li
door lisa123 Apr 17, 2016 om 15:12
Geldzaken & recht

Ben ik verplicht om voor koffie-en toiletjuffrouw te spelen?

Een jaar of 3 geleden heeft de huisbaas een stel knoeiers op de woning die door mij word gehuurd losgelaten, ze komen nu weer om een rot raam te vervangen (of alleen de dorpel, geen idee) het keukenraam wat dichtgeverfd zit open te maken (hoop ik) en een gedeelte van het dak te vervangen.
Het is een rare situatie, het betreft 3 huizen die vreemd in elkaar overlopen en de andere twee zijn eigendom, ik ben de enige huurder.
Nu wil de huisbaas mij verplichten om (net als toen) voor koffie-en toiletjuffrouw te spelen. Omdat ik toen wilde weigeren maar ze op de één of andere manier toch bleven zeuren zat ik dus met mijn zieke hoofd met werklui over de vloeren die zelfs commentaar leverden als ze geen koffie kregen, naast de wc piesten om van de rest maar niet te spreken.
Door een ernstige ziekte ben ik vaak thuis en ook vaak in het ziekenhuis maar dat gaat niemand een barst aan.
Ik sta nu te boek als dat mens dat medewerking weigert
Volgens een goede kennis en het Anbo- team is het normaal dat een huisbaas/uitvoerder een keet en chemisch toilet neerzet en niet van de huurder eist dat de werkmensen voorzien worden van koffie en heen en weer lopen om het toilet te gebruiken.
Weet iemand wat mijn rechten/plichten zijn volgens de wet? Zelf heb ik er helaas geen verstand van en in de brief die ik toegestuurd kreeg met de datum wanneer ze beginnen staat expliciet dat ze rekenen op mijn medewerking.
Zit daar taak van koffie-en toiletjuffrouw in?

8179 13 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 17, 2016 om 15:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, je bent niet verplicht werklui koffie te verstrekken of toegang tot jouw toilet te verlenen. Rekenen op jouw medewerking, betekent toegang verlenen tot je woning.

die zelfs commentaar leverden als ze geen koffie kregen, naast de wc piesten om van de rest maar niet te spreken.

Overigens zou hier sprake kunnen zijn van oorzaak en gevolg. Bouwvakkers hebben zo hun eigen manieren om hun ontevredenheid te laten blijken.

Verder onthoud ik mij maar van commentaar.

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2016 om 15:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een komische huisbaas. :-((

Nee, natuurlijk bent u dat niet verplicht. het zou wat moois zijn.

Persoonlijk zou ik wel die werklui, als ze bij mij bezig zouden zijn van koffie voorzien, ook met het oog op het feit dat een prettige sfeer vaak beter werk oplevert. Maar het hangt natuurlijk wel van de lengte van de klus af en ook van de hoeveelheid werklui.

En gaan ze ook klussen aan die andere twee woningen?

Ze zullen wel rekenen op uw medewerking dat u ze toelaat in de woning om te werken, maar ik zou maar laten weten dat, als het een langdurige klus is, uw huis niet als kantine en toilet zal fungeren.

ja
door jackyh - Apr 17, 2016 om 15:35
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vind u een vervelend egoistisch mens. Waarom geef je die mensen geen drinken en toiletgelegenheid. U bent verkeerd bezig maar later niet zeuren dat niemand komt.

pi
door pieterwolters Apr 17, 2016 om 22:16
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ja maar: op basis van welke wetsartikel moet TS dat dan doen ;-).

