de
door deda Sep 4, 2007 om 15:24
Geldzaken & recht

Beslaglegging auto van mijn werkgever

Mijn laatste twee maandsallarissen zijn niet uitbetaald. Inmiddels mijn onslag gehad omdat het bedrijf in financiele nood verkeerd. Wel ben ik nog in het bezit van bedrijfsauto. Deze moet ik deze week inleveren. Nu is mijn vraag; Kan ik beslag laten leggen op deze auto?

2804 5 Rapporteer

harrie
door harrie - Sep 4, 2007 om 15:36
765 Antwoorden / 36 Vragen

hallo Deda,

Helaas niet, er zijn belangrijkere schuldeisers, o.a. de belastingdienst en die gaan voor. Overigens uw salaris zal tot 3 maanden achterstallig, uitbetaald worden door het UVW, wel dankzij deze belastingdienst. Wel even langs gaan.

Harrie.

marcel75
door marcel75 - Sep 4, 2007 om 22:20
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Beslag leggen is altijd mogelijk. Daarmee creert u wel een voorrangspositie in geval van faillissement. Echter een hypotheekhouder kan nog steeds zijn rechten uitoefenen en dus zal de bank er waarschijnlijk met het meeste er van tussen gaan, vervolgens de belastingdienst en dan pas u.

Overigens is het natuurlijk ook maar afwachten of de auto wel echt van eigendom is van uw werkgever. Als het een lease-auto is, kunt u er geen beslag op leggen omdat de auto niet van de werkgever, maar van de lease-maatschappij is.

brynnar
door brynnar - Sep 5, 2007 om 08:42
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Leest u ook even deze folder door van het UWV, m.b.t. betalingsonmacht van de werkgever.

Mijn werkgever kan mij niet meer betalen!

Mvgr - B

ka
door karin1234 - Sep 5, 2007 om 14:35
15 Antwoorden / 16 Vragen

Volgens mij heeft het geen zin om beslag op de auto te leggen, deze zal, hoogstwaarschijnlijk, van een leasemaatschappij zijn.

Ik werkte vorig jaar ook bij een bedrijf wat uiteindelijk failliet ging en had ook al een hele tijd geen salaris meer gehad. Als het faillissement is uitgesproken kun je bij UWV Venlo aankloppen zodat die je achterstallige salaris uitbetalen. Zorg er wel voor dat je alle gegevens hebt betreffende je loonstroken. Ik moest ze zelfs van jaren terug nog copieren. Ik heb, na een behoorlijke tijd, wel al mijn geld gehad, maar hiervoor moest ik wel ruim 100 copietjes maken, loonstroken, arbeidsovereekomst, identiteit enz. enz.

Let er wel op, je krijgt alleen de laatste 13 weken terugbetaald. Dus als het bedrijf dan nog niet failliet is, moet je zelf, eventueel met collega's het faillissement aanvragen. Je vakantiegeld en evt. snipperdagen krijg je van een jaar terug.

Succes!

poltol
door poltol - Sep 5, 2007 om 14:51
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Lid van een vakbond? Bel ze op en u wordt geholpen. Zo niet, zelf aan de slag zoals hier boven is beschreven.

Succes, Poltol