si
door simbaensammie Jun 14, 2015 om 15:40
Geldzaken & recht

Belastingaanslag

Ik moet een navorderingsaanslag over 2013 betalen aan de belasting.
Belasting geeft aan in 2013 een ver keerde berekening te hebben gemaakt . Dit geven ze zelf per brief toe hiervoor excuus.
Ondanks de definitieve aanslag moet ik nu als nog terug betalen.
Nu kan dat wel begrijpen, maar door het grote bedrag ben ik genoodzaakt een betalings regeling aan te vragen. Ook die wordt toe gekend alleen met een verschil ik moet rente betalen.
Dus als je fouten maakt, en deze is bij honderden gemaakt, mag je als beloning hier ook nog rente voor vragen.
Mijn vraag kan maar allemaal zo?

2168 21 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jun 14, 2015 om 15:46
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Heeft u in dat jaar via internet de gegevens door gegeven of op papier. Dat is alleen maar nieuwsgierigheid om te weten of dat dan ook voor kan komen als men via internet met de gegevens mis kaan gaan.?

edrick3
door edrick3 - Jun 14, 2015 om 15:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo simbaensammy,

Als je nu in één keer betaalt hoef je géén rente te betalen, toch?
Als je uitstel van betaling hebt - afbetalingsregeling - dan moet je over het openstaande bedrag wél rente betalen over het tijdvak tussen nu en de uiteindelijke betaling.

Met vr.gr.

si
door simbaensammie - Jun 14, 2015 om 16:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 14 jun 2015, 15:46]Heeft u in dat jaar via internet de gegevens door gegeven of op papier. Dat is alleen maar nieuwsgierigheid om te weten of dat dan ook voor kan komen als men via internet met de gegevens mis kaan gaan.?

si
door simbaensammie - Jun 14, 2015 om 16:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

oeps er ging iets mis. Ik doe al mijn aangiften per internet

mahadma
door mahadma - Jun 14, 2015 om 16:11
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Als u geld terug gekregen had, zou u rente erbij gekregen hebben. En bij een betalingsregeling zijn 99,999999% van alle gevallen kosten. Wederzijds in dit geval.

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2015 om 16:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ten eerste is de rente maar vier procent en als u aangifte deed per internet, dan kon u toch weten dat de aanslag niet correct was?

Ik neem aan dat u alleen rente moet betalen ivm die betalingsregeling en niet vanaf 2014.

En wat voor fout is er dan bij honderden gemaakt?

door 1953 - Jun 14, 2015 om 17:48
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Zo is de wet nu eenmaal, ga voor uw grieven hieromtrent naar uw volksvertegenwoordiger en leg het voor wat deze voor u kan betekenen.

U kunt natuurlijk ook bezwaar aantekenen tegen de (gecorrigeerde) aanslag.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 14, 2015 om 22:26
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=simbaensammie schreef op zondag 14 jun 2015, 16:05]oeps er ging iets mis. Ik doe al mijn aangiften per internet
Dus de berekening die daar uit kwam is de verkeerde, dam zit de fout in die opgave.. Want de berekeningen worden gedaan door de computer.

ka
door kassaop1 - Jun 14, 2015 om 23:15
28 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=simbaensammie schreef op zondag 14 jun 2015, 15:40]
Belasting geeft aan in 2013 een ver keerde berekening te hebben gemaakt . Dit geven ze zelf per brief toe hiervoor excuus.
Ondanks de definitieve aanslag moet ik nu als nog terug betalen.

Als het een definitieve aanslag betreft en u niet met opzet gegevens heeft achtergehouden, dan is er genoeg jurisprudentie dat u helemaal niets hoeft terug te betalen. Dit is ook de reden dat de belastingdienst meestal een voorlopige aanslag oplegt. Eenmaal definitief opgelegd, dan kan de belastingdienst die alleen nog wijzigen als u opzettelijk verkeerde gegevens heeft opgegeven.
Dit is het gevolg van de automatisering. Rechters vinden dat de belastingdienst maar mensen in dienst moet nemen om aangiftes te controleren en fouten door automatisering niet mag verhalen op de belastingbetaler.
Let wel: dit geldt alleen voor DEFINITIEF opgelegde aanslagen.

Zie voor voor meer informatie: deze pagina

Als het om een groot bedrag gaat, kan het verstandig zijn een belasting-adviseur in te schakelen of desnoods even bij een advocaat langs te gaan die erin gespecialiseerd is.

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2015 om 23:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kassaop1

De belastingdienst kan om een heleboel redenen een navorderingsaanslag opleggen. Ook als zij zelf een fout gemaakt hebben.

De ts doet zijn aangifte per internet, dus hij had kunnen weten dat de aanslag fout was.

Langs een advocaat? Denkt u dat die gratis is?

ka
door kassaop1 - Jun 14, 2015 om 23:56
28 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 14 jun 2015, 23:31]@kassaop1
De belastingdienst kan om een heleboel redenen een navorderingsaanslag opleggen. Ook als zij zelf een fout gemaakt hebben.
De ts doet zijn aangifte per internet, dus hij had kunnen weten dat de aanslag fout was.

Verzint u dit zelf of kunt u het onderbouwen met onafhankelijke informatie van derden?
Uiteraard zal de belastingdienst het proberen, maar als de fout ben hen ligt hadden ze maar beter moeten kijken alvorens een definitieve aanslag op te leggen (en daar is voldoende jurisprudentie over). Hier nog een linkje.
Alleen bij nieuwe feiten die boven tafel komen kan een definitieve aanslag worden gewijzigd, niet als de belastingdienst ontdekt dat zij een fout hebben gemaakt na het opleggen van de definitieve aanslag.