aurora1
door aurora1 - Apr 17, 2016 om 15:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik sluit mij aan bij de reacties van @carola.83 en @tijger1.
Overigens is mijn ervaring dat werklui vaak met hun pauzes in hun bestelauto gaan zitten en zelf een thermosfles en broodjes meegenomen hebben.
U kunt eventueel voor de goede werksfeer een thermosfles koffie voor hun pauzes geven met plastic bekers of mokken erbij als ze bij u in huis aan het werk zijn (en de klussen niet al te lang duren).
Ik zou voor de sfeer en fatsoen niet zelf uitgebreid koffie voor de neus van de werklui gaan zitten drinken en hen geen koffie schenken.
Maken ze er een potje van met toilet en alsmaar koffie zitten drinken dan kunt u daarover eventueel contact met hun baas opnemen.
U kunt eventueel als om koffie wordt gezeurd ze desnoods zeggen dat u geen koffie drinkt en dus geen koffie in huis heeft, dan moeten er natuurlijk ook geen koffieapparaten e.d. zichtbaar zijn.
Het hangt er ook maar van af wat voor klussers het zijn, bescheiden en ijverig of mensen die zich niet zo netjes gedragen en de kantjes ervan aflopen en of ze voortdurend met vieze schoenen uw huis in- en uitlopen tijdens het dak vervangen.

li
door lisa123 - Apr 17, 2016 om 16:04
134 Antwoorden / 53 Vragen

Blij dat ik niet de enige ben die het belachelijk vind, moest lachen om het antwoord van Carola83 die zich maar van verder commentaar onthoudt.

Ben het helemaal met Tijger1 die mijn huisbaas komisch vindt, ik namelijk ook.
Hij vergeet dat we anno 2016 leven en een keet en toilet neerzetten kost geld en dat moet zo min mogelijk uitgegeven worden.

Vind het geen probleem als het "normale" mensen zijn om een keer koffie te geven en ze het toilet te laten gebruiken als ze bij mij aan het werk zijn en ik thuis maar omdat het dak bij de andere 2 helemaal wordt opgeknapt en bij mij opgelapt (groot verschil) kunnen die anderen ook wel meewerken voor de "interne mens voor koffie" en de rest.

Dank voor jullie snelle reactie en een fijne dag verder.

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2016 om 16:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh

Waar slaat die reactie op? Hebt u de hele vraag wel gelezen?

ja
door jackyh Apr 17, 2016 om 23:47
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vind het een kwestie van fatsoen dat als de werklui in mijn woning bezig zijn, ik ze wat te drinken geef en ze zo nodig van het toilet gebruik kunnen maken. Dat geldt natuurlijk niet als ze in de andere 2 woningen bezig zijn.

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2016 om 00:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh

En ik vind het een kwestie van fatsoen als u niet onderstaande tekst bezigt.

Ik vind u een vervelend egoistisch mens. Waarom geef je die mensen geen drinken en toiletgelegenheid. U bent verkeerd bezig maar

sw
door swat1500 - Apr 18, 2016 om 01:03
3779 Antwoorden / 0 Vragen

De Wet regelt hier niets over u kan dus nergens toe verplicht worden.

me
door mein33 - Apr 18, 2016 om 11:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@lisa123,

Werklui die bij u komen om problemen aan de door u gehuurde woning te verhelpen zou u "stroop" om de mond moeten smeren.
Des te meer "stroop", des te beter en netter de reparaties zullen worden uitgevoerd.
Hier is geen sprake van "koffie- en toiletjuffrouw" spelen, maar van normaal sociaal gedrag tegenover iemand die iets voor je komt oplossen. Die werklui worden ook maar gestuurd en het dient geen enkel doel om uw grieven op hen te botvieren.
Met "stroop" bedoel ik in dit geval "koffie met een koekje" op z'n tijd en iedereen die bij u thuis werkt zal, indien zij zelf netjes en sociaal worden behandeld, ook u en uw toilet netjes behandelen.
U kunt toch niet zo egoistisch zijn dat u iemand die bij u werkzaamheden verricht zult weigeren om van het toilet gebruik te maken.
"Plassen moeten we allemaal, van bouwvakker tot Admiraal". ;-))

Maar om op uw vraag terug te komen :  Nee u bent niets verplicht, behoudens om de werklui toe te laten tot uw woning om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Dit wordt ook wel omschreven als "wij rekenen op uw welwillende medewerking".

zoekster1
door zoekster1 - Apr 18, 2016 om 13:33
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U bent nergens toe verplicht en ik vind het ook geen nette actie van de verhuurder. Toen onze huurwoningen werden aangepakt kregen we een brief van de woningbouwvereniging, dat we juist niet voor koffie of toilet moesten zorgen, omdat dat allemaal al was geregeld middels bouwketen en buitentoiletten. Als ze binnen moesten zijn kreeg je een brief of we zo vriendelijk wilden zijn om dan thuis te zijn en excuses voor eventueel ongemak. Zo kan het ook.

