Gerry1969
door Gerry1969 Jan 23, 2017 om 23:30
Geldzaken & recht

Berekening toeslagen goed gedaan?

Beste allemaal,
Mijn moeder heeft vandaag haar 1e AOW en pensioen van 2017 ontvangen.

Om te kijken of ze nog recht heeft op toeslagen heb ik het volgende gedaan.

1 Bruto AOW x 13 (inclusief vakantiegeld)
2 Beide pensioenen bruto x 12
Totaal € 22.385 bruto
Dus 185 euro te hoog voor huurtoeslag.
Heb ik dit juist berekend of gaat er nog iets af waardoor ze nog wel huurtoeslag zou krijgen.

Diewilik

2822 16 Rapporteer

fa
door familyman - Jan 23, 2017 om 23:36
888 Antwoorden / 1 Vragen

Is deze berekening gedaan op de proefberekening belastingdienst? (http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen)

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 23, 2017 om 23:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Jazeker, alles netjes ingevuld en dan vervalt haar huurtoeslag dit jaar.
Maar ik hoopte dat er een soort vrijstelling zou zijn van bijvoorbeeld
€ 3000 oid.

Cookies
door Cookies - Jan 23, 2017 om 23:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

AOW is niet x 13. Het is x 12 + vakantiegeld : 2 ( geen volledig jaar) Is nl. geen 8%, maar minder, vandaar niet x 13. Vakantiegeld is bruto 71,61 per maand.

marita5
door marita5 - Jan 23, 2017 om 23:39
11521 Antwoorden / 15 Vragen
Gerry1969
door Gerry1969 Jan 23, 2017 om 23:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hoi Marita, heb ik gedaan, zie mijn reactie onder @familyman

marita5
door marita5 Jan 23, 2017 om 23:43
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , die heb ik inmiddels al gelezen .

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2017 om 23:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt die berekening goed gemaakt.

Ik weet natuurlijk niet hoe hoog de huur is, maar maak eens een berekening met bijvoorbeeld € 200 lager inkomen.

En verder natuurlijk de juiste gegevens van de huur. Hoeveel toeslag zou zij dan kunnen krijgen? Als dat aanzienlijk is, dus meer dan € 200 op jaarbasis, zou uw moeder kunnen overwegen in de loop van het jaar een gift te doen. En wel een gift op een speciale manier, zodat zij bijvoorbeeld die hele € 200 kan aftrekken.

Daarnaast kunt u nagaan of uw moeder verwacht in de loop van het jaar medische kosten te maken die niet vergoed worden, niet het eigen risico, die zij volgend jaar kan opvoeren bij de aangiftewaardoor haar inkomen onder die grens zakt.

Vakantietoeslag voor de AOW is 6%.

Cookies
door Cookies Jan 23, 2017 om 23:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, dat AOW x 13 klopt toch niet in dit 1e jaar. Ze krijgt maar een paar maanden.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 23:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts schrijft vandaag haar eerste AOW van 2017. Niet dat het de eerste AOW is.

Mocht de moeder nu pas AOW krijgen dan is het vakantiegeld vier maanden.

Cookies
door Cookies Jan 23, 2017 om 23:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zo las ik het AOW vanaf januari.

Cookies
door Cookies - Jan 23, 2017 om 23:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je moet ook nog even kijken of het vakantiegeld van de pensioenfondsen per maand of 1x per jaar wordt uitbetaald. Dat verschilt per pensioenfonds.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 23, 2017 om 23:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hoi Carola.
Ik heb 12 maanden AOW vol meegeteld en 1 maand 96%.
Ik heb alle betalingen van mei vorig jaar nagekeken maar pensioenen waren het hele jaar hetzelfde.
Dus geen los vakantiegeld van beide pensioenfondsen.

simon55
door simon55 Jan 24, 2017 om 12:02
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@carola83

Bij pensioenfondsen zit t vakantiegeld al in bij de uitkering die men krijgt per maand

Cookies
door Cookies Jan 24, 2017 om 12:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@simon55: Zucht....NIET bij de PFZW! Van hun site: In mei ontvangt u naast uw pensioen ook vakantiegeld. U heeft uw pensioen van mei én uw vakantiegeld uiterlijk 25 mei op uw rekening staan.

