le
door leonvdbruggen Apr 2, 2013 om 13:55
Geldzaken & recht

Belasting terug betalen

Hoi

Ik ben ik 2009 ontslagen.
Toen heb ik ww aangevraagd , en er is een dagloon berekend.
Met dit dagloon ging ik niet accoord ,omdat dit te laag was.
Naar een rechtzaak ,bleek dat ze inderdaad mijn dagloon verkeerd berekend hadden .
In juli 2010 heb ik een na betaling van het uwv gekregen.
van ongeveer 6200 euro bruto.
Nou denk je probleem opgelost.
Nu in 2012 krijg ik van de belastijgdienst een brief dat ik
2400 euro aan toeslagen terug moet betalen omdat mijn loon in 2010 6200 euro hoger was als opgegeven.
En ik boven de grens van 29000 euro kwam.
voor de toeslagen.
Dit was dus die nabetaling van 2009 ,en hier door kwam ik net boven de grens voor de toeslagen uit.
Voor de huur toeslag is misschien een herberekening mogelijk.
Maar voor de zorgtoeslag en kindgebonden budget
heb je gewoon pech gehad.
En het uwv zeg gewoon ja pech gehad ,dat gaan wij niet betalen.
Dit kan toch niet waar zijn ,het uwv maakt een fout in hun berekeningen.
En hier door moet ik dus veel geld aan de belastingdienst terug betalen.
Ik ben al bij de rechtswinkel geweest ,en deze zeggen je heb helemaal gelijk.
En het gebeurd heel veel ,en het probleem is bekent.
Alleen de wet is nog niet aan gepast.
Geld voor een rechtzaak heb ik hellaas niet.
Ik wil jullie die mail ook nog wel door sturen ???

Vriendelijke Groeten
Leon

4954 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2013 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt door die fout van het UWV wel in 2009 meer toeslagen gehad. U had in 2010 de toeslagen moeten laten aanpassen, daar bent u helaas zelf verantwoordelijk voor.

De grens voor de toeslagen in 2010, was echter geen € 29.000. Dus u krijgt nog wel een deel van die toeslagen.

jantje7
door jantje7 - Apr 2, 2013 om 14:24
1459 Antwoorden / 23 Vragen

De na-betaling van € 6200,- is die deels voor 2009 en deels voor 2010? U zult voor u zelf een berekening moeten maken wat het bedrag is als deze nabetaling wel op het juiste moment betaald was.
Dan pas kunt u klagen.

Jantje

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2013 om 15:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jantje7

Ook al zou Ts uitrekenen wel deel precies op 2009 betrekking heeft, dan nog heeft klagen geen zin bij het UWV. Hij heeft daardoor in ieder geval in 2009 hogere toeslagen gekregen, dan waar hij in het normale geval recht op zou hebben.

Alleen voor de huurtoeslag zou hij wellicht een beroep kunnen doen op de uitzonderingsregel, van een eenmalige uitkering. Oftewel bijzonder inkomen.

Middeling voor de inkomstenbelasting zal ook geen zin hebben i.v.m. de norm van € 545, die niet teruggegeven wordt en middeling heeft ook geen invloed op de toeslagen.

jantje7
door jantje7 - Apr 2, 2013 om 15:12
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@tijger1

Mogelijk heeft TS in 2009 helemaal geen toeslag gehad, weet niet op welke datum hij is ontslagen.
Kan best zo zijn dat zijn inkomen te hoog was voor welke toeslag dan ook.

Jantje

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2013 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jantje7

Inderdaad is dat mogelijk, maar de grens voor zorgtoeslag was in 2009 ruim € 47.500 en voor kindgebondenbudget
€ 45.000.

Maar misschien lezen we dat nog wel.

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2013 om 15:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En voor 2010 zijn de grenzen circa € 50.000 voor zorgtoeslag en € 48.000 kindgebondenbudget.

Dus ik weet niet was Ts bedoelt met een grens van € 29.000.

ko
door kostenbesparen - Apr 2, 2013 om 17:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp er niets van als ik het op chronologische volgorde zet.
De verekening had toch al eerder plaats moeten vinden.
2010 - betaald gekregen met terugwerkende kracht over 2009
2013 - terugbetalen
Is het misschien een eindafrekening van 3 jaar toeslagen?

