betgemeline5
door betgemeline5 Jan 22, 2017 om 14:19
Geldzaken & recht

Belasting betalen?

Ik heb al tien jaar AOW en hoefde nooit gemeentelijke belasting te betalen.
 Vorig jaar moest dat ineens wel.
De ambtenaar zag dat ik (mijn vacantiegeld!)op mijn spaarrekening had staan
en vond dat ik genoeg saldo had in totaal, om de belasting te kunnen betalen.
Dat saldo werd ook gevormd door bedragen die ik geleend had om de dierenarts
te kunnen betalen.
Daar was de gemeente niet gevoelig voor.  Nilks mee te maken: het geleende bedrag
stond op de rekening en daarmee uit.  Dan moest ik maar geen huisdier hebben.
 En betalen voor Internet, ja dan moet je maar geen computer(tje) hebben.
Zullen zij wel even uitmaken.....
Ik verdien niets bij. Ben bijna 76 en de gem. belasting is een rib uit mijn lijf.
Protesten hielpen niet.  In 2017 zal ik dan wel weer moeten betalen.
De rijken worden steeds rijker en krijgen extraatjes. De mensen met een AOW alleen
krijgen niets extra's en wordt alleen extra een poot uitgetrokken!
Ik ben gezond maar er moet wel eens iets aan mijn gebit gebeuren. De verzekering dekt niet voldoende,
Aangezien ik 10 jaar een gruwelijke zonne-allergie heb gehad ben ik veel geld kwijt geraakt
aan alternatieve hulp, die uiteindelijk geholpen heeft. Regulieren medicijnen maken mij ziek
dus ben ik altijd aangewezen op natuurlijke medicijnen, met hoge eigen bijdragen!
Heeft iemand een suggestie voor mij wat betreft die Gemeentelijke Belastingen?

5895 38 Rapporteer

Topantwoord

AWYeah28
door AWYeah28 - Jan 22, 2017 om 14:27
355 Antwoorden / Vragen

Beste,

De regels voor kwijtschelding van (gemeente)belastingen zijn erg strikt. Zodra u voldoende saldo op uw rekening hebt wordt u geacht de aanslag te voldoen, ongeacht uw inkomen. In het vervolg dus liever uw vakantiegeld direct opnemen en contant uw geld opzij leggen voor de dierenarts.

U geeft aan dat dit de aanslag van vorig jaar betreft. Waarom dan nu pas uw vraagstelling? Heeft het bezwaartraject zo lang geduurd?

Voor ziektekosten die niet worden vergoed kunt u proberen Bijzondere Bijstand aan te vragen bij uw gemeente.

Sterkte en succes!

Cookies
door Cookies - Jan 22, 2017 om 14:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Welke gemeente gaat het over? En inderdaad, de regels voor kwijtschelding zijn behoorlijk aangescherpt. Naar mijn mening een terechte maatregel, maar dat is slechts mijn mening.

Als je niets tegen sjoemelen hebt, kun je je spaargeld dit jaar in een oude sok onder je matras leggen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 22, 2017 om 14:34
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar als u het geld had geleend om de dierenarts te betalen waarom stond het dan nog op uw rekening.
Als ik 500 euro.leen van mijm moeder om de dierenarts te betalen en dat staat op een dinsdag op mijn rekening dan is het toch echt binnen een paar dagen naar de dierenarts overgemaakt. Dan telt het ook niet meer als spaargeld.

jo
door jorisw - Jan 22, 2017 om 14:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie vooral veel ruis in de vraag. Kunt u de feiten eens opsommen?

ja
door jackyh - Jan 22, 2017 om 14:36
953 Antwoorden / 4 Vragen

Als u alleenstaande bent hebt u pech gehad want geen enkele gemeente, die ik ken, doet wat voor hen. Zou ook alles maar van de bank halen. Het is treurig maar zo werkt het tegenwoordig.  Trouwens ook bij de politieke partijen want die doen ook niets voor alleenstaanden.

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2017 om 15:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een onzin opmerking.

ja
door jackyh Jan 22, 2017 om 15:27
953 Antwoorden / 4 Vragen

Vind je?

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2017 om 15:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt juist geklaagd dat er voor gezinnen zo weinig wordt gedaan. Ook flauwekul overigens.

ja
door jackyh Jan 22, 2017 om 16:34
953 Antwoorden / 4 Vragen

Denk je?

marita5
door marita5 Jan 22, 2017 om 16:52
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@jackyh , Als u alleenstaande bent hebt u pech gehad want geen enkele gemeente, die ik ken, doet wat voor hen , wederom onzin opmerking en bullshit .
dan kent u niet alle gemeente .

ja
door jackyh Jan 22, 2017 om 17:11
953 Antwoorden / 4 Vragen

Bijna alle gemeenten doen niets voor alleenstaanden. Ik weet dit via mijn broer die dit zelf heeft meegemaakt. Hij krijgt nog steeds bepaalde dingen niet die gezinnen wel krijgen.

marita5
door marita5 Jan 22, 2017 om 18:45
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Bijna alle gemeenten doen niets voor alleenstaanden, U weet dit via uw broer die heeft zeker in alle gemeentes gewoond ?  , uw broer slaat de plank mis , iedere gemeente heeft andere regels .

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2017 om 18:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh. Krijg hij geen fiets voor zijn kind soms?:-)) En wat " krijgen" gezinnen dan wel allemaal?