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2017 om 23:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Pensioenfondsen betalen geen vakantiegeld.

En het vakantiegeld van de AOW moet natuurlijk niet door 2 gedeeld worden. In mei wordt het vakantiegeld mei 2016 t/m april 2017 uitbetaald.

Cookies
door Cookies Jan 23, 2017 om 23:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Pardon? Pfzw betaalt 1x p.j. vakantiegeld uit.

Cookies
door Cookies Jan 23, 2017 om 23:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik schrijf toch dat ze maar een paar maanden krijgt. Vanaf januari.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 23:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, maar ik zie van heel veel klantjes hun pensioenuitkering, nog nooit bij wie dan ook gezien dat zij een vakantieuitkering kregen. Blijkbaar zijn die er wel.

ha
door halex Jan 23, 2017 om 23:50
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Moeder krijgt vandaag eerste AOW, dus vakantiegeld vanaf vandaag t/m mei, ongeveer 4/12e van wat je normaal krijgt. Voor vader is het onduidelijk (wel 2x pensioen, dus die zal al langer AOW hebben, wellicht wel 12/12e).

Cookies
door Cookies Jan 23, 2017 om 23:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Inderdaad zijn die er dus wel en bepaald geen klein pensioenfonds. Niemand van je klanten bij pfzw?

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 23:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@halex. vader?

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 23:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83. Nee.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 24, 2017 om 00:01
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Halex helaas sinds april 2016 geen vader meer. Kon je ook niet weten:-)

ha
door halex Jan 24, 2017 om 22:22
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Diewilik: sorry, dat was een stomme aanname van mij. Omdat u schreef 'beide pensioenen'.

Cookies
door Cookies - Jan 23, 2017 om 23:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De grens voor een alleenstaande ligt op 22.200,-, niet hoog dus.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 23, 2017 om 23:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

En daar zit je dus zo aan.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 23, 2017 om 23:57
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik heb tot vandaag gewacht omdat ze haar eerste salaris van dit jaar kreeg en ik dus de juiste bedragen kon gebruiken in mijn berekening.
Ze is 82 en heeft dus al even AOW.

Ze kreeg €84 huurtoeslag per maand.
En een gift op een speciale manier? Dus niet alle kinderen iets geven? Donatie aan goed doel zou dat kunnen?
Super dat jullie met willen meedenken

Cookies
door Cookies Jan 24, 2017 om 00:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je schrijft " haar 1e AOW" vandaar dat ik dacht dat ze voor de 1e keer dat kreeg.

Cookies
door Cookies Jan 24, 2017 om 00:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Gerry1969
door Gerry1969 Jan 24, 2017 om 00:04
3449 Antwoorden / 25 Vragen

#Carola  ik snap de verwarring, iets te vaag geformuleerd:-)

Cookies
door Cookies - Jan 24, 2017 om 00:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen
tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2017 om 00:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed, al langer AOW dus. Dus 12 x het maandelijkse bedrag, plus nog een beetje ivm de verhoging per 1 juli. Dan vakantiegeld 6 procent, gaat natuurlijk in principe over verschillende bedragen, maar alla.

Zij zal dan net aan de grens zitten. Vraag me dan af of zij verleden jaar wel echt recht had op huurtoeslag.

Uitleg over giften. Niet aan de kinderen grapjas, maar aan een goed doel. Het vervelende is dat er een norm is die niet aftrekbaar is, maar dat kan voorkomen worden door met het goede doel af te spreken dat jaarlijks, minstens vijf jaar lang een vast bedrag geschonken wordt. De meeste goede doelen hebben daar formulieren voor, die op verzoek worden toegestuurd. En dan is het hele bedrag aftrekbaar.

Ook eventuele medische kosten moeten bekeken worden, ook een eventuele bijtelling wegens vermogen.

Ik heb vrienden die ook altijd rond het punt zitten. Maar daar door medische kosten, het ene jaar meer en het andere jaar minder onder de grens komen.

Voor hen vraag ik de huurtoeslag pas aan nadat ik de aangifte gedaan heb, zodat ik zeker weet dat zij ervoor in aanmerking komen.