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2013 om 17:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kostenbesparen

Ts heeft het: nu in 2012. Ik weet niet of dat een tikfout is, maar je kunt natuurlijk best in 2012 of 2013 de definitieve aanslag zorgtoeslag, kindgebondenbudget en huurtoeslag over 2010 krijgen.

getty
door getty - Apr 2, 2013 om 18:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U kunt mbt de huurtoeslag een beroep op een bijzondere situatie doen en het inkomen wat voor een ander jaar bestemd was, buiten beschouwing laten zetten. U zult hiervoor een bezwaar moeten aantekenen. Inderdaad geldt deze regeling niet voor de zorgtoeslag en kgb, maar daar zal de schade ivm een hogere inkomensgrens minder groot zijn.

U kunt als de nabetaling is ontstaan door een fout van het uwv, het uwv hiervoor aansprakelijk stellen. Gewoon een brief schrijven naar het uwv, uw schade berekenen en deze claimen.

le
door leonvdbruggen - Apr 2, 2013 om 18:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=leonvdbruggen schreef op dinsdag 2 apr 2013, 13:55]Hoi

Ik ben ik 2009 ontslagen.
Toen heb ik ww aangevraagd , en er is een dagloon berekend.
Met dit dagloon ging ik niet accoord ,omdat dit te laag was.
Naar een rechtzaak ,bleek dat ze inderdaad mijn dagloon verkeerd berekend hadden .
In juli 2010 heb ik een na betaling van het uwv gekregen.
van ongeveer 6200 euro bruto.
Nou denk je probleem opgelost.
Nu in 2012 krijg ik van de belastijgdienst een brief dat ik
2400 euro aan toeslagen terug moet betalen omdat mijn loon in 2010 6200 euro hoger was als opgegeven.
En ik boven de grens van 29000 euro kwam.
voor de toeslagen.
Dit was dus die nabetaling van 2009 ,en hier door kwam ik net boven de grens voor de toeslagen uit.
Voor de huur toeslag is misschien een herberekening mogelijk.
Maar voor de zorgtoeslag en kindgebonden budget
heb je gewoon pech gehad.
En het uwv zeg gewoon ja pech gehad ,dat gaan wij niet betalen.
Dit kan toch niet waar zijn ,het uwv maakt een fout in hun berekeningen.
En hier door moet ik dus veel geld aan de belastingdienst terug betalen.
Ik ben al bij de rechtswinkel geweest ,en deze zeggen je heb helemaal gelijk.
En het gebeurd heel veel ,en het probleem is bekent.
Alleen de wet is nog niet aan gepast.
Geld voor een rechtzaak heb ik hellaas niet.
Ik wil jullie die mail ook nog wel door sturen ???

Vriendelijke Groeten
Leon

le
door leonvdbruggen - Apr 2, 2013 om 18:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jantje7 schreef op dinsdag 2 apr 2013, 15:12]
@tijger1

Mogelijk heeft TS in 2009 helemaal geen toeslag gehad, weet niet op welke datum hij is ontslagen.
Kan best zo zijn dat zijn inkomen te hoog was voor welke toeslag dan ook.

Jantje

ik heb in 2009 inderdaad geen toeslagen gehad ,omdat ik werk had.
en het in komen te hoog was

le
door leonvdbruggen - Apr 2, 2013 om 18:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 2 apr 2013, 15:33]En voor 2010 zijn de grenzen circa € 50.000 voor zorgtoeslag en € 48.000 kindgebondenbudget.

Dus ik weet niet was Ts bedoelt met een grens van € 29.000.

Dit klopt alleen de grens van huurtoeslag lig op 29.000
en zorgtoeslag en kindgebondenbudget liggen hoger.
alleen door die 6200 euro ,moet ik ook een gedeelte van deze toeslagen terug betalen.

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2013 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoals al eerder uitgelegd, kunt u voor de huurtoeslag bezwaar maken en een beroep doen op de regeling voor bijzonder inkomen.

Ik denk niet dat het enige zin heeft een klacht in te dienen bij het UWV.

Doordat (een deel van) het inkomen van 2009 in 2010 viel, viel u met dat bedrag waarschijnlijk ook weer onder een lager tarief van de belastingen.

Dus dat wordt dan nog een aardige rekensom.

Waarom hebt u in juli niet aan de belastingdienst de wijziging van het inkomen doorgegeven t.a.v. de toeslagen?

