zafira van de zaak te hard rijdt, dan wordt de boete opgelegd aan jouw werkgever of diens leasemaatschappij. Jouw werkgever staat dan volledig in zijn recht om die boete in te houden op jouw salaris. Je hebt je immers als verantwoordelijk bestuurder te gedragen, nu de auto niet jouw eigendom is. De boetes zijn voor jouw werkgever niet fiscaal aftrekbaar, dus is het logisch dat ze die op jou verhalen. Anders zou iedereen een vrijgeleide hebben om maar te scheuren met de auto van de zaak.

Wel moet jouw werkgever je in de gelegenheid stellen om in beroep te kunnen gaan. Je mag dus van hen eisen dat ze jou een kopie geven van de beschikking zodat jij als bestuurder van het voertuig ten tijde van de vermeende overtreding beroep kunt aantekenen.

Gelukkig kent de wet een oplossing. De boete moet opgelegd worden aan de bestuurder en indien niet bekend aan de kentekenhouder. Spreek met jouw werkgever af dat jij voor elke (vermeende) overtreding tekent richting CJIB. Zodoende heb jij het recht van bezwaar en beroep. Nadeel is wel dat overtredingen en registraties daarvan op jouw naam bijgehouden worden.

De genoemde uitspraak van de Rechter waarin gesteld werd dat een bestuurder van (ik meen) TPG een boete niet hoefde te betalen aan zijn baas wegens de geringe snelheidsoverschrijding is een incident. Overigens betreft het dan een zaak die je tegen jouw werkgever moet aanspannen. Of je dat nu wilt...? En dan is het nog maar de vraag of je dan ook in het gelijk gesteld wordt.

Hopelijk heb ik de vraag wel goed gelezen, want er waren nogal wat verschillende interpretaties op jouw vraag, met vreemde antwoorden tot gevolg.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 00:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil nog even toevoegen dat er werkelijk veel onzin staat hierboven, zonder mijn collegea af te vallen:

- Zoals door Binka en Grootvader aangehaald: er is beslist geen wetgeving over het niet terug hoeven te betalen van kleine boetes. Zoals gezegd was dat een incident en een uitspraak van een Rechter, waartegen waarschijnlijk beroep is ingesteld door TPG. Ik ken advocaten die zelfs verbaasd waren over deze uitspraak.

- de antwoorden van Gozik (sorry, Gozik) zijn allemaal fout!

En nog iets: het zou jouw werkgever sieren als de boete aangekondigd wordt voordat het geld ingehouden wordt op jouw salaris.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

De uitspraak van het Hof Den Haag werpt toch wel een ander licht op de zaak, daar daarin wordt gesteld dat een werknemer bij normaal gebruik van de bedrijfsauto kleine snelheidsovertredingen kan maken en die behoren tot het risico van de werkgever te komen, die immers voor een belangrijk deel bepalend is voor de werkdruk. Beperking tot 3 boetes en duidelijk niet bedoeld voor roekeloos rijgedrag.
Normaal stuurt een werkgever de bekeuring door aan werknemer en stelt hem daarmee in de gelegenheid om bezwaar aan te tekenen. Uiteraard zal de bekeuring wel betaald moeten worden en inhouding op salaris is dan een normale zaak.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas heeft de vraagsteller nog niet teruggemeld of het hier nou gaat om een lease-auto of eigen vervoer.

Steek onder water: bega geen overtredingen meer, dat scheelt je in de inhoudingen.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

En zoals hier ook al is geschreven:

Er ligt een uitspraak van het hof en op die gronden mag een ieder die daarmee te maken heeft zich op beroepen. Geen wet, wel jurispudentie !!

Waarom dachten jullie dan dat de nieuwe CAO taxi/bussen dit heeft opgenomen?

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Oct 10, 2006 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zonder dat ik enige toestemming heb gegeven naar mijn werkgever, maak ik het volgende mee. Mijn werkgever houdt bekeuringen automatisch van mijn salaris in. Ik heb hiervoor geen toestemming gegeven, en uiteindelijk heb ik geen mogelijkheid om vooraf in beroep te gaan. Mag mijn werkgever bekeuringen inhouden op het salaris zonder mijn toestemming?