Dus omdat het zo krap is bij uw moeder, zou u kunnen overwegen de huurtoeslag of nu stop te zetten, of het inkomen zo te stellen dat zij wat zij reeds over januari, februari en maart ontvangen heeft, zou moeten krijgen, en meer niet.

Dan kunt u bijvoorbeeld in oktober meer gedetailleerd kijken of er medische kosten geweest zijn en of het nuttig is zo'n schenking te regelen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 24, 2017 om 10:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tijger, mijn dank is groot. Wat een uitgebreid antwoord, daar kan ik wel iets mee.

Ze redt het ook zonder toeslagen prima want zi is absoluut niet veeleisend.

Ik denk dat jouw tip om de toeslagen te stoppen en dan volgend jaar opnieuw te bekijken een zeer veilige optie is.
Had ze recht dan krijgt ze ineens een behorlijk bedrag terug, zo niet dan was ze er ook niet aan gewend.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2017 om 10:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, het is raar geregeld met die huurtoeslag. Net onder of boven de grens kan zomaar € 1.000 netto schelen. Dus lang niet zo aflopend als zorgtoeslag. En het is heel vervelend, vind ik, als ik zou moeten zeggen de huurtoeslag moet terugbetaald worden.. maar laat uw gedachten eens gaan over zo'n gift. Kunt u dan rustig in het laatste kwartaal van dit jaar regelen. Is mooi:-)). Goed doel geholpen, belastingdienst betaalt mee, plus daardoor huurtoeslag. Drie keer winnen.:-))

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2017 om 10:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Let wel. Als u nu een inkomen opgeeft boven de grens, moeten wel die drie maanden terugbetaald worden. Komt acceptgiro voor.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2017 om 00:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In 2016 was de grens € 22.100.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 24, 2017 om 11:21
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wel een dubbele moraal hier. Als iemand te veel op zijn spaarrekening had staan (wat ook nog eens geleend geld is) en daarom gemeentelijke belastingen moet betalen, dan wordt er heel wat afgekrakeeld over dat ze moet betalen. Maar hier worden allerlei handige foefjes gegeven om toch de huurtoeslag binnen te hengelen en de belasting mee te laten betalen aan giften.

Ben benieuwd naar wat iik nu over me heen krijg...

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 24, 2017 om 11:42
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zoekster,
Mijn vraag was of ik de berekening goed had uitgevoerd, heb nergens gevraagd om een truukje.
Daarnaast in het andere topic mogen we ervan uitgaan dat ts huur/zorgtoeslag krijgt en dan ook nog kwijtscheldingvan de gemeentelijke belastingen wil, dit omdat ze alleen aow krijgt.
Mijn moeder heeft naast 7 kinderen opvoeden zich soms met 2 baantjes tegelijk het schompes gewerkt en krijgt daarom naast haar aow nog wat pensioen, in het andere topic is dat niet het geval.
Ts in ander topic is ook niet eerlijk, ze heeft geld geleend bij andere mensen, dat op de rekening laten staan voor een dierenarts (Je leent het toch pas als je het nodig hebt?)  maar nooit aan de dierenarts betaalt en zich ook nog scheel betalen aan onnodige nepmedicatie.
En ze vraagt specifiek om foefjes om toch niet te hoeven betalen, lijkt mij niet helemaal vergelijkbaar.
Mijn moeder is hier niet op uit en ik zeker niet.

zoekster1
door zoekster1 Jan 24, 2017 om 11:55
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik geloof direct dat jij hier niet op uit bent. Maar tijger1 geeft wel allemaal foefjes aan om toch nog de huurtoeslag binnen te hengelen. Als je het andere topic goed had gelezen, stond op het moment van indienen kwijtschelding net het geld op de rekening waarmee ze later dan de dierenarts kon betalen. Ik geloof dat ook. Zelf heb ik ook een zieke kat gehad en dat was iedere week aftikken. Die dierenarts heeft goudgeld  aan me verdiend. Maar goed, dat heb je over voor een ziek dier. Verder weten we helemaal niets af van die persoon. Weet jij hoeveel kinderen die vrouw heeft gehad, wat ze heeft meegemaakt? Als ze alleen aow krijgt kan duizend dingen betekenen, bijv. in een winkel gestaan samen met haar man en verder niets kunnen opbouwen. Misschien heeft ze een zieke man/kinderen verzorgd, dat weten we allemaal niet. Ik vond iedereen erg hard tegen haar. Er zitten mensen achter die pc met allemaal hun eigen geschiedenis. Dat vergeten we soms wel eens. Overigens maakt het me niets uit of je her en der giften gaat geven en dan weer opgeeft bij de belasting. Ik ben niet zo'n moraalridder. Mijn broer hielp welgestelde mensen met de belasting, tegen een vergoeding natuurlijk, wat mensen allemaal niet doen om zo weinig mogelijk belasting te betalen, dat wil je niet weten.