U hebt dus blijkbaar pas voor het jaar 2010 toeslagen aangevraagd, dan wist u toch dat daarvoor de hoogte van het inkomen van belang was?

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2013 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welk deel van de nabetaling had betrekking op het jaar 2009?

getty
door getty - Apr 2, 2013 om 19:02
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Een brief schrijven naar het uwv kan wel zeker zin hebben. Ik ken een situatie waar door een fout het uwv in een ander belastingjaar uitbetaalde en de daardoor geleden schade is vergoed. Gewoon proberen dus.

fi
door fisbel - Apr 2, 2013 om 21:13
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=getty schreef op dinsdag 2 apr 2013, 18:14]U kunt mbt de huurtoeslag een beroep op een bijzondere situatie doen en het inkomen wat voor een ander jaar bestemd was, buiten beschouwing laten zetten. U zult hiervoor een bezwaar moeten aantekenen. Inderdaad geldt deze regeling niet voor de zorgtoeslag en kgb, maar daar zal de schade ivm een hogere inkomensgrens minder groot zijn.

U kunt als de nabetaling is ontstaan door een fout van het uwv, het uwv hiervoor aansprakelijk stellen. Gewoon een brief schrijven naar het uwv, uw schade berekenen en deze claimen.
Een bezwaar tegen de vaststelling huurtoeslag is wat anders als het doen van beroep op de bijzondere situatie huurtoeslag. Er moet dus geen bezwaar worden ingediend, maar een verzoek. Dit verzoek heet: verzoek bijzondere situatie huurtoeslag. Lees hier Vraag 6 is van belang bij het invullen. Kopieën van bescheiden dienen meegestuurd te worden. Het adres is op het verzoek te lezen.

Algemene informatie over: ik heb bijzonder inkomen / huurtoeslag. Lees hier

ha
door hardwerker - Oct 8, 2013 om 17:28
2 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=getty schreef op dinsdag 2 apr 2013, 19:02]Een brief schrijven naar het uwv kan wel zeker zin hebben. Ik ken een situatie waar door een fout het uwv in een ander belastingjaar uitbetaalde en de daardoor geleden schade is vergoed. Gewoon proberen dus.

Hallo ik lees tot mijn verbazing deze bericht van u .
Ik heb het zelfde probleem heb een nabetaling gehad in 2009 voor het jaartal 2008 uwv heeft mij 6 maanden zonder laten zitten en heb toen eindelijk een nabetaling gehad van ruim 10.000 euro maar ik heb de belastingdienst 7300 euro terug moet betalen aan de belastingdienst omdat ik een nabetaling heb gehad en het uwv heeft 2 jaaropgaves ingediend bij de belasting 1 van het loon van 2009en 1 van de nabetaling van 2008 .
Ik heb in die 6 maanden zo groot schuld opgebouwd geen huur kunnen betaling huis uitzetting etc etc etc. 3 jaar op stokkie moet bijten van 60 euro per week alles was ik kwijt door een fout en nalatigheid van het uwv die er 6 maanden over moet doen om mij te herkeuren .

1 Je bouwt schuld op door het uwv
2 Je krijgt een nabetaling voor het jaar waar je geen inkomen heb gehad
3 Je krijgt nog een schuld bij ook van de belasting .

Dus voor mij had die hele nabetaling niet gehoeven want het heeft mij alleen maar geld gekost.
Mijn vraag is aan jou ik ben bezig met een advocaat om deze probleem geheel vergoed te krijgen voor de schade die ik heb geleden , zou jij mij willen vertellen of wijs kunnen maken wat die situatie is wat jij citeert hierboven .

Graag hoor ik van je .

fi
door fisbel - Oct 8, 2013 om 22:34
851 Antwoorden / 3 Vragen

getty schreef op dinsdag 2 apr 2013, 19:02
Een brief schrijven naar het uwv kan wel zeker zin hebben. Ik ken een situatie waar door een fout het uwv in een ander belastingjaar uitbetaalde en de daardoor geleden schade is vergoed. Gewoon proberen dus.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Een schadevergoediing vragen moet deskundig gebeuren wil de claim meer kans hebben op succes. Een (ervarings)deskundige op dit gebied is hajete op deze site. Er moet wel een gebrukersnaam en wachtwoord worden aangemaakt, maar dat is gebruikelijk. Het sturen van een prive-mail via goeievraag is mogelijk.

Mogelijk heeft getty ook nog bruikbare adviezen.