aa
door aad piraat Mar 21, 2023 om 13:49
Geldzaken & recht

Belastingaangifte

Ik krijg al jaar en dag het biljet voor de belastingaangifte per post in huis. Evenzolang laat ik dan de aangifte invullen en indienen door de FNV Belastingservice. Dit jaar heb ik opeens geen aangiftebiljet opgestuurd gekregen waardoor ik twijvelde of ik dan ook wel of geen aangifte hoefde te doen. Omdat ik alle jaren van aangifte een behoorlijk bedrag terugkreeg besloot ik uiteindelijk ook nu toch met hulp van de FNV service dit evengoed maar te doen. Eenmaal op locatie stelde ik hier de vraag of ik nu evengoed tot aangifte was verplicht en waarom ik geen aangiftebiljet had gekregen. Het antwoord was dat aangifte nu niet hoefde omdat de belastingdienst er dan uit de hun bekende gegevens ervan uit ging dat er geen kans op terugave of bijbetaling was maar het mij vrij stond dit toch te doen. Ik besloot toen om toch maar de aangifte in te vullen en daaruit kwam naar voeren dat ik toch recht op terugave had voor het vergelijkbare bedrag van voorgaande jaren. Nu kom ik hiermee dan tot mijn vraag: Als ik nu geen aangifte had gedaan had mijn teruggave recht dan evengoed bij de Belastingdienst boven water gekomen en had ik dat dan ook automatisch op mijn rekening gestort gekregen? Zo niet kunnen hierdoor legio gedupeerden ontstaan en er vanuit het verleden al zijn.

2656 14 Rapporteer

sira
door sira - Mar 21, 2023 om 14:01
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Kunt u die vraag niet beter aan de belastingdienst zelf stellen?
Ik denk overigens dat er ook wel correspondentie over geweest zal zijn. Heeft u al ingelogd bij de berichteninbox van de overheid?

Franske1958
door Franske1958 - Mar 21, 2023 om 14:01
415 Antwoorden / 2 Vragen

Nee. als U geen aangifte had gedaan dan had U niets terug gekregen.  Of hierdooe mensen gedupeerd worden, nee zo zou ik het niet noemen.
Helaas is dit voor veel mensen veel te complexe materie en is men helemaal afhankelijk van de deskundigheid van een ander.  Dit heeft ook tot
gevolg dat veel mensen niet alles doorgeven aan de invuller omdat men niet weet wat wel of niet afgetrokken kan worden.

borg queen
door borg queen - Mar 21, 2023 om 14:01
127 Antwoorden / 2 Vragen

Altijd aangifte doen, of je daartoe nu een brief voor krijgt of niet. De belastingdienst geeft niet automatisch iets terug, of je daar nu recht op hebt of niet. Veel mensen denken ten onrechte als ze geen aangifte hoeven te doen, ze niets terugkrijgen. Niets is minder waar.

aa
door aad piraat - Mar 21, 2023 om 14:30
50 Antwoorden / 24 Vragen

Beste Sira,Franske1958 en Borg Queen bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb geen Mijn Overheid of DiGid en wens daar ook geen gebruik van te maken. De vraag stel ik hier omdat ik meen dat de belastindienst er baat bij heeft mij en met mij alle belastingplichtigen af te schepen met nitszeggende antwoorden. Uit jullie antwoorden blijkt dat naar mijn mening ook en ik vindt het ongehoord dat de belastingdienst handeld zoals ik al vermoede. Door deze wijze van handelen wordt naar mijn mening veel van de overheids belastingmeevallers verklaart en bevestigd dat je niemand van deze overheidsinstanyie op zijn/ haar blauwe ogen kan geloven. Als de dienst zo vertouwt op zijn eigen gegevens mbt inning dient ze het ook te doen mbt betaling, zo niet dan moeten zij alle belastingplichtigen een aangiftebiljet blijven sturen in plaats van ruimte te nemen tot een nieuwe affaire. Ik ben blij dat mijn onderbuik gevoel mij niet heeft bedrogen en zal dus aangifte blijven doen. Nogmaals mijn dank en hiermee beschouw ik mijn vraag als vodoende beantwoord.

Ja
door JannyBoe Mar 21, 2023 om 15:04
503 Antwoorden / Vragen

Zo beroerd is de Belastingdienst nou ook niet weer Aad.
De Belastingdienst kan namelijk niet raden hoeveel geld iemand terugkrijgt of moet betalen.
De dienst heeft weliswaar gegevens van inkomen en bankrekeningen.
Maar geen exacte gegevens over bijvoorbeeld aftrekbare zorgkosten, giften, eventuele wijzigingen in de hypotheek, reiskosten, premies lijfrente etc.
Daar zal de belastingbetaler altijd zelf mee moeten komen.
Dat is de eigen verantwoordelijkheid van de burger.
Ook mijn advies: op papier of digitaal, elk jaar even naar de belastingservice van de FNV en aangifte doen.

aa
door aad piraat Mar 21, 2023 om 15:53
50 Antwoorden / 24 Vragen

Beste JannyBoe Ik kan me in je reactie vinden, maar mijn standpunt is dan ook dat er geen verwarring bij de burger en met name de oudere en niet digitaal vaardige moet worden gezaait en dus alijd een aangiftebiljet sturen.