Cookies
door Cookies Jan 24, 2017 om 12:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoekster, ik ben het met je eens, hoewel die 'foefjes' wel zijn toegestaan, houd ik er zelf helemaal niet van. Ik help (kosteloos) ook mensen bij het invullen van hun IB, aanvragen toeslagen enz. en ik krijg het niet over mijn hart om die mensen op dergelijke 'foefjes' te wijzen. Gebruik ze ook voor mezelf niet, hoewel ik daarin prima de weg weet. Ik zit voor anderen dus best met dubbele gevoelens: aan de ene kant zou ik ze financieel wat kunnen helpen, aan de andere kant voelt het bij mij niet goed. Aangezien ik het allemaal kosteloos doe, kies ik voor mijn eigen gevoel.

zoekster1
door zoekster1 Jan 24, 2017 om 12:10
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Carola.83. Dat waardeer ik aan jou. We zijn totaal verschillende mensen en hebben daarom een andere kijk op dit soort dingen, maar je bent wel consequent.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 24, 2017 om 12:36
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@zoekster.
Wat mij verbaasd in het andere topic is dat je op voorhand geld gaat lenen wat je vervolgens maanden op je rekening laat staan.
Als mijn fictieve huisdier zorg nodig heeft en ik het geld niet zou hebben zou ik het ook lenen. Maar pas op het moment dat het nodig is .

Het staat tegenover de lenende partij best raar." Is alles nu goed met je kat?". Nee joh die is nog niet bij de dierenarts geweest. Dat is toch best opmerkelijk. Ik zou als geldschieter wel.mijn bedenkingen hebben.

marita5
door marita5 Jan 24, 2017 om 13:21
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@Zoekster1 , hier wil ik toch wel even op inhaken , als je een huisdier hebt , heb je de lusten en de lasten dit weet je op voorhand . ik heb ook een hond 4 maanden aan een stuk dierenarts gezien ik heb me blauw betaald .
Wat mij stoorde in het ander topic , is dat Ts moet leven van € 481, - p/m , ik heb mensen gezien die het met veel minder moeten doen , wat door Ts in het ander topic word afgedaan al smoesjes , sorry dan gaan bij mij de haren omhoog , over moraal gesproken . hoogvliegers zijn ook snel laagvliegers .

Ts laat vakantiegeld en geld voor de dierenarts op de rekening staan , dat betekent dat ze het niet nodig heeft , dan moet ze achteraf niet klagen en de zielige mevrouw uit hangen , ik geloof van dat hele verhaal niks ., nogmaals voor een alleenstaande met € 481,- p/m schiet je de vogel af ., dan bijzondere bijstand aanvragen om het ene gat met het andere te vullen , welk gat ? zeer uitgekookt en geslepen en over de rug van andere , niet mijn stijl .

zoekster1
door zoekster1 Jan 24, 2017 om 13:52
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Maar waar staat dan dat het maanden op haar rekening stond? Bij kwijtschelding aanvragen moet het vermogen van dat bepaalde moment worden overhandigd. Geen jaaroverzicht oid.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2017 om 13:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze heeft afrekeningen van drie maanden in moeten leveren, schrijft de Ts.

zoekster1
door zoekster1 Jan 24, 2017 om 14:01
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb zelf een vriendin geholpen met kwijtschelding en het ging om haar saldo.vermogen van het laatste moment, wel moest ze afschriften bijvoegen van de laatste maand, zo staat het in mijn geheugen. Maar nu ga ik twijfelen of ze misschien van de laatste drie maanden het erbij moet doen, het is een paar jaar geleden. Ik weet wel zeker dat het om het laatste bedrag op de rekening ging waarop ze werd afgerekend.  Want ik weet nog dat ik tegen haar zei, gelukkig heb je je vakantiegeld nog niet binnen.