Als ik dit lees heb ik de indruk dat je voor je beroep Auto/vrachtauto rijd. Inderdaad dan kijken de werkgevers niet of jij fout ben of niet een bekeuring word gelijk betaald.

Vraag al er in het vervolg een bekeuring binnen komt zij die naar zou opsturen .De werkgever kan de bekeuring ook retour rechtbank sturen met het verzoek de bekeuring naar jou adres te sturen.

En dan kan JIJ als je dat wil protest aantekenen {in beroep gaan}

ve
door verwijderd - Oct 11, 2006 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Edwardus:
Het gaat natuurlijk om een leaseauto, ander zou mijn vraag anders zijn. Mijn werkgever houdt de bekeuring in op mijn salaris....Dan staat de auto toch op naam van de zaak of komt er via de post een bekeuring binnen via de leasmaatschappij. Bij een prive-auto krijg ik de bekeuring thuis op de mat..........

ve
door verwijderd - Oct 11, 2006 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Loonbeslag had ook gekund, daarom vroeg ik 't maar even.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2006 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat u een lease-auto /bedrijfs auto rijdt.

Tevens wordt aangenomen dat de bekeuring opgelopen is tijdens werktijd met andere woorden in het kader van de uitoefening van uw functie.

Het gerechtshof Den Haag ( Jar 2006 nr 137) heeft in mei over een vergelijkbare kwestie een uitspraak gedaan. Slechts onder bepaalde voorwaarden mag een boete worden verhaald op een werknemer.

-Vooreerst gelden de hierboven genoemde voorwaarden.

- snelheidsovertredingen vanaf 10 km per uur te hard komen voor rekening van de werknemer. Uitzondering indien een werknemer al meerdere malen gewaarschuwd is voor eerdere overtredingen.

-hoewel de uitspraak ging over een snelheidsovertreding zou ook gesteld kunnen worden dat bij een parkeer overtreding, wel betaald maar net iets te laat terug, de boete voor rekening komt van de werkgever.

-bunper kleven, bellen in auto zal waarschijnlijk wel op de werknemer mogen worden verhaald. het zelfde geldt terzake parkeren zonder te betalen immers dan is er sprake van opzet.

Let er wel op dat het een arrest betreft van het hof en dat de hoge raad nog geen uitspraak gedaan heeft. En aangezien de kwestie ook in de media al veel aandacht gekregen heeft zal de werkgever waarschijnlijk zijn standpunt handhaven.

Indien u toch wil proberen om de "boete"terug te krijgen dan is het verstandig om met de werkgever in overleg te treden, deze te attenderen op de uitspraak Hof den Haag en tevens aan te geven dat de handelwijze in strijd is met het bepaalde in artikel 7: 661 BW. Dit artikel geeft aan dat de werkgever in beginsel aansprakelijk is tenzij aan de zijde van de werknemer sprake is van opzet / bewuste roekeloosheid.

Overigens bedenk wel of het raadzaam is om met de werkgever in discussie te gaan, waarschijnlijk zal de boete niet zo hoog zijn - en het risico bestaat dat de arbeidsverhouding hierdoor onder druk komt te staan als u er echt werk van gaat maken.

succes

andré

ve
door verwijderd - Oct 12, 2006 om 22:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de bekeuring wordt ingehouden op uw loon wil nog niets zeggen over de mogelijkheid om in bezwaar te gaan. Sterker nog: vaak kan je terwijl je de betaling al gedaan hebt nog wel bezwaar aantekenen.

De uitspraak betreffende snelheidsovertredingen tot 10 km/h is nog steeds niet definitief, dit omdat TPG in beroep is gegaan (logischer wijs).

Op dit moment is er dus niets te zeggen over de bekeuringen tot 10 km/h. Ik vind het dan ook triest dat iemand hier die uitspraak al weer betrekt naar andere boete's terwijl het hier in deze casu puur om snelheidsovertredingen ging!

p.s. Wij houden de bekeuringen tot op de dag van vandaag de bekeuringen automatisch in op het loon van de werknemer.