[quote=tijger1 schreef op zondag 14 jun 2015, 23:31]
Langs een advocaat? Denkt u dat die gratis is?
Nee, maar als het om een groot bedrag gaat kan dat wel eens een stuk goedkoper uitvallen. Meestal is het eerste bezoekje 50 euro. Heb je weinig inkomen dan kun je toevoeging aanvragen (dat doet je advocaat dan voor je).
Het juridisch loket is ook nog een mogelijkheid om informatie te vragen, misschien wel het beste als eerste stap.

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2015 om 00:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kassaop1

Uiteraard verzin ik dat zelf.;-))

Maar u kunt het ok nog hier nalezen bij het laatste stipje: 'Wanneer leggen wij ern navorderingsaanslag op'.

Klik hier

ka
door kassaop1 - Jun 15, 2015 om 00:28
28 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 15 jun 2015, 00:19]
Maar u kunt het ok nog hier nalezen bij het laatste stipje: 'Wanneer leggen wij ern navorderingsaanslag op'.

Juist, vraag het de belastingdienst!
Er staat niet wanneer ze dat terecht doen, er staat wanneer ze dat doen.
Jurisprudentie leert dat het lang niet altijd terecht is, maar ja belastingdienst hè, dus omgekeerde bewijslast. Vandaar het advies je juridisch bij te laten staan.

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2015 om 09:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts stelt dat dezelfde fout bij honderde mensen gemaakt is. Maar welke fout wordt niet vermeld.

Ben benieuwd.;-))

@kassaop1

Misschien dat stipje dan nog maar eens lezen.

ka
door kassaop1 - Jun 15, 2015 om 09:57
28 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 15 jun 2015, 09:09]De Ts stelt dat dezelfde fout bij honderde mensen gemaakt is. Maar welke fout wordt niet vermeld.
Ben benieuwd.;-))
TS stelt dat de belastingdienst een verkeerde berekening heeft gemaakt. Dat zegt eigenlijk al genoeg. Of het moet overduidelijk zijn geweest. Kijk, als je niets verwacht en door een rekenfout krijg je opeens 1 miljoen euro terug, dan kon je zelf ook wel op je vingers natellen dat er iets niet klopte.
Van de belastingdienst mag wel worden verwacht dat zij in staat is goede berekeningen uit te voeren en als ze dat niet doet, dan mag de burger daar niet de dupe van worden.
Uiteraard is het een goed idee veel te lezen, dus ook dat 'stipje' (linkje) van de belastingdienst, maar ik zou niet te veel waarde hechten aan de beweringen van degene die een hoop geld van me terug vordert. Pak er ook eens een woordenboek bij en zoek op wat het woordje 'definitief' betekent :-)

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2015 om 11:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kassaop1

Misschien komt de Ts nog wel met een toelichting. Maar vergeet maar dat hij het niet hoeft te betalen. Geen kans.

ru
door ruitenheer - Jun 15, 2015 om 17:19
120 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kassaop1 schreef op maandag 15 jun 2015, 09:57]Pak er ook eens een woordenboek bij en zoek op wat het woordje 'definitief' betekent :-)

Pak de wettekst er eens bij en zie dat de wetgever het niet heeft over een definitieve aanslag.

In de wettekst staat wanneer de belastingdienst mag navorderen:

Artikel 16 Awr:
2e lid. Navordering kan mede plaatsvinden in alle gevallen waarin te weinig belasting is geheven, doordat:
[...]c. ten gevolge van een fout een aanslag ten onrechte achterwege is gelaten of ten gevolge van een fout een belastingaanslag tot een te laag bedrag is vastgesteld, hetgeen de belastingplichtige redelijkerwijs kenbaar is, waarvan in elk geval sprake is indien de te weinig geheven belasting ten minste 30 percent van de ingevolge de belastingwet verschuldigde belasting bedraagt.

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2015 om 17:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ruitenheer

Die tekst had ik @kassaop1 gisteravond al verstrekt. Maar hij gelooft het niet zo.;-))

ho
door hopetobehelping - Jun 15, 2015 om 19:58
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste simbaensammie,

het antwoord op uw vraag: ja dat kan en mag allemaal zo.

Aangezien het een fors bedrag betreft komt het voor u wellicht niet helemaal als een verrassing.
Als u het geld voor 2013 destijds opzij had gezet dan had u nu in één keer kunnen betalen en had u niet met de extra rente kosten gezeten.
Als het een groot bedrag is dan zullen er 'grote' inkomsten tegenover hebben gestaan.

pintje
door pintje - Jun 30, 2015 om 22:30
48 Antwoorden / 25 Vragen

Stuur alle belastingdirecteuren een brief.
Toeslagen Utrecht, Betalingen Apeldoorn, Invorderingen Enschede, Incasso Leeuwarden,
De belangrijkste, Heerlen, komt altijd goed, samen met Utrecht,
Allemaal nemen ze zes weken voor beantwoording, soms na vijf weken een bevestiging dat de klacht in behandeling is genomen. Terwijl een beslissing binnen zes weken dient te geschieden,
Belastingdienst is het vertrouwen aan het verliezen,
Ongeloofwaardigheid, is een kwalijke zaak.

G.A.Snippe.

tijger1
door tijger1 - Jun 30, 2015 om 22:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pintje

En uw advies is flauwekul.