pa
door paultjuh1980 Jan 13, 2006 om 23:23
Geldzaken & recht

Beslag bankrekening

Hallo, ik ben een sociaal werker en heb een klant die een bankrekening heeft waarop beslag is gelegd en ik heb hier enkele vragen over.

Mijn klant staat rood, -800 en kan rood staan tot -1000. Kan de deurwaarder deze bestedingruimte van 200,- euro in beslag nemen??

Ik heb vernomen dat op periodieke gelden zoals loon en uitkering, geen beslag kan worden gelegd. Is dit juist?

Als bovenstaande juist is en er is geld afgeschreven door middel van een automatische incasso van het periodieke inkomen en dit wordt teruggeboekt door mijn klant omdat hij niet akkoord is gegaan met deze betaling, wordt dit geld dan alsnog gezien als periodieke gelden?? Tenslotte was deze rekening met dit geld betaald.

Kan er beslag worden gelegd op huursubsidie en zorgtoeslag??

Kan er beslag worden gelegd op geld dat door een ziektekostenverzekeraar is uitbetaald betreffende een tandartsbezoek? Dit lijkt mij noodzakelijke levensonderhoud.

Is een deurwaarder verplicht om op dezelfde dag dat er beslag is gelegd op een bankrekening, ook de crediteur daarvan te verwittigen??

Overigens heeft deze persoon geen middelen om te kunnen betalen, er wordt al beslag gelegd op zijn uitkering. Dus AUB geen teksten zoals: had er maar betaald moeten worden.

Alvast bedankt!!

8672 13 Rapporteer

vladja
door vladja - Jan 14, 2006 om 10:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik vind het vreemd dat een deurwaarder beslag legt op een bankrekening met een rood stand van ? 800,--. Daar valt dus niets te halen. Rood staan is een gunst die een bank verleent aan de rekeninghouder. De bank kan op ieder moment die gunst wijzigen of intrekken als zij denken dat de financi?le situatie van de rekeninghouder daar aanleiding toe geeft. Beslag op een bankrekening is zeker zoiets. Daarom zal de bank geen medewerking verlenen om de resterende ? 200,-- aan de deurwaarder uit te betalen, omdat de kans zeer groot is dat zij dat geld niet terug krijgen.

Als er een uitspraak van de rechter ligt dat een vordering is toegewezen kan een deurwaarder beslag leggen. Voor overheidsgelden als belasting, waterschapslasten, teveel ontvangen uitkering etc. is geen uitspraak van de rechter nodig. Dan mag er gelijk bslag worden gelegd.  Er mag in Nederland op alles beslag worden gelegd met uitzondering van de kleren, die je aanhebt en mondvoorraad voor een maand. Op huisraad, bankrekening, inkomsten uit uitkering/loon/pensioen etc.. Beslaglegging op inkomsten en uitkering mag gaan tot het bijstandsniveau of zelfs nog 5 ? 10% daaronder.

Op kinderbijslag kan geen beslag worden gelegd. Dat geld wordt door de overheid gegeven met een specifiek doel. Volgens mij valt daar ook de zorgtoeslag en de huursubsidie onder.

De inhoud van de alinea: Als bovenstaande juist ..... kan ik niet geheel volgen en daarom op dit moment geen antwoord op geven.

Vladja

diertjes
door diertjes - Jan 15, 2006 om 12:15
299 Antwoorden / 3 Vragen

@Vladja,

Wanneer een deurwaarder belag legt op een bankrekening, dan weet hij niet hoe hoog het tegoed op dat moment is. En in dit geval is het saldo dus negatief. Door het beslag is het voor de bank alleen mogelijk om bijschrijvingen uit te voeren, eventuele betaalopdrachten mogen alleen met toestemming van de deurwaarder worden uitgevoerd.

Beslag op de 200 euro kredietruimte is niet mogelijk. Wel zou, indien de totale vordering inclusief niet meer dan 200 euro zou zijn (waarschijnlijk een illusie, maar het gaat om de theorie), dan zou die kredietruimte kunnen worden aangewend om de vordering te voldoen en het beslag op te heffen.Alleen koet de bank dan wel meewerken. Voor het overige heb ik niks toe te voegen aan je antwoord. Groet, M@rtin

vladja
door vladja - Jan 15, 2006 om 12:51
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Martin je hebt gelijk. Voordat er officieel beslag is gelegd kan de deurwaarder niet weten hoeveel er op een rekening staat.

Vladja

hutch
door hutch - Jan 15, 2006 om 13:12
4518 Antwoorden / 29 Vragen

Wat het eerste bij mij op kwam is het feit dat een sociaal werker op deze site (en uberhaupt op dit soort sites in het algemeen) deze, voor zijn clienten / voor zijn werk, toch wel belangrijke vragen stelt.

Heeft u geen andere - directe - "ingangen"?

Met alle respect voor uw werk,

vr. gr. Hutch

vladja
door vladja - Jan 15, 2006 om 13:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hutch,

Ik denk dat in de opleiding sociaal werk niet specifiek schulden/beslagen etc. aan de orde komt. Dat is een andere opleiding.

Vladja

askjeeves
door askjeeves - Jan 15, 2006 om 13:40
134 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry, maar hier moet ik ff op reageren.

Er zijn inmiddels al een aantal antwoorden gegeven en helaas moet ik zeggen dat ze allemaal onvolledig of onjuist zijn.