Verder kan ik me voorstellen dat als je erstig ziek bent, dat dat extra vervelend is, omdat ze dan ook een inkijkje krijgen in je privésituatie. Ik vind u dan ook helemaal niet egoïstisch.

Cookies
door Cookies Apr 18, 2016 om 13:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Kan me echt niet voorstellen dat de verhuurder 'dit wil verplichten'. Een verzoek wordt wel vaker geïnterpreteerd als dwingend e.d. Bouwketen, buitentoiletten worden alleen gebruikt bij langdurige klussen. Echt niet bij klussen van een weekje.

li
door lisa123 - Apr 18, 2016 om 15:48
134 Antwoorden / 53 Vragen

Beste allemaal die hebben gereageerd op mijn vraag, (had niet verwacht dat zoveel mensen de moeite zouden willen nemen om op mijn vraag te antwoorden), waarvoor mijn hartelijke dank.
Al 20 jaar ligt op dit huis een dak dat lekt, vandaar dat ik het spuugzat ben. ook omdat er 3 jaar geleden "ververs" (dus geen schilders) zijn gestuurd. Heb toen een heel gesprek gehad met de voorman en het bleek een klus te zijn die was uitgeleend aan Fa. A., deze vond het te duur dus toen kwam Fa. B en omdat die het ook te duur vond werd er een stel asocialen gestuurd die geen verstand van het vak hadden.(maar wel lekker goedkoop waren).
Lijkt me belachelijk dat een raam dat 3 jaar geleden helemaal is opgeknapt (giga rommel bij mij) nu al weer kuisverrot is en ik zit weer met de rotzooi.

Ben het met iedereen eens (al drink ik zelf geen koffie) dat de werklui, mits ze bij mij aan het werk zijn en zich "normaal" gedragen een kop koffie kunnen krijgen en van het toilet gebruik kunnen maken, al is het onder protest.

Omdat ik "maar" huurster ben en die andere 2 eigenaar hoor ik niets over hoe lang de klus gaat duren, en iedereen om mij heen waar iets aan het huis wordt gedaan heeft een bouwkeet en chemisch toilet voor de deur.
Zal het maar op me af laten komen en we zien wel hoe het loopt.
Nogmaals dank allemaal voor de moeite en hiermee wil ik graag het onderwerp sluiten.

Ma
door Mat Matheij - Apr 18, 2016 om 18:14
986 Antwoorden / 3 Vragen

Om te beginnen moet de verhuurder aangeven welke werkzaamheden hij gaat uitvoeren de periode waarin dat gaat plaatsvinden en de opleverdatum. Bij ingrijpende verbouwingen wordt veelal een toilet/lunchkeet neergezet. Bij een voudigere ingrepen is het te doen gebruikelijk om van uw toilet gebruik te kunnen maken daar een andere voorziening niet aanwezig is. Het gaat hierbij om werkzaamheden aan uw huis.
Koffiezetten is een aardige geste maar de lunch behoren de arbeiders zelf te verzorgen.Mvrgr.

frtits22
door frtits22 - Apr 19, 2016 om 14:13
46 Antwoorden / Vragen

U hoeft niemand binnen te laten, zeker niet voor koffiejuffrouw te spelen en met de druk van uw huisbaas of buren heeft u in deze niets te maken. Uw enige verplichting jegens de huisbaas is uw huur te voldoen. Dat klinkt allemaal heel juridisch, maar het zegt niets anders dan dat je de huur moet betalen en de buren en de huurbaas kunnen oprotten. NEE zeggen aan de deur is ook een mogelijkheid, je kunt ook weigeren de deur te openen, dat ben je immers niet verplicht.
Verman uzelf, wees sterk en laat u niet intimideren.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk de koffie te verkopen en de huizen van uw buren proper te houden tegen betaling.