Ja
door JannyBoe Mar 21, 2023 om 16:24
503 Antwoorden / Vragen

Ik ga toch de Belastingdienst weer een beetje in bescherming nemen Aad ;)
De Belastingdienst weet van tevoren niet wie nu wel of wie niet digitaal aangifte gaat doen.
Dat is een ieders keuze.

Dat zou dan ook betekenen dat er jaarlijks 10 miljoen aangiftebiljetten verstuurd zouden moeten worden.
Zonde van de energie, de arbeid, porto, papier enzovoort.
Want 99% van de mensen doet digitaal aangifte.
Dan is het toch niet al te veel moeite voor die 1% om zelf even de Belastingdienst om een formulier te vragen toch?

rj
door rjw Mar 21, 2023 om 19:32
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Oh ja, dan gaan we de ouderenkaart weer trekken. Alsof iedereen die ouder wordt achterlijk wordt of zo. Wat een onzin. Als je van alle ouderen die zelf online hun belastingaangifte een euro zou krijgen dan heb je ineens heel erg veel geld.

Ja
door JannyBoe Mar 22, 2023 om 13:12
503 Antwoorden / Vragen

Hier pas een dosis mildheid @RJW.
Uit onderzoek blijkt dat ongeveer '11% van de Nederlanders van 16 tot 65 jaar heeft geen of weinig ervaring met de computer. Onder Nederlanders van 55 jaar en ouder is dit zelfs zo’n 20%. Van de laaggeletterden in Nederland kan ruim 30% niet goed omgaan met een computer. Deze mensen kunnen onvoldoende zelfstandig digitaal informatie opzoeken en verwerken op een veilige manier.'

Mabelle
door Mabelle - Mar 21, 2023 om 15:47
403 Antwoorden / 1 Vragen

Als je geen verzoek tot aangifte hebt ontvangen, is het toch verstandig om aangifte te doen als je denkt recht te hebben op teruggave. Dat is al jaren en jaren zo, maar voor jou blijkbaar helemaal nieuw.

Vraag je niks, krijg je ook niks als je niet verplicht bent tot aangifte.

Mijn Overheid en een Berichtenbox heeft iedereen, alleen je kijkt er nooit naar.

wi
door willems123 - Mar 21, 2023 om 16:19
117 Antwoorden / 16 Vragen

Naar de website van Belastingsdienst, inloggen met digiD in Mijn Belastingdienst, dan zie je alle berichten.

JMA2
door JMA2 Mar 21, 2023 om 23:02
114 Antwoorden / 2 Vragen

Ts geeft aan geen DigiD te hebben of te willen. Nutteloos advies dus.

Thijs12
door Thijs12 - Mar 21, 2023 om 16:35
522 Antwoorden / Vragen

Mijn toeslagen is natuurlijk ook niet spannend genoeg.

sw
door swat1500 - Mar 21, 2023 om 17:53
3763 Antwoorden / 0 Vragen

U moet alleen aangifte doen als u een brief van de BD heeft ontvangen waarin dit u opgedragen wordt. U mag altijd zeff aangifte doen als u geen brief daartoe krijgt.
De belastingdienst stuurt alleen de brief als uit hun gegevens blijkt dat u mogelijk meer belasting moet betalen dan u feitelijk hebt gedaan of u in voorgaande jaren ook belasting heeft moeten betalen. Ook als men een eigen huis heeft moet er aangifte worden gedaan.
De BD heeft (vooraf) geen zicht of een belastingbetaler daadwerkelijk aftrekposten heeft.
Het zou, zoals al eerder aangehaald, een chaos worden als de BD iedereen zou gaan verplichten aangifte te gaan doen.
In veel gevallen zou dit een zinlose exercitie zijn en gigantische wachttijden creeeren voor personen die wel geld terug krijgen van de BD.

Het loont zeker de moeite om jaarlijks een proefaangifte te doen om zo te bezien of er geld terug verwacht kan worden. Geen held terug dan ook geen aangifte doen. Al mag het natuurlijk wel.

Ag
door Agamemnon Mar 22, 2023 om 15:10
82 Antwoorden / 7 Vragen

Het is zelfs verplicht om aangifte te doen als u moet bijbetalen, ongeacht of u een brief van de belastingdienst gekregen heeft om aangifte te doen...

rj
door rjw - Mar 21, 2023 om 19:30
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Ongeacht of je bericht krijgt of niet, is het altijd verstandig om de aangifte in te vullen. Als je geen aangifte hoeft te doen en uit de aangifte blijkt dat je niets hoeft te betalen of terugkrijgt, stuur je het gewoon niet op.

Mabelle
door Mabelle - Mar 22, 2023 om 00:06
403 Antwoorden / 1 Vragen

Als je nou eens begint met DigiD te gaan gebruiken, had je zo even in kunnen loggen bij de BD en had je in 1 oogopslag kunnen zien of je wel of geen geld terug krijgt. Hoef je niet eens de deur uit om naar het FNV te gaan.