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 22, 2017 om 18:49
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Nee kinderbijslag:-)

ja
door jackyh Jan 22, 2017 om 19:14
953 Antwoorden / 4 Vragen

Laat maar jut en jul en jul.

marita5
door marita5 Jan 22, 2017 om 19:34
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@jackyh , wat een reacties geeft u altijd , als u telkens uit uw nek blijft l**len , dan krijgt u deze vragen , waarop u geen antwoord kunt geven . Ik zou zeggen ga de politiek in , maar doe dat ook maar niet word een afgang .

ja
door jackyh Jan 22, 2017 om 21:51
953 Antwoorden / 4 Vragen

Er zijn nu eenmaal dingen waar ik ook geen antwoord op kan geven omdat ik het ook maar gehoord heb. In dit geval van mijn broer en die liegt niet. Dat er veel verschil zit tussen de ene gemeente dan de andere kun je van alle kanten horen zoals in de krant. Het is ook bekend dat er gemeenten zijn die tegen alleenstaanden anders doen dan tegen gezinnen.

gerbera
door gerbera Jan 22, 2017 om 22:10
7364 Antwoorden / 14 Vragen

En hup daar zijn we weer in een onzinnige discussie beland.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 00:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad onzinnige discussie,  maar tegen die klaagcultuur moet ook stelling genomen worden.

betgemeline5
door betgemeline5 - Jan 22, 2017 om 14:43
33 Antwoorden / 20 Vragen

Ja het was een lange weg.
Ik zal zeker voortaan mijn vacantiegeld meteen opnemen en opzij leggen.
Bijzondere bijstaand heb ik inmiddels aangevraagd. Het ene gat moet het andere dichten...!

Aangescherpt ja maar dat geldt niet voor de rijken! Voor een miljonair maakt het niks uit.

Ja het geleende geld heb ik grotendeels contant terugbetaald en alles kon in termijnen,
maar die ambtenaar kijkt alleen naar het binnengekomen geleende geld!

Cookies
door Cookies - Jan 22, 2017 om 14:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat klopt, want een miljonair heeft geen kwijtscheldingen nodig, maar betaalt fiks mee voor allerlei toeslagen, kwijtscheldingen enz. En misschien heeft die miljonair wel zijn hele leven 60/80 uur per week gewerkt om een goed inkomen te hebben. Of heeft hij/zij naast zijn fulltime baan jarenlang gestudeerd.

.....Aangescherpt ja maar dat geldt niet voor de rijken! Voor een miljonair maakt het niks uit.....

betgemeline5
door betgemeline5 - Jan 22, 2017 om 14:52
33 Antwoorden / 20 Vragen

Als ik mijn geld in mijn huis bewaar komt waarschijnlijk een stoet inspecteurs met geldruikende honden
erop af, dus dat is ook geen optie of ik moet het in mijn kleine vijvertje laten zakken, maar dat weten ze nu dus
ook meteen.

Ja noem het maar ruis. Ik kan het hele verhaal niet opschrijven. daan ben ik uren bezig.
Het is toch duidelijk genoeg dacht ik.

Ouwe mensen moeten maar gewoon depressief worden en doodgaan, ongeacht wat voor leven ze geleid hebben
 en ongeacht wat ze nog  voor anderen (mensen en dieren en planten) kunnen betekenen.
Het zal de overheid een rotzorg zijn.  Niks aan de overbevolking doen want al die geboren nieuwelingen
kunnen ze mooi tot hun 67ste voor de schatkist spannen en daarna  ook nog plukken zoals blijkt uit mijn verhaal.
Ik ben nooit ontevreden geweest- laat ik wel zijn- over mijn AOW maar laat ze dan wel er van af blijven!

hansje klein
door hansje klein - Jan 22, 2017 om 14:54
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Er zijn Gemeentes die experimenteren al met een humaner recht op een basisinkomen en dan zijn we óók van al die bemoeizuchtige en controlerende ambtenaren af ..... nog even volhouden en op tijd in de juiste Gemeente gaan wonen misschien? Het zijn uiteindelijk dan wel de beter-verdienenden die moeten gaan bijspijkeren, maar er wordt in ieder geval enorm bespaard aan de kosten voor contrôle en de betroffenen krijgen een menswaardiger leven door zelfredzaamheid te kunnen trainen en (be-)leven.

Cookies
door Cookies Jan 22, 2017 om 14:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

AOW is al een basisinkomen. Dat plan telt helemaal niet voor gepensioneerden.

hansje klein
door hansje klein Jan 22, 2017 om 15:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Experimenteren heet, dat nog niemand weet hoe dit eruit gaat zien ....... misschien kan de AOW afgeschaft worden en de lekkende dure pensioenenfondsen vervangen door er zèlf voor te gaan sparen.

Cookies
door Cookies Jan 22, 2017 om 15:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Goed plan zelf voor je pensioen sparen. En die hele grote groep die nog nooit van sparen heeft gehoord? Lekker aankloppen voor een aanvulling op het inkomen bij de één of andere overheid?

tenormin
door tenormin Jan 22, 2017 om 15:11
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Zelf sparen is natuurlijk de optie van de toekomst. Voor mensen die aan het begin van hun carrière staan. Ik kan van mijn AOW niet meer sparen hoor. Uiteindelijk heb ik, net als alle andere AOW'rs toch, 50 jaar gewerkt, ook daarvoor gespaard? Of zie ik dat verkeerd?

hansje klein
door hansje klein Jan 22, 2017 om 15:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Je behandelt burgers als kleine kinderen en moet dan blijven controleren, of je gaat verantwoordelijk en autonoom met elkaar om en kan men uiteindelijk de geld-bestedingslijn langzaam laten vieren. Een nieuwe Drees-fylosofie dus die geleidelijk kan worden ingevoerd.