Vladja: Beslaglegging gaat niet tot 5-10 % onder het bijstandsniveau. Wat je bedoeld is dat je VTLB ( Vrij Te Laten Bedrag) oftewel leefgeld op 90% van de bijstandnorm komt. Dit is voor een alleenstaande om de nabij 370 euro per maand en voor een gezin 1,5 keer zoveel. Hierbij moet je rekening houden dat van het VTLB nog je telefoon, internet, auto, benzine, onspanning, sport, abonnementen etc betaald dient te worden. En dan moet je natuurlijk nog eten en drinken.

In principe kan overal beslag op worden gelegd met uitzondering van bijzondere bijstand, kinderbijslag, huursubside ( huurtoeslag), vangnetregeling ( nu afgeschaft), uitkering op grond van tegemoetkoming in de studiekosten, wezenuitkering, catergorale bijstand, pleegkindvergoeding en woonkostentoeslag.

Maar........... uitgezonderd bijzondere bijstand, kinderbijslag en woonkostentoeslag zijn de overige wel vormen van inkomsten. Al je inkomsten worden bij elkaar op geteld en dan worden de vaste lasten ( huur en ziektenkostenverzekering) eraf gehaald. Dan volgt nog de minimale norm voor wonen ( gas, water en electriciteit, woonverzekering, WA-verzekering) eraf gehaald. Dan gaat het VTLB eraf en wat er dan over blijft is de zogenaamde aflossingcappaciteit.

Wat eigenlijk het aller belangrijkste is in de kwestie is het volgende:

Als er al door een deurwaarder beslag gelegd is op het inkomenen er dient zich een andere deurwaarder aan die ook beslag wil leggen dan is dit NIET mogelijk. Je moet de deurwaarder die later beslag legt door moeten verwijzen naar de deurwaarder die inmiddels al beslag heeft gelegd. Tevens dienen alle blokkades per direct te worden opgeheven.

vladja
door vladja - Jan 15, 2006 om 13:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Jeeves, welke blokkades heb je het over?

Vladja

vladja
door vladja - Jan 15, 2006 om 14:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Jeeves,

Een eerdere deurwaarder kan wel aan de kant worden geschoven voor een volgende deurwaarder. Dat hangt af van wat voor schuld de deurwaarder incasseert. Is het bijv. belasting of teveel betaalde uitkering sociale dienst, dan wordt de deurwaarder van bijv. Wehkamp gepasseert en gaat de nieuwe deurwaarder voor.

Vladja

vladja
door vladja - Jan 15, 2006 om 14:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

gepasseert = gepasseerd.

diertjes
door diertjes - Jan 15, 2006 om 14:41
299 Antwoorden / 3 Vragen

Jeeves,

Je zegt: Beslaglegging gaat niet tot 5-10 % onder het bijstandsniveau. Wat je bedoeld is dat je VTLB ( Vrij Te Laten Bedrag) oftewel leefgeld op 90% van de bijstandnorm komt. Eerlijk gezegd zie ik niet in welk opzicht jouw reactie verschilt van die van Vladja. Dat de term VLTB er niet in voorkomt, maakt het antwoord nog niet fout. De uitkomst is toch hetzelfde? Overigens mis ik in jouw opsomming van inkomsten die vrij van beslag zijn in elk geval nog de aanvullende uitkering in het kader van de wet Wajong.

Aan schulden wordt preferentie toegekend. De fiscus gaat in elk geval voor Wehkamp et ceterea. Hun deurwaarder wordt dan overruled. Daarnaast is het best mogelijk dat de ene deurwaarder beslag legt op de auto en de andere  derdenbeslag legt bij bijvoorbeeld de werkgever, de bank of de Postcodeloterij. Groet, M@rtin

askjeeves
door askjeeves - Jan 15, 2006 om 22:14
134 Antwoorden / 3 Vragen

Vladja,

Je hebt gelijk dat een deurwaarder gepasseerd kan worden door een andere deurwaarder die bv belastingschuld of teveel ontvangen uitkering incasseerd. Dit noemt met preferente schuldeisers. Ik had dit inderdaad even moeten vermelden voor de volledigheid ;)

askjeeves
door askjeeves - Jan 15, 2006 om 22:22
134 Antwoorden / 3 Vragen

Vladja,

Met die blokkades bedoel ik de blokkades die door de "nieuwe" deurwaarder is gelegd. Voornamelijk betreft het hier blokkeringen van bank of girorekeningen. Wat niet inhoud dat men geen beslag mag leggen op de tegoeden van bank- en/of girorekeningen. Zodra er beslag gelegd is op het tegoed van een rekening dient een schuldenaar dit tegoed ook te kunnen voldoen aan de schuldeiser.

Er is een gerechtelijke uitspraak geweest waarbij de deurwaarder is veroordeeld om dat hij beslag legde op tegoeden op een bankrekening en deze bankrekening geblokkeerd hield. Hierbij konden de rekeninghouders niet over hun net binnengekomen inkomen beschikken waardoor de schulden verder opliepen, met alle gevolgen vandien. Zal eens zoeken of ik die uitspraak nog kan vinden.

askjeeves
door askjeeves - Jan 15, 2006 om 22:25
134 Antwoorden / 3 Vragen

Priejet,

Globaal genomen is er geen verschil, ik vertel het alleen zoals de regels zijn opgesteld en dat is minimaal 90% van de bijstandsnorm.