Op de site van de BD staat ook dit:

Als u AOW en 1 of meerdere pensioenen hebt, hebt u misschien te veel belasting betaald. Doe aangifte om uw geld terug te krijgen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/doe-aangifte-met-aow-en-pensioen

Franske1958
door Franske1958 - Mar 22, 2023 om 08:05
415 Antwoorden / 2 Vragen

"Eigenlijk is het ongelooflijk dat er nog gewone gezonde mensen zonder DigID zijn. Er komt vast een tijd dat het...."
Ik ken genoeg gezonde mensen die wel een DigiD hebben maar daar niet mee om kunnen gaan. Die code gebruiken ze meestal
slechts 1 maal per jaar, en schrijven die code ergens op een briefje. Met als resultaat dat dit briefje het jaar daarop niet te vinden
is, met als gevolg jeder jaar weer een nieuwe code aanvragen. Dit duurt ook weer een aantal dagen voordat die brief binnen is met
die activeringscode.  Dan komt het volgende probleem. Ze verzinnen ter plekke een nieuwe login naam, die schrijven ze ergens op,
om dan de mededeling te krijgen "Haelaas deze code is al in gebruik, gebruik een andere"  Dit gaat vaak 10 keer zo door voordat
ze eindelijk een loginnaam en een passwoord hebben verzonnen wat nog niet bestaat.  Dan komt het volgende probleem.
Het 06 nummer daar invoeren voor die code te ontvangen.  En mocht dat allemaal gelukt zijn en de belasting is ingevuld en er is
uitgelogd. Dan komt het volgende probleem. Welke van die 10 opgeschreven uitgeprobeerde logincodes was nou de goede. Nou ja,
dan volgend jaar maar weer hetzelfde gedoe.

aa
door aad piraat - Mar 22, 2023 om 10:04
50 Antwoorden / 24 Vragen

Gezien de inhoud van de antwoorden voel mij verplicht tot de volgende toelichting op mijn gestelde vraag. Gedurende 7 opeenvolgende jaren vul ik in mijn aangifte alleen de gegevens van mijn jaarspecificaties van het ABP en de SVB in. Ik heb totaal geen extra aftrekposten of betalingsverplichtingen op te geven. Al die jaren heb ik recht op teruggave bedragen die variëren tussen de € 650 en € 800. Hieruit blijkt dat beide instanties chronisch teveel afdragen. Ik zet dit af tegen alle gepensioneerden en AOW’ers en met name hen die om welke reden dan ook geen aangifte doen of kunnen doen waarbij ik alle andere klanten van de SVB nog buiten beschouwing laat. In dat licht gezien lijkt mij mijn vraagstelling zo gek nog niet.

newmikey
door newmikey Mar 22, 2023 om 11:18
830 Antwoorden / 0 Vragen

"Hieruit blijkt dat beide instanties chronisch teveel afdragen"
Tsja, en daaruit blijkt dat u géén enkel begrip kunt tonen voor het onderliggende proces. Dat u géén DIGID wilt en géén digitale aangifte wilt doen is volledig uw probleem. Dat u daar te oud voor zou zijn is pure nonsens. Als u een post kunt plaatsen op het forum van Kassa, kunt u ook gewoon aangifte doen en is uw geklaag dus absurd.

Aangifte doen online is een kwestie van een paar minuten. [edit, redactie - houd het respectvol en inhoudelijk op het forum]

Ja
door JannyBoe Mar 22, 2023 om 13:10
503 Antwoorden / Vragen

"Dat u daar iemand van het FNV voor inschakelt is een verspilling van kostbare tijd die de vakbeweging aan èchte probleemgevallen zou kunnen besteden. Schaam u!"

De FNV is er juist om mensen te helpen met hun belastingaangifte. Mensen zijn daar van harte welkom met hun (belasting-)problemen

Dat u dat niet in de categorie 'probleemgevallen' onder brengt komt geheel voor uw eigen rekening.

U kunt het zelf wel appeltje-eitje vinden maar er zijn in de buitenwereld ook mensen die het moeilijker vinden.
Uit onderzoek blijkt dat o
ngeveer '11% van de Nederlanders van 16 tot 65 jaar heeft geen of weinig ervaring met de computer. Onder Nederlanders van 55 jaar en ouder is dit zelfs zo’n 20%. Van de laaggeletterden in Nederland kan ruim 30% niet goed omgaan met een computer. Deze mensen kunnen onvoldoende zelfstandig digitaal informatie opzoeken en verwerken op een veilige manier.'

Missschien kunt u uw vaardigheden gebruiken om deze mensen van nut te zijn.
Informeer eens bij Humanitas of bij de FNV.

PvBaak48
door PvBaak48 - Mar 22, 2023 om 10:05
65 Antwoorden / 1 Vragen

Belasting doet dit veel meer en als je dit klakkeloos aanneemt blijft er dus heel wat teruggave geld liggen.
Automatisch doen ze dit niet dus altijd biljet invullen om te zien of er teruggave is.