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2017 om 15:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die waanzin van een basisinkomen voor iedereen. En dan zelf sparen? Waarom heeft de Ts dan niet zelf voor een pensioen gespaard?

hansje klein
door hansje klein Jan 22, 2017 om 15:22
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Waarom TS niet gespaard heeft weet ik niet. Ikzelf heb nooit aan pensioensparen gedaan, heb me dus met 'de oude dag' al als jonge man bezig moeten houden, maar de vette pensioenfondsen hebben aan mij niets kunnen verdienen. Banken en hypotekers overigens ook niet.

Cookies
door Cookies Jan 22, 2017 om 19:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, het antwoord op je vraag is zojuist door TS gegeven.

Cookies
door Cookies Jan 22, 2017 om 19:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@HK: je zit lang genoeg op dit forum om te weten dat veel burgers zich ook als kleine kinderen gedragen oftewel: meer uitgeven dan er ooit binnen komt, hoge kredieten afsluiten waar ze de rest van hun leven niet vanaf komen enz enz

hansje klein
door hansje klein Jan 22, 2017 om 23:36
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Carola83. Zou het zo kunnen zijn, dat 80% van de bevolking gebruik maakt van regelingen die 20% van diezelfde maatschappij voor ze heeft uitgedacht en daarmee bewust superieur kan blijven....??

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 00:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, ja, de maatschappij geeft geld om superieur te blijven. Nog gekker. Het enige wat je kunt zeggen, is dat veel regelingen niet goed doordacht zijn, zodat kwaadwillenden daar misbruik van maken. Ze zouden eens wat "advocaten van kwaaie zaken" moeten aantrekken, en daar voorgestelde regelingen aan toetsen. Dus met de vraag: "dit hebben wij bedacht om mensen te helpen. Zoeken jullie nou eens een mogelijkheid om die regeling te misbruiken."  Dan zouden heel wat regelingen afgeschaft worden.

betgemeline5
door betgemeline5 - Jan 22, 2017 om 14:57
33 Antwoorden / 20 Vragen

Kan allemaal wel waar zijn Carola, maar de miljonair houdt altijd nog veel over, anders was hij geen milonair.
Hard gewerkt? misschien, maar dat is niet altijd het geval, nog afgezien van de  vraag wat hij dan wel
gedaan heeft om zo rijk te worden. Niet altijd even fris, dus  vraag je jezelf maar af of het terecht is
 voor hen in de bres te springen.
Maar goed daar is de discussie niet om begonnen dus ga ik verder niet op in.
Hratelijk dank iedereen.

Cookies
door Cookies Jan 22, 2017 om 15:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Daar gaat het topic inderdaad niet over, maar je haalt die miljonairs, rijken enz. er zelf bij. En nee, misschien niet altijd even fris, maar 'niet altijd even fris' vindt ook plaats bij mensen met een laag inkomen.

tenormin
door tenormin Jan 22, 2017 om 15:12
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Met je eens @carola.83, zeker het laatst geschrevene.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2017 om 15:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zit wel flink te jammeren, maar als U geld leent voor de dierenarts, waarom betaalt U dan die dierenarts niet?

En het was blijkbaar een flink bedrag dat U met het vakantiegeld boven de vrijstelling uitkwam.

U haalt er allerlei onzin bij om eens flink te kunnen klagen. U hebt het maximum aan zorgtoeslag en ongetwijfeld ook nog huurtoeslag.

Afgezien daarvan heeft bijvoorbeeld een bijstandontvanger minder inkomen dan een AOW-er.

En als u uw geld besteedt aan alternatieve hulp en medicijnen, is dat uw eigen keuze. Als die voorgeschreven worden door een arts, kunt u ze ook nog opvoeren bij uw aangifte, krijgt u nog een beetje belasting terug.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2017 om 15:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt dus blijkbaar al tien jaar een vrijstelling van die lasten, terwijl u ze echt ook al tien jaar gebruikt. Dus u vindt dat anderen dat dan maar voor u moeten betalen.

U krijgt echt geen bijzondere bijstand voor het betalen van gemeentelijke lasten, of de dierenarts.

Ook niet voor alternatieve hulp en/of medicijnen.

En hebt u nu dan weer "geleend" geld op uw rekening staan, dat u denkt in 2017 te moeten betalen?

ph
door philip36 - Jan 22, 2017 om 15:47
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U moet niet zo jammeren.
Heeft u nooit de kans gehad wat pensioen op te bouwen?
Welke extraatjes krijgt u wel niet? Misschien huurtoeslag, zorgtoeslag, dat is al zo'n €2000 per jaar extra.
U bent 75 jaar en gezond, ga een krantenwijk doen of iets anders waarmee u een centje bij kunt verdienen.

getty
door getty - Jan 22, 2017 om 15:47
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Pas aanvragen als u onvoldoende geld op de rekening hebt staan. Dus alle rekeningen niet meer dan € 2200.  (inclusief eventueel net gestorte AOW)
Zorg dat u een aantal maanden dit lage saldo hebt en vraag dan de kwijtschelding aan.

Cookies
door Cookies Jan 22, 2017 om 16:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja hoor, laat de anderen maar opdraaien voor al die kwijtscheldingen. Werk jij niet bij een schuldhulporganisatie? En die sjoemel tip geef je aan alle klantjes? Wist niet dat een cursus sjoemelen daarbij hoorde. Goed bezig!

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2017 om 17:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ carola.83 :-))

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2017 om 17:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In Rotterdam is men de kwijtschelding aan het afbouwen. Ook als men in aanmerking komt, is de kwijtschelding voor dit jaar beperkt tot 55 procent.

getty
door getty Jan 22, 2017 om 18:08
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heeft niets met sjoemelen te maken. Als je om een paar tientjes teveel net geen kwijtschelding krijgt, moet je gewoon zorgen dat je dit de volgende keer niet gebeurd. Kale AOW is geen vetpot en ik lees in de OP niet dat TO bakken met geld moet wegsluizen maar dat het door een omstandigheid net teveel is geweest.