Cookies
door Cookies Jan 24, 2017 om 14:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoekster, ten 1e stoorde ik mij verschrikkelijk aan het geklaag en het 'kijken naar anderen', dat druist helemaal in tegen hoe ik zelf in het leven sta: kijken naar wat je wel hebt/kan. Ten 2e: prima als iemand iets aan een goed doel wil schenken, maar waarom wel aan een goed doel en niet betalen aan gemeentelijke heffing? Bovendien kan die heffing in termijnen betaalt worden. Ten 3e: is het bedrag dat zij maandelijks helemaal niet zo weinig. Dat is een bedrag waar ook veel gezinnen met kleine / opgroeiende kinderen van rond moeten zien te komen.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2017 om 13:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed, dan hier maar mijn antwoord. Wat ik aandraag, zijn helemaal geen foefjes. Heel veel mensen geven aan goede doelen en als zij dat op een afgesproken regelmatige manier doen, is het totale bedrag aftrekbaar en hoeft men geen rekening te houden met de norm.

De aftrekbaarheid van giften staat gewoon in de belastingwet, net zoals bijvoorbeeld de aftrekbaarheid van bepaalde ziektekosten.

Met de huurtoeslag doet zich het vervelende feit voor, dat die abrupt stopt. Slechts als voorbeeld:

bij een inkomen van € 22.200 en een huur van € 600, krijgt men € 1.596 huurtoeslag per jaar. Bij een inkomen van € 22.250 en een huur van € 600, krijgt men niks.

Persoonlijk vind ik dat een dwaas groot verschil.

Dus iemand dan adviseren het inkomen, op een legale manier, onder die grens te brengen, is geen foefje, maar gebruik maken van de mogelijkheden.

Voor wat betreft het andere topic, geloof ik geen barst van het verhaal over geleende bedragen voor de dierenarts. Als iemand met zijn huisdier naar de dierenarts moet, moet hij betalen. Heb je geen geld en kan je dat lenen, mooi dan kan je de rekening betalen. En als dat een paar keer gebeurt, staat dat ook op je bankrekening, lening komt binnen van Pietje, volgende dag eraf naar dierenarts.

Cookies
door Cookies Jan 24, 2017 om 13:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, ten 1e zet ik niet voor niks het woord 'foefjes' tussen aanhalingstekens. Ten 2e zit er voor mij (zeker gevoelsmatig) een groot verschil bij 'op zoek gaan naar wegen om enz.' of dat het om giften gaat omdat het mensen zijn die ECHT graag aan een goed doel geven, zonder dat specifiek gekeken wordt naar 'wat levert het mij op'. Wat dit betreft:......bij een inkomen van € 22.200 en een huur van € 600, krijgt men € 1.596 huurtoeslag per jaar. Bij een inkomen van € 22.250 en een huur van € 600, krijgt men niks...... dat ben ik helemaal met je eens, maar het is zoals het is. Wat jij of ik daarvan vinden, is niet relevant.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2017 om 13:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar Ik vind dat wel relevant. En ik zou dan iemand adviseren, geef aan een goed doel, of haal bijvoorbeeld ziektekosten naar voren.

Als voorbeeld, iemand zal met ziektekosten maar net niet aan de norm komen, maar moet een kroon. Wil dat volgend jaar doen, want dan heeft hij andere ziektekosten niet. Dan is mijn advies, dit jaar laten doen, dan kom je boven de norm en is het deels aftrekbaar. En dat is gebruik maken van de gegeven mogelijkheden.

ma
door maarten heest Jan 24, 2017 om 14:02
463 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het helemaal met u eens. 'Foefje' in de taalkundige betekenis van 'slimmigheidje' klopt op zich wel maar kijken naar medische kosten en/of periodieke giften is volkomen legaal. En de goede doelen varen er wel bij.