En nee, ik werk zeker niet als schuldhulpverlener.

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2017 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Net iets teveel? Nou zo hoog is het vakantiegeld in de AOW niet, dus ze moet echt een flink bedrag aan "geleend" geld op die rekening hebben staan. Afgezien daarvan is het een ongeloofwaardig verhaal. "Bedragen" die geleend zijn om de dierenarts te betalen, ja hoor.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 22, 2017 om 18:55
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Kale AOW kan een keuze zijn.
Als ts in haar werkbare leven pensioen had opgebouwd zat ze nu iets ruimer bij kas.
Als ts arbeidsongeschikt zou zijn geweest dan moet ze helemaal niet klagen want dan heeft de staat al heel wat jaren voor haar betaald.

Cookies
door Cookies Jan 22, 2017 om 19:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@getty: oke, bij een welzijnsorganisatie dan. Het gaat hier niet om een paar tientjes en bovendien: ook een laag inkomen rechtvaardigt geen gesjoemel of proletarisch winkelen.

Cookies
door Cookies Jan 22, 2017 om 19:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: had het gelezen. Het aantal kwijtscheldingen spatte de pan uit. Moeten meer gemeenten gaan doen.

betgemeline5
door betgemeline5 - Jan 22, 2017 om 19:01
33 Antwoorden / 20 Vragen

Beste  Philip36 en Tijger1
Het ligt veel gecom pliceerderen dat kan ik niet allemaal hier gaan uitleggen.
Eigen keuze voor alternatieve middelen? Dat kan niet anders. Ik laat me niet ziek maken door de chemische
industrie! ik heb zelf vijf jaren geneeskunde gestudeerd en weet wel wat er te koop is.
Wat de leningen betreft wilde de gemeente van drie maanden de overzichten zien.  En heeft toen de conclusie
getrokken dat er veel op de rekening stond.  zWilden er niet vanuit gaan dat die bedragen dus terugbetaald moesten worden. Als ik zeg goed gezond te zijn bedoel ik geen chronische ziekte als diabetes enz te hebben,
 maar natuurlijk wel ouderdomskwaaltjes. En dan ga ik echt niet een krantenwijkje lopen hoor en  bladen waar
ik niet achtersta en wat een hoop papier kost, bij mensen in de bus duwen bij alle soorten weersomstandigheden
en de hier heuvelachtige structuur!
Pensioen opgebouwd? haha als je maar een klein beetje hebt wordt je daar weer op gekort of kom je voor
geen enkele bijstand meer in aanmerking.Dat zie ik hier om mij heen gebeuren.

Hoe je t ook wendt of keert Ik blijf het misselijk vinden om AOW-ers de gem. bel. te laten betalen.
Al die gewichtige mannetjes op het pluche in Den Haag, hebben niets te klagen maar bedisselen wel onze levensstijl.

newmikey
door newmikey Jan 22, 2017 om 19:22
830 Antwoorden / 0 Vragen

U maakt persoonlijke keuzes en dat is prima. Maar dan dient u ook uw eigen verantwoordelijkheid te nemen voor de gevolgen van die keuzes en niet de maatschappij daarvoor op laten draaien.

U bent niet ziek maar geeft wel kapitalen uit aan niet werkzame alternatieve middelen (die overigens net zo chemisch zijn als iedere andere stof), u heeft wel drie maanden lang te veel geld op uw rekening gehad maar claimt dat de gemeente maar moet aannemen dat dat een lening voor een dierenarts was (maakt u dat de kat maar wijs). U wilt wèl een voorkeursbehandeling maar wilt er niets voor doen.

Voorts geeft u af op alles en iedereen die het ook maar een beetje beter geregeld heeft dan uzelf. U krijgt exact wat u verdient: niets.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 00:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vijf jaar geneeskunde gestudeerd? Dat is dus minstens 50 jaar geleden.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 22, 2017 om 19:13
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een harde antwoorden krijgt u. Bah! Het kan net zo goed zijn dat uw kat bijv. suikerziekte heeft en doorlopend naar de dierenarts moet. Dat kost klauwen met geld.  Weet ik uit eigen ervaring.

Wat ik zou doen als ik u was, is gewoon de pinautomaat leegtrekken. Iedere week een 50je en dan betaalt u de dierenarts cash. Wel heel goed opbergen en zorgen dat niemand u achtervolgt als u pint. Er is gespuis dat op oudere mensen loert en ze dan overvalt in de woning of met een smoes probeert binnen te komen.

In Amsterdam is er overigens een regeling  getroffen voor mensen met een laag inkomen en de dierenarts. Daar ben ik heel blij mee, want sommige arme mensen gingen soms niet naar de dierenarts omdat ze het niet konden betalen. Blij dat ik bij de gemeente verkiesingen op SP heb gestemd.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 22, 2017 om 19:20
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Die miljonair is al flink gesubsidieerd met de hypotheekrenteaftrek. Daar kan ik echt geen medelijden mee hebben. Ik herinner me een tv programma over hypotheekrenteaftrek. Een miljonair vertelde smalend dat hij daar zijn nieuwe auto mee had bekostigd. Daar hebben we ook allemaal aan meebetaald.

Cookies
door Cookies Jan 22, 2017 om 19:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee ik heb ook geen medelijden met miljonairs, maar ook niet met mensen met een laag inkomen. Mensen maken hun eigen keuzes, keuzes hebben gevolgen. Bovendien heb ik geleerd te kijken ( en te waarderen) naar wat ik wel heb en niet naar wat ik allemaal niet heb. En TS kijkt alleen naar wat zij niet heeft.

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2017 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, de huurtoeslag is ook geen fooitje. We hoeven uiteraard met geen een miljonair medelijden te hebben, maar ook niet met een AOW-er. Ook in Rotterdam is een dierenarts voor lage inkomens.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2017 om 20:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En zelfs daar kijkt zij niet naar. Lees nou toch eens het verhaal. De Ts heeft bedragen geleend voor de dierenarts en dat geld stond nog steeds op haar rekening, net zoals het vakantiegeld. Als er werkelijk met een ziek dier naar de dierenarts gegaan moest zijn, had dat geld dus niet op die rekening gestaan, maar op de rekening van de dierenarts.

Blijkbaar ging in de gemeente het voor die tijd standaard zo, dat een AOW-er kwijtschelding kreeg, en moest er vanaf 2015 bewijzen overlegd worden.

Maar in haar laatste verhaal staat het al neergezet. De Ts vindt dat een bejaarde niet hoeft te betalen.

Nou jammer dan voor haar, zo werkt het niet.

En ze is ook nog lekker inconsequent, want eigenlijk is zij blij dat ze zelfs niet een beetje pensioen heeft, want dat wordt volgens haar afgenomen en komt ze nergens meer voor in aanmerking.

Dus conclusie, een hoop gezeur om niets, want eigenlijk vindt zij dat een AOW-er geen verplichtingen heeft.

aurora1
door aurora1 - Jan 22, 2017 om 20:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus, u heeft al zo'n 10 jaar geluk gehad en dat anderen dat voor u betaalden?
Als u niet zo zou klagen en zeuren zou u vast een stuk blijer zijn......

ne
door neodutchio - Jan 23, 2017 om 09:08
5152 Antwoorden / 12 Vragen

3 maanden lang te veel geld op uw rekening. Moet de dierenarts niet betaald worden dan? Geen krantenwijk omdat u niet achter de krant staat die u zou moeten bezorgen. Zelf geneeskunde gestudeert, maar tegen het reguliere stelsel zijn. Leuk dat u een eigen mening heeft, maar moeten wij daarvoor betalen? Je kan nog zo voor of tegen iets zijn, maar als het geld op is zal de tering naar de nering gezet moeten worden. Dus gooi uw principes eens overboord en zorg ervoor dat u wel gewoon gemeentelijke belastingen gaat betalen. Net zoals ieder ander.

betgemeline5
door betgemeline5 - Jan 23, 2017 om 10:19
33 Antwoorden / 20 Vragen

Aan allen die denken dat ik zit te jammeren:

  Ik wil nog één keer duidelijk zijn.
Ik ontvang per maand in totaal                                           € 1532,07
Daar gaan vaste lasten van af.
Ik heb geen tv, wel een laptopje (mag dat misschien)             1051,08             Dus per maand houd ik € 481,00 over.

Ik houd elke maand dus   € 481,00 over om van te leven wat betreft
voeding, (ik eet heel bewust)  en de tientallen andere dingen die in de loop
van het jaar geld kosten": kleding, keukenartikelen, huishoudelijke artikelen,
een cadeautje voor iemand, ik
heb twee kinderen en 2 kleinkinderen,
en altijd met legen handen komen is niet echt leuk...)
een gift, een bezoekje elders, Nou ja, ga  zelf maar na.

Bovendien betaal ik jaarlijks meer dan € 120, aan doelen die de natuur, dieren en mensen
tegen andere mensen proberen te beschermen....

Wat denkt u van de verplichte zorgkosten en belasting daar ook nog eens van af?????!!!!

Ik zit dus niet te jammeren!   Maar een beetje begrip voor een dergelijke situatie zou  je wel sieren.
Het is duidelijk dat jullie deze situatie niet kennen......

betgemeline5
door betgemeline5 - Jan 23, 2017 om 10:35
33 Antwoorden / 20 Vragen

Raar dat sommige personen  vinden dat ik klaag en zeur.
 Ik vraag alleen aandacht voor een onrechtvaardige gang van zaken.
Tja mensen die daar niet mee te maken hebben vinden dit al gauw gezeur....
Tijger heeft het nog steeds niet begrepen: Dat het geleende geld net gestort was (en er dus niet meer opstaat maar
 naar de dierenarts is gegaan) De belstingambtenaar heeft alleen gezien de dag waarop het bedrag gestort was aan mij door degenen die het me wilden lenen.

Aurora wenst me blijheid. Nou gelukkig kan ik nog blij zijn, hoor! Geniet van muziek luisteren en maken en van dieren
en prettige mensen. Boeken lezen en wandelen. Dat neemt niet weg dat zorgen een reeel iets zijn!

Neodutchio komt  me even vertellen dat ik mijn principes overboord moet zetten.
Ik heb inderdaad geneeskunde gestudeerd maar niet de reguliere, zoals jij aanneemt.

Zoekster1 is één der weinigen die niet aanvalt maar begrip vertoont. Dank je wel.

Nou geen behoefte aan commentaar hoor. Ik stop hiermee langzamerhand.

ph
door philip36 Jan 23, 2017 om 10:48
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Onrechtvaardige gang van zaken?
Dat u meer dan €120 schenkt aan goede doelen is uw zaak maar dan moet u de gemeentelijke belastingen ook zelf betalen en deze niet op het bordje van anderen leggen. Schenken maar daarvoor wel het handje ophouden bij de gemeente. u hoeft mij niets meer te vertellen, ik ben er helemaal klaar mee.

newmikey
door newmikey Jan 23, 2017 om 11:19
830 Antwoorden / 0 Vragen

"Ik heb inderdaad geneeskunde gestudeerd maar niet de reguliere, zoals jij aanneemt."