Cookies
door Cookies Jan 24, 2017 om 14:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, verstandelijk gezien heb je helemaal gelijk, maar ik kan het met mijn gevoel niet klaren. Zo simpel is dat.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2017 om 13:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster @carola.83

Begrijp ik nou verder goed dat als iemand giften gedaan heeft of medische kosten heeft gemaakt, u die niet opvoert op de aangifte, of vindt dat u die niet kunt opvoeren?

zoekster1
door zoekster1 Jan 24, 2017 om 13:47
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind dat je alles mag opvoeren.  Daar ben ik volgens mij heel duidelijk over.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2017 om 14:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En vindt u het dan verwerpelijk als u weet heeft van iemands financiele situatie hem te adviseren bijvoorbeeld medische kosten naar voren te halen, zodat die, gebundeld, een aftrekpost opleveren en anders jaar na jaar niet? Van diegenen voor wie ik de aangifte doe en de toeslagen regel, ken ik van hun financiele situatie alle ins en outs en ik vind het zelfs mijn "plicht" hen te wijzen op de mogelijkheden en al helemaal in zo'n geval als @diewilik voorlegt. En als iemand anders dat onjuist vindt, jammer dan.

Cookies
door Cookies Jan 24, 2017 om 14:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, niemand heeft het hier over onjuist.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2017 om 14:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83. Maar als ik ergens niet aan wil "meewerken", dan doe ik dat niet omdat ik het "onjuist" vind. Maar maakt verder niet uit. @diewilik weet wat hij weten moet, en daar is V&B voor.:-))

Cookies
door Cookies Jan 24, 2017 om 14:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Jammer dat je niet kunt begrijpen, dat er een groot verschil is tussen onjuist 'vinden' en onjuist 'voelen'. Dat laatste heb ik het over.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2017 om 14:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83. Sorry, was me even niet duidelijk. Maar begrijp uw punt. Draafde een beetje door:-))

Cookies
door Cookies Jan 24, 2017 om 14:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, fijn dat je nu mijn punt begrijpt. En hoe belangrijk het voor mij is om bij mijn 'gevoel' te blijven, kun je opmaken uit het feit dat ik me zelf daardoor ook enkele honderden euro's 'tekort' doe. Fijn dat we er uit zijn en nu maar hopen dat @diewilik zijn notificaties op uit heeft staan.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2017 om 14:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, opgelost. En nu maar hopen dat ik geen reprimande krijg van de redactie wegens off topic gedoe.:-))

Cookies
door Cookies - Jan 24, 2017 om 13:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Natuurlijk voer ik alle werkelijk (en geen cent meer!, nee ook voor mezelf niet) gemaakte aftrekposten op. En als mensen al jarenlang giften aan een goed doel geven, voer ik dat natuurlijk ook op. Maar ik ga niet in op vragen van mensen 'wat kan ik nog meer opvoeren om meer terug te krijgen, (hogere) huurtoeslag te krijgen enz.' Dan wijs ik ze nog netjes op dat 'foefje' (let op de aanhalingstekens), maar meld ze dat ik daar niet aan mee wil werken en dat ze dan maar een ander moeten inschakelen.

DOOR TIJGER1 - 24 JAN. 2017 OM 13:34
26907 ANTWOORDEN / 14 VRAGEN

@zoekster @carola.83

Begrijp ik nou verder goed dat als iemand giften gedaan heeft of medische kosten heeft gemaakt, u die niet opvoert op de aangifte, of vindt dat u die niet kunt opvoeren?

pe
door pebk - Jan 24, 2017 om 16:51
581 Antwoorden / 0 Vragen

Let wel op waaraan u de gift schenkt. Er zijn regels voor. Zie de site van de belastingdienst. Niet elke gift is aftrekbaar. De gift moet u ook daadwerkelijk doen (en een kwitantie of bankafschrift kunnen tonen op verzoek van de belastingdienst).

Cookies
door Cookies Jan 24, 2017 om 16:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Link voor ANBI instelling heb ik gister al gegeven.

pe
door pebk Jan 25, 2017 om 13:23
581 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt, die staat inderdaad onder een van de reacties. Had ik over het hoofd gezien.

Maar er zijn meer mogelijkheden dan alleen ANBI's. Ook SBBI's zijn toegestaan.
Daarnaast ging het me vooral om de regels.

tijger1
door tijger1 Jan 25, 2017 om 19:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pebk. En die SBBI's en de regels staan toch ook in de link van Carola.83?

pe
door pebk Jan 27, 2017 om 12:28
581 Antwoorden / 0 Vragen

/ignore