Er zijn in Nederland géén erkende studies voor kwakzalverij - u heeft dus niet "gestudeerd" en al helemaal geen geneeskunde! U heeft naar eigen zeggen ca.80% van een modaal inkomen, hebt een huisdier en doneert ook nog aan goede doelen. Zonder te moeten (ver)oordelen: waarom vindt u zèlf eigenlijk het terecht zou zijn dat u al 10 jaar geen gemeentebelasting betaalt?

U kiest er blijkbaar vrijwillig voor om uw besteedbaar budget op deze manier in te delen - geen enkele reden voor kwijtschelding van iets waar we allemaal moeten betalen.

gerbera
door gerbera - Jan 23, 2017 om 10:53
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ga er maar van uit dat u op dit moment even last heeft van een "winterdipje." Ik weet alleen AOW is geen vetpot maar naast u zijn er veel gezinnen die het soms nog slechter hebben. Daarom geniet van wat u heeft en nog kan doen ook al is dat, volgens u, niet veel. En die gemeentelijke belasting, in veel gevallen kunt u deze in termijnen betalen dus kunt u vooraf al wat geld hiervoor opzij zetten. En staar u niet blind op de rijken ook die zullen hun sores hebben.
De mensen met een AOW alleen krijgen niets extra's en wordt alleen extra een poot uitgetrokken!
Dat valt nogal mee, u valt waarschijnlijk in de groep die voor allerlij extra bijdragen (subsidies) in aanmerking komt.

ne
door neodutchio - Jan 23, 2017 om 10:59
5152 Antwoorden / 12 Vragen

U vindt het misschien onrecht dat u aangedaan wordt, maar u geeft zelf aan dat er 3 maanden lang teveel geld op uw rekening stond. Nu verklaart u ineens dat het geld van de dierenarts net gestort was. De andere maanden had u dus ook voldoende saldo. Dat u van een laag inkomen moet rondkomen is een feit. €481 per maand om van te eten is lux, maar suikeroma spelen ook. Geld uitgeven aan goede doelen terwijl u het geld eigenlijk niet heeft is dus ook niet slim. Een dagje weggaan... Veel mensen kunnen dit niet omdat ze er simpelweg geen geld voor hebben. Daarnaast kan je ook gezellig gratis ergens heengaan. De reden waarom veel mensen diep in de schulden zijn gekomen is doordat ze zijn blijven doorleven op een manier dat niet te betalen is. In mijn idee wilt u ook graag alles blijven doen wat u wilt (en gelukkig zorgt u ervoor dat uw saldo altijd positief blijft) en verwacht dat de belastingbetaler uw tekort gaat aanpassen. Zo werkt het niet. Als ik voor een gezin van 4 personen voor €80 boodschappen kan doen elke week (en dan brood van de bakker en groente van de groenteboer) moet u het zeker lukken om goedkoop te eten. U zou zeker €281 kunnen overhouden per maand wat u apart kunt zetten voor uw gezondheid en andere onverwachte zaken. En om u te troosten, veel starters op de arbeidsmarkt komen ook met een laag salaris naar huis toe, het netto minumumloon is zelfs nog lager. En zij moeten ook gewoon alles, incl belasting betalen.

marita5
door marita5 - Jan 23, 2017 om 11:08
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo BetGemelines ,

Ik houd elke maand dus   € 481,00 over om van te leven .

Nou dan kan ik u verzekeren dat daar een ander ( alleenstaande ) de vogel mee afschiet .
U geeft geld aan een goed doel , maar de gem belasting wilt u niet betalen , schiet mij dan maar lek . .
De zielige mevrouw uit hangen is ook een kunst .

Cookies
door Cookies Jan 23, 2017 om 11:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik overweeg maandelijks 800,- euro te schenken aan een goed doel en me aan te melden bij de voedselbank.

marita5
door marita5 Jan 23, 2017 om 11:29
11513 Antwoorden / 15 Vragen

ik begrijp de redenering van Ts niet , voor haar is beter de beklaagdenbank .

tenormin
door tenormin Jan 23, 2017 om 12:17
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@carola.83, mag ik me aanmelden bij je als zijnde "het goede doel". ;-)

Cookies
door Cookies Jan 23, 2017 om 12:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je een ANBI status hebt, prima!

reflecs
door reflecs - Jan 23, 2017 om 11:23
1859 Antwoorden / 4 Vragen

...De ambtenaar zag dat ik (mijn vacantiegeld!)op mijn spaarrekening had staan
en vond dat ik genoeg saldo had in totaal, om de belasting te kunnen betalen...

De ambtenaar heeft niet iets te vinden, dat was op dat moment zo.
Dat dat door een samenloop van omstandigheden zo was, is zuur, maar daar kunt u niets meer aan veranderen.

Wanneer u echt recht op kwijtschelding heeft, kunt u het natuurlijk weer opnieuw aanvragen. En voortaan even opletten wat betreft het saldo.
Als je b.v. 10 maanden eronder zit en 2 erboven, noem ik dat niet sjoemelen.

Maar ik wil u er toch op wijzen dat mensen met minder inkomen wél gemeentelijke belastingen betalen. Dus misschien toch maar eens kijken waar u kunt besparen? Dat u tot nu niet hoefde te betalen, wil niet zeggen dat het een verworven recht is.

marita5
door marita5 Jan 23, 2017 om 11:43
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Mijn vader had nog minder te besteden , moest ook Gem Belastingen betalen , als je weet wat je inkomsten en vaste lasten zijn hoeft dit geen probleem te zijn . Ts hier geeft met linkerhand uit en probeert met de rechterhand ergens terug te halen / of onder uit te komen , dit werkt niet .

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2017 om 11:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat heel veel minimumlijders u nog een spekkoper vinden, met uw inkomen en wat u overhoudt om van te leven.

Cookies
door Cookies Jan 23, 2017 om 11:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Inderdaad! En die hebben dan vaak de zorg voor de nodige kinderen. En die werken daar dan ook nog 36 u.p.w. voor. Jammer dat mevrouw blijkbaar alleen in haar eigen wereldje leeft.

reivi22
door reivi22 - Jan 23, 2017 om 11:52
66 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas heeft u pech gehad op het moment toen uw rekening meer saldo had dan was toegestaan.
Ze zijn daar zeer strikt in bij de kwijtschelding procedure,maar flauw is het wel van deze ambtenaar.
Het is echt alleen voor de allerzwakste  in de samenleving.
Misschien kunt u de gemeente overtuigen dat er geleend geld op uw rekening stond.
Succes

ne
door neodutchio Jan 23, 2017 om 12:58
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Iemand die €481 in de maand overhoudt om van te leven valt niet onder de allerzwakste hoor.

betgemeline5
door betgemeline5 - Jan 23, 2017 om 11:59
33 Antwoorden / 20 Vragen

KOWALSKY je hebt een duidelijke officier van Justitie of vervolger van andersdenkenden- inslag.
Je hoeft niet te schelden. Dat maakt je zwak.Vergelijkingen met bestaande personen vind ik ook misselijk.
Iedereen die het slachtoffer is van een (m.i.) ,misstand verdedigt zich zelf. Logisch lijkt me.
En met de staart tussen de benen het toneel hier verlaten wat ik zou doen volgens jou, slaat
nergens op. Ik vraag om raad hier en niet om uitgescholden te worden.

MARITAS  Als ik aan goede doelen geef, is dat gericht. Wat de Gemeente met het geld doet is niet altijd duidelijk.

JULLIE LEZEN MIJN COMMENTAAR BLIJKBAAR NIET.

ne
door neodutchio Jan 23, 2017 om 12:12
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Ik lees wel degelijk uw commentaar, maar het maakt uw verhaal echt niet sterker hoor. Toen ik net begon te werken moest ik het met veel minder doen. Auto, boodschappen, vaste lasten, belasting, enz. Heb ik ooit ergens op een forum lopen klagen, nee. Ik ben blijven doorwerken. U kunt niet meer werken, maar er wel voor zorgen dat u uw financiele middelen op orde houdt. Of een gemeente nu wel of niet transparant is, het is van de zotte dat u geld weggeeft waarvan u hoopt een gedeelte via een regeling terug te krijgen. U kunt pas wat uitgeven als u het echt over heeft. U bent nog helder van geest, staat midden in het leven en geniet nog van een huisdier. Hoe mooi is het dan om te kijken naar alles dat wel gaat.

tenormin
door tenormin Jan 23, 2017 om 12:22
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@betgemeline5, ik zie helemaal geen antwoord van @kowalski. Tenzij het onbeschift was en de redactie het heeft verwijderd?

Apetjoek
door Apetjoek Jan 23, 2017 om 15:11
234 Antwoorden / 16 Vragen

ja dat is verwijderd en wel omdat ik een vergelijking trok met de zeer wel edel gestrenge op zondag geboren en daarna over het paard getilde heer Diederik Samson , dom he!
als een ander een dergelijke opmerking plaatst schijnt dat gedoogd te worden maar helaas heb ik het altijd getroffen met mevrouw Edit van de redactie

Cookies
door Cookies Jan 23, 2017 om 15:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

OT @kowalski: helaas geen PB hier, anders kon ik je zo even laten weten door wie van de (3) beantwoorders je getipt bent.

Apetjoek
door Apetjoek Jan 23, 2017 om 15:41
234 Antwoorden / 16 Vragen

Hallo Carola ,wat bedoeld u met getipt ? snap deze uitdrukking niet .

Cookies
door Cookies Jan 23, 2017 om 15:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Op de rapporteerknop voor redactie gedrukt (naast de antwoorden, staat 'rapporteer')

Apetjoek
door Apetjoek Jan 23, 2017 om 16:29
234 Antwoorden / 16 Vragen

Dank u Carola , als ik het dus goed begrijp is deze knop een verlengstuk van : iemand er aan te hangen omdat zijn mening anders is als andere meningen  ( zet tien gekken op een rij en een nietgek ernaast dan is die nietgek een afwijking dus moeten we hem er uit donderen).
Doordat deze rapporteerknopdrukkers hun taalgebruik en opvattingen anders vinden dan de mijne (Armand) wordt je dus aan het kruis genageld , wees dan een held en reageer op MIJN taalgebruik en opvattingen ,als je gelijk hebt krijg je dat van mij dan ook en ik doe dus niet mee aan dat stiekeme gedoe van op een knop drukken .

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 19:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@KOealski. Ik had uw reactie gelezen, was mijns inziens niets mis mee. Maar misschien mag de voormalige leider hier niet aangevallen worden.

betgemeline5
door betgemeline5 - Jan 23, 2017 om 12:06
33 Antwoorden / 20 Vragen

Sommige mensen hier komen met het smoesje dat er mensen zijn die met nog minder moeten rondkomen
dan ik. Nou zou ik zeggen Het staat u vrij om die mensen te ondersteunen.

Zegt u tegen iemand die bij een ongeluk zijn arm heeft verloren: ""Och er zijn ook mensen die twee armen kwijt zijn.
En die mensen zouden maar wat blij zijn als ze nog een arm over hadden"???

Apetjoek
door Apetjoek Jan 23, 2017 om 15:13
234 Antwoorden / 16 Vragen

Ik ontvang per maand in totaal  € 1532,07 is dat netto of bruto AOW ?

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 15:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat zal waarschijnlijk de netto AOW zijn plus de toeslagen.

Apetjoek
door Apetjoek Jan 23, 2017 om 15:47
234 Antwoorden / 16 Vragen

gelukkig ontvangt deze dame dan meer als ik maar dat is geen punt ,ik kan de zon in het water zien schijnen en ik hoef geen slootje te springen omdat aan de andere kant van de sloot het gras groener is :- ))

marita5
door marita5 - Jan 23, 2017 om 12:22
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@BetGemelines ,

Sommige mensen hier komen met het smoesje dat er mensen zijn die met nog minder moeten rondkomen
dan ik. Nou zou ik zeggen Het staat u vrij om die mensen te ondersteunen.

In welke wereld leeft u ? dit zijn geen smoesjes maar is realiteit .
U heeft kinderen en kleinkinderen die kunnen u ook ondersteunen , u doet dingen die financieel niet haalbaar zijn , dat is dan uw eigen keus .
Daar hoeft de belastingbetaler / of de gemeente niet voor op te draaien .

Lees dit eens , is goed voor u , krijgt u meer inzicht i.p.v. links en rechts om u heen te slaan , klik op de rode regel .

https://www.schuldendrechtsteden.nl/cursus-rondkomen-met-uw-inkomen

Cookies
door Cookies - Jan 23, 2017 om 12:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het zijn geen smoesjes dat er mensen (die 36 upw hard werken in één of ander flutbaantje omdat zij geen andere keus hebben) zijn die met nog minder moeten rond komen. Helaas kijkt u niet verder dan uw eigen situatie. En als ik een arm zou moeten missen, dan denk ik inderdaad: "gelukkig mijn arm en niet mijn been. Nu kan ik tenminste nog lekker wandelen." En dat is zeker geen blabla opmerking van mij, maar gebaseerd op de fikse gezondheidsproblemen die ik heb (en heb gehad) en ik kijk nog steeds naar wat ik allemaal nog kan / meer kan dan een ander die er nog slechter aan toe is dan ik.

DOOR BETGEMELINE5 - 23 JAN. 2017 OM 12:06
5 ANTWOORDEN / 5 VRAGEN

Sommige mensen hier komen met het smoesje dat er mensen zijn die met nog minder moeten rondkomen
dan ik. Nou zou ik zeggen Het staat u vrij om die mensen te ondersteunen.

Zegt u tegen iemand die bij een ongeluk zijn arm heeft verloren: ""Och er zijn ook mensen die twee armen kwijt zijn.
En die mensen zouden maar wat blij zijn als ze nog een arm over hadden"???

maandmei
door maandmei - Jan 23, 2017 om 13:27
20 Antwoorden / 13 Vragen

Een kennis van mij met alleen AOW vroeg ook kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Begreep niet waarom zij het niet kreeg. Bij navraag bij de desbetreffende gemeente bleek dat de huurtoeslag meegeteld werd als inkomen. Niet onredelijk, want de huurtoeslag die zij krijgt is netto 200 euro per maand, dat komt dan bovenop de AOW. En de zorgtoeslag is ook vaak maximaal. Dan heb je niet echt een minimum inkomen (volgens mij). Ikzelf heb naast mijn AOW een klein pensioen, dan ben je gewoon de klos,  terwijl je altijd voor het pensioen gewerkt en betaald hebt.

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2017 om 15:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@maandmei

U bent abuis. Zo wordt er niet gerekend met de toeslagen.

Er wordt gekeken naar het inkomen, en bepaalde vaste lasten, zoals onder meer de huur en de premie voor de zorgverzekering. Uiteraard worden op die vaste lasten de daarvoor ontvangen toeslagen in mindering gebracht. En zo wordt de betalingscapaciteit uitgerekend.

En uw pensioen kan niet echt klein zijn als u geen zorgtoeslag en of huurtoeslag krijgt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 23, 2017 om 17:03
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, hier is kennelijk helemaal volgens de regsl gewerkt en had u voldoende saldo om niet in aanmerking te komen voor kwijtschelding.
U zou formeel in bezwaar kunnen gaan maar het lijkt mij dat ook dat niet het door u gewenste gevolg zal hebben tenzij u heel erg duidelijk kunt maken dat het geld dat u op uw rekening had werkelijk geleend geld was en dus niet van u..

maandmei
door maandmei - Jan 23, 2017 om 17:50
20 Antwoorden / 13 Vragen

Reactie voor Tijger1:
Ik heb niet beweerd dat ik geen zorgtoeslag krijg. De inkomensgrens voor huurtoeslag is anders, velen krijgen in min of meerdere mate zorgtoeslag. Ik heb wel betaald voor mijn pensioen.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Iedereen betaalt voor zijn pensioen. En huurtoeslag is uiteraard ook afhankelijk van de hoogte van de huur.

aurora1
door aurora1 - Jan 23, 2017 om 20:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat vind ik een niet gering inkomen waar sommige anderen alleen maar van kunnen dromen, of waar hele gezinnen soms van moeten rondkomen waar dan hard voor gewerkt wordt in een mogelijk onaangenaam en erg zwaar beroep.
Wat voor extra's krijgt u daar nog bij? U ontvangt in ieder geval huursubsidie, gezien een eerdere vraag. Dat wordt ook door de belastingbetalers voor u opgebracht.  En mogelijk betaalt uw dochter ook nog iets aan u?
Gezien uw reacties op antwoorden lijkt het erop dat u niet tot inzicht te brengen bent en blijft u maar klagen en zeuren.
Als u voor kwakzalvers kiest in plaats van de reguliere geneeskunde dan is het uw eigen keus en moet u dat zelf betalen. Gelukkig maar, want anders zouden anderen daar ook nog voor moeten opdraaien.
Met uw instelling en de al vele toeslagen en subsidies die u ontvangt, is het maar goed dat u geen kwijtschelding krijgt